Aivan totaalisen kyllästynyt It-alaan, mitä ihmettä muuta
voisin tehdä? Projektipäällikkönä ja tiiminvetäjänä olen toiminut ja olen aivan totaalisen kyllästynyt työhöni, yritykseen ja alaan. En edes tiedä mitä haluaisin tehdä ja pitkä opiskelu ei onnistu. Kitkutanko vielä seuraavat 30 vuotta duunissa josta en pidä vai mitä teen? Ikää 36v ja lapset on tehty ja ovat jo koulussa. En pelkää vastuuta ja en todellakaan halua enää pyöritellä mitään teknisiä nippelitietoja. Haluaisin tehdä työtä jolla on oikeasti merkitystä.
Kommentit (14)
Täällä ihan samoin ajatteleva 35-vuotias nainen. Ammatiltani olen sairaanhoitaja ja ihan totaalisen kyllästynyt koko alaan. En jaksa enää tehdä työtä, jota ei arvosteta, kauhea stressi ja vastuu ihmishengestä joka päivä ja palkka aivan surkea.
Haluaisin pyöritellä papereita jossain toimistossa, tehdä työtä jossa ei tarvitse joka hetki miettiä tapanko nyt ihmisen vai en, tehdä töitä virka-aikaan ja pitää kaikki pyhät ja viikonloput vapaata ihan kuin normaalit ihmiset.
En vaan oo keksinyt mitä muuta voisin tehdä, etenkin kun 7 vuoden opinnot ei jaksa enää kiinnostaa. :(
Siirtykää asiantuntijakonsultiksi. Itsellä vähän päälle nelikymmppisenä it-alaa takana kohta 20 vuotta takana ja yhtä innoissani olen. Olen kyllä päässyt tekemään aivan kaikkea. Koskaan ei ole samanlaista päivää ja vastuu on vain itsestä ja projektista.
Projektista ja asiakkaista pääsee eroon ne kun kestävät vain määrätyn ajan. Aina tietysti on uusia asioita opeteltavana ja uusia ihmisiä tavattavana. Itse olen tykännyt enkä kyllä tavallisessa linjaorganisaatiossa osaisi ollakaan. Olen sellaissa ollut aina ulkopuolisena. Hyvät edut on anakin itsellä enkä niidnkään takia vaihtaisi. Mun unelma työ ja kivat työkaverit. Konsulttina tosin ei kyllä kaikki pärjää.
Mä taas ajattelisin, että pakkoko sitä merkitystä elämään on hakea töistä? Työn merkitykseksi riittää, että tekee tyyönsä hyvin. Merkitystä voi hakea sitten jostain vapaa-ajan intressistä.
Mua on auttanut joko konsultointi tai linjajohdossa eteneminen. Silloin pitää sovitella isompia asioita kun projarina joutuu pakosti tekemään.
Niin, pistäkääpäs ehdotuksia tänne te jotka pidätte työstänne oikein erityisesti. Itsekin olen IT-alalla työskentelevä nainen ja kyllästyttää alalla työskentelevät pojanklopit joilla on aivan erilainen käsitys maailmasta kuin lopulla kansanosalla. Olis kiva välillä työskennellä ihan "normaalien" ihmisten seurassa :) Pelkään että minusta tulee samanlainen kuin ne jos oleskelen loppuelämäni tällaisessa seurassa.
Sairaanhoitaja, älä ainakaan IT-alalle lähde. Tiukat aikataulut jolloin työ on oltava virheettömästi valmista ja ennalta määrätty määrä tunteja joita yhteen työhommaan saa käyttää. Matka-aikaa ei lasketa työajaksi eli saatat "päästä" lähtemään töihin klo 5 aamulla kohti lentokenttää ja palaat iltakahdeksaksi kotiin, töitä olet tehnyt sen 7 tuntia, määränpäässä.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2013 klo 07:05"]
Sairaanhoitaja, älä ainakaan IT-alalle lähde. Tiukat aikataulut jolloin työ on oltava virheettömästi valmista ja ennalta määrätty määrä tunteja joita yhteen työhommaan saa käyttää. Matka-aikaa ei lasketa työajaksi eli saatat "päästä" lähtemään töihin klo 5 aamulla kohti lentokenttää ja palaat iltakahdeksaksi kotiin, töitä olet tehnyt sen 7 tuntia, määränpäässä.
[/quote]
Jopas sulla on huonot edut. Kyllä mulla juoksee palkka kotiovelta kotiovelle, jos teen pidempää keikka. Tosin näitä on tosi harvoin. Määräajat on määräaikoja ja niistä sitten neuvotellaan. Ja kokemuksta että virhetöntä ohjelmaa/määrittelyä/dokumenttia ei ole olemassa. Aina niissä joku vika piilee.
t 4
[quote author="Vierailija" time="17.02.2013 klo 07:00"]
Niin, pistäkääpäs ehdotuksia tänne te jotka pidätte työstänne oikein erityisesti. Itsekin olen IT-alalla työskentelevä nainen ja kyllästyttää alalla työskentelevät pojanklopit joilla on aivan erilainen käsitys maailmasta kuin lopulla kansanosalla. Olis kiva välillä työskennellä ihan "normaalien" ihmisten seurassa :) Pelkään että minusta tulee samanlainen kuin ne jos oleskelen loppuelämäni tällaisessa seurassa.
[/quote]
konsultiksi eivät kaikki keltanokat pääse. Meillä ainakin on konsultteina varttunempaa väkeä ja koodareina sitten näitä nuoria pojankloppeja.
Ja vanhene n pojanklopitkin. Tosin tänäpäivänä on koodarista vaikea vaihtaa muihin hommiin it-alallakaan. Pitää olla hyvä tuuri ja itsellä intoa ja halua. It-alalla testaajat ovat huonoiten palkattuja sitten koodarit. Pitää päästä asiantuntijaksi, arkkitehdiksi, projektipäälliköksi jotta saa enemmän liksaa.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2013 klo 07:25"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2013 klo 07:00"]
[/quote]
konsultiksi eivät kaikki keltanokat pääse. Meillä ainakin on konsultteina varttunempaa väkeä ja koodareina sitten näitä nuoria pojankloppeja.
Ja vanhene n pojanklopitkin. Tosin tänäpäivänä on koodarista vaikea vaihtaa muihin hommiin it-alallakaan. Pitää olla hyvä tuuri ja itsellä intoa ja halua. It-alalla testaajat ovat huonoiten palkattuja sitten koodarit. Pitää päästä asiantuntijaksi, arkkitehdiksi, projektipäälliköksi jotta saa enemmän liksaa.
[/quote]
Jaa-a, mielenkiintoinen vastaus, en kyllä ehkä oikein löydä tuosta sitä punaista lankaa. Lähinnä ärsyttää ne joka tunti toistuvat navan alle suuntautuvat pervot jutut ja lyhenteiden käyttö puhekielessä ja ainainen tietokonepeleistä puhuminen. Palkkauksessa ei ole mitään vikaa. Mutta, jos jollakulla on kerrottavanaan positiivinen tarina kuinka pitää työstään ja mitä hyviä puolia löytää siitä, niin jakakaa ihmeessä kokemuksianne. Kiinnostaa kovasti.
Ap:n liksa ei ole kummoinen ja olen töissä pk-seudulla suuressa ICT-alan firmassa. Mikäkö tökkii? No onnettomat esimiehet, osaamattomat kollegat, asiakas sentään on tosi mukava. Mutta kun ala ei enää kiinnosta yhtään. Tai ehkä kiinnostaisi jos voisi vaikuttaa oikeasti siihen etä hommat hoituu, eikä se olisi jostain vastarannankiiskestä kiinni ja ei ole sitte valtuuksia käskeä siitä kiiskeä hoitamaan töitään. Vastuu silti toisen hommista on... huh
Täällä myös yksi it-projari. Ja ihan samat aatteet. Tahtoisin tehdä työtä jolla on muutakin merkitystä kun ison firman osakkeenomistajien rikastuttaminen.
minua kiinnostaisi järjestötyö tai käsityöala.. Ei siis mitenkään rahakkaista kumpikaan..koko ajan mietin järkevää tapaa vaihtaa alaa. Pitkä opiskelu olisi hankala toteuttaa taloudellisesti.
ehkäpä makselemme miehen kanssa lainat pois mahd pian ja sitten on ehkä helpompi heittäytyä pienemmille tuloille..
[quote author="Vierailija" time="17.02.2013 klo 07:54"]
Ap:n liksa ei ole kummoinen ja olen töissä pk-seudulla suuressa ICT-alan firmassa. Mikäkö tökkii? No onnettomat esimiehet, osaamattomat kollegat, asiakas sentään on tosi mukava. Mutta kun ala ei enää kiinnosta yhtään. Tai ehkä kiinnostaisi jos voisi vaikuttaa oikeasti siihen etä hommat hoituu, eikä se olisi jostain vastarannankiiskestä kiinni ja ei ole sitte valtuuksia käskeä siitä kiiskeä hoitamaan töitään. Vastuu silti toisen hommista on... huh
[/quote]
no mulla ainakin on niin hyvä palkka ja muutkin edut sekä mahdolisuus etätöihin että samanlaisiin etuihin ei monella alalla pääse. Ei ole ollut esimiehistä paljoa haittaskun heidän kanssa on tekemissä ehkä kerran kuussa jos silloinkaan. Koska konsultiksi harvoin päätyvät tumpelot joilla on motivaatio kadoksissa ei tarvitse tehdä muiten hommia. Joustoa vaaditaan paljon, mutta niin joustaa työkin.
t 4 it-konsultti
[quote author="Vierailija" time="17.02.2013 klo 08:35"]
[/quote]
no mulla ainakin on niin hyvä palkka ja muutkin edut sekä mahdolisuus etätöihin että samanlaisiin etuihin ei monella alalla pääse. Ei ole ollut esimiehistä paljoa haittaskun heidän kanssa on tekemissä ehkä kerran kuussa jos silloinkaan. Koska konsultiksi harvoin päätyvät tumpelot joilla on motivaatio kadoksissa ei tarvitse tehdä muiten hommia. Joustoa vaaditaan paljon, mutta niin joustaa työkin.
t 4 it-konsultti
[/quote]
"Koska konsultiksi harvoin päätyvät tumpelot joilla on motivaatio kadoksissa ei tarvitse tehdä muiten hommia." Tuo edellä oleva lauselma kyllä niin hyvin kuvaa sitä asennetta jolla it-alalla työskentelevät miehet elää(itsekehuskelua ja muiden haukkumista), että pakko kysyä oletko nainen vai mies?
Ap:n liksa ei ole kummoinen ja olen töissä pk-seudulla suuressa ICT-alan firmassa.
[/quote]
Kokeile nyt ensin vaihtaa pois niistä isoista ICT-alan firmoista. Mene pienempään, ja harkitse myös vaihtamista asiakkaalle eli siis tekemään IT-hommia firmaan, joka muuten tekee jotakin muuta.
Mulla oli sama tilanne vielä vuosi sitten, mutta sain uudenlaisen toimenkuvan, ja nyt on ollut ihan eri fiilis. Olin siis isossa IT-alan yrityksessä tiiminvetäjänä.
Pyörittelin itsekin mielessäni mahdollisuutta vaihtaa kokonaan alaa. Taloudelliset realiteetit kuitenkin tulivat vastaan. Ja ikä.