Kerätään tähän ketjuun TYÖPAIKKOJEN STEREOTYYPPISIÄ HAHMOJA! Minä aloitan:
Juorukello - laulaa kaikkien kuulumiset ja tietää työpaikan sosiaalisen elämän kaikki käänteet Työmatkapyöräilijä - jauhaa kahvitauot pyöräilyn hienouksista ja jakaa neuvojaan muille Eväslehteilijä - linnoittautuu taukohuoneen nurkkaan eväsboksinsa ja sanomalehden taakse, jottei kukaan vain ottaisi kontaktia
Kommentit (2231)
Kokenut & tympääntynyt
Ollut talossa parikymmentä vuotta. Ei ole joko koskaan välittänyt työstään, tai on sitten vain menettänyt kiinnostuksensa vuosien mittaan. Ei jaksa tehdä yhden ihmisen työmäärää, vaan kinuaa apuakäsiä tuon tuosta ja kehottaa muitakin tekemään samoin, ettei näyttäisi yksin huonolta. Vilkuilee pahalla silmälle kaikkia niitä, jotka jaksavat ja yrittävät.
Tekee sen kaikista minimaalisimman työmäärän, jolla ei tule kenkää. Asiaan saattaa tietysti vaikuttaa sekin, että on esimiehen kaveri ja kyydittää tätä autollaan.
Osa-aikaeläkeläinen. On joka toinen viikko eläkkeellä, joka toinen viikko töissä. Eläkeviikon jälkeen on aivan pallo hukassa siitä, mitä on tapahtunut sillä viikolla. Kaikki viikolla tapahtuneet työjutut joudutaan kertaamaan, sillä osa-aikaeläkeläisen on pakko saada tietää ihan kaikki. Kaikesta. Ei pysty/halua itse selvittää vaan pohtii ääneen ja kummastelee miten tämäkin nyt tälleen ja mitä ihmettä jne. jne. Todella raskasta ja kuormittavaa tiimille. Ja varmasti hänelle itselleen. Työviikon aikana suunnittelee seuraavaa eläkeviikkoa ja hoitaa omia asioitaan ja soittelee eläkkeellä olevalle puolisolleen.
Vierailija kirjoitti:
Osa-aikaeläkeläinen. On joka toinen viikko eläkkeellä, joka toinen viikko töissä. Eläkeviikon jälkeen on aivan pallo hukassa siitä, mitä on tapahtunut sillä viikolla. Kaikki viikolla tapahtuneet työjutut joudutaan kertaamaan, sillä osa-aikaeläkeläisen on pakko saada tietää ihan kaikki. Kaikesta. Ei pysty/halua itse selvittää vaan pohtii ääneen ja kummastelee miten tämäkin nyt tälleen ja mitä ihmettä jne. jne. Todella raskasta ja kuormittavaa tiimille. Ja varmasti hänelle itselleen. Työviikon aikana suunnittelee seuraavaa eläkeviikkoa ja hoitaa omia asioitaan ja soittelee eläkkeellä olevalle puolisolleen.
Herranjestas tuon täytyy olla raskasta kaikille!! Ja miten helvetillisen hyödytöntä oikeesti. Tuli hiki kun mietin, tuon meidänkin työpaikan muinais-Mooseksen NIIN mielellään jäävän tuollaiselle -ja sen miten hän todellakin käyttäisi sitä hyväkseen... onneksi sillä on vieläkin 61-vee niin paljon velkaa ettei mitkään varhaisjörjestelyt onnistu. Saa käkkiä ihan loppuun asti paikalla ,”hommissa”.
Scrum Master eli Some-Hyeena
On yrittänyt jo istuttaa useampia ajansyöjä-ohjelmia firman yleiseen käyttöön. Facebook-Yammer-Microsoft Teams.
Kuulemma nykyaikana työnteko onkin vain chattailyä ja peukuttamista somessa.
Ajan mittaan jokainen uusi ohjelmisto on kuitenkin jäänyt homehtumaan, koska
bisnesmaailmassa ei kukaan tekijämies jorisemaan joutavia tai jakamaan vitsivideoita.
Some-Hyeena etsii silti koko ajan uusia ajansyöjiä, joita adjutanttinsa kilvan kehuvat
Pörhistelijä.
Tärkein tehtävä työyhteisössä on esitellä uusia vaatteita/uusia kenkiä/uusia kodin sisustusjuttuja/uusia matkasuunnitelmia. Puoliso ansaitsee hyvin. Kertoo mielellään, että saa käyttää koko kuukausipalkkansa omiin kuluihinsa, sillä puoliso maksaa kaiken muun. Kaipaa jatkuvasti palvontaa köyhemmiltä. On tottunut jo lapsuuskodissa saamaan kaiken, mitä haluaa.
Kokoustaja
Istuu mieluiten kokouksissa ja jättää perushommat toisille. Kalenteri aina täynnä ja huokailee kuinka kiireinen on ja kuinka paljon on monenlaista vaativaa juttua menossa. "Mutta kun mua tarvitaan joka paikkaan!" Raportointi ei kuulu kokoustajalle, sillä se on hyödytöntä näpertämistä, jonka voi ihan hyvin hoitaa "joku assari", vaikka raportointiin tarvittaisiin kokoustajan asiantuntemusta, siis jos sitä hänellä olisi. Kokoustaja tekee mielellään työmatkoja, varsinkin ulkomaille ja erityisesti messuille, sillä siellä pääsee verkostoitumaan samanhenkisten lajitovereiden kanssa. Globaalit markkinat ovat kokoustajalle mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Sporttimartti: toimiston oma ammattityömatkapyöräilijä, PT ja ravintoterapeutti. Aloittaa ja päättää työpäivän työpaikan salilla ja säilöö työhuoneessaan protskujauheita. Nyksyttelee rintalihaksia miettiessään.
Voi apua, noi nyksyttelevät rintalihakset!!!
Rinne möläyttelee ihmeellisesti.
AY-aktiivi, tyyppi joka tulkitsee työehtosopimusta omaksi edukseen ja varsin luovasti. Yrittää aktivoida muitakin vastarintaan ja välillä onnistuukin saamaan myrskyn vesilasiin.
Esimerkiksi kerran hän kyseenalaisti ruokatauon pituuden: jos ruokatunnin nimessä on ”tunti” niin sen pitäisi myös kestää tunnin ja eikö sama päde myös kahvituntiin? Jep jep työehtosopimuksessa taitaa kuitenkin lukea ruokatauko tai tauko.
Energiasyöppöjen kerho. Kokoontuvat kaikille tauoille keskenään. Alkaa jatkuva ihmettely ja taivastelu kaikkien muiden tyhmyydestä ja osaamattomuudesta. Kerhoon on epävarmojen hännystelijöiden pakko päästä, jotta ei itse joutuisi tikun nokkaan.
Vierailija kirjoitti:
Energiasyöppöjen kerho. Kokoontuvat kaikille tauoille keskenään. Alkaa jatkuva ihmettely ja taivastelu kaikkien muiden tyhmyydestä ja osaamattomuudesta. Kerhoon on epävarmojen hännystelijöiden pakko päästä, jotta ei itse joutuisi tikun nokkaan.
Sisäänlämpiävät kuppikunnat on hyvien ja toimivien työyhteisöjen surma. Avoimuus ja uudet huomioiva yhteisö on rikkaus, joilla yritys menestyy. Yksikin negatiivinen, puhumaton taikka tiuskiva yksilö pilaa kaiken. Aina ei ole kivaa mutta ei sitä huonoa pidä lietsoa. Vain avoimuudella saa hyviä tuloksia, valitettavasti tämä ei aina käytännössä toimi.
Työpaikan kesäesa. Kulkee huhtikuusta marraskuuhun shortseissa, t-paidassa ja crockseissa.
suhdekesätyöntekijä. Kulkee ympäri firmaa, osaaminen ja kiinnostus nolla, räplää kännykkää. Päässyt töihin, koska on ison pomon lapsi.
Eväs-Esa
Vaikka on tarjolla ruokahuone ja erillinen työpaikkaruokala, niin ne ei kelpaa.
Aina on syömässä mikrossa lämmitettäviä mössöjään työpisteessään.
Vaikka on valitettu , niin ei vaikutusta, sanoo työskentelevänsä siinä samalla.
Valkosipulin , sipulin ja makkaroiden käry leijuu ympäri konttoria päivittäin
Vierailija kirjoitti:
Kaksinaama, näyttelee joka suuntaan hyvää ystävää ja lopulta haukkuu kaikki
Onks tällaisia muuallakin kuin hoitoalalla?
Terveisin sh
Säätäjä.
Juuri, kun olette yhteistuumin ja perustellusti saaneet jonkun homman kasaan tai sopineet jostain käytännöstä kovalla vaivalla, tulee säätäjä paikalle ja sanoo: "Mutta jos sittenkin tehtäisiin näin.. tai vaikka noin ja sit voitais vielä tehdä näinjanoin. Mä meninkin jo ja tein sen noin." Ja usein hän vielä onnistuu sotkemaan kaiken, esim. työvuorot ja hyväksi todetut käytänteet.
Hänelle ei vain kelpaa se, mikä on yhdessä sovittu, aina pitää säätää.
Entisen työpaikan palvoja.
"Mutta kun mun entisessä työpaikassa tehtiin noin ja silleen se toimi hienosti." (toimi hienosti vain hänen omasta mielestään, ei muiden)
"Mun entisessä työpaikassa ei ollut koskaan tällaista ongelmaa." (vaan siellä oli muita ongelmia)
Vierailija kirjoitti:
Säätäjä.
Juuri, kun olette yhteistuumin ja perustellusti saaneet jonkun homman kasaan tai sopineet jostain käytännöstä kovalla vaivalla, tulee säätäjä paikalle ja sanoo: "Mutta jos sittenkin tehtäisiin näin.. tai vaikka noin ja sit voitais vielä tehdä näinjanoin. Mä meninkin jo ja tein sen noin." Ja usein hän vielä onnistuu sotkemaan kaiken, esim. työvuorot ja hyväksi todetut käytänteet.
Hänelle ei vain kelpaa se, mikä on yhdessä sovittu, aina pitää säätää.
Tälle on sukua PROAKTIIVINEN
Pro ehtii aloittaa kymmenen juttua, mutta jättää ne kaikki kesken tai muiden huoleksi. Säätää ja vaihtelee kaikkea ja koko ajan. Mitään ei kykene viemään loppuun saakka, tuskin seksiäkään.
Pakko kommentoida: Eka kerta kun nauran ääneen AV-ketjua lukiessani.