Sivut

Kommentit (989)

Vierailija

Loukkaantuja. Pahoittaa mielensä jos hänen ideaansa tai ehdottamaansa toimintatapaa ei valita vaan joku muu. Valittaa esimiehelle tai uskoville työkaverilleen. Usein sama henkilö on myös introvertti mököttäjä, joka ei tule toimeen juuri kenenkään kanssa. Suupielet yleensä alaspäin ja tuskaisen näköinen kun hänen ideoitaan ei ymmärretä. Niinpä tarvitaan jälleen pienryhmäkeskustelua esimiehen kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

”Uusi kaveri”. Ei vielä tunne talon tapoja eikä oikein edes tiedä, mitä on tullut tekemään. Usein lähtee juuri, kun on oppinut työnsä.

Vierailija

Loinen. Ei osaa itse mitään ja roikkuu kollegoissa kuin hengen hädässä. Ei suostu ottamaan mitään vastuuta mistään. Käytännössä hyödytön.

Vierailija

Oman elämänsä uraohjus:

Haluaa ehdottomasti hoitaa kaikki työpaikan vastuullisimmat/kiinnostavimmat hommat. Toimii projektipäällikkönä verkkosivu-uudistuksena, hioo viestintästrategiaa yön pikkutunneille, hoitaa vanhojen työntekijöiden koulutukset ja perehdyttää harjoittelijat, joille hän ei koskaan unohda ojentaa käyntikorttiaan. Vouhottaa työkavereilleen päivittäin siitä, kuinka oli viime viikolla työmatkalla Hollannissa ja on menossa ensi viikolla Kiinaan. Toki myös valittaa samalla kuinka on niin kiire koko ajan, ettei ehi mitään tehä! Kahmii myös mielellään itselleen kaikki mahdollisuudet esiintyä, jonka johdosta hänet nähdään firman kevätkonferenssin, syksyn koulutustilaisuuden ja pikkujoulujen juontajana sekä pitämässä liikuttavaa puhetta eläkkeelle jäävän toimiston Tapsan kakkukahveilla. Kirjoittelee uransa nousukiidosta inspiroituneita hehkutuspäivityksiä Facebookiin ja Instagramiin, joissa nähdään useimmiten valokuva skumppalasista yrittäjä-Sussiinoiden verkostoitumistilaisuudesta tahi työmatkalta Eiffel-tornista. Unohtaa uravouhotukseltaan kysyä työkavereidensa kuulumisia ja tulla ajoissa ikinä mihinkään. Ei tajua, että hankaloittaa ylitäytetyn kalenterinsa takia myöhästelyllään ja tuplabuukkailullaan kollegoidensa hommia. Vaikuttaa aluksi todella positiiviselta ja inspiroivalta ihmiseltä, mutta työkaverin pinnan kärähtäessä on kollegana itsekäs vouhottaja. 

Vierailija

Kahvittelija. Siis saapuu kahvihuoneeseen ensimmäisenä ja poistuu viimeisenä - yleensä valittaa vielä tarjoilusta eli pullista ja kampaviinereistä.

Mapin kantaja. Oikeasti, kulkee talon sisällä paikasta toiseen mapit kainalossa vain näyttääkseen tärkeältä. Ei ole oikeasti menossa niiden papereiden kanssa mihinkään, vaan palaa rundin eli kahvien, tupakointien ja lehtien lukemisen, omien kopioimisten  ja surffaamisen jälkeen työpisteelleen. 

Aina sairas. Kuinka ihminen, joka on töissä voi olla noin sairas? Ergonometrisesti vääränlainen tuoli on tuhonnut hänen selän ja olkapään. Toimiston home (jota ei ole) aiheuttaa valtavia oireita ja 3 viikon sairaslomia. Parhaiten toipuu espanjassa tai levillä. 

Minulla on pienet lapset. Sama kuin edellinen, eli jatkuvasti poissa ja hänen työt jyvitetään muille. Nyt ei sairasta itse vaan lapset. On korvatulehdusta ja hinkuyskää, parantumatonta laatua.

Haen uutta työpaikkaa. Yleensä vasta firmaan tullut, nuorehko, korkeastikoulutettu, joka käyttää työpäivät uuden paremman pestin hakemiseen ja hakemusten täyttämiseen.

Jään kohta eläkkeelle. Eli laukku on lyöty naulaan, nyt vain odotetaan päivää milloin pääsee pois. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paleleva tyttö. Hänellä on aina kylmä, huulet värisevät sinisenä. Hän vaatii lämpötilaa ylös, ja ikkunoita kiinni, heti! Sillä ei ole mitään tekemistä asian kanssa, että hänellä on narutoppi ja minihame eikä sukkia, ja että on jo lokakuu.

Tämä! Kulkee usein myös villashaali ympärillään sääliä kerjäävän näköisenä ja rehaa huoneeseensa ylimääräisen sähköpatterin ja kirkasvalohoitolampun.

Ja Palelevan Tytön arkkivihollinen KuumaKalle (tai -Kaisa, sukupuolesta riippuen, mutta useimmiten Kalle). Hikoilee hihattomassaan naama punaisena ja valittaa kuumuudesta, kun muut laittavat ylimääräisen neuleen sormet täristen päälleen, eikä työpaikan vetoinen, kostea, parhaimmillaankin +18c ilmasto helpota KuumaKallen tukalaa oloa talvellakaan.  

KuumaKalle litkii vettä monta litraa työpäivän aikana ja vaatteita hänellä on töissä niin niukasti, kuin kehtaa pitää ja työpäivän jälkeen hän hilpaisee t-paidassa kävelymatkalle kotiin, kun muut miettivät, jaksaako pukea kaulahuivia, kun kävelymatkaa on vain kymmeniä metrejä ovesta autolle.

Tulee nyt mieleen eräs iso firma, jonka toimistolla oli viime kesän helle-aallonkin aikaan lämmöt päällä koko ajan ja porukka (naiset) istuivat työpisteillään villatakit niskassa.
Kävin siellä siivoamassa pari tuntia 2 kertaa viikoon ja tuntui siltä että sinne läkähtyy, heti ensimmäisten askelten jälkeen hikinorot lähti kasvoja pitkin.
En ymmärrä.

Siivooja on koko ajan liikkeessä, toimistotyöntekijä paikallaan.

Vierailija

Eväsrosvo (nimi kertoo kaiken)

Kynnysmatto: mikä vain mitä esimies tai työkaverit ehdottavat sopii hänelle.

Katkera keski-ikäinen: Yleensä habitukseltaan tanakka, telttoihin pukeutuva kananpersetukkainen, jolla naama aina norsunvitulla. Piikittelee ja simputtaa nuoria naisia erityisesti jos on heitä kohtaan jotain kateuden aihetta ja yleensä on.

Vierailija

Työkkärin työkokeilija
Palloilee ympäriinsä hukassa olevan näköisenä, kun kukaan ei ohjaista häntä tehtäviin. Lavastaa työtilanteita kun joku kulkee ohi, mutta palaa takaisin kännykän ääreen heti kun mahdollista. Saattaa kadota vessaan tai pitkitetylle lounastauolle, sillä on hyvin tietoinen 9e/päivä orjapalkastaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korvaamaton perfektionisti. Pyrkii täydellisyyteen työssään ja vaatii samaa myös muilta. Poikkeuksena työt jotka ovat hänestä ikäviä tehdä ja koettaa siirtää niitä muille. Kyttää muiden tekemisiä ja huomauttelee heti virheistä. Valittaa että joutuu tekemään kaikki työt mutta jos joku yrittää häntä auttaa suuttuu siitäkin koska on niin täydellinen ettei apua tarvitse. Ihmeellistä on että silloin kun hän on poissa, lomilla tms hommat silti hoituvat hyvin ja ilmapiiri on parempi.

En ole noin paha, mutta inhoan silti virheitä. Tiedostan, että kamala piirre, mutta samalla joskus ihmettelen, miten ihmiset oikeesti tekee töissä jatkuvasti siihen malliin virheitä, että niitä saisi joku olla siivoamassa kaiken aikaa. 

Olen koko elämäni aikana tavannut yhden tyypin, joka pystyy tekemään virheetöntä jälkeä nopeasti. Muut virheettömät ovat niitä, jotka eivät tahdo saada mitään aikaan, kun koko ajan tarkistellaan kaikkea varman päälle. Mä itse olen siltä väliltä, onneksi olen todella nopea, niin jää tarkistamiseen aikaa, mutta en tarkista mitään kuin kerran. Joskus saattaa joku pieni virhe jäädä, mutta omalla alallani sen voi korjata vielä viime tingassa. Onhan sitä aloja, joilla virheet on hengenvaarallisia ja näillä aloilla pitääkin olla aikaa siihen tarkistamiseen. 

Mä olen siis se, jota lainasit. Joo, totta, että nykyajan nopeusvaatimus ja virheettömyys sopivat huonosti yhteen. Olen itse huolellinen ja mieluummin hidas kuin nopea. Jos yritän tehdä nopeasti ja virheettömästi, niin suttahan siitä minullakin tulee. Enkä voi tehdä montaa asiaa samaan aikaan, mönkään menee. 

Joskus olen kyllä tavannut tyyppejä, jotka tuntuvat töissä ottavan rennosti, seurustelevat toisten kanssa, mutta samalla ovat etuajassa tehneet hyvin kaikki hommatkin. 

Itse olen sellasella alalla, että tavallaan virheettömyys kuuluu työnkuvaan, joten sikäli esim. kirjoitusvirheetkin tuottavat itselleni jossain määrin yök-reaktion. Mutta siedettävä olisi. 

Toisaalta väitän silti, että ihmisillä on aika kova tarve kuittailla ihmisille, jotka pyrkivät olemaan tarkkoja ja noudattamaan sääntöjä, joten sikäli todennäköisesti esim. minä saan enemmän "leikkimielistä" vitsailua niskaani kuin ne, jotka sitten tomppelehtivat sitä sun tätä. Tämä on asia, jota en itse oikein ymmärrä eli tiettyä pilkantekoa tarkkuudesta ym. En minäkään tee avoimesti pilkkaa jonkun leväperäisyydestä, kyvyttömyydestä kirjoittaa oikein ym. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korvaamaton perfektionisti. Pyrkii täydellisyyteen työssään ja vaatii samaa myös muilta. Poikkeuksena työt jotka ovat hänestä ikäviä tehdä ja koettaa siirtää niitä muille. Kyttää muiden tekemisiä ja huomauttelee heti virheistä. Valittaa että joutuu tekemään kaikki työt mutta jos joku yrittää häntä auttaa suuttuu siitäkin koska on niin täydellinen ettei apua tarvitse. Ihmeellistä on että silloin kun hän on poissa, lomilla tms hommat silti hoituvat hyvin ja ilmapiiri on parempi.

En ole noin paha, mutta inhoan silti virheitä. Tiedostan, että kamala piirre, mutta samalla joskus ihmettelen, miten ihmiset oikeesti tekee töissä jatkuvasti siihen malliin virheitä, että niitä saisi joku olla siivoamassa kaiken aikaa. 

Se joka ei tee virheitä, ei yleensä tee mitään muutakaan.

En tiedä, päteekö joskus, mutta ei päde ainakaan itseeni. Olen nostanut esim. esimiestason epäkohtia/laittomuuksia esille ja pyrin muutenkin olemaan toimelias. Riskinä on enemmänkin se, että tällainen nuuskija ja virheiden/epäoikeudenmukaisuuksien esilletuoja saattaa poltella siltoja takanaan eli jos haluaa kovin turvallisen selustan itselleen, en voi suositella tätä roolia. Ihmiset kun harvoin pitävät pätijöistä tai siitä, että he joutuvat myöntämään toimineensa väärin. 

Vierailija

Äkkipikainen työntekijä. Ärsyyntyy arvaamattomasti, joskus jopa täysin mysteerisesti, mutta korostaa tätä esim. paiskomalla ovia, kävelemällä pois, mykkäkoululla, nakkelemalla niskoja, puhumalla kovaäänisesti/veemäisesti. Tämän jälkeen jatkaa linjaa siten, että vaikka toinen työntekijä jatkaisi elämää ihan normaalisti ja rauhallisesti, niin hän pyrkii edelleen ignoroimaan toisen, esim. ei vastaa viestiin. Ei ole kiinnostunut kompromisseista eikä halua vähääkään poltella ns. rauhanpiippua ja mennä eteenpäin, vaan tekee sen vasta sitten ja sillä tavalla kuin se sopii hänen pirtaansa. 

Minun on melko vaikeata käsittää tällaisen työntekijän aivoituksia, koska en näe toiminnassa mitään aikuismaista tai hyvien käytöstapojen mukaista. 

Vierailija

Yhdessä työpaikassa oli työvuoroja jakamassa joku osastosihteeri tms. vanhempi nainen. Hän käveli aina kulmat kurtussa eri osastoilla jakelemassa työvuorolistojaan. Jos häntä tervehti, niin vastasi kyllä tervehdykseen, mutta näytti siltä että tuli keskeytetyksi nyt jostain tärkeästä. En oikein ottanut selvää että oliko hän *pä otsassa näyttääkseen vakavasti otettavalta ja viralliselta, vai oliko hänellä niin kiire ettei aikaa hymyilyyn jäänyt.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat