Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä Nytin jutusta, jossa toimittaja yritti syödä suomalaista ruokaa?

Vierailija
15.02.2013 |

Toimittaja siis yritti syödä täysin suomalaista ruokaa tietyn ajanjakson ajan. Se osoittautui vaikeaksi, koska:

-monet mausteet tuodaan ulkomailta

-sokeri ja suola tuodaan ulkomailta (sokeri on kotimaista silloin, kun täällä on sesonki)

-monissa tuotteissa tuote on merkitty joutsenlipulla tms. merkinnällä suomalaiseksi, mutta raaka-aineen alkuperää ei välttämättä saa selville. "Kotimaisuus" merkitsee sitä, että tuote on vain valmistettu Suomessa.

-monissa tuotteissa oli jotain, minkä vuoksi usein täysin kotimainen tuote ei ollut mahdollinen, esim. hiiva tai juustojuoksutin

Mitä piditte jutusta?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
15.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo juttu ollut lehdessä nyt? Tuollainen juttu on ollut jo viikkoja sitten jossain toisessa lehdessä, olisiko sama juttu... Ainakin se minkä minä luin (en lue nyttiä) oli ihan tyhjää täynnä. Mulle jäi jutusta sellainen olo, että toimittaja halusi väkisin tehdä asiasta kamalan vaikeaa.

Onhan se toki vaikeaa ensimmäisellä kerralla tutkia niitä alkuperämaita. Mutta tällainen suomalaisen ruuan ystävä on tehnyt sitä jo ikänsä, eikä se oikeasti ole vaikeaa, kunhan sitä vähän harjoittelee. Mutta totta kai aloittelijalle on vaikeaa vaikka viinan juonti.

Ja jos lähtökohta on se, että minä tarvin aamiaisella appelsiinimehua ja hedelmäpommi-jugurttia, niin totta kai tulos on se, että kotimaisen ruuan löytäminen on mahdotonta. Mutta kotimaisen ruuan ystävä tietää kyllä, ettei appelsiinit kasva Suomessa. Silloin tarvitaan joustoa ja hyväksytään aamiasjuomaksi jokin marjamehu.

Ja jos jutussa nuo merkit oli noin niin kuin ap:n aloituksessa, niin on tainnut mennä joutsenlippumerkki ja avainlippumerkki sekaisin.

Vierailija
2/24 |
15.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

2, siis ei elintarvikkeissa käytetä avainlippumerkkiä. Jos siis tarkoitit sitä, että avainlippu=on tehty suomalaisella työllä, joutsenmerkki=on "suomalainen", joko raaka-aine tai työ suomalaista (kai?).

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
15.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastiko hiiva ei ole suomalainen tuote? Olen aina luullut, että sitä tehdään Lahdessa.

Vierailija
4/24 |
15.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuo muka ole itsestäänselvää? Ei bataatti-tonnikalavuoka oikein voi olla suomalainen tuote.

Maalla syödään vielä kohtalaisen kotimaisesti, vain suola ja soketi tuodaan ulkomailta. Muuten on kotimaiset lihat, viljat ja hedelmät, mikä merkitsee sitä, että appelsiineja ei mussuteta pitkin vuotta.Ihan helppoja valintoja, jos itse tuottaa ruokansa.

Vierailija
5/24 |
15.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2013 klo 11:17"]

Eikö tuo muka ole itsestäänselvää? Ei bataatti-tonnikalavuoka oikein voi olla suomalainen tuote.

Maalla syödään vielä kohtalaisen kotimaisesti, vain suola ja soketi tuodaan ulkomailta. Muuten on kotimaiset lihat, viljat ja hedelmät, mikä merkitsee sitä, että appelsiineja ei mussuteta pitkin vuotta.Ihan helppoja valintoja, jos itse tuottaa ruokansa.

[/quote]

Maalla ostetaan ruoka kaupasta ihan samoin kuin kaupungissa. Harva maalainen kasvattaa ruokaansa itse. Taas yksi harhaluulo maaseudusta.

Vierailija
6/24 |
15.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole koskaan yrittänyt syödä erityisen suomalaisesti, siksi juttu ei minulle niin valtavan kiinnostava ollut. Minä tykkään monista sellaisista kasviksista esimerkiksi, joita ei meidän ilmastossamme kasva, tai saisi vain kesällä jos olisi suomalaisen sesongin varassa. Mässytän myös ulkolaisia juustoja, kinkkuja ja salameita, viinejä tms tyytyväisenä ja kiitollisena siitä että nykyaikana on elintarviketuontia :)

Vierailija
7/24 |
15.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuorehiiva on suomalaista, kuivahiiva ei.

Vierailija
8/24 |
15.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2013 klo 11:34"]

[/quote]

Maalla ostetaan ruoka kaupasta ihan samoin kuin kaupungissa. Harva maalainen kasvattaa ruokaansa itse. Taas yksi harhaluulo maaseudusta.

[/quote]

Joo, mäkin ihmettelen, millä perusteella jengi noin uskoo. Ei maaseutu nyt sentään eri aikapoimussa elä! Ihan sama Kesko ja S-ryhmä täällä kauppoja pyörittää. Toki toisilla esim. potut tulee omasta maasta. Ja mä ostan kalat aina naapurilta, en juuri koskaan kaupasta.

Mä yritän kyllä syödä enimmäkseen kausiruokaa, mutta oon kyllä poikkeus.

Vierailija
9/24 |
16.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin syön kausiruokaa ja on aika helppoa löytää kotimaista ruokaa.  No esim. mausteina käytän itsekuivatettuja yrttejä ja sipulia, ei niitä tarvi ulkomailta tuoda. Kahvi ja kaakao ovat mun ruokavaliossa niitä juttuja, jotka tulevat kokonaan ulkomailta

Vierailija
10/24 |
16.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta edes ruis, jota markkinoidaan "suomalaisena" ei ole kaikki suomalaista. Eli niinkin sysisuomalainen tuote kuin ruisleipä ei ole aina suomalaista alkuperää..

ap

Vierailija
11/24 |
16.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Aika moni maalainen kasvattaa itse pottunsa ja paljon muutakin, metsästää tai kasvattaa itse lihaa ja kalastaa. Siksi maalaiselle on jokseenkin kirkkaasti selvää, että esimerkiksi mansikoita ja yrttiteetä saa suomalaisina, mutta banaaneja ja kahvia ei.

Aika paljon vaikuttavat ruokailutottumukset. Ihan 100% kotimaisuuteen voi olla vaikea päästä, jos sattuu pitämään vaikka pippureista, riisiruuista ja muusta sellaista, jota näillä korkeuksilla ei kasva.

Vierailija
12/24 |
16.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2013 klo 11:12"]

joutsenmerkki=on "suomalainen", joko raaka-aine tai työ suomalaista (kai?).

ap

[/quote]

Hyvä lisäys tuo "kai". Sillä joutsenlippumerkki kertoo nimenomaan suomalaisesta raaka-aineesta, eikä joutsenlippumerkkiä myönnetä, jollei raaka-aineen suomalaisuuskriteerit täyty.

Vierailija
13/24 |
16.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä oikeastaan mitään mieltä. Elämme globaalia nykyaikaa. Pitää ajatella laajemmin.

Vierailija
14/24 |
16.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2013 klo 09:10"]

[/quote]

[/quote]

Aika moni maalainen kasvattaa itse pottunsa ja paljon muutakin, metsästää tai kasvattaa itse lihaa ja kalastaa. Siksi maalaiselle on jokseenkin kirkkaasti selvää, että esimerkiksi mansikoita ja yrttiteetä saa suomalaisina, mutta banaaneja ja kahvia ei.

Aika paljon vaikuttavat ruokailutottumukset. Ihan 100% kotimaisuuteen voi olla vaikea päästä, jos sattuu pitämään vaikka pippureista, riisiruuista ja muusta sellaista, jota näillä korkeuksilla ei kasva.

[/quote]

Mitä sä nyt oikein yrität sanoa? Eiköhän jokainen täysikäinen kaupunkilainenkin tiedä, ettei Suomessa kasvateta banaania tai kahvia? :D

Vierailija
15/24 |
16.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän tämä pistää miettimään. Kuinka riippuvaisia nykyään jo ollaan ulkomaisesta ruoasta? 

Voiko Suomea koskaan kohdata sellainen kriisi, että ruoan tuonti ulkomailta loppuu? Jos vaikka erotaan EU:sta niin kuin persut haluavat, ja sitten Venäjä estää merikuljetukset, ellemme salli sen armeijalle kauttakulkua?

Vierailija
16/24 |
16.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2013 klo 09:46"]

[/quote]

Mitä sä nyt oikein yrität sanoa? Eiköhän jokainen täysikäinen kaupunkilainenkin tiedä, ettei Suomessa kasvateta banaania tai kahvia? :D

[/quote]

Mikä siinä sitten on niin vaikeaa olla valitsematta noita tuotteita kauppakoriin. Jos siis pyritään syömään suomalaista ruokaa.

Vierailija
17/24 |
16.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suurinta osaa ihmisistä oikeasti kiinnosta ruuan alkuperä, kotimaisuusaste tai hiilijalanjälki. Kunhan halvalla saa.

Vierailija
18/24 |
16.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2013 klo 09:57"]

Ei suurinta osaa ihmisistä oikeasti kiinnosta ruuan alkuperä, kotimaisuusaste tai hiilijalanjälki. Kunhan halvalla saa.

[/quote]

Ja ei täällä kylmässä pohjolassa noihin kannata liian tiukasti tuijottaakaan. Tuontitavaran varassa ollaan, so what.

Vierailija
19/24 |
16.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2013 klo 09:58"]

[quote author="Vierailija" time="16.02.2013 klo 09:57"]

[/quote]

Ja ei täällä kylmässä pohjolassa noihin kannata liian tiukasti tuijottaakaan. Tuontitavaran varassa ollaan, so what.

[/quote]

Entäs sitten, jos tulee jotain katastrofeja? Kyllä kaikki pitävät ensisijaisesti ruuan omassa maassaan, jos siitä on pulaa. 

En sano, että ihan kaikkea ruokaa pitää täällä kasvattaa, mutta kyllä Suomessa pitäisi kasvattaa paljon enemmän ruokaa, jotta olisimme vähän omavaraisempia. Se olisi kansantaloudenkin kannalta parempi asia. Toki suomalaisten pitäisi muuttaa ruokatottumuksiaan, mutta ei se niin vaikeaa ole (terv. nimim. kokemusta on!). 

Kai säkin myönnät, ettei täällä aina ole oltu tuontiruuan varassa!

Vierailija
20/24 |
16.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No ei se ole itsestäänselvää. Toimittaja ainakin löysi ei-suomalaisia tuotteita enemmän kuin luuli ja muutenkin koki, että on vaikea löytää täysin kotimaista.

ap