Mä en vaan voisi hyvällä omallatunnolla matkustaa Thaimaahan
Olen miettinyt tätä moneen kertaan, kun mahdollista kyllä olisi matkustaa Thaimaahan. Mutta en vain voi, omatunto pistää vastaan. Ne turistienkin rahoilla pystyssä pidetyt yhteiskunnan epäkohdat ovat vain ihan liian räikeitä: lapsiprostituutio, rikollisuus, sananvapauden törkeä rajoittaminen, hotellien rakentaminen orjatyövoimalla jne.
On mielestäni ihan lapsellista sitten sivuuttaa nämä asiat sillä, että kun paikalliset näyttävät niin ystävällisiltä. Totta kai ne näyttävät. Ne ovat aasialaisia eivätkä kulttuurinsa vuoksi saisi näyttää nyrpeää naamaa kenellekään, vaikka mieli tekisi.
Tulipa vain mieleen, kun törmäsin netissä tähän artikkeliin:
Kommentit (19)
Siihen voi lisätä aika monta muutakin maata, myös Karibianmeren suunnalla.
Katsopa totutta silmiin myös muutamassa euroopan maassa, venäjällä, lähi-idässä, arabi- tai afrikan maista puhumattakaan.
Suomessa ei ole lapsityövoimaa mutta epäkohtia löytyy täältäkin; tyttökauppaa (isompien ja pienempien tyttöjen ja poikian), rikollisuutta, sananvapauden rajoittamista, rasismia.
Sitten on pakko pysyä vaan kotona...
Minäkään en voisi matkustaa Thaimaahan. Yököttää kun katseleekin sitä menoa; vanhat isomahaiset kaljupääukot kulkevat tyttö tai kaksi kainalossaan. Tytöt (tai pojat) hädintuskin täysi-ikäisiä. Nuo äijät ostaa ne leluiksi itselleen. Mua oksettaa niin, että koko loma olis pilalla. Ja sitten turistit käy ostoksilla vielä surkeammissa naapurimaissa, kun saa niin halvalla kaikkea paskarihkamaa. Eräällä sukulaisäijällä on "tyttöystävä" Thaikuissa, itse äijiä on reilusti yli 60 v ja nätti pieni tyttö 30 v ja suoraan viidakosta.
Aasiaan en matkusta, en Afrikkaan enkä Etelä-Amerikkaan, en Venäjällekään. Noissa paikoissa ei ole mitään mitä kaipaisin. Tiedän, että epäkohtia on paljon muuallakin, mutta kyllä minusta esim. Ranskan ongelmat on aika paljon pienempiä. Tällainen paska tämä maailma on, koska ihmiset ajattelevat vain itseään. Pakko on päästä aurikolomalle kun kaikki muutkin menee! Ja samalla valitetaan ruuan kalleutta, ei ole varaa ostaa reilunkaupan tai luomutuotteita. Näin taataan työtekijöille ja eläimille huonot olosuhteet edelleenkin. Mua suututtaa ihmisten tyhmyys ja tyhjäpäisyys.
Hih, onhan se tosi mageeta matkustaa vaikka Jenkkeihin ja kuvitella sinisilmäisesti että siellä on kaikki niiiiin hyvin. Tervemenoa!
Ei ole maata mihin en voisi mennä, maailma on täynnä mielenkiintoisia paikkoja! Minun matkustaminen tai kotiin jääminen ei taatusti muuta asioita Thaimaassa mihinkään suuntaan.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2013 klo 09:23"]
Minäkään en voisi matkustaa Thaimaahan. Yököttää kun katseleekin sitä menoa; vanhat isomahaiset kaljupääukot kulkevat tyttö tai kaksi kainalossaan. Tytöt (tai pojat) hädintuskin täysi-ikäisiä. Nuo äijät ostaa ne leluiksi itselleen. Mua oksettaa niin, että koko loma olis pilalla. Ja sitten turistit käy ostoksilla vielä surkeammissa naapurimaissa, kun saa niin halvalla kaikkea paskarihkamaa. Eräällä sukulaisäijällä on "tyttöystävä" Thaikuissa, itse äijiä on reilusti yli 60 v ja nätti pieni tyttö 30 v ja suoraan viidakosta.
Aasiaan en matkusta, en Afrikkaan enkä Etelä-Amerikkaan, en Venäjällekään. Noissa paikoissa ei ole mitään mitä kaipaisin. Tiedän, että epäkohtia on paljon muuallakin, mutta kyllä minusta esim. Ranskan ongelmat on aika paljon pienempiä. Tällainen paska tämä maailma on, koska ihmiset ajattelevat vain itseään. Pakko on päästä aurikolomalle kun kaikki muutkin menee! Ja samalla valitetaan ruuan kalleutta, ei ole varaa ostaa reilunkaupan tai luomutuotteita. Näin taataan työtekijöille ja eläimille huonot olosuhteet edelleenkin. Mua suututtaa ihmisten tyhmyys ja tyhjäpäisyys.
[/quote]
No tuotakin löytyy Thaimaasta mutta sun ei ole pakko mennä sinne tyttökaduille vaan voit viettää lomasi siellä hotellialueella ja rannalla. Mutta oikeesti, se on maan tapa ja sitä et saa loppumaan sillä että jäisit kotiin etkä matkustaisi sinne. Niistä naisista on moni päässyt hyviin naimisiin länsimaalaisen kanssa ja mä en ole reissuillani nähnyt yhtään lasta kenenkään miehen kainalossa (tätäkin tapahtuu varmasti mutta ei niin räikeästi että ei sinne omia lapsiaan voisi viedä nauttimaan lämmöstä ja kaikesta muusta mitä tuolla maalla on tarjota)
Mä voisin verrata tätä nyt vuosisatoja jatkuneeseen perinteeseen esim. Amsterdamissa punaisten lyhtyjen kadulla.. Jätätkö sä menemättä Hollantiin sen takia että ne naiset istuu näyteikkunoissa myymässä itseään ? Kyllä niilläkin on parittajat jotka vievät suurimman osan rahoista.
Thaimaahan menemällä mä vien rahani paikallisille pienyrittäjille, perheille jotka pitävät ravintolaa, iloiselle banana pancaken myyjälle rantakadulla, Eläintarhan edustalla eläinten ruokaa myyvälle rouvalle.
sanon vaan että jos et ole käynyt niin älä ryhdy tuomitsemaan.. :)
Mä taas en halua Thaimaahan. Likainen tautipesä, jossa vanhat äijänkääkät ja surkimukset ostaa itselleen seksiseuraa. Ällöä. Outoa, että joku voi nauttia tuommosesta paikasta.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2013 klo 09:33"]
Mä taas en halua Thaimaahan. Likainen tautipesä, jossa vanhat äijänkääkät ja surkimukset ostaa itselleen seksiseuraa. Ällöä. Outoa, että joku voi nauttia tuommosesta paikasta.
[/quote]
Mikä maa on sitten ihanan puhdas? Miksi mun pitäisi huolehtia jonkun ukon seksiseuran ostoista, sitä tapahtuu ihan täällä omassa onnellassammekin.
Minun puolestani muut matkustakoon minne lystää, mutta itse en halua esim. Thaimaahan. Kaikki siellä on teennäistä ja myös minun mielestäni siellä on kauhean likaista. Olen kerran käynyt ja toista kertaa en aio mennä. Suoraan sanottuna, se on mielestäni junttien paratiisi.
Jep sopii hyvin suomalaisille persuille :DD, ihan heidän tasoisensa paikka. Ja kattokaas vaan sitä porukkaa mikä siellä alvariinsa matkustelee...
[quote author="Vierailija" time="18.02.2013 klo 09:39"]
Jep sopii hyvin suomalaisille persuille :DD, ihan heidän tasoisensa paikka. Ja kattokaas vaan sitä porukkaa mikä siellä alvariinsa matkustelee...
[/quote]
Hohhoijaa. Kylläpä on väsynyttä juttua täällä.
Thaimaassa on tosi paljon nähtävää, ihania maisemia, upeat hiekkarannat. Paikallinen, perinteinen ruoka on kamalaa, mutta sen länsimaistettu versio hyvää. Ihmiset ovat ystävällisiä, mutta kielitaito heikko. Tavara on halpaa, mutta miten ja millaisella työvoimalla se on tuotettu? Mutta eihän se suomalaisia paljon hetkauta, suklaatakin ostetaan entiseen malliin, vaikka tiedetään että sitä tuotetaan jopa lapsiorjatyövoimalla :(
Tuo likaisuus on kyllä yksi ongelma. Minulla on useita thaimaalaisia tuttavia, he ovat erittäin hygieenisiä itsensä suhteen, käyvät suihkussa jatkuvasti yms. Mutta ne kodit...ja pihat! Roskat paiskataan suoraan pihalle kun sisällä siivotaan. Talot ovat likaisia ja ruuan suhteen hygienia on..no ei voi puhua hygieniasta. Ei ihme, että aika moni turisti saa siellä ruokamyrkytyksen. Ja entä se liikenne, huhhuh, sen tietää kaikki siellä käyneet.
Sellaisia me ihmiset olemme, käytämme toisiamme hyödyksi ja perustelemme sen sillä, että eihän se jos minä jään kotiin auta mitään. Niin, en oikein tiedä mikä auttaisi. Ikävin juttu siellä on kuitenkin juuri tuo näkyvä seksinmyynti. Ja ikävä kyllä se on levinnyt nykyään muuallekin kuin ns. tyttökaduille. Kumpi on parempi, että nainen tekee töitä pienellä palkalla hikisessä tehtaassa vai se, että hän myy itseään hikisille miehille ja tienaa vähän paremmin? Tosin hän voi saada tauteja ja ei-toivottuja lapsia. Toki on niitäkin thai-naisia, jotka myyvät itseään vaikka heillä olisi ihan hyvä koulutuskin. He tienaavat paremmin seksinmyynnillä kuin tavallisesta työstä. Surullista.
Joo, kunnon tiedostava av-mamma matkustaa vain Kanarialle ja vie ruisleivät mukana. Tai jos oikein repäsee niin käydään ihan Kyproksella.
No me käytiin viimeksi Islannissa. Suosittelen, oli aivan mahtava paikka :)
Koetteko te useinkin että olette vastuussa muiden tekemisistä?
[quote author="Vierailija" time="18.02.2013 klo 09:58"]
Joo, kunnon tiedostava av-mamma matkustaa vain Kanarialle ja vie ruisleivät mukana. Tai jos oikein repäsee niin käydään ihan Kyproksella.
[/quote]
Jep, eikä tiedä Kyproksen sodasta esim mitään, sen lapsiuhreista ja -sotilaista. Mutta onhan se hyväksyttävämpää kuin lapsiprostituutio....??
[quote author="Vierailija" time="18.02.2013 klo 09:33"]
[quote author="Vierailija" time="18.02.2013 klo 09:23"]
[/quote]
No tuotakin löytyy Thaimaasta mutta sun ei ole pakko mennä sinne tyttökaduille vaan voit viettää lomasi siellä hotellialueella ja rannalla. Mutta oikeesti, se on maan tapa ja sitä et saa loppumaan sillä että jäisit kotiin etkä matkustaisi sinne. Niistä naisista on moni päässyt hyviin naimisiin länsimaalaisen kanssa ja mä en ole reissuillani nähnyt yhtään lasta kenenkään miehen kainalossa (tätäkin tapahtuu varmasti mutta ei niin räikeästi että ei sinne omia lapsiaan voisi viedä nauttimaan lämmöstä ja kaikesta muusta mitä tuolla maalla on tarjota)
Mä voisin verrata tätä nyt vuosisatoja jatkuneeseen perinteeseen esim. Amsterdamissa punaisten lyhtyjen kadulla.. Jätätkö sä menemättä Hollantiin sen takia että ne naiset istuu näyteikkunoissa myymässä itseään ? Kyllä niilläkin on parittajat jotka vievät suurimman osan rahoista.
Thaimaahan menemällä mä vien rahani paikallisille pienyrittäjille, perheille jotka pitävät ravintolaa, iloiselle banana pancaken myyjälle rantakadulla, Eläintarhan edustalla eläinten ruokaa myyvälle rouvalle.
sanon vaan että jos et ole käynyt niin älä ryhdy tuomitsemaan.. :)
[/quote]
Niin, pakkoko sinne tyttökadulle on ängetä?? Itse olen siellä käynyt esim Bangkokissa- ihan ystävieni kanssa baarissa (pariskuntia, eivät tyttöostoksilla) . Ei siellä ollut mitään mitä ei muualtakin löytyisi, enemmän inhotti kaduilla vastaantulleet britti- ja saksalaismiehet pikkutyttöjen seurassa Eivät varmaan olleet isäkultia.
Toisaalta -olen ollut tyttökadulla myös sivistyneessä euroopanmaassa, esim Hollannissa. Ihan turistina mieheni kanssa iltakävelyllä.
Kun olemme lasten kanssa esim Thaimaassa emme näihin paikkoihin mene, vältämme jopa perus turistipaikkoja. Thaimaassa on paljon ihania pikkukyliä joissa saa nauttia elämästä ja kuten em sanoikin - ostaa ruuat ja palvelut paikalliselta pienyrittäjältä
Sitten voit jättää väliin kaikki Aasian maat. Sama se on meininki muuallakin