Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käyttääkö joku muukin sanaa 'nuorukainen' myös tytöistä puhuttaessa?

Vierailija
27.02.2019 |

Opin viikko sitten, että nuorukainen tarkoittaa oikeastaan vain nuorta mieshenkilöä eikä naishenkilöä. Nuorikko olisi kait naispuoliselle se oikea, mutta sen käyttö vasta vieraalta tuntuu.

Onko tämä ikäsidonnainen juttu kielessä? Itse olen 35-vuotias.

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorikko tarkoittaa morsianta tai vastavihittyä vaimoa, ei nuorta naista sinänsä.

Minulle on aina ollut selvää, että nuorukainen tarkoittaa nuorta miestä. Olen saman ikäinen kuin sinä.

Vierailija
2/45 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorikko tarkoittaa kylläkin vasta vihittyä vaimoa.

Äidinkieli ei taida olla vahvuutesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorukainen tarkoittaa nuorta miestä, ei tämä ole makuasia vaan fakta.

Vierailija
4/45 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvää on, että "nuorukainen" viittaa vain mieheen, nuoreen mieheen. Minun kielikorvani ei mitenkään saa tuota sanaa edes sopimaan naiselle. Olen 31v.

Vierailija
5/45 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhun vain nuorista. En koe tarpeelliseksi erotella nuorukaisiksi ja nuorikoiksi. Vanhanaikaista ja ihan turhan pitkiä sanoja.

Vierailija
6/45 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisihan sitä sitten  jostain 'kunnon kimmastakin' käyttää sanontaa 'ihan hyvä äijä' tai 'kunnon 'setänainen'...

Vierailija
7/45 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 36 ja niin kauan kuin muistan, olen tiennyt nuorukaisen viittaavan nimenomaan nuoreen mieheen. Sehän on ihan normisanastoa.

Luetko ap paljon suomenkielistä tai suomeksi käännettyä kirjallisuutta? Sanavarasto köyhtyy helposti todella yksipuoliseksi ja vähäiseksi, jos ei lue.

Vierailija
8/45 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti nuorukainen on miespuolinen. Sama sana naisesta olisi neitokainen. Nuorikko on vasta vihitty vaimo. Sun kannattaisi varmaan alkaa lukea kirjallisuutta, niin sanavarastosi kasvaisi.

Vierailija
9/45 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätimies kirjoitti:

Voisihan sitä sitten  jostain 'kunnon kimmastakin' käyttää sanontaa 'ihan hyvä äijä' tai 'kunnon 'setänainen'...

Niin ja miksei myös sanoisi koiraa kissaksi, koska onhan niillä molemmilla turkki ja neljä jalkaa ja ne ovat lemmikkieläimiä... 

Vierailija
10/45 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhun vain nuorista. En koe tarpeelliseksi erotella nuorukaisiksi ja nuorikoiksi. Vanhanaikaista ja ihan turhan pitkiä sanoja.

'Toi nuorikkonsa taloon' ...esim. vanhoissa näytelmissä ja kirjallisuudessa tarkoittaa, että mies (yleensä joku maatalon isäntä)toi vastavihityn (nuoren) morsiamensa taloon.

(Rengit taas sen sijaan vain veivät piikansa vihille, ja papin aamenen jälkeen  asia oli sillä siisti)

Vierailija
11/45 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa joissakin murteissa nuorukainen on voinut olla myös naispuolinen ihminen. Lisäksi nuorikko on voinut olla nuori härkä tai hieho.

Nuorikko taas tarkoittaa nuoren vaimon lisäksi nuorta kanaa.

Ai niin, hieho tarkoittaa siis nautaa, joka naaraspuolinen, yli 8 kk, eikä ole vielä poikinut.

Vierailija
12/45 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän joskus koska kuulostaa hauskalta :D Olen kyllä aina tiennyt että ei ole kieliopillisesti oikein

Vierailija
13/45 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Nuorukaisen' (naispuol.) vastinesana on suomen kielessä  'neito'.

Vierailija
14/45 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoinen sana. Siinähän mikään ei viittaa sukupuoleen, vain ikään. Tuo merkitys siis pitää vain tietää, ei voi sanasta päätellä mitään. Vai onko kielessämme muita miehiin viittaavia sanoja samanlaisella päätteellä? Eli onko kainen tai ainen tai jokin osa tuosta tyypillinen viittaamaan mieheen?

Vierailija
15/45 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoinen sana. Siinähän mikään ei viittaa sukupuoleen, vain ikään. Tuo merkitys siis pitää vain tietää, ei voi sanasta päätellä mitään. Vai onko kielessämme muita miehiin viittaavia sanoja samanlaisella päätteellä? Eli onko kainen tai ainen tai jokin osa tuosta tyypillinen viittaamaan mieheen?

Niin. Sellaisia ne sanat ovat. Niiden merkitys pitää tietää.

Vierailija
16/45 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No toisaalta, onhan sellaistakin muotoa puhekielessä käytetty kuin 'neitokainen' , joten ei siis viitanne . (...eläimistä taas puhuttaessa ainakin sanassa 'hiirulainen', missä se taas   viitannee  ennemminkin kokoon, tarkemmin sanottuna pienuuteen, kuin tuon otuksen  sukupuoleen)

Vierailija
17/45 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, mielestäni -ainen/äinen pääte viittaa yleensä mihin vaan olioon tai asiaan, jolla on se sanan alkuosan ominaisuus.

Nuori olio = nuorukainen

Yläluokkainen olio = ylhäinen

Myöhässä oleva asia tai olio = myöhäinen

Aikaisessa oleva asia/olio = aikainen

En usko että noissa on sukupuolta ajateltu, mutta ehkä ennen kun miesten ja naisten työt ja julkisessa tilassa oleminen on ollut niin erilaista, on termi nuorukainen alkanut tarkoittaa yleensä miespuolista.

Vierailija
18/45 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus googlannut asiasta, kun mediassa kirjoitettiin tyäysi-ikäisen miehen tekemästä rikoksesta.  Toimittaja kirjoitti hellyttävältä kuulostavalta, lähes päätä paijaten - nuorukainen jne.

Nuorukaisesta löytyi selvennyksiä mm. isoksi kasvanut poika.  Käsittäisin kuitenkin, että nuoreksi henkilöksi arvotettaisiin vain alaikäiset rikoksentekijät.  Mieheksi mikäli henkilö on täysi-ikäinen.

Joskus kuulee tytöstä kertovassa tarinassa tituleerattavan - neitokainen.  Tuskin täysi-ikäinen nainen haluaa, että hänet otsikoidaan neitokaiseksi- vai haluaako? 

Vierailija
19/45 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, tyttönen, neitokainen eivät viittaa mieheen.

Vierailija
20/45 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki nuoresta naisesta voi käyttää ilmausta "nuorukainen".

Puhutaanhan "pojanhupakoistakin"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kuusi