Painan 72 kg ja lääkäri kirjoitti, että olen hoikka
Pituutta on 175 cm. Arvioikohan lääkäri väärin? Hänen kirjoittamassaan ja printtaamassaan paperissa tosiaan lukee niin.
Kommentit (14)
BMI ei kerro muuta kuin pituuden ja painon suhteen. Maallikolle selkeämpi olisi esim XXX cm / XX kg. Esimerkkitapauksena kaksi naista. Kummatkin ovat 175 cm pitkiä. Toinen painaa 72 kg ja toinen 71 kg. Jos ajatellaan puhtaasti painoindeksin kautta, niin kevyemmällä on parempi painoindeksi. Mitä se kertoo ylipainosta? Jatketaan vielä esimerkillä Tämä 72 kg painava nainen harrastaa suunnistusta viikonloppuisin ja tiukkaa punttitreeniä 4 x viikossa arkipäivisin tunnin ajan. Hänen rasvaprosenttinsa on niinkin alhainen kuin 15. Toinen 71 kg painava nainen taas voi olla sellainen, että hänen harrastuksenaan on runojen lukeminen soffalla sipsejä ja suklaata syöden. Ripeä 50 m kävely bussipysäkille tasamaallakin pistää puuskuttamaan ja rasvaprosentti on noin 40. Kumpi on hoikempi?
Niin, vaakaa ei käytetty eikä painoa kysytty. Lääkäri näki minut vain vaatteet päällä.
Tuosta bmi:istä olen kuullut, että se on pitkille ihmisille "epäedullinen". Nyt laskutapaa ollaan kai vähän muuttamassa.
ap
[quote author="Vierailija" time="17.02.2013 klo 09:39"]
Pituutta on 175 cm. Arvioikohan lääkäri väärin? Hänen kirjoittamassaan ja printtaamassaan paperissa tosiaan lukee niin.
[/quote]
Mulle kävi samoin. Olen 177cm/75kg ja lääkärissä e-pillereiden riskeistä keskustellessa gynekologi totesi, että "sulla riskit on vähäiset, kun et tupakoi ja olet hoikka". Painostani ei ollut puhetta, joten hän teki arvionsa silmämääräisesti. En kyllä ole ajatellut olevani hoikan näköinen, mutta ihan normaalipainoisen kyllä, kuten olenkin. Pullealta en näytä ollenkaan.
Hassua tavallaan, koska nykyäänhän kai pitäisi mitata vyötärönympäryrkin.
ap
Mulle lääkäri kirjoitti "potilas on laiha, 168 cm 57 kg", mielestäni olen kyllä ihan normaali. En mikään treenattu lihaskimppu, vaan peruslöllerö. :)
[quote author="Vierailija" time="17.02.2013 klo 10:02"]
Hassua tavallaan, koska nykyäänhän kai pitäisi mitata vyötärönympäryrkin.
ap
[/quote]
joo ja kaikilla sama,alle 80cm! Muuten on verenpainetaudin ja diapeteksen vaara.Vaikka tästä huomautin työpaikalleni tulleelle terveysluennoijalle,ei hän ottanut mitään kantaa pitkien ihmisten mittoihin,eli hänkään ei tiennyt tosiasiassa yhtään mitään.
Mulla lääkäri punnitsi ja luuli vaa'an olevan epäkunnossa, kun näytti 73kg. Näytän kuulemma hoikalta. Pituutta on 164cm.
Siskoni 173 cm painoi 70 kg ja lääkäri ei uskonut kun meni vaa’alle... vaatekoko oli 36, posket lommolla. Siskoni näytti yli 10 kg kevyemmällä kuin mitä oli.
Mä olen 183/75 ja saan jatkuvasti kuulla siitä kuinka hirveän laiha olen. Pitkien kohdalla BMI: llä voi heittää vesilintuja, se ei huomioi pituutta.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 183/75 ja saan jatkuvasti kuulla siitä kuinka hirveän laiha olen. Pitkien kohdalla BMI: llä voi heittää vesilintuja, se ei huomioi pituutta.
Olen samoissa mitoissa ja BMI on siis 22,4, eli mitä normaalein. Naisten mielestä olen näkemättä lihaksiton ruipelo, mikä ei pidä paikkaansa. Treenaamisen ansiosta rasvaprosentti vain on melko alhainen.
Itselläni lääkäri kerran kirjoitti suurin piirtein näin. Potilas normaali painoinen. Pituutta 172 paino noin 70 kg. Seuraavalla kerralla kun tapsin saman lääkärin hän kirjoitti potilas hoikahko painoa 59 kg. Olin tuolloin melkein 70 kiloisenakin kyllä hoikahko. Ehkä vähän pömppö vatsaltani. Edelleenkin on tuo pieni pömppö.
No ehkä hoikka lääkärissä tarkoittaa normaalipainoa eli ei ylipainoinen ainakaan näkyvästi vielä
Bmi on 23,5 eli olet normaalipainoinen. Ruumiinrakenteesi vaikuttaa paljon siihen, miten lääkäri sut arvioi. Paljon lihasta-> vaikutat hoikalta. Paljon läskiä-> vaikutat pullealta.