Käyttääkö joku muukin sanaa 'nuorukainen' myös tytöistä puhuttaessa?
Opin viikko sitten, että nuorukainen tarkoittaa oikeastaan vain nuorta mieshenkilöä eikä naishenkilöä. Nuorikko olisi kait naispuoliselle se oikea, mutta sen käyttö vasta vieraalta tuntuu.
Onko tämä ikäsidonnainen juttu kielessä? Itse olen 35-vuotias.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Täällä taas mammat pätemässä lukemisen tärkeydestä :D. Itse tuskin koskaan Danielle Steeliä kummempaa lukeneet. :D :D
No edes sitä. Ap:lla jäänyt sekin väliin, kun näin yksinkertainen asia selvisi vasta nyt.
Vierailija kirjoitti:
Täällä taas mammat pätemässä lukemisen tärkeydestä :D. Itse tuskin koskaan Danielle Steeliä kummempaa lukeneet. :D :D
Mikä tahansa romaanipituinen lukeminen kehittää enemmän kuin se, että ei lukisi mikään.
Ei aleta morkkaamaan suotta Danielle Steeliä nyt. :)
Nykysuomen sanakirjan mukaan kansanrunoudessa on käytetty nuorukainen nimitystä myös neitokaisista, eli nuorista naisista.
Olenpa tuohon myös törmännyt muutamia kertoja kirjallisuudessa. Onhan se hiukan ylevän kuuloista.
Mutta ei ole ilmeisesti täysin väärinkään nimittää nuorta naista nuorukaiseksi, vaikka termi yleisimmin tarkoittaakin aikuisuuden kynnyksellä olevaa nuorta miespuolista henkilöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tahansa romaanipituinen lukeminen kehittää enemmän kuin se, että ei lukisi mikään.
Ei aleta morkkaamaan suotta Danielle Steeliä nyt. :)
Näin on, ei niin huonoa kirjaa olekaan, etteikö siitä jotain oppisi.