Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sappirakon poistossa olleet, kokemuksia jakoon, ruokavalio....

Ap
27.02.2019 |

Kertokaahan kokemuksia sappirakon poistosta ja elämästä sen jälkeen, ruokavalio ym.
Odottelen ensi kuussa olevaa leikkausta.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla poistettiin tähystyksessä 2014. Nopea toipuminen, sairaalasta pääsee pois vuorokaudessa viimeistään, jos ei komplikaatioita.

Edelleenkään en voi syödä paprikaa, lanttua tai paistettuja kananmunia. Tyhjä vatsa oireilee sappikohtauksen tavoin tuon operaation jälkeen, siis minulla ainakin.

Vierailija
2/21 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meni vajaan vuoden verran ennenkuin vatsa rauhoittui. Sitä ennen pieniä annoksia, rauhallinen ruokailutahti ja ei rasvaista tai mausteista ruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi sitten poistettu, ei muutoksia ruokavalioon tai mihinkään.

Vierailija
4/21 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkaus tehtiin päiväkirurgisena toimenpiteenä tähystysleikkauksella. Haavat toki olivat kipeät muutamia päiviä ja liikkuminen varovaista.

Vatsakivut loppuivat leikkauksen myötä ja pystyn syömään kaikkea.

Vierailija
5/21 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin ei enää ole sappidieettiä erikseen. Sen sijaan välttelet niitä aineita mitkä sinulle aiheuttaa ongelmia. Ylipäätään terveellinen ja tasapainoinen ruokavalio on hyväksi.

Vierailija
6/21 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako vastata, vaikkei sappirakkoa ole vielä poistettu (mutta oireilee tietyistä jutuista ja sitä ns. seurataan, kohtauslääkkeet on myös)? :)

Oireiden kurissa pysymisen kannalta tärkeää on (kuulemma myös leikkauksen jälkeen!) säännöllinen syöminen; vatsa liian tyhjäksi huonona hetkänä, niin lähes varmasti tulee kohtaus tai ainakin sen oireita. 

Ruoka-aineet, jotka aiheuttavat oireita, ovat yksilöllisiä, mutta itselläni rasva on ehdottomasti pahin! Toinen on paljot mausteet. Pahin ruoka itselleni ovatkin luonnollisesti siis sipsit- testasin eilen illalla grillimaustettuja maissikakkuja ja hetken päästä sitten kuvottikin tutulla tavalla ja kylkeen alkoi pistämään. :/ Sain alkavan kohtauksen poikki lääkkeellä, mutta ripuloin yöllä useaan otteeseen.

Stressi ja liiallinen hiilihappopitoisten juomien juominen lisäävät itselläni riskiä saada kohtaus. 

Vierailija
7/21 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sappi poistettu jo kohta 18 vuotta sitten. Välttelin paprikaa ja omenaa jne poiston jälkeen, ja muutama tuju sappikohtaus tulikin, mutta nyt olen vuosia syönyt jo kaikkia. Sappiripuli jäi, paska on normaalia löysempää, joten vessaan on mentävä heti, kun maha ilmoittaa..

Vierailija
8/21 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole ollut mitään oireita ikinä ennen, mahakaan ei ole ollut kipeä ja nyt alkoi edellislauantaina aika kovilla ylävatsa kivuilla mitkä meni ohi muutamassa tunnissa, sitten ti-ke yönä herätti muutamaksi tunniksi ja perjantaina sairaalaan kun ei pystynyt olemaan mitenkään. Burger king laukaisi kohtauksen.

Lääkäreiden mielestä sappirakossa ollut vikaa jo pitkään koska vuosia ollut maksa-arvot kohollaan ja maksasta ei vikaa löytynyt.

Miten alkoholi, limsat, energiajuomat ym??

Limsaa ja energiajuomia tullut lipiteltyä aika paljon.

Vierailija
9/21 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla poistettiin tähystyksellä vuonna 1998 ollessani 28 vuotias. Vatsa rauhoittui kuukaudessa ja sen jälkeen olen voinut syödä mitä vain. Ainoastaan pari särkylääkettä on laukaissut kipukohtauksen. Toinen oli joku ardinex ehkä ja toinen indalgin.

Vierailija
10/21 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samalla tavalla olen syönyt leikkauksen jälkeenkin,  kuin ennen sitä. Tosin en osannut ennen leikkaustakaan tähdentää mitkä ruoka-aineet olisivat oireita aiheuttaneet, kohtauksia tuli kun tuli.

Vierailija
11/21 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia oireet voivat olla? Minulta poistettiin Sappi tähystyksessä 2008 ja olen syönyt leikkauspäivää seuraavasta normaalisti.

Jopa ylensyönyt.

Sappikohtauksen tapaiset tuntemukset katosivat leikkauksen myötä.

Sensijaan isommalla hädällä jälki on aina sotkuista, ei kuitenkaan ripulia.

Voisiko johtua sapettomalle sopimattomasta ruoka-aineista?

Vierailija
12/21 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää vaan kokemuksia, vaikuttaako nuo hiilihapolliset juomat miten?

Vierailija
13/21 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Vierailija
14/21 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Vierailija
15/21 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anopilla kanssa poistettiin vuonna miekka ja kilpi ei voinut syödä kaikkea en muista mitä mutta nyt sai uuden lääkityksen ja voi syödä mitä vain en tiedä lääkityksen nimeä.

Vierailija
16/21 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kirjoitti:

Lisää vaan kokemuksia, vaikuttaako nuo hiilihapolliset juomat miten?

Ei ainakaan mulle tunnu hiilihappojuomat mitenkään. Limsoja voi litkiä niin paljon kuin haluaa. Ja syön ihan kaikkea mikä hyvältä maistuu. En ole huomannut mitään ruoka-ainetta joka ei kävisi.

Ehkä (mutu) sappileikkauksen jälkeen (20 v sitten) on uloste ollut pysyvästi hieman löysempää.

Vierailija
17/21 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en voi syödä enää kaaliruokia enkä juoda hiilihapollisia juomia. Muuten kaikki ok. Panacod laukaisee sappikohtauksen vaikka koko rakkoa ei enää ole.

Vierailija
18/21 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä hätäleikkauksella ( eli koko vatsa revittiin auki kun ei tähystyksellä enää onnistunut - tähystysleikkauksen reiät tehtiin kyllä) ja kyllä siinä vuosi meni ennen kuin täysin toipui. Rasvaa en siedä juurikaan enää vaan vetää rasvaripulille, muuten voi kyllä syödä mitä vaan ilman oireita. Leikkauksen jälkeen oli vielä muutama ns. sappikohtaus, mutta nekin jäivät sitten pois. Eli ainoa jäänyt homma oli tuo rasvan sietämättömyys. 

Vierailija
19/21 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sappi poistettu n. 7v sitten ja toivuin todella nopeasti ja vaivat ja ruokarajoitteet jäivät leikkauspöydälle ja jatkoin normaalia elämään sapen poistamisesta huolimatta. Ei mitään rajoitteita syömisessä, toisin kuin ennen leikkausta.

Vierailija
20/21 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sappi poistettiin sitten viime torstaina, tähystysleikkaus, syy sappikivitauti ja krooninen sappirakon tulehdus.

Ensimmäinen leikkaus missä olen ollut, ekana iltana tuli heti oksennus jos yritti pystyyn, lääkkeiden kanssa pääsin yöllä jaloilleen ja varovasti sain juotua ja syötyä vähän.

Pe kotiin, siitä saakka kärvistellyt, yrittänyt vähän syödä, ekana ei tullut kakkaa ja kun alkoi tulemaan onkin sitten ollut ihan löysää, tänään sain ekan kerran sukat jalkaan ilman apua.

Vatsalihaksia ei ole pystynyt jännitttämään yhtään, keskimmäinen isoin reikä on vissiin vatsalihasten läpi?

Eilen tein lumitöitä hyvin kevyesti lingolla kun kaveri kävi vetämässä käyntiin, sitten teinkin kuolemaa loppuillan.

Räntäpaskaa vaan sataa joka päivä, aamulla kävelin hiljaa 2km ja teinkin aamupäivän kuolemaa, miten voi olla veto niin pois??

Kuinka pitkään toipumisen pitäisi oikein kestää että pystyisi jotain tekemään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yhdeksän