Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

onko kenenkään vauvalla ollut imemislakkoa/rintaraivareita?

18.05.2006 |

Miten selvisitte? Vai selvisittekö ylipäätään? Meidän vauvalla (kohta 7 vkoa) on tällä hetkellä erittäin heikkoa syömistä ja paino ei nouse, joten ilmeisesti joudutaan kohta turvautumaan lisämaitoon. Haluaisin kuitenkin imettää edes osittain. Miten ihmeessä tämän saisi onnistumaan? Vauva imee vain puoliunessa ja silloinkin heikosti, huonolla teholla.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
18.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne alkoivat aika aikaisin, ehkä vajaan kk:n iässä ja nyt vasta ovat lieventyneet. Tosin meillä paino ei ole laskenut vaan vauva on kyllä saanut tarvitsemansa. Ehkä sitten tuputin rintaa vähän liian useinkin ja vauva siksi huusi.

Mutta, olen kyllä joutunut käyttämään jos jonkinmoista kikkaa että saisin vauvan syömään. Yleensä kävely on auttanut meillä iltaisin kun ei jätkä muuten meinaa tankata ollenkaan yötä vasten. Ja sitten olen ihan surutta myös antanut lussuttaa tissiä öisin, koska silloin ei ole raivareita ollut ollenkaan! Luin jopa imetystukilistalta, että joku vauva on syönyt rintaa pelkästään yöllä ja pärjännyt ja kasvanut sillä... Päivisin ei siis suostunut syömään.

Mutta asentojen vaihtoja todellakin kannattaa kokeilla. Meillä tosiaan kävely auttoi, eli mä kävelen samalla kun imetän. Muuten vain raivoaa. Eikä meinannut onnistua maaten imettäminen ollenkaan, paitsi öisin.

Onko sulla ns. suihkutissiongelmaa? Mä huomasin ettei vauva tykännyt siitä jos maitoa tuli liikaa paineella. JOskus pumppasin myös etumaidot pois ja silloin rinta kelpasi.

Ehkä huono painon nousu voi myös johtua siitä, että vauva saa pelkästään tuota etumaitoa eikä sitä rasvaista takamaitoa. Voisit yrittää pumpata pois vähän maitoa niin ehkä se mitä vauva saa on sitten sitä takamaitoa?

Nuo raivarit alkavat tosin olla meillä mennyttä historiaa nyt onneksi. Olen iloinen etten luovuttanut. En sitten tiedä mitä olisin tehnyt jollei paino olisi noussut.

Vierailija
2/5 |
18.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli joku ehkä parin viikon pätkä kolmikuisena, jollon poika ei meinannu syödä rintaa. Vähän paremmin söi, jos huone oli pimeä (ei muuta katseltavaa) ja jos kävelin. Poika siis ei jotenkin pystyny keskittymään, tempo päätään eri suuntiin ja huusi. Mut meillä se meni itekseen ohi ja tuona aikanakin poika kyllä söi, vaikka aiheuttikin taistelua. Mä en oikeen osaa auttaa. Aika pitkältä lakolta minusta tuo 7 viikkoa tuntuu, varsinkin jos se näkyy jo selvästi painon kehityksessä. Jos lisämäitoa antaa, niin eihän se tarkoita että imetys välttämättä loppuisi kokonaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
18.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tyttö teki imemislakon n. 3 kk:n ikäisenä. Taisi olla 10 tuntia kokonaan syömättä, itki vain, eikä nukkunutkaan sitten nälkäisenä. Soittelin neuvolaankin hätääntyneenä, mutta siellä pidettiin näitä lakkoiluja ihan normaaleina. Mulle annettiin silloin neuvoksi, että lastenklinikan päivystykseen, jos lapsi menee flegmaattiseksi. Onneksi tyttö sitten illalla alkoi syödä, sitten söi ja nukkuikin vuorotellen. Oliko teillä pitkään jatkunut tuo? Meillä alkoi tuo syöminen vaikeutua n. kuukaudeksi, mutta nyt on tykätty olla tissillä. Tietysti jos vauvan paino pääsee laskemaan, niin sitten varmaan lisämaito olisi paikallaan. Meillä kans syötettiin puoliksi nukuksissa olevaa vauvaa ja joskus piti antaa ottaa pienet tirsat ennen kuin rintaa kannatti edes tarjota. Toivottavasti tilanne paranee!

-Pilkku & Sara-Ellen 5,5 kk-

Vierailija
4/5 |
18.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan juuri oli myös aiheesta keskustelua, ja muistelen että viestiketjussa oli paljon hyviä vinkkejä aiheesta. Kopioin oman vastaukseni sieltä, ja myös koko keskustelun linkin tähän jos se nyt toimii...

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=7269451&p=&mpage=1&tmode=…

" Meillä oli raivareita jo n. 6 viikon iässä

nyt poju 2 kk ja ne on menneet ohi. Odotan kauhulla että alkavatko taas 3 kk iässä.

Niitä on ollut joka lapsella muistaakseni n. 6 viikon iässä (?) etenkin iltaisin, ja muistelen lukeneeni, että kuuluvat juuri myös kasvuvaiheeseen.

Meillä luulen että asiaan vaikutti

- jos liian väsynyt/nälkäinen syömään

- ensin maito tulee liian nopeaan

- sitten liian hitaasti

tai päinvastoin. Esim. jos ensin ei heti eka imaisulla tule, niin hermostutaan, sitten kun lopulta alkaa herumaan, niin tuleekin liikaa.

Hyviä vinkkejä täällä olikin, kuten rinnan vaihtelu, syötä ennenkuin liian väsynyt, tauko ja yrittää myöhemmin uudelleen.

Meillä vielä toimineet

- vauvan rauhoittelua voimakkailla taputuksilla pepulle ja laululla tms., saattaa rauhoittua syömään kun hämääntyy taputtelusta

- tutti: antaa tuttia imetysasennossa ollessa, ja kun on rauhallisena ja raukeana, vetäisee sen välistä pois ja yrittää sujauttaa tissin tilalle. Toimii välillä.

Muutenkin vauvan saanut syömään kun on melkein nukahtamispisteessä, eli ei enää muista tapella. Tosin riskinä, että nukahtaa jo liian pitkälle, eli ei enää alakaan syömään (tarkoittaa seuraavaa herätystä aika pian).

Nyt kolmanne kanssa en niin stressaa enää noista, kun tiedän että ne menee ohi ja kuuluu asiaan. Silti olen kyllä miettinyt korvikkeen tarjoamista välillä , josko pullo ois helpompaa. Mutta pelkään että tottuu siihen.

Ja vaikka sitten muutamaksi viikoksi vähentää kaikki menot / vieraiden tulot minimiin, niin saa oman rauhan, kunnes päästään vaiheen yli. Muistan kun oltiin joskus jossain " hienoilla" illallisilla kylässä kun keskimmäinen oli raivari-iässä, huusi sitten ihan koko ajan ja oli kyllä hirveä vierailu."

Vierailija
5/5 |
18.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli pojalla vaikeuksia pysyä hereillä silloin kun vielä oltiin laitoksella. Siellä meille neuvottiin imumoottorin käynnistäminen. Eli voimakkaasti hierotaan vauvan jalkapohjia, ohimoita tai selkää. Tai kaikkia samanaikaisesti (pyydä mies auttamaan). ollaan käytetty välillä pojan ollessa vanhempikin. Jos tietty vauva raivoaa samalla niin ei tämä konsti onnistu.

Kolmikuisen rintaraivareihin imetystukiryhmässä neuvottiin sillä lailla, että äidit kun ovat juuri oppineet että vauva juo tiheään, he tarjoavat rintaa joka itkuun, mutta vauvan imuteho on juuri kasvanut isommaksi ja hän saa tarvitsemansa nopeammin eikä haluakaan syödä enää niin usein kuin ennen.

nemma&raivoaja 3 kk