Mä oon luullut, että 22 Pistepirkko ois taloudellisesti(kin) menestynyt yhtye?
Kuitenkin tänään radiossa puhuivat, että rahallisesti tekee tiukkaa ja lähinnä tekevät hommaa tekemisen ilosta. Jäin miettimään, kuinka moni bändi Suomessa oikeastaan elää musiikillaan. Olisiko kenelläkään parempaa tietoa aiheesta?
Kommentit (8)
Kaikkein menestyneimmät varmaan elää, mutta ei tuollaiset marginaalibändit kuin 22-Pp. Kyllä tosi monet muusikot käy jopa ihan päivätöissä tai tekee muuten muutakin, esim. säveltää musiikkia tv-sarjoihin, mainoksiin ym.
Iskelmämuusikot tienaa Suomessa hyvin, kannattaa suuntautua sinne jos meinaa tienata leipänsä musiikilla.
Veljelläni on ollut vuosia bändi. Tekee välillä jotain hanttihommia elääkseen ja välillä on työttömänä. Bändin muut jäsenet ovat päivätöissä ja yrittäjiä, eivätkä vaikuta hirmuisen motivoituneilta tekemään bänditouhusta ammattiaan. Veljeni puolestaan puhuu, että ei tarvita kuin yksi Youtube-menestys (biisi/video) tai onnistunut ulkomaankiertue, ja menestys on jo pedattu.. Olen aina suhtautunut skeptisesti näihin haaveisiin. Bändi ei myy omakustannelevyjään edes Suomessa muille kuin bändin jäsenien tuttaville, joten mielestäni ulkomaankiertueelle lähtemistä ei kannattaisi tässä vaiheessa suunnitella. Kuka niillä keikoilla kävisi, jos kukaan ei tiedä bändistä yhtään mitään?
Mitä mun oikein pitäisi sanoa veljelleni, joka täyttää tänä vuonna jo 30, että saisin hänet ymmärtämään millaisissa harhakuvitelmissa hän elää. Harmittaa katsoa vierestä, kun koko elämä on valumassa hukkaan turhien unelmien myötä.
ap
Anna veljesi unelmoida. Ehkä hän ei kuitenkaan olisi töissä vaikka ei olisi bändiä. Ehkä unelmat pitävät häntä elossa. Ei kaikkien tarvitse olla töissä.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2013 klo 04:40"]
Veljelläni on ollut vuosia bändi. Tekee välillä jotain hanttihommia elääkseen ja välillä on työttömänä. Bändin muut jäsenet ovat päivätöissä ja yrittäjiä, eivätkä vaikuta hirmuisen motivoituneilta tekemään bänditouhusta ammattiaan. Veljeni puolestaan puhuu, että ei tarvita kuin yksi Youtube-menestys (biisi/video) tai onnistunut ulkomaankiertue, ja menestys on jo pedattu.. Olen aina suhtautunut skeptisesti näihin haaveisiin. Bändi ei myy omakustannelevyjään edes Suomessa muille kuin bändin jäsenien tuttaville, joten mielestäni ulkomaankiertueelle lähtemistä ei kannattaisi tässä vaiheessa suunnitella. Kuka niillä keikoilla kävisi, jos kukaan ei tiedä bändistä yhtään mitään?
Mitä mun oikein pitäisi sanoa veljelleni, joka täyttää tänä vuonna jo 30, että saisin hänet ymmärtämään millaisissa harhakuvitelmissa hän elää. Harmittaa katsoa vierestä, kun koko elämä on valumassa hukkaan turhien unelmien myötä.
ap
[/quote] Ne ekat ulkomaankiertueet tehdään pienellä pakulla vaikka bändi olisikin jo tehnyt pari levyä signattuna isoonkin levy-yhtiöön. Nukutaan keikkapaikkojen takahuoneissa, omaa rahaa palaa enemmän kuin keikkapalkkioita tulee. Ensin pitää saada levytyssopimus, sitten pitää saada nimeä ja radiosoittoa, sitten pienille festareille, sitten isommille mutta pikkulavoille, mediajulkisuus pitää hoitaa. Tuohon menee vähintään 6 vuotta ja nelisen levyä, poikkeuksena toki joku "Pää kii" joka ponnahti juuri oikeaan aikaan esiin. Mutta pikkuklubeja hekin keikkailevat säännöllisesti vaikka yksi Roskilden keikka onkin jo plakkarissa. Se on armottoman pitkäjänteistä työtä ja sitä pitää tehdä sydämellä ja omilla rahoilla ehkä koko elämän ajan. Ja jos muita bändin jäseniä ei nappaa nukkua takahuoneessa, ei tule mitään. Tyttärelläni on bändi, siksi tiedän nämä kuviot.
Mutta mitä tuo pärjääminen sitten tarkoittaa? Vaikkapa tonnin kuukausitulot voivat riittää perheettömälle, joka asuu pikkukaupungissa yksiössä, onko sellainen mahdollista?
Aina puhutaan tästä että se ja se ja se e kannata, mutta miten sitä mitataan - sillä, että saa maksettua itselleen asunnon ja ruuan vaiko sillä, että tulot ovat samat kuin keskitulo?
[quote author="Vierailija" time="14.02.2013 klo 05:25"]Mutta mitä tuo pärjääminen sitten tarkoittaa? Vaikkapa tonnin kuukausitulot voivat riittää perheettömälle, joka asuu pikkukaupungissa yksiössä, onko sellainen mahdollista? Aina puhutaan tästä että se ja se ja se e kannata, mutta miten sitä mitataan - sillä, että saa maksettua itselleen asunnon ja ruuan vaiko sillä, että tulot ovat samat kuin keskitulo?[/quote]
Kiinnostaa minuakin. Olisiko kakkonen vielä paikalla?
Ei kun siis tarkoitin numero kuutosta. Miksi muuten edellisessä viestissä lainaukset eivät toimineet?
t. Edellinen
No hyvin harva. ne ovat mittaluokkaa HIM ja PMMP jotka pärjäävät. Muut pyörittävät studioita, tuottavat, säveltävät muille ja käyvät keikoilla. Levymyynnillä ei enää elä, keikkaa on tehtävä.