Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko törmännyt tuberkuloosiin? Millainen tapaus oli?

Vierailija
26.02.2019 |

Omalla äidilläni todettiin alta nelikymppisenä 80-luvulla tartuttava keuhkotuberkuloosi. Hän ei ollut laitapuolen ihminen, kävi töissä tehtaassa. Koskaan ei saatu selville, mistä tartunnan oli saanut.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskeluaikana yhdellä ihan suomalaistaustaisella opiskelijalla todettiin keuhkotubi, ja koko meidän saman ryhmän opiskelijat joutui syyniin. Kenellekään se ei ollut sitten tarttunut. 

Vierailija
2/28 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on mutta en ole vielä hoidattanut kun on koteloitunut keuhkoihin odottamaan uutta iskua. Meni ohitse vuonna 2014-2015 välisenä aikana.

Saa nähdä koska käyn. Ei huvittaisi näillä tuloilla ottaa yhteyttä terveysasemalle, kun aluksi joutuisi kuitenkin maksamaan jotain maksuja. Euroopassa ollessa kävin maksuttomassa tarkastuksessa ja kerroin että olen menossa Suomeen, mutta jätin lopulta käymättä, kun olen mies kuitenkin ja nuorehko.

Odottelen milloin pahenee ja lähden sitten jos jaksan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on mutta en ole vielä hoidattanut kun on koteloitunut keuhkoihin odottamaan uutta iskua. Meni ohitse vuonna 2014-2015 välisenä aikana.

Saa nähdä koska käyn. Ei huvittaisi näillä tuloilla ottaa yhteyttä terveysasemalle, kun aluksi joutuisi kuitenkin maksamaan jotain maksuja. Euroopassa ollessa kävin maksuttomassa tarkastuksessa ja kerroin että olen menossa Suomeen, mutta jätin lopulta käymättä, kun olen mies kuitenkin ja nuorehko.

Odottelen milloin pahenee ja lähden sitten jos jaksan.

Sinulle tiedoksi, että tuberkuloosin hoito on kokonaan maksutonta Suomessa. 

Vierailija
4/28 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän sellaisen tapauksen,  että tutut lapsiperheet olivat ottaneet yhteisen lastenhotajan, jolla sitten olikin tarttuva tuberkuloosi. Näissä perheissä oli kai yhteensä 7 lasta, ja toisessa ihan pieni vauva. Lastenhoitaja joutui Helsingissä saraalaan sisälle vuodeosatolle, ja koko muu porukka moniin tutkimuksiin ja pitkälle lääkekuurille.   Last. hoit. oli Phi+++lipp.+++ltä.   Muut ovat tulleet niiltä alueilta, jossa esiintyy paljon sitä paljon. Ei siinä mitään laitapuolta tarvita jos tarttuu.

Vierailija
5/28 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomeen on saatava takaisin oma turvallinen tuberkuloosirokotteiden tuotanto!

Vierailija
6/28 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyskeskuksen haavanhoitajan ominaisuudessa tein kerran ilmoituksen osastonlääkärille, että epäilin potilaan jalkaterän haavassa tuberkuloosia. Sehän se oli. Lähetteen erikoissairaanhoitoon tehneelle tk-lääkärille tuli puhelu, että tosi hyvä, miten tulit ajatelleeksi tuberkuloosia. Hän oli vastannut, ettei ota kunniaa itselleen, vaan haavanhoitajalle. Puhelu oli kuulemma lopetettu lyhyeen. 

Vierailija
7/28 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaali tauti ennen 2000-lukua. Nykyään ei saisi mitään sairastaa tai kaikkeen kuolee. Huoh!

Vierailija
8/28 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin töissä vanhusten kroonikkosairaalassa, ja eräällä potilaalla todettiin tubi. Olin iis hoitoapulainen, eli siivosin ja jaoin ruokaa, syötin. Kaikki vakkarihoitajat joutui tubitestiin, mutta minun ei vaikka mä niitä ysköksiä siivosin.

Vierailija
9/28 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin töissä vanhusten kroonikkosairaalassa, ja eräällä potilaalla todettiin tubi. Olin iis hoitoapulainen, eli siivosin ja jaoin ruokaa, syötin. Kaikki vakkarihoitajat joutui tubitestiin, mutta minun ei vaikka mä niitä ysköksiä siivosin.

Sulle ei tullut mieleen ottaa yhteyttä työterveyshuoltoon?

Vierailija
10/28 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joutuu maksamaan kuitenkin sen alkumaksun. Ei kaikilla ole varaa ja jos tuberkuloosi ei ole edennyt pahaksi niin mikä kiire oikein on?

En minäkään ole vielä mennyt vaikka se Saksassa todettiin. Tiedän kyllä että aluksi saisin nuhtelua eli huonoa kohtelua ja huonoa kohtelua olen saanut muutenkin, kun olen käynyt terveysasemalla.

Kerran oli niin paha selkäsärky että sanoin lääkärille suoraan että kirjoittaa sitä ja sitä rauhoittavaa, niin eipä kirjoittanut, vaikka olin kyllä aikaisemmin sitä saanut.

Eli pelkkää vittuilua saa vain osakseen.

Odottelen josko jonot vähenisi ja saisi hoitoa helpommin. Pilkattavaksi en enää mene lääkärin puheille.

Oli kyllä ilkeä yskä. Yskin silloisessa työpaikassa koko kesän ja syksyn verisiä ysköksiä. Sen tiedän ettei työpaikalla ollut vakuutuksia ja työterveyttä, joten miksi viitsisin edes aiheuttaa ongelmia työnjohtajille. Hehän vain haluavat saada voittoa halvalla. Eikä sillä palkalla olisi ollut varaakaan olla yhtään työpäivää viikosta poissa. Tosiaan tubi minulla on mutta koteloituneena ja Saksassa todettu. Sain lähetteen Suomeen kun olin tulossa muutenkin takaisin, mutta olin kyllä niin väsynyt että en jaksanut raahautua silloin hoitoon. Töissä iski sitten uudestaan kovemmin.

Tuberkuloosi on siitä jännä tauti että se vaikuttaa psyykeeseen ja tekee melankolisen ja romanttisen olon. Joskus tulee sekavia kuumetiloja. Olen Kafka fani ja tykkään myös venäläisestä kirjallisuudesta. Mielestäni tuberkuloosi on läsnä voimakkaasti klassisessa vanhassa kirjallisuudessa.

Joskus toivon kuolevani tähän :) Ei minulla ole oikein mitään arvoa täällä maailmassa.

"se nuori mies"

Vierailija
11/28 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei monissa siivoisfirmoissa ole työterveyttä tai edes vakuutuksia.

Tämä on ihan arkipäivää. Maksavat mieluummin sitten sakot.

Vierailija
12/28 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuuteni aikana naapurissa asui  vanhempi mies, joka oli keuhkotuberkuloosin takia tuberkuloosiparantolassa pitkiä sairaalahoitojaksoja kerrallaan. 

Muistelen jotenkin inhonneeni kyseisen naapurin miehen yskimistään, joka sellaista räkäisen kuuloista rykimistä aika ajoin.

Hän käytti myös alkoholia keskimääräistä enemmän, mutta vaikka olikin eläkkeellä hän oli kuitenkin kova ahertamaan niitä näitä kotinsa puolesta.  Samaisen perheen äiti kävi ansiotöissä ja perheessä oli myös lapsia.  

Kyseinen mies oli sotasankari Suomi - NL käydyssä sodassamme.

Vierailija
13/28 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutulla on, antibiootti ei auta. Liekö saanut Venäjän reissulta.

Vierailija
14/28 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla äidilläni todettiin alta nelikymppisenä 80-luvulla tartuttava keuhkotuberkuloosi. Hän ei ollut laitapuolen ihminen, kävi töissä tehtaassa. Koskaan ei saatu selville, mistä tartunnan oli saanut.[/quote

Olen minäkin asunut 1960 ja -70-luvulla  sellaisen perheen naapurissa, jossa perheen isällä oli keuhkotuberkuloosi, ja hän oli välillä parantolassa hoidossakin sen takia, kainet sen sitten saivat kondikseen jotenkin lääkityksillä myöhemmin, kun sitten myöhemmin kuoli, niin ihan muiden syiden vuoksi.

Vierailija
15/28 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuberkuloosin voi huonolla tuurilla saada melkein kuka tahansa, koska se tarttuu myös ilmateitse - ei siis tarvita välttämättä edes yskä/aivastuspisaroita.

Laitapuolen kulkijoiden taudiksi tuberkuloosi on leimautunut, koska hoidossa käytettävät antibioottikuurit ovat todella pitkiä ja tuppaavat unohtumaan siellä laitapuolella. Lisäksi tauti leviää tyypillisesti erilaisissa esim. yhteismajoituksissa ym.

Ma*aha*nm*uutta*jat ovat nykyään laitapuolen kulkijoita monella tavalla ongelmallisempi tuberkuloosia sairastava ja levittävä taho..

Vierailija
16/28 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskeluaikana yhdellä ihan suomalaistaustaisella opiskelijalla todettiin keuhkotubi, ja koko meidän saman ryhmän opiskelijat joutui syyniin. Kenellekään se ei ollut sitten tarttunut. 

Voin olla väärässä, mutta eihän niistä keuhkokuvista näy muuta kuin se, että tuberkuloosi on aktiivivaiheessa? Silloin aloitetaan hoito, jos ymmärsin oikein erään lehden artikkelin, jossa käsiteltiin juuri tällaista tapausta, missä oli yksittäinen keuhkotuberkuloosiin sairastunut oppilas löydetty koulusta. 

Se, onko tuberkuloosibakteeri päässyt livahtamaan kroppaan ja piileskelee siellä, on sitten eri asia. Ilmeisesti niitä ei hoideta, kun ei ole akuuttia vaaraa tartuttamisesta eikä sairastamista? Samassa artikkelissa kerrottiin, että moni suomalainen vanhus on tuberkuloosin kantaja tietämättään ja tartunta saatu lapsuudessa. Kun sitten vanhalla iällä immuniteetti romahtaa, tuberkuloosi pääsee valloilleen.

Joissakin tapauksissa näyttäisi kuitenkin siltä, että estolääkitys aloitetaan, jos tiedossa on, että potilaan kanssa ollaan oltu läheisissä tekemisissä? Kovin näyttäisi olevan ristiriitaista toiminta terveydenhuollon puolella. Samainen lehtiartikkeli rauhoitteli lukijoita sillä, että tuberkuloosiin on tepsivät lääkkeet ja hoito ilmaista. Toisaalla taas kerrotaan, että tuberkuloosi on resistentti antibiooteille ja tarvitaan viiden antibiootin yhdistelmähoitoa tuberkuloosin karkoittamiseen ja maksa ja munuaiset ovat kovilla, kun antibioottikuuri saattaa jatkua puolikin vuotta.

Onko paikalla terveydenhuollon ammattilaisia, jotka osaisivat sanoa, mitä tässä pitäisi uskoa?

Vierailija
17/28 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveyskeskuksen haavanhoitajan ominaisuudessa tein kerran ilmoituksen osastonlääkärille, että epäilin potilaan jalkaterän haavassa tuberkuloosia. Sehän se oli. Lähetteen erikoissairaanhoitoon tehneelle tk-lääkärille tuli puhelu, että tosi hyvä, miten tulit ajatelleeksi tuberkuloosia. Hän oli vastannut, ettei ota kunniaa itselleen, vaan haavanhoitajalle. Puhelu oli kuulemma lopetettu lyhyeen. 

Mikä sai sinut epäilemään tuberkuloosia?

Vierailija
18/28 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutulla on, antibiootti ei auta. Liekö saanut Venäjän reissulta.

Ikävä kyllä tuberkuloosia tosiaan on olemassa myös antibioteeille vastustuskykyisenä versiona - yleensä ulkomailta peräisin.

Vierailija
19/28 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vei toisen keuhkon ja toinen vajaatoimintainen sen tuberkuloosiin jäljiltä. Ei koskaan enää hengästymistä...piti edetä aina hitaasti... keuhkoissa ei kapasiteettia paljon mitään.

Vierailija
20/28 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei monissa siivoisfirmoissa ole työterveyttä tai edes vakuutuksia.

Tämä on ihan arkipäivää. Maksavat mieluummin sitten sakot.

Onneksi taudit eivät kysele onko parempiosainen vai ei. Tarttuu ihan kaikkiin :)

Niin kauan kun säästetään niin tauditkin leviää.