kännykkäasiaa: kuka tässä on hullu?!
Mulla on kaikki nämä kännykkävuodet ollut se ongelma, että pari ihmistä edellyttää, että olen koko ajan kännykkä kädessä tavoitettavissa. Siis koko ajan.
Jos en vastaa ensimmäiseen soittoon, niin toinen tulee heti perään. Ja kolmas. Ja neljäs. Viideskin. Tähän saattaa siis mennä noin viisi minuuttia yhteensä. Sitten kun saan vastattua, niin tiukataan ärtyneesti, missä olin aiemmin, kun en vastannut. Soittajalla ei välttämättä ole "mitään asiaa".
Joo, asun yksin mutta olen ihan aikuinen, työssäkäyvä ihminen. Ei mitään kroonisia sairauksia tms. huolestusta herättävää.
Miltä tämä teistä kuulostaa? Onko muillakin ihmisillä tällainen alituinen vastaamispakko ja joudutteko vaikka keskeyttämään ruoanlaiton tai vastaamaan puhelimeen kaupan kassalla aina välittömästi, etteivät vanhempanne, sisaruksenne, miehenne tai lapsenne saa hepulia? Vaaditteko itse ihmisiä vastaamaan HETI jokaiseen soittoonne?
Mä olen sitä ikäpolvea, että sain kännykän vasta opiskelemaan lähtiessäni. On nyt alkanut olla todella ikävä lankapuhelinaikoja...
Kommentit (13)
Anoppi on juuri tuollainen, muilla EI VOI olla mitään tärkeämpää kuin hänen soittonsa ja turhanpäiväiset jaarittelut. On kaikille samanlainen, itse hän on yksinäinen ja työtön.
Ei mulla ole tollasta pakkoa vastata. Mulla on yleensä kännykkä äänettömällä tai sitte se unohtuu laukun pohjalle. Hyvin harvoin siis vastaan siihen. Mutta jos joku on yrittänyt soittaa, soitan takaisin kun huomaan sen. Mulla on vähän sellanen suhde kännykkään, että se on olemassa vaan siksi jos sattuu jotain, auto hajoaa tielle ja tarviin taksia tmv. Tykkään enemmän pitää ihmisiin yhteyksiä sähköpostitse, siihen voi jokainen vastailla kun itselle sopii.
Mulla on eräs sukulainen, joka soittaa hullun lailla aina kun on kännissä, iltaisin ja öisin. Rupesin eilen illalla nukkumaan klo 19 ja heräsin tänään vasta klo 9.30. Tuolla aikavälillä oli tullut 19 puhelua ja 7 viestiä. Tuli vielä 8:s tosi ärtynyt ja loukkaantunut viesti nyt aamulla koskien sitä, etten vastaa. Huomasin noi puhelut ja viestit vasta klo 11, koska en sännännyt tutkimaan kännykkääni heti herättyäni ;) Yritin sitten vuorostani soittaa hänelle. Olisin sanonut, että en ole tavoitettavissa 24/7, mutta tämä henkilö on nyt sitten niin loukkaantunut, ettei itse vastannut.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2013 klo 12:21"]
Ilmoittaisin selkeästi, että vastaan jos pystyn ja jos en pysty, soitan myöhemmin, kun on sopivaa aikaa. Jos on jotain kiireistä, laittaa tekstarin.
Lisäksi ottaisin näiden ihmisten kohdalla periaatteen, että jos en ehdi vastaamaan ekaan puheluun, en vastaisi myöskään seuraaviin. Näin he toivottavasti jossain vaiheessa tajuaisivat, että montaa kertaa soittamisesta ei ole mitään hyötyä ja oppivat lopettamaan yhteen kertaan. Ja soitat takaisin vasta hyvän ajan kuluttua, vaikka ehtisit heti. Saat opetettua heidät siihen, että malttavat odottaa. Ja jos eivät malta odottaa, sittenpä vain valittavat. Tuskin tuo voi pahemmaksi mennä.
[/quote]
Kiitos. Mulle vaan kävi joskus ensimmäistä kertaa omilleni muutettuani niin, että yksi näistä oli soittanut parille opiskelukaverille, kun ei illalla pariin tuntiin ollut saanut mua kiinni. Olin elokuvissa. Ei siis tuntenut niitä ollenkaan, mutta nimet oli kuullut ja soitti numerotiedusteluun.
En vaan kerta kaikkiaan ymmärrä, mitä ihmettä olen tehnyt tai jättänyt tekemättä ansaitakseni tällaisen jatkuvan kontrolloinnin elämääni. Paitsi tosiaan sen, että asun yksin. Kai sitten saan olla loppuikäni valvottava lapsi, jos tilanne ei tästä muutu...
[quote author="Vierailija" time="17.02.2013 klo 12:44"]
Mulla on eräs sukulainen, joka soittaa hullun lailla aina kun on kännissä, iltaisin ja öisin. Rupesin eilen illalla nukkumaan klo 19 ja heräsin tänään vasta klo 9.30. Tuolla aikavälillä oli tullut 19 puhelua ja 7 viestiä. Tuli vielä 8:s tosi ärtynyt ja loukkaantunut viesti nyt aamulla koskien sitä, etten vastaa. Huomasin noi puhelut ja viestit vasta klo 11, koska en sännännyt tutkimaan kännykkääni heti herättyäni ;) Yritin sitten vuorostani soittaa hänelle. Olisin sanonut, että en ole tavoitettavissa 24/7, mutta tämä henkilö on nyt sitten niin loukkaantunut, ettei itse vastannut.
[/quote]
Lohduttavaa kuulla, että jollakin muullakin on näitä ongelmia. Mun ennätys on varmaan sellaiset 35 puhelua illan aikana + pari tekstiviestiä. (Laitoin äänettömälle, kun en vaan kerta kaikkiaan jaksanut alkaa riitelemään rasittavan päivän päätteeksi sen soittajan kanssa siitä, miksen ollut vastannut niihin pariin ekaan puheluun.) Tosin nämä mun "puhelinkaverit" ei ole soitellessaan kännissä...
No mun mielestä sä olet hullu, kun suostut ja alistut tuollaiseen pelleilyyn. Liekö olet kykenevä asumaan yksin, kun olet noin riippuvainen muiden ihmisten mielipiteistä.
Sinuna lakkaisin vastaamasta näille tyypeille, soittelisin ehkä myöhemmin perään ja sanoisin kännykän olleen äänettömällä. Kyllä ne ajan kanssa oppii, kuten ovat nyt oppineet tuohonkin, että sä aina vastaat.
Minä en vastaa puhelimeen ajaessani autoa tai esim. kaupan kassalla. Jos puhelin soi autossa, ajan seuraavalle pysäkille ja katson, kuka soitti. Jos sairas äitini on soittanut, soitan hänelle heti. Muille soitan päästyäni kotiin. Kaupassa ollessani katson puhelimestani, kuka on soittanut, kun olen päässyt autoon ja soitan sitten, kun olen kotona. En tykkää pälpättää puhelimessa julkisilla paikoilla.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2013 klo 01:04"]
No mun mielestä sä olet hullu, kun suostut ja alistut tuollaiseen pelleilyyn. Liekö olet kykenevä asumaan yksin, kun olet noin riippuvainen muiden ihmisten mielipiteistä.
Sinuna lakkaisin vastaamasta näille tyypeille, soittelisin ehkä myöhemmin perään ja sanoisin kännykän olleen äänettömällä. Kyllä ne ajan kanssa oppii, kuten ovat nyt oppineet tuohonkin, että sä aina vastaat.
[/quote]
Joo. Kai mä olen sitten vaan sellainen "keeping up appearances" -tyyppi. En vaan jotenkin haluaisi, että tuttavat ja työkaverit saisi tietää, millaisia sukulaisia mulla oikeasti on. Ja tietäähän ne saa, jos soittelijat kaivaa niiden numerot esiin, kun en heti vastaa...
[quote author="Vierailija" time="17.02.2013 klo 01:16"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2013 klo 01:04"]
[/quote]
Joo. Kai mä olen sitten vaan sellainen "keeping up appearances" -tyyppi. En vaan jotenkin haluaisi, että tuttavat ja työkaverit saisi tietää, millaisia sukulaisia mulla oikeasti on. Ja tietäähän ne saa, jos soittelijat kaivaa niiden numerot esiin, kun en heti vastaa...
[/quote]
hui, tuohan on sairasta jos ventovieraille tutuillekin soittelevat
Minäkin toivoisin lankapuhelintyyppistä ratkaisua, puhelin kytketty asuntoon ja kun olen kotona ja voin vastata niin vastaan. Mukana voi olla tietysti joku känny, mutta en yleensä vastaa missään "pahassa paikassa" vaan painan puhelun välittömästi kiinni. Älytöntä ja kamalan stressaavaa että pitäisi koko ajan olla vastaamassa - ihan vaikka suihkusta tai veskinpöntöltä juosta vastaamaan johonkin kännyyn.
Kännyssä voisi olla ihan joku yksinkertainen nappula, jonka painamisen jälkeen känny vastaa soittajalle, että nyt ei vastata, soita myöhemmin. Jos jotain erittäin hälyttävää ja kiireellistä asiaa, niin soita uudelleen (vaikka useamman kerran) ja vastaanottaja näkee, jos ei vastaa, että olet soittanut "häyttävän puhelun".
[quote author="Vierailija" time="17.02.2013 klo 01:41"]
Minäkin toivoisin lankapuhelintyyppistä ratkaisua, puhelin kytketty asuntoon ja kun olen kotona ja voin vastata niin vastaan. Mukana voi olla tietysti joku känny, mutta en yleensä vastaa missään "pahassa paikassa" vaan painan puhelun välittömästi kiinni. Älytöntä ja kamalan stressaavaa että pitäisi koko ajan olla vastaamassa - ihan vaikka suihkusta tai veskinpöntöltä juosta vastaamaan johonkin kännyyn.
Kännyssä voisi olla ihan joku yksinkertainen nappula, jonka painamisen jälkeen känny vastaa soittajalle, että nyt ei vastata, soita myöhemmin. Jos jotain erittäin hälyttävää ja kiireellistä asiaa, niin soita uudelleen (vaikka useamman kerran) ja vastaanottaja näkee, jos ei vastaa, että olet soittanut "häyttävän puhelun".
[/quote]
Joo, hyvä ajatus sinänsä. Paitsi että nämä mun armaat sukulaiset kyllä soittaisi sen useamman kerran, vaikkei olisikaan mitään asiaa. Kuulemma kun asun yksin, niin mun pitää olla iloinen siitä, että "edes joku" soittaa. Tietävät kyllä, että mulla on muutakin elämää, mutta se ei kai sitten vaan ole heille niin arvokasta kuin perheellisen elämä.
Mulle on vaan nyt vuosien jälkeen tullut sellainen ahdistus tuosta jatkuvasta velvollisuudesta vastata HETI ja jäkätyksestä, jos en niin tee, etten enää haluaisi vastata siihen ensimmäisenkään soittoon, vaikka ehtisinkin. Kun joka halvatun arki-ilta pitäisi olla hälytysvalmiudessa ja viikonloppuisin joskus useita kertoja päivässä. Siksi kai tuossa otsikossa kysyin, kuka tässä on se hullu...
Vastaus: se soitteleva sukulainen on se hullu. Sano sille suoraan, että nyt riittää. Ja että sun kavereille EI soiteta. Ei kenenkään tarvitse suostua tuollaiseen. Sano niille kavereille, että jos tämä sukulainen (äiti?) soittaa niin ovat tosi vihaisia moisesta häirinnästä. Auttaisiko tämä häntä ymmärtämään?
Ilmoittaisin selkeästi, että vastaan jos pystyn ja jos en pysty, soitan myöhemmin, kun on sopivaa aikaa. Jos on jotain kiireistä, laittaa tekstarin.
Lisäksi ottaisin näiden ihmisten kohdalla periaatteen, että jos en ehdi vastaamaan ekaan puheluun, en vastaisi myöskään seuraaviin. Näin he toivottavasti jossain vaiheessa tajuaisivat, että montaa kertaa soittamisesta ei ole mitään hyötyä ja oppivat lopettamaan yhteen kertaan. Ja soitat takaisin vasta hyvän ajan kuluttua, vaikka ehtisit heti. Saat opetettua heidät siihen, että malttavat odottaa. Ja jos eivät malta odottaa, sittenpä vain valittavat. Tuskin tuo voi pahemmaksi mennä.