Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokran jälkeen käteen 1000 e

Vierailija
27.02.2019 |

Olen miettinyt, mitä järkeä on työnteossa. Olen yh varhaiskasvatuksen ope Helsingissä. Vuokra kolmiosta 1200 e kk, käteen jää palkasta n 700 e, asumistuki 200 e ja elatusapu 200 e, lapsilisä 120 eli 1220 e. Opiskelein omaehtoisella tuella ja käteen jäi vuokran jälkeen 1000 e kk ( vuokra maksettiin tt tuesta melkein kokonaan). Palkka ei tästä nouse. Eli saan 200 e enemmän kuin työttömänä!

Lähinnä ottaa päähän kun työssä on niin kiire, on kerhojen ohjsusta, suomen kielen opettamista täysin suomea puhumattomille ( joita on n puolet ryhmästä). Työajat vuorotyötä, aamu alkaa kello 6 ja iltavuoro 17.30. Joudun pyytämään noina päivinä siskoani viemään ja hakemaan oman lapseni päiväkotiin ja maksamaan siitä. Muutto ei ole mahdollisuus sillä työpaikka ja lapsen pk aijaitsevat alle 30 min kävelymatkan päässä, näillä työvuoroilla en voi muuttaa kovin kauas ja ainut apu arjessa on lähellä asuva sisko.

Mitä tekisitte? Olen harkinnut irtisanoutumista, taloudellisesti pärjään kyllä ja voisin tukea ja olla läsnä lapselle enemmän kun aloittaa esikoulun syksyllä. Tuntuu ettei tässä työnteossa ole järkeä. Naapurin työttömälle yhlle jää vuokran jälkeen 900 e, eli saan n 300 enemmän vaikka raadan töissä ja lähden lumituiskussa kävelemään töihin kello 5.

Ps varhaiskasvatuksen opettajista on huutava pula emmekä ole saaneet kaupungin vuokra asuntoa. Miksei työntekijöitä houkutella niin että näillä huonosti palkatuilla aloilla saisi edes edullisen asunnon? Työsuhdeasuntoon en uskalla muuttaa sen sidonnaisuuden vuoksi.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan omia valintoja asua 1200 e kk vuokralla. Lisäksi saat siis nytkin elareita ja tukia.

Eläkekertymäsi karttu tälläkin hetkellä. Vaihdetaan päittäin, otan mielelläni työsi, jää sinä työttömäksi. 

Työttömälle jää oikeasti Helsingissä noin 470 käteen kuussa pakollisten menojen jälkeen. Sinä saat jo nyt ilmaista rahaa elareina ja lapsilisinä. 

Vierailija
2/23 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai työttömälle yksinhuoltajalle 470 e? Älä naurata! Olin itse työtön pari vuotta ja vuokran jälkeen minulle ja lapselle tuli jäädä 870 e kk... Ja sähkölaskut jne maksettiin sossusta. Toki yksinasuva saa vähemmån, asut yksin. Sain enemmän kun aloin opiskelemaan.

Töitä päiväkodeissa riittää joten taidan jäädä pariksi vuodeksi kotiin, ja tulot tippuvat huimat 200 e... Ehkä sitten saisin myös kaupungin asunnon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako työtön yh lapsilisää ja elareita ( minulle ne maksaa ex mies ei valtio) vai saako niitä vain työssäkäyvä?

Vierailija
4/23 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta pienemmälle paikkakunnalle.Minkä takia monen pitää ängetä Helsinkiin ja valittaa.

Vierailija
5/23 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko teidän mahdollista muuttaa vaikka kaksioon? Ongelmasi ei ole pieni palkka vaan liian suuri vuokra.

Vierailija
6/23 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai työttömälle yksinhuoltajalle 470 e? Älä naurata! Olin itse työtön pari vuotta ja vuokran jälkeen minulle ja lapselle tuli jäädä 870 e kk... Ja sähkölaskut jne maksettiin sossusta. Toki yksinasuva saa vähemmån, asut yksin. Sain enemmän kun aloin opiskelemaan.

Töitä päiväkodeissa riittää joten taidan jäädä pariksi vuodeksi kotiin, ja tulot tippuvat huimat 200 e... Ehkä sitten saisin myös kaupungin asunnon.

Niin, puhuinko että 470 on muuta kuin yhden henkilön maksimituki muiden tukien lisäksi?

Eli aivan turhaa puhua että aloittajallekin "jää vain tonni" , koska se ei pidä paikkaansa.

Aloittajakin kuppaa yhteiskuntaa jo nyt, vaikka käy töissä. 

Vierailija
7/23 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaatko lukea tai ymmärrätkö lukemaasi?

Tonni jää palkasta ja päälle exmiehen maksama elatustuki 200 e, lapsilisä 120 e ja asumistuki 150 e. Saisin tuet jotka olisivat syuremmat työttömänä joten pointti on että mitä järkeä tehdä töitä?

Vierailija
8/23 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oisko teidän mahdollista muuttaa vaikka kaksioon? Ongelmasi ei ole pieni palkka vaan liian suuri vuokra.

Aika karua että työttömänä oli varaa tässä asua mutta nyt pitäisi muuttaa kaksioon kun olen töissä?

Vierailija
9/23 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vaan niin on, että 800e/kk on jo hyvin työttömälle ja tämä ei ole käteen jäävä summa, vaan millä kustannetaan kaikki. T. 8 vuotta työttömänä ollut.

Vierailija
10/23 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika karua että työttömänä oli varaa tässä asua mutta nyt pitäisi muuttaa kaksioon kun olen töissä?

aika karua juu.. Pitäisi tukia rajusti leikata. Näitä tälläisiä aloituksia kun lukee niin Vartiaisen möläyttelyt alkaa kuulostaan päivä päivältä paremmilta. Ja se on paljon se. Joku roti se olla pitää ja ihmisten tulisi edes YRITTÄÄ huolehtia itsestään ja omista kuluistaan.

Vierailija
11/23 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastiko yli 3000€ vuodessa on ihan turhaa? Ja se eläkekertymä ei oo ihan pikku juttu myöhemmässä elämänvaiheessa.

Vierailija
12/23 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tonni jää palkasta ja päälle exmiehen maksama elatustuki 200 e, lapsilisä 120 e ja asumistuki 150 e. Saisin tuet jotka olisivat syuremmat työttömänä joten pointti on että mitä järkeä tehdä töitä?

Eli tukia pitäisi leikata ja rankasti että työssäkäynti alkaisi maistumaan...

Vierailija
13/23 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se vaan niin on, että 800e/kk on jo hyvin työttömälle ja tämä ei ole käteen jäävä summa, vaan millä kustannetaan kaikki. T. 8 vuotta työttömänä ollut.

Itse olin työttömänä 2 v ja sain tt tukea josta meille jäi 870 e elämiseen ( laki toimeentulotuesta). Aloin opiskella ja ssin enemmän kun sain omaehtoisen tuen ja tuöit nousi siihen 1000 ekk vuokran jälkeen.

Siksi ei nyt motivoi mennä huomenna töihin kello 7 ja herättää lapsi kello 5.30 kun siitä saan 200 enemmän kuin kotona ollessa.

Ap

Ap

Vierailija
14/23 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkä saisi. Mene vaikka kelan sivuille, siellä on laskuri. Ja muista että laskurin summista vähennetään 20% veroa työttömyystuen osalta. 

Vierailija
15/23 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alottajalla menee hyvin kun 3000 € / vuosi on pikkuraha.

Vierailija
16/23 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala ihmeessä työttömäksi yyhooksi. Mikäs siinä. Muista kuitenkin jatkuvat sumplimiset ja työnhaku työkkärin kanssa, aktiivimallit ja pupukurssit. Karenssiakin saattaa pukata. Ja hienoa mallia annat lapsellesikin. 

Vierailija
17/23 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ala ihmeessä työttömäksi yyhooksi. Mikäs siinä. Muista kuitenkin jatkuvat sumplimiset ja työnhaku työkkärin kanssa, aktiivimallit ja pupukurssit. Karenssiakin saattaa pukata. Ja hienoa mallia annat lapsellesikin. 

Lapsi arvostaa vanhemman läsnäoloa. Olin työtön yh 2 vuotta ja hyvin pärjäsimme. Tiedän tarkat laskelmat, olen ollut työssä nyt 6 kk ja alkaa riittää. Ei tässä ole järkeä.

Vierailija
18/23 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee samaa duunia vuoro per viikko?

Saat tienata 300e ilman, että vakuttaa tukiin.

Itse lopetin kokoaikatyön siivojana ja aloin tehdä keikkaa sen 300 edestä.

Sama palkka kun täudestä duunista kun kela maksaa vuokran, lääkkeet, vakuutuksen ja sähkön.

Näin.

Vierailija
19/23 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätäkin ketjua kun lukee niin alkaa viduttaan kuinka kotona makaamalla saa rahaa.

Vierailija
20/23 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No muuta pois siitä ylikalliista Helsingistä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi