Nuoren kannabiskäyttö
Meillä on ongelmaa teinin kanssa kun käyttelee kannabista. Välillä jotain kovempaa. Lastensuojelu on ehdottanut huostaanottoa.
Saako niissä laitoksista hoitoa? Onko kokemuksia?
Teini on 15 vuotias. Käyttöä, varastelua ja kotiin tulee kun muistaa. En saa kuria.
Kommentit (15)
Mitä laitoksissa tehdään asian parantamiseksi? Tuleeko sieltä apua. Onko kenelläkään kokemusta?
Vai haenko itse jostain päihdeklinikalta apua?
Vierailija kirjoitti:
Mitä laitoksissa tehdään asian parantamiseksi? Tuleeko sieltä apua. Onko kenelläkään kokemusta?
Vai haenko itse jostain päihdeklinikalta apua?
Hä? Etkö sä jo ole hakenut apua? Ihan samanlaista apua sinä voit hakea ja hommata kuin mitä laitoksista käsin. *vink* Tietenkin sossut ehdottaa huostaanottoa/sijoitusta, jollet sinä tee kaikkeasi.
Onko ongelma kannabiksen kanssa vai sittenkin kovien huumeiden kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Onko ongelma kannabiksen kanssa vai sittenkin kovien huumeiden kanssa?
Oletko vajaa? Nyt puhutaan alaikäisestä. Jopa sun lempilapsi eli kannabis, on laitonta.
Meillä teinin tuli kuriin huostaanoton uhkailulla. Sanoin, että joutuu kauas maalle, ja siellä on sitten natsikuri.
Olen hakenut apua yksityiseltä ja julkiselta muttei mitään hätää kuulemma ole.
Siksi kysyn onko laitoksissa mitään sellaista mikä tuota teiniä auttaisi.
On masentunut ja polttaminen auttaa.
Terapiaa ei saa kun on ” kunnossa”.
Pitäisi ratkaista se ongelma miksi käyttö muodostuu ongelmaksi.
Mitä hän pakenee?
Selvästikin jotain on mennyt lapsuudessa pahasti pieleen.
Vierailija kirjoitti:
Olen hakenut apua yksityiseltä ja julkiselta muttei mitään hätää kuulemma ole.
Siksi kysyn onko laitoksissa mitään sellaista mikä tuota teiniä auttaisi.
On masentunut ja polttaminen auttaa.
Terapiaa ei saa kun on ” kunnossa”.
Mikä yksityinen taho muka on kieltäytynyt hoitamasta masennuksesta kärsivää nuortasi? Mun on vaikeaa uskoa tuota.
onneksi ei sentään alkoholia käytä
Mehiläisen psykiatri kertoi kolmen kuukauden arviosta. Ensin käydään juttelemassa, seuraavalla kerralla puhutaan lääkkeistä ja seuraavaksi terapiamuodoista. Joka kerta maksoi yli satasen.
Mutta terapialausintoa ei tullut.
Yksityiseltä kyllä varmasti saa terapiaa. Hankin nyt rahaa, että voin maksaa terapiat itse. Ei vaan ole ylimääräistä ja luottaisin julkisiin. Taitaa olla turhaa
Mutta entä ne laitokset? Niissähän on ammattilaisia?
En sotkisi koskaan systeemia/valtiota perheeni sisäisiin asioihin. Pelkkää harmia ja leimaa tulee sieltä koko loppuelämäksi lapsellesi ja perheellesi. Jos olet hyvä ja vahva vanhempi niin saat hoidettua asian perheesi sisällä. Ole luja, mutta reilu. Missä on pojan/tytön isä? Perhe ilman oikeaa miestä on kuin talo ilman kattoa.
Kyllä voi yksityinen taho kieltäytyä. Itse yritin saada keskusteluapua oireilevalle nuorelle nuorisopsykologilta, edes ajanvaraus ei onnistunut, lapsi oli väärän ikäinen, tyyliin emme hoida 13-vuotiaita, odota että täyttää 14.
Mutta varsinaiseen kysymykseen, tuttavan pojalla oli samoja ongelmia, päätyi vanhempien pyynnöstä huostaanotettavaksi ja Harjavaltaan jonkinlaiseen koulukotiin tms. Oli muutaman kuukauden, huumeiden käyttö saatiin siellä loppumaan.
Väkisin puuttumalla saat aikaiseksi vain paljon isomman vastareaktion ja lisää uhmakkuutta. Se pahentaa tilannetta lähes poikkeuksetta tilannetta kun kyse on päihteiden käytöstä. Täysi-ikäisyyden 18 ikävuoden raja on myös täysin keinotekoinen ja päihteiden käytön ongelmallisuuden kannalta merkityksetön.
Laitoksissa varsinkin on sellaista porukkaa, että riskit käyttämiseen ja kovempiin kemikaaleihin kasvaa, ei suinkaan pienene. Ei niihin nykyään laiteta kuin todellisia ongelmatapauksia, joilla on vähän isompia ja vaikeampia pulmia kuin pössyttely.
Suosittelen pehmeitä keinoja ja kärsivällisyyttä. Tuo voi olla hyvin ohimenevä vaihe. Laitoskierre ja leimaantuminen ei siihen ainakaan auta.
Sun muksu on vielä todella nuori, ja vaikka oisin vanhempi nii kyl kantsii yrittää auttaa pääsee eroon niistä. Mut suosittelen, koska hän on kuitenkin nuori eikä menis enää pahemmaksi tai mitään, ja jos et kerran saa mitään otetta häneen niin hanki hänelle apua. Kyl ainaki lastikses, tms kuria vähän edes saadaan. Ja kyllä he kurin pistävät vaikka väkisten, jollain keinolla. On esim. Korvaushoitoa, tms. Mutta joo hanki apua nyt oikeasti muualta, ellet itte pysty tai saa siihen oikeasti. Itse vain kärähtää itte siin pihalle, ja jos mikään ei kerran auta. Vaikka puhuminen.
Sä et voi enää mitään eli pakko antaa muiden yrittää. Teinin parhaaksi.