Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitovapaalta paluu ahdistaa - sijaisen sopimusta pidennetty vaikka palaan töihin!

Vierailija
27.02.2019 |

Töihin paluu ahdistaa, palaan vanhempainvapaalta takaisin töihin. Sijaisen sopimusta on pidennetty niin, että hän on töissä vielä ainakin 2kk vaikka olen palannut. Selityksenä, että koska erään tietyn alan osaajaa ei ole talossa ollut (konsernissa on) niin hän on tarpeellinen kun uusi erään tehtävän haltija ei kuulemma osaa tätä yhtä osa-aluetta joka kuuluu hänen hommiinsa. Johto on mitä on ja toimitusjohtaja muistelee edelleen aina erästä lähes seitsemän (!!) vuotta sitten sattunutta kokousta, josta toinen johtaja lähti ovet paukkuen tavallaan minun takiani. Siis siksi, miten oman ammattiroolini kannalta kerroin asioiden olevan. Hän muistelee tätä edelleen mm viime kehityskeskustelussa. Vastaavaa ei ole tapahtunut sanotaanko viimeiseen viiteen vuoteen. Päälläni on kuitenkin hänen silmissään ikuinen leima että aiheutan "hankaluuksia". Tosiasiassa kuulen paljon *askapuhetta henkilökohtaisuuksiin asti roolissani mutta toimarin näkemys on ja pysyy.
Nyt epäilyttää onko sijainen osannut mielistellä ja vetää oikeista naruista ja onko asemani uhattuna kun yhtäkkiä ollaan palkkaamassa lisävoimia, vaikka tehtävä joka sijaiselle on annettu paluuni jälkeen on todella kapea. Palkka siihen nähden käsittämätön ja pelkään onko hän jatkamassa minunkin töitäni. TJ varmaan pitää hänestä, koska eihän sijainen tietenkään aiheuta ongelmia.
Onko tällainen tavallistakin että sijainen jatkaa töissä vaikka vakituinen palaa?

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

UP!

Vierailija
2/45 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et maininnut miten kauan olet ollut töistä hoitovapaalla. Jos kauan (yli vuoden), töissä on voinut olla kaikenlaisia muutoksia poissaolosi aikana. Lähtisin avoimin mielin työpaikalle, hoitaisin työni mahdollisimman hyvin ja hyvällä asenteella kollegoitani kohtaan ja katsoisin miten tilanne kehittyy, sen mukaan sitten tekisin päätöksiä tulevaisuudesta (esim. työpaikan vaihto jos nykyinen työpaikka/pomo ärsyttää).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se menee, hankalat saadaan savustettua (kiusattua) ulos. Mieti itse, pian alkaa sairaan lapsen hoitovapaat, joihin tietenkin on oikeus. Työnantajan mielestä on tietysti parasta, että on työntekijä työssä.

Vierailija
4/45 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et maininnut miten kauan olet ollut töistä hoitovapaalla. Jos kauan (yli vuoden), töissä on voinut olla kaikenlaisia muutoksia poissaolosi aikana. Lähtisin avoimin mielin työpaikalle, hoitaisin työni mahdollisimman hyvin ja hyvällä asenteella kollegoitani kohtaan ja katsoisin miten tilanne kehittyy, sen mukaan sitten tekisin päätöksiä tulevaisuudesta (esim. työpaikan vaihto jos nykyinen työpaikka/pomo ärsyttää).

Olen ollut poissa 1v2kk kun palaan takaisin. Sijaisella ensimmäinen oman alan työpaikka vaikka saman ikäinen, mulla työuraa 10 vuotta. Pätevyys ei tuolla ratkaise vaan kuka osaa mielistellä toimaria. ap

Vierailija
5/45 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin se menee, hankalat saadaan savustettua (kiusattua) ulos. Mieti itse, pian alkaa sairaan lapsen hoitovapaat, joihin tietenkin on oikeus. Työnantajan mielestä on tietysti parasta, että on työntekijä työssä.

Ainoa jonka silmissä olen hankala on tämä toimitusjohtaja. Muuten olen niitä yksikköni harvoja, jotka saavat hyvää palautetta yrityksen muilta osastoilta. Pelkään kuitenkin asemani huonontuvan koska lapsesta varmasti tulee aiheutumaan poissaoloja ja asenne on ollut että työntekijä vastaa sijaistuksestaan. Minähän en siitä voi päättää mitään, koska en voi omavaltaisesti palkata ketään. Rästihommat siis vain odottelee. Mielenrauhan kannalta olisi kuitenkin kivempi jos sijaisen työsuhde päättyisi koska koen oman asemani vähän uhatuksi nyt. SIjainen haluaisi myös tavata minua... En ole sopinut mitään. En ala vanhempainvapaalla mitään työtapaamisia järjestää. Ap

Vierailija
6/45 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko yksityisellä vai julkisella? Jos julkisella, ja sulla on vakituinen työ, en olisi huolissaan. Ehkä haluavat nähdä, oletko "tosissasi" palaamassa töihin, etkä esimerkiksi jääkin uudelleen hoitovapaalle, mihin sulla olisi oikeus. Aika moni myös tekee toisen lapsen parin vuoden sisään, joten ehkä ennakoivat tätä tilannetta, eivätkä halua menettää kertaalleen työhön koulutettua sijaista?

Vierailija
7/45 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on karmea asenne sijaista kohtaan. Entä jos edes yrittäisit ajatella häntä kollegana eikä kilpailijana?

Tuo asenteesi heijastuu kyllä toimintaasi työpaikalla eikä anna kovin hyvää vaikutelmaa yhteistyökyvystäsi.

Vierailija
8/45 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla on karmea asenne sijaista kohtaan. Entä jos edes yrittäisit ajatella häntä kollegana eikä kilpailijana?

Tuo asenteesi heijastuu kyllä toimintaasi työpaikalla eikä anna kovin hyvää vaikutelmaa yhteistyökyvystäsi.

Onhan hän tavallaan kilpailija koska hoitaa tällä hetkellä mun hommia. Lisäksi röyhkeä, koska mennyt kinuamaan jo parin kuukauden kohdalla palkankorotusta joka tietysti tyrmättiin... Ollaan ns. kolmannella sektorilla, mulla vakituinen työsuhde. Ap

Vierailija
9/45 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan hän tavallaan kilpailija koska hoitaa tällä hetkellä mun hommia. Lisäksi röyhkeä, koska mennyt kinuamaan jo parin kuukauden kohdalla palkankorotusta joka tietysti tyrmättiin... Ollaan ns. kolmannella sektorilla, mulla vakituinen työsuhde. Ap

I rest my case. Sun asenne.

Vierailija
10/45 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja nro 7, en vielä ole töissä. Osaan kyllä olla kiva halutessani ja olen hänet tavannut ja silloin neuvonut. Sijainen mm hehkuttanut kuinka on vela. Toi nyt on tollasta, munkin yksi ex kollega eteni kun aina painotti johdolle kuinka hänen mies ei halua lapsia. Tadaa, miehen mieli "muuttui" ja yhtäkkiä kolme lasta peräkkäin. Tottakai hän yrittää tehdä hyvää vaikutelmaa koska määräaikainen. En vaan tajua mitä hänellä tehdään enää sen jälkeen kun olen takaisin töissä ja jos nostaa lähes samaa palkkaa kuin mä jollain mitättömällä työnkuvalla niin vähän rupeaa korpeamaan. Kehityshommat on kuulemma täysin tekemättä että puuhaa riittää kun palaan. :( Ap

Vierailija
11/45 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonoa johtamista, fiksu pomo ei lähde sijaisen peleihin.

Vierailija
12/45 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kuullut että yksityisellä puolella otettaisiin sijaisia hoitovapaan ajaksi. Pakko olla provo.

Vierailija
13/45 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli ihan ok provo, mutta kaksi viimeistä viestiä löi yli.

Vierailija
14/45 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota vähän positiivisempi asenne paluuseen ja sijaiseen. Kuulostaa siltä että olet jo valmiiksi takajaloillasi ja torjuvalla asenteella sijaista kohtaan.

Työnantaja varmasti jatkaa sijaisuutta esimerkiksi siitä syystä että a) tulet ihan varmasti olemaan pois töistä kun lapsi menee hoitoon ja b) saatat jäädä vuoden sisään uudelleen äitiyslomalle ja haluavat pitää koulutetun sijaisen valmiina.

Vierailija
15/45 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota vähän positiivisempi asenne paluuseen ja sijaiseen. Kuulostaa siltä että olet jo valmiiksi takajaloillasi ja torjuvalla asenteella sijaista kohtaan.

Työnantaja varmasti jatkaa sijaisuutta esimerkiksi siitä syystä että a) tulet ihan varmasti olemaan pois töistä kun lapsi menee hoitoon ja b) saatat jäädä vuoden sisään uudelleen äitiyslomalle ja haluavat pitää koulutetun sijaisen valmiina.

Kiitos asiallisesta kommentista. :) On totta että olen vähän epävarma koska toimari on kohdistanut minuun vuosikausia arvostelua YHDEN tapahtuman takia, jossa minä käyttäydyin täysin asiallisesti. MInä, nuori nainen, suututin iäkkään kokeneen miehen. Meidän välille ei jäänyt mitään, homma oli ns. väärinkäsitys ja asiat jatkuivat ok, piilotettua sovinismia lukuun ottamatta. TOimarin osalta joudun kuitenkin yhä uudelleen  puolustautumaan tuon tapahtuman takia vaikka minä en ollut se joka toimi väärin. Koska suurin osa töissä on miehiä ja 50+,en usko että tämä tilanne on minulle "etu" vaikka kaikki ovat kyllä tosi paljon onnitelleet. Ihmetyttää miksi sijainen jää taloon koska töitä ei riitä niin monelle tai jos hän ei tee minun töitäni niin eipä kai se minulle kuulu... Sen tiedän, että samalla teholla en jatkossa pysty enkä halua tehdä töitä kuin ennen lasta. Siksi pelkään, että sijainen jotenkin ajaa ohi jos jää taloon, kai minä nyt omaan työhöni palaan. Olen nähnyt sijaisen työsopimuksen, jatko on aika teennäinen.

- Ja olemme siis kolmannella sektorilla, emme täysin yksityinen toimija.

- Olen itsekin ollut aikoinaan äitiyslomasijainen pörssiyhtiössä... Riippuu työstä.

Ap

Vierailija
16/45 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä sä olet sen työsopimuksen nähnyt? Kuka näytti? Eihän ne kuulu muille kuin asianosaisille. Ja justhan sä sanoit, että et ole vielä töissä niin sitä suuremmalla syyllä edelliset kysymykset...

Vierailija
17/45 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä sä olet sen työsopimuksen nähnyt? Kuka näytti? Eihän ne kuulu muille kuin asianosaisille. Ja justhan sä sanoit, että et ole vielä töissä niin sitä suuremmalla syyllä edelliset kysymykset...

Onhan mulla työkavereita, ne näyttäneet kopiota mulle kun tavattu. Siitä tiedän tehtävän ja perustelut. Ap

Vierailija
18/45 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan mulla työkavereita, ne näyttäneet kopiota mulle kun tavattu. Siitä tiedän tehtävän ja perustelut. Ap

"Kivat" työkaverit sulla.

Kyllä minäkin sinuna vähän korjaisin asennetta. Eikö ole hyvä, että sijainen on töissä, kun palaat, niin voitte käydä rauhassa mahdolliset muutokset ja uudet asiat läpi? Reilu vuosi on kuitenkin aika pitkä aika olla pois töistä.

Vierailija
19/45 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja laadinhan minä sen rekryilmoituksenkin ja luin työhakemukset ja valitsin papereilla parhaan eli tämän sijaisen ns alustavasti parhaaksi. Työsopimus tietysti alkuun perustui mun sijaisuuteen mutta nyt siihen oli keksitty ihan teennäinen juttu jatkon perusteeksi. Ap 

Vierailija
20/45 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kivat" työkaverit sulla.

Kyllä minäkin sinuna vähän korjaisin asennetta. Eikö ole hyvä, että sijainen on töissä, kun palaat, niin voitte käydä rauhassa mahdolliset muutokset ja uudet asiat läpi? Reilu vuosi on kuitenkin aika pitkä aika olla pois töistä.

Niin, voihan tuo olla se selitys. En silti ymmärrä miksi sijainen haluaisi nyt jo minua tavata kun paluuseen vielä muutama kuukausi.Mutta to tollasta toi meno on, pitää olla "suhteita" tärkeisiin ihmisiin, pätevyydellä voi pyyhkiä välillä takamustaan. Pitkällä juoksulla tietysti alkaa näkyä jos joku epäpätevä. Viimeksi kun sijaista näin niin huomasin ettei ollut päässyt työhön hyvin sisään, tuntuu hullulta jos hän alkaisi mua perehdyttämään asioihin! En oikein usko että on paljoa opettamista tai ainakaan mitään mikä ei olisi kahdessa tunnissa kerrottu. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kuusi