Kerätään tähän ketjuun TYÖPAIKKOJEN STEREOTYYPPISIÄ HAHMOJA! Minä aloitan:
Juorukello - laulaa kaikkien kuulumiset ja tietää työpaikan sosiaalisen elämän kaikki käänteet Työmatkapyöräilijä - jauhaa kahvitauot pyöräilyn hienouksista ja jakaa neuvojaan muille Eväslehteilijä - linnoittautuu taukohuoneen nurkkaan eväsboksinsa ja sanomalehden taakse, jottei kukaan vain ottaisi kontaktia
Kommentit (2225)
Meillä on useitakin noita Latvakakkosia. Sissos.
Hintti: istuu pikkurilli pystyssä kahvihuoneessa ja puhuu homomaisella aksentilla. Juoruaa työpaikalla naispuoleisen kollegansa kanssa tunnista toiseen.
Vaeltaja
Vaeltaa kahvimuki kourassa työhuoneesta toiseen. Aloittaa jutun ehkä työasialla mutta hetken päästä kertoilee lasten kuulumisia, haukkuu työkaveria, ihmettelee säätä, ihan mitä tahansa mutta ei mitään järkevää. Lähtee huokaisten eteenpäin, hakee ehkä kuppiin lisää kahvia ja on seuraavalla ovella höpöttömässä. Päivän päätteeksi toteaa ettei ehtinyt tekemään tänään mitään.
Retee, rempsee, riuska, reilu & rehvakas. Mies tai nainen. Onkin oikeasti pahantuulinen kaksinaamainen selkäänpuukottajia
Vertaistuettava
Jos on aspassa, käy jokaisen asiakaskontaktin jälkeen työkaverille kertomassa millainen puhelu oli, mikä onnistui ja mikä meni pieleen. Pahimmillaan käy kaikki kollegat läpi. Muuten voi ilmetä mm. kokouksen jälkeen kun käy vuorotellen jokaisen osallistuneen luona keskustelemassa äskeisestä palaverista. Itse palaverissa ei tosin sanonut mitään. Pahinta on jos pomo käy juttelemassa vertaistuettavan kanssa, se keskustelu on analysoitava ainakin kolmen eri työkaverin kanssa.
Hannu/Kerttu. Tyypin jäljiltä löytyy vajaita (kertakäyttö)kahvimukeja pitkin työpaikkaa, joskus niitä tulee vastaan silloinkin, kun Hannu/Kerttu on ollut jo viikon lomalla.
Työpaikanvaihtaja
Tulee työpaikalle koska entisessä työpaikassa oli niin paljon vikoja että oli pakko lähteä. Ei kuitenkaan kestä kauan ennen kuin valitus alkaa kuulua ja lause "en tiedä kuinka kauan tähän pystyn" tulee suusta. Ei ikinä viihdy muutama vuosi pitempää työpaikassa ja aloja on vaihdettu ainakin kolme kertaa. Piipahtajaan ja negajaan risteys.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikanvaihtaja
Tulee työpaikalle koska entisessä työpaikassa oli niin paljon vikoja että oli pakko lähteä. Ei kuitenkaan kestä kauan ennen kuin valitus alkaa kuulua ja lause "en tiedä kuinka kauan tähän pystyn" tulee suusta. Ei ikinä viihdy muutama vuosi pitempää työpaikassa ja aloja on vaihdettu ainakin kolme kertaa. Piipahtajaan ja negajaan risteys.
Minä olen tuo, ja ylpeä itsestäni. Enpä jää ainakaan vuosikausiksi valittamaan, vaan jos/kun työpaikassa on vikaa, lähden pois. :)
Esikoistaan odottava ja tuleva täydellinen äiti. Muut odottavat hänen äitiyslomalle jääntiään enemmän kuin hän itse. Vatsa antaa luvan tehdä kaiken vasemmalla kädellä.
Suhaaja
Aloittaa työt n. 10 min ennen vuoron alkua, jotta ehtii varmasti tehdä kaiken. Tekee aina kolmea asiaa samaan aikaan, eikä saa hoidettua niistä yhtäkään kunnialla loppuun, ainakaan ajoissa. Hyväntahtoinen ja reipas, mutta huono suunnittelemaan työtään. Pitää tauot seisten samalla tarkkaillen aktiivisesti ympäristöään, josko voisi tehdä edes yhden homman syömisen ohella. Täysin hukassa ilman työjärjestystä. Neuvoo mielellään muita, mutta ottaa harvoin roolin opastajana. Ei usko omiin kykyihinsä tarpeeksi.
Ronski putsaaja
Tiskaa muidenkin tiskit, koska ei kärsi katsoa niitä tiskialtaassa. Kaataa puolityhjät mehupullot viemäriin ja palauttaa pullot. Heittää jääkaapista vanhentuneet ruuat roskiin. Ei sillä niin väliä jos Pertti tarvitsee laktoositonta maitoa, tämä on eittämättä liian vanhaa juotavaksi. Tekee johtopäätöksiä itsenäisesti ja heittää mm. markkinointimateriaalia roskiin tai löytötavaroita. Tykkää järjestellä yhteisiä tiloja uusiksi ja hermostuu kun hänen suunnittelemaansa järjestystä ei osata ylläpitää. Koskaan ei ole liian kiire lattian moppaamiselle/harjaamiselle.
Palohälytin. VPK harrastuksessa suoritettu EA1 ja Saukko merkki tuovat mukanaan velvollisuuden vaihtaa työpaikan taukotiloissa käytetyt ruokaöljyt paloturvallisimpiin vaihtoehtoihin. Muistaa myös huomauttaa jos joku on erehtynyt laittamaan hätäpoistumisoven viereen sateenvarjon kuivumaan. Joskus näet hänen salaa kopaisevan rystysellä palohälytysnapin suojalasia ikään kuin testatakseen kuinka helposti suoja rikkoutuu tosipaikan tullen. Palohälytin sammuu pikkujouluissa ensimmäisenä kahden lyhyen piippauksen jälkeen kun kukaan ei ole muistanut vaihtaa paristoa.
Tyyppi joka on lähes 100% varmasti mies, tämä mies kyselee yleensä toisilta miehiltä Perjantaina "pitääkö ottaa" ja Maanantaina "pitikö ottaa". Tämä siis käytännöllisesti katsoen joka ainut Perjantai ja Maanantai. Tyyppi siis on juoruaja muistakin asioista mutta eritoten kun kyse on alkoholista. Sitten tämä tyyppi juoruilee muiden ryypiskelyistä kuppikuntansa kanssa. Tämä imbesilli siis tavallaan "päivittää" työpaikan ihmisten alkoholin käyttöä. Jos joku syystä tai toisesta vähentää juomista radikaalisti, tämä imbesilli lopettaa lähes kokonaan tältä tyypiltä kyselemisen koska ei saa "haluamaansa" vastausta siitä ryyppäsikö kyselyn kohde. Onhan se nyt kauheaa kun saa vastauksen joko "en aio ottaa" tai "ei tullut otettua". Kaiken kukkuraksi tämä tyyppi on itse kova juomaan vaikka jopa tuomitsevasti puhuu muiden alkoholin käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikanvaihtaja
Minä olen tuo, ja ylpeä itsestäni. Enpä jää ainakaan vuosikausiksi valittamaan, vaan jos/kun työpaikassa on vikaa, lähden pois. :)
Minäkin muuten, mutta en valita ääneen, vaan aika puskista irtisanomisilmoitukseni ovat ilmeisesti tulleet. Olen tosiaan vaihtanut alaa pariin kertaan. Osansa silläkin, että jotkut työt on olleet alunperinkin pätkätöitä, mutta aika helppoja rutiinihommia, joten olen lähtenyt elämässä eteenpäin, vaikka noissa joissain olisi saanutkin jatkaa.
Kyylääjä. Tarkkailee koko ajan muiden tekemisiä. Tekee jokaisesta tarkan analyysin, jonka kirjoittaa av:lle ketjuun TYÖPAIKKOJEN STEREOTYYPPISIÄ HAHMOJA. Ei ehdi tekemään kunnolla omia töitään tämän tarkkailutarpeen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset, jotka eivät hallitse avotilassa työskentelyä. Kailottavat omat ja työasiat todella isoon ääneen ja mieluiten jonkun kollegan työpisteen vierestä. Laulavat ja viheltelevät avotilassa. Sinänsä tässä ei kai olisi mitään ongelmaa, mutta meillä avotiloihin on jostakin syystä sijoitettu sekaisin niitä, joiden työ vaatii jatkuvaa kommunikointia kollegoiden kanssa ja niitä, joiden työ vaatii keskittymistä ja tarkkuutta, ts. aika hiljaista tilaa. Toisaalta eräässä toisessa avotilassa työpaikallani porukka kommunikoi keskenään erittäin hiljaisesti - käytetään viestisovelluksia ja puhutaan hiljaisella äänellä. Heillä on jo pitkä kokemus ryhmätilassa työskentelystä ja sen vaatimuksista.
Minä olin se avotilan "tarkkuutta vaativan työn tekijä" ja joskus meinasi hermostuttaa, kun nuo huutelijat tulivat siihen minun tuolini taakse hoitamaan moninaisia asioitaan. Onneksi sain jossakin vaiheessa vastamelukuulokkeet, ja myöhemmin pääsin pienempään työhuoneeseen, jossa on vain yksi huonekaveri, jonka työ on samankaltaista kuin minun.
Ne avotilan ihmiset olivat oikein mukavia, minulla ei ole mitään heitä vastaan, mutta työskentely oli aika mahdotonta siellä.
Meillä hankittiin kaikille avokonttoriin laadukkaat vastameluheadsetit. Ei ne ainakaan pahentaneet asiaa.
OT mutta ongelmaanhan on parempi ratkaisu, jota kutsutaan omaksi huoneeksi. Älytöntä pistää ihmiset istumaan luurit päässä vain siksi, että joku haluaa rakentaa avokonttoreita
Mitä luulet, otettaisiinko mieluummin omat toimistot kuin avokonttori kuulokkeiden kanssa jos saataisiin valita? Vai oletko työntekijänä Remonttireiska, pykäät omia aikojasi konttoriin väliseinät? Tai vastaavasti poraat seinään oma-aloitteisesti reiän että saat jonkin johdon vedettyä läpi.
Mulla olisi omalla työpaikallani tähän kaksi ratkaisua: Mennä tekemään töitä kattilahuoneeseen, arkistohuoneeseen tai vessaan. Nämä ovat ainoat ovelliset tilat. Arkistohuone on ikkunaton noin 4 neliön tila, missä oven saa kiinni ulkopuolelta niin, ettei sitä välttämättä saa sisältä auki, jos sinne sattuu jäämään. Kattilahuoneeseen voisi kyllä mahtua pöytäkin, mutta se lämmityskattilan hurina voi olla vähän häiritsevää. Siinä olisi kyllä oma sisäänkäynti :D. Vessa taitaa olla pari neliötä ja ainoan vessan valtaamisesta saattaisivat muut olla eri mieltä.
Tykkään työstäni ja työpaikka on muuten ok, yhden tyypin möykkäämistä lukuunottamatta, joten huonompaan vaihtaminen vain, että saisi oman huoneen ei välttämättä ole hyvä idea. Mitä sanoisin haastattelussa? Nykyinen työ on kivaa, mutta mulla ei ole omaa huonetta, joten siksi haen teille :D?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset, jotka eivät hallitse avotilassa työskentelyä. Kailottavat omat ja työasiat todella isoon ääneen ja mieluiten jonkun kollegan työpisteen vierestä. Laulavat ja viheltelevät avotilassa. Sinänsä tässä ei kai olisi mitään ongelmaa, mutta meillä avotiloihin on jostakin syystä sijoitettu sekaisin niitä, joiden työ vaatii jatkuvaa kommunikointia kollegoiden kanssa ja niitä, joiden työ vaatii keskittymistä ja tarkkuutta, ts. aika hiljaista tilaa. Toisaalta eräässä toisessa avotilassa työpaikallani porukka kommunikoi keskenään erittäin hiljaisesti - käytetään viestisovelluksia ja puhutaan hiljaisella äänellä. Heillä on jo pitkä kokemus ryhmätilassa työskentelystä ja sen vaatimuksista.
Minä olin se avotilan "tarkkuutta vaativan työn tekijä" ja joskus meinasi hermostuttaa, kun nuo huutelijat tulivat siihen minun tuolini taakse hoitamaan moninaisia asioitaan. Onneksi sain jossakin vaiheessa vastamelukuulokkeet, ja myöhemmin pääsin pienempään työhuoneeseen, jossa on vain yksi huonekaveri, jonka työ on samankaltaista kuin minun.
Ne avotilan ihmiset olivat oikein mukavia, minulla ei ole mitään heitä vastaan, mutta työskentely oli aika mahdotonta siellä.
Siis kolme ratkaisua, lisäsin vessan jälkikäteen ja siksi jäi lukumäärä vaihtamatta.
Meillä hankittiin kaikille avokonttoriin laadukkaat vastameluheadsetit. Ei ne ainakaan pahentaneet asiaa.
OT mutta ongelmaanhan on parempi ratkaisu, jota kutsutaan omaksi huoneeksi. Älytöntä pistää ihmiset istumaan luurit päässä vain siksi, että joku haluaa rakentaa avokonttoreita
Mitä luulet, otettaisiinko mieluummin omat toimistot kuin avokonttori kuulokkeiden kanssa jos saataisiin valita? Vai oletko työntekijänä Remonttireiska, pykäät omia aikojasi konttoriin väliseinät? Tai vastaavasti poraat seinään oma-aloitteisesti reiän että saat jonkin johdon vedettyä läpi.
Mulla olisi omalla työpaikallani tähän kaksi ratkaisua: Mennä tekemään töitä kattilahuoneeseen, arkistohuoneeseen tai vessaan. Nämä ovat ainoat ovelliset tilat. Arkistohuone on ikkunaton noin 4 neliön tila, missä oven saa kiinni ulkopuolelta niin, ettei sitä välttämättä saa sisältä auki, jos sinne sattuu jäämään. Kattilahuoneeseen voisi kyllä mahtua pöytäkin, mutta se lämmityskattilan hurina voi olla vähän häiritsevää. Siinä olisi kyllä oma sisäänkäynti :D. Vessa taitaa olla pari neliötä ja ainoan vessan valtaamisesta saattaisivat muut olla eri mieltä.
Tykkään työstäni ja työpaikka on muuten ok, yhden tyypin möykkäämistä lukuunottamatta, joten huonompaan vaihtaminen vain, että saisi oman huoneen ei välttämättä ole hyvä idea. Mitä sanoisin haastattelussa? Nykyinen työ on kivaa, mutta mulla ei ole omaa huonetta, joten siksi haen teille :D?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kolme ratkaisua, lisäsin vessan jälkikäteen ja siksi jäi lukumäärä vaihtamatta.
Höh, onnistuin laittamaan tekstin väärään kohtaan, siis kolme ratkaisua, kun tuo vessa oli aluksi pois niin jäi kaksi lukumääräksi.
Kierrättäjä. Kaivelee taukohuoneen roskiksia ja päivittelee kovaan ääneen jos joku on erehtynyt lajittelemaan jugurttipurkkinsa kansiosan väärään lokeroon.
Vanhemmat kääkkänaiset jotka tuijottavat paheksuvasti nuorempia kanssasisariaan joilla on hauskaa kahvitunnilla.
Latvakakkonen - ollut töissä vuosia ja tehnyt aina työt päin v****a. Muut kiristelevät hampaitaan korjatessaan jälkiä. Pudottelee tavaroita kömpelyyksissään, ei ymmärrä uusia ohjeita, sotkee joka lounastauolla vaatteensa syödessään. Pomot ja tekopyhät kukkahatut puolustelevat koska "Sirkka on Sirkka" (nimi muutettu). Kukaan kukkahatuistakaan ei vain halua häntä työparikseen. Kyllä, meiltä tämä henkilö löytyy.