Miten kotiäiti sairastaa?
Ei tukiverkkoja lähellä, eikä siis lapselle hoitajaa. Huh.
Kommentit (51)
Työstä saikulla ollessa en lasta hoitoon vie,saa olla kanssani kotona
Ystävälläni oli kaksosvauvat ja hän sairastui rintatulehdukseen,hän oli todella sairas, mutta sisukkaana ihmisenä ei apua hakenut /halunnut.
Vierailija kirjoitti:
Se ei sairasta. Ihan sama vaikka olisi rutto. Mies jos saa mustelman jalkaansa, alkaa kepeillä kävely ja jumalaton vinkuminen.
Mua niin naurattaa tämä totuus!!
Kotiäiti yleensä sinnittelee kotona. Jos tauti on erittäin paha niin käynti lääkärillä auttaa asiaan. Lääkäri voi kirjoittaa sairaslomatodistuksen työnantajalle, joka koskee äitiä, mutta vaatii puolison kotona oloa.
Minulla on kerran ollut niin paha influenssa että hyvä kun sain pidettyä itseni hengissä ja jos silloin olisi ollut vauva tai taapero niin olisi käynyt huonosti.
Mutta onneksi lasten kanssa olen sairastanut vain pari tavallista flunssaa ja kerran oli noro joka kävi läpi koko perheen. Onneksi norossa pienin lapsista oli jo 3v niin siitäkin selvittiin aika hyvin vaikka olihan se oksentelu ja ripulointi ihan helvettiä. 2 vessaa ja ämpärit pelasti tilanteen kun jopa se 3v:kin ehti aina vessaan ripulille ja yrjö osui ämpäriin niin ei tullut ylimääräistä siivottavaa tai pyykkiä. Ja kukaan ei syönyt mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kotiäiti yleensä sinnittelee kotona. Jos tauti on erittäin paha niin käynti lääkärillä auttaa asiaan. Lääkäri voi kirjoittaa sairaslomatodistuksen työnantajalle, joka koskee äitiä, mutta vaatii puolison kotona oloa.
Muuten hyvä, mutta ei auta yrittäjän puolisoa.
Yleensä lapset ovat sairaita samaan aikaan, ainakin jos puhutaan jostain flunssasta, vatsataudista, nuhakuumeesta eikä mistään syövästä. Meillä ainakin sairastamistani helpottaa, että lapset ovat sairaina aika väsyneitä ja siis hivenen normaalia rauhallisempia. Tosin ei sairastaminen porukallakaan mitään juhlaa ole, yleensä lapset ovat myös aikalailla itkuisempia. Mutta siinä se kärsitään ja kestetään, mies tietenkin auttaa kun on kotona, mm. laittaa ruokaa ja on normaalin empaattinen. Meillä ollaan vältytty onneksi pahemmilta epidemioilta, vatsatauditkin on olleet lähinnä ruokamyrkytyksiä jos ollaan syöty ulkona ja lapset niiltä välttyneet *koputan puuta*
Sairastin influenssan kun pääsin vauvan kanssa synnäriltä ja miehen piti palata töihin. 5 pv kuume 40 astetta, yöllä sain käydä 3-4 krt suihkussa ja vaihtaa lakanat kun yöhikoilu oli niin rajua. Vauvan lisäksi oli 2.v vaipoissa ja 4- ja 5- vuotiaat. Ääni oli lähtenyt kaikesta siitä yskimisestä eikä jalat tahtonut kantaa. Pyörtyilin enkä saanut laitettua lapsille ruokaa (leipää söivät ja hedelmiä, hedelmäpilttejä ym. mitä itse saivat kaapista).
Mies ei saanut edes palkatonta vapaata, oli 12h pois/pv kun työmatkat olivat niin pitkät. Yritin saada isommat lapset sukulaisille 250km päähän mutta pelkäsivät influenssaa eivätkä halunneet ottaa riskiä.
Neuvolaan soitin mutta ei ollut sielläkään mitään apua tarjota. Tuo oli ihan kamala kerta.
Olen myös ollut lasten kanssa samaan aikaan mahataudissa ja ihan kamalaa sekin. Eräänkin kerran muistan kun mies tuli töistä ja sohva oli oksennuksessa kun lapsi oli maannut siinä ja katsonut kannettavalta tietokoneelta piirrettyjä. Oli oksentanut sohvalle, tietokoneelle ja matolle. Vauvan leikkimatto/kehä oli myös oksennuksessa. Itse oksensin vessassa vauva sylissä p#@kat housussa ja 2 lapsista seisoivat alasti suihkussa odottamassa että joku tulee ne pesemään oksennuksesta. Oli siinä tilanteessa jo kovasti miestä ikävä.
Keuhkokuume vauvan ja taaperon kanssa oli aika kiva. Viikko lähes 40 asteen kuumeessa ilman tukiverkkoja. Vähimmätkin nesteet musta imi tissivauva. Lopulta soitin neuvolaan ja sieltä lähetettiin perhetyöntekijä olemaan lasten kanssa pari tuntia että sain nukuttua.
Hurjia tarinoita ihmisillä, apua! Mutta niinhän me vaan kotona makoillaan muutenkin kaiket päivät, eikös niin ;)
39 asteen kuumeessa tai oksennustaudissa se on juurikin tuota, jos perheessä on 1-2-vuotias.
Jos et pysty käsittämään mihin tuon ikäinen pystyy esim. 2 minuutin aikana, et varmaan omaa lapsia.