Vuokran jälkeen käteen 1000 e
Olen miettinyt, mitä järkeä on työnteossa. Olen yh varhaiskasvatuksen ope Helsingissä. Vuokra kolmiosta 1200 e kk, käteen jää palkasta n 700 e, asumistuki 200 e ja elatusapu 200 e, lapsilisä 120 eli 1220 e. Opiskelein omaehtoisella tuella ja käteen jäi vuokran jälkeen 1000 e kk ( vuokra maksettiin tt tuesta melkein kokonaan). Palkka ei tästä nouse. Eli saan 200 e enemmän kuin työttömänä!
Lähinnä ottaa päähän kun työssä on niin kiire, on kerhojen ohjsusta, suomen kielen opettamista täysin suomea puhumattomille ( joita on n puolet ryhmästä). Työajat vuorotyötä, aamu alkaa kello 6 ja iltavuoro 17.30. Joudun pyytämään noina päivinä siskoani viemään ja hakemaan oman lapseni päiväkotiin ja maksamaan siitä. Muutto ei ole mahdollisuus sillä työpaikka ja lapsen pk aijaitsevat alle 30 min kävelymatkan päässä, näillä työvuoroilla en voi muuttaa kovin kauas ja ainut apu arjessa on lähellä asuva sisko.
Mitä tekisitte? Olen harkinnut irtisanoutumista, taloudellisesti pärjään kyllä ja voisin tukea ja olla läsnä lapselle enemmän kun aloittaa esikoulun syksyllä. Tuntuu ettei tässä työnteossa ole järkeä. Naapurin työttömälle yhlle jää vuokran jälkeen 900 e, eli saan n 300 enemmän vaikka raadan töissä ja lähden lumituiskussa kävelemään töihin kello 5.
Ps varhaiskasvatuksen opettajista on huutava pula emmekä ole saaneet kaupungin vuokra asuntoa. Miksei työntekijöitä houkutella niin että näillä huonosti palkatuilla aloilla saisi edes edullisen asunnon? Työsuhdeasuntoon en uskalla muuttaa sen sidonnaisuuden vuoksi.
Kommentit (23)
Jaa. Mulla jää vuokran jälkeen käteen 590 e, ja vuokraosuuteni on 800 e pienempi kuin sinulla, ap. Enkä saa asumistukea, koska mieheni tienaa liikaa (=1300 e/kk). En tiedä millaset ihmiset tässä valtakunnassa niitä tukia oikein saa nostettua. :D
Vierailija kirjoitti:
No muuta pois siitä ylikalliista Helsingistä...
En muuta lapsen takia. Ainut sukulainen asuu täällä. En halua repiä lasta tutusta päiväkodista pois. Ja olen sen verram käytännön ihminen että tiedän millaista elämä jossain pikkupaikkakunnalla olisi. Aika yksinäistä se elämä olisi.
Näin suunnittelinkin...töitä Seuren kautta riittää. Ei näillä palkoilla kannata tehdä kokopäivätyötä. Jos on työssäkäyvä puoliso se on eri asia.