Istuin kahvilassa ja jouduin seuraamaan tosi kiusallista keskusteluyritystä.
Ilmeisesti kolmihenkinen seurue koostui noin 25-vuotiaasta nuoresta naisesta ja tämän aasialaisesta, todella vahvalla aksentilla ja vähän lespaavasti huonosti suomea puhuvasta poikaystävästä ja naisen huonokuuloisesta isoäidistä. Naisen ja poikaystävän yhteinen kieli näytti olevan englanti.
Ymmärsin, että kolmikko oli päiväkahveilla - ehkä mummo asui lähellä ja nainen halusi viedä mummon ulos kauniina, aurinkoisena päivänä.
Keskustelu oli kuitenkin lähinnä huvittavaa. Tällaista:
Nainen: Mummo, (poikaystävän nimi) on käynyt Lappeenrannassa. Siellä ihan samoilla seuduilla, jossa synnyit.
Mummo: Mitä? Synnyin? Juu, synnyin, mutta Tampereella elin. Misä sää siällä olit? (kysyi poikaystävältä)
Poikaystävä: Lappeenrlannahha. Yliopihtolla. Opihkelin.
Mummo: Minä mitään opiskellu. Kai sää (naisen nimi) tiädät etten opiskellu. Naimisiin menin, tiäkkö? Naimisissa olin vaan.
Poikaystävä: En minä naimihihha.
Nainen: Niin, me ei olla naimisissa. Mummo meni nuorena naimisiin.
Mummo: Kyä mää talouskoulun kävin. Sen verta opiskelin. Mitäs tää sun miälitiättys tekee? Töissä?
Nainen: Niin (poikaystävä), kerro mitä teet?
Poikaystävä: Ihtun. Minä ihtun.
Nainen: Niin, mitä teet työksesi? Missä olet töissä? Kerro mummolle.
Poikaystävä: Olen (firman nimi) senior consultant manager (tjms.).
Mummo: Emmää ymmärrä englantia. Mitä?
Poikaystävä: Senior consultant manager!
Mummo: MITÄ!? Sano suameks.
Poikaystävä: ??
Nainen: On töissä (firman nimi).
Mummo: No miksei se heti sanonu.
Keskustelu vaan jatkuu ja jatkuu. Poikaystävä on ihan paiseessa, kun varmasti yrittää tehdä vaikutuksen kunnianarvoisaan sukulaishenkilöön. Mummo on epäluuloinen ja huonokuuloinen, ei saa puheesta mitään selvää ja heidän pitäisi tuossa nyt sitten tutustua :D
Harmi, kun pitää lähteä!
Kommentit (52)
Jo on erikoista. Palstatrollit ovat yhtäkkiä nuttura kireällä, kun aihe keskustelee jotain potentiaalisesti yksityisyyttä rikkovaa. En kyllä tiedä kuka tämän aloituksen perusteella saisi selville noista ihmisistä mitään. Tiesittekö että Agatha Christie käytti kirjoittamisen apuna juttuja, joita oli kuullut junassa istuessaan viereisiltä paikoilta?
Minusta tuo oli ihan liikkistä. Kuvitteletko ehkä, ettei "Aasiassa" ole huonokuuloisia mummoja, joilta menee jutut vähän ohi?
Sensijaan toisten keskustelujen levittäminen taitaa olla yksityiselämää koskevan tiedon levittämistä ja osittain myös salakatselua ja -kuuntelua, vaikkakin joku puhuisi hyvin kovaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap ei vissiin ymmärrä, että on syyllistynyt laittomaan tekoon? En ymmärrä tällaisia ihmisiä, jotka eivät yhtään mieti nokkaansa pidemmälle asioita. Todella ikävää tällainen toiminta. On myös todella ikävää, että nämä kyseiset ihmiset ovat joutuneet tällaisen pilkan kohteeksi. Ap, olisiko sinusta ok, että sinun henkilökohtaiset asiat julkaistaan nettiin ihmisten nähtäväksi?
Ei sinun tarvitse 20 kertaa kirjoittaa samaa viestiä. Mitähän laitonta tuossa on? Esim. mummo on varmastikin maailman ainoa Lappeenrannassa syntynyt ihminen, tosi tunnistettavaa ja henkilökohtaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ei vissiin ymmärrä, että on syyllistynyt laittomaan tekoon? En ymmärrä tällaisia ihmisiä, jotka eivät yhtään mieti nokkaansa pidemmälle asioita. Todella ikävää tällainen toiminta. On myös todella ikävää, että nämä kyseiset ihmiset ovat joutuneet tällaisen pilkan kohteeksi. Ap, olisiko sinusta ok, että sinun henkilökohtaiset asiat julkaistaan nettiin ihmisten nähtäväksi?
Ei sinun tarvitse 20 kertaa kirjoittaa samaa viestiä. Mitähän laitonta tuossa on? Esim. mummo on varmastikin maailman ainoa Lappeenrannassa syntynyt ihminen, tosi tunnistettavaa ja henkilökohtaista.
Luuletko tosiaan, että yksi ihminen on ainoastaan tuota mieltä? Minäkin olen kirjoittanut, että tuo on laitonta, vaikka ylläoleva teksti mihin kommentoit ei minun olekaan. Nyt valot päälle! Maailmassa ei voi olla samoja mielipiteitä. Päivän naurut!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei.. eihän tuo keskustelu ole yhtään henkilökohtaista eikä ainakaan tunnistettavaa! Onhan satoja muitakin aivan samanlaisia juttuja samalla puhetyylillä. ( sarkasmia)
Ota järki nyt käteen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööö.. siis sun mielestä kyseinen ihminen ei voi tunnistaa keskustelua omaksi? Nyt en kyl ymmärrä. Kai nyt ne ihmiset tietää, mistä ne on jutellut :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööö.. siis sun mielestä kyseinen ihminen ei voi tunnistaa keskustelua omaksi? Nyt en kyl ymmärrä. Kai nyt ne ihmiset tietää, mistä ne on jutellut :D
Tämänkin viestin olisit voinut kirjoittaa yhteen viestiin edellisten kanssa. Mutta siis sun mielestä laitonta tuossa on se, että kyseiset henkilöt voivat tunnistaa itsensä ap:n viestistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämänkin viestin olisit voinut kirjoittaa yhteen viestiin edellisten kanssa. Mutta siis sun mielestä laitonta tuossa on se, että kyseiset henkilöt voivat tunnistaa itsensä ap:n viestistä?
Edelliseen mihin? Missä vaiheessa olen väittänyt sen olevan laitonta. Ilmeisesti kuvittelet keskustelevasi yhden ihmisen kanssa? Vai mikä sun pointti oikein on?
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti kolmihenkinen seurue koostui noin 25-vuotiaasta nuoresta naisesta ja tämän aasialaisesta, todella vahvalla aksentilla ja vähän lespaavasti huonosti suomea puhuvasta poikaystävästä ja naisen huonokuuloisesta isoäidistä. Naisen ja poikaystävän yhteinen kieli näytti olevan englanti.
Ymmärsin, että kolmikko oli päiväkahveilla - ehkä mummo asui lähellä ja nainen halusi viedä mummon ulos kauniina, aurinkoisena päivänä.
Keskustelu oli kuitenkin lähinnä huvittavaa. Tällaista:
Nainen: Mummo, (poikaystävän nimi) on käynyt Lappeenrannassa. Siellä ihan samoilla seuduilla, jossa synnyit.
Mummo: Mitä? Synnyin? Juu, synnyin, mutta Tampereella elin. Misä sää siällä olit? (kysyi poikaystävältä)
Poikaystävä: Lappeenrlannahha. Yliopihtolla. Opihkelin.
Mummo: Minä mitään opiskellu. Kai sää (naisen nimi) tiädät etten opiskellu. Naimisiin menin, tiäkkö? Naimisissa olin vaan.
Poikaystävä: En minä naimihihha.
Nainen: Niin, me ei olla naimisissa. Mummo meni nuorena naimisiin.
Mummo: Kyä mää talouskoulun kävin. Sen verta opiskelin. Mitäs tää sun miälitiättys tekee? Töissä?
Nainen: Niin (poikaystävä), kerro mitä teet?
Poikaystävä: Ihtun. Minä ihtun.
Nainen: Niin, mitä teet työksesi? Missä olet töissä? Kerro mummolle.
Poikaystävä: Olen (firman nimi) senior consultant manager (tjms.).
Mummo: Emmää ymmärrä englantia. Mitä?
Poikaystävä: Senior consultant manager!
Mummo: MITÄ!? Sano suameks.
Poikaystävä: ??
Nainen: On töissä (firman nimi).
Mummo: No miksei se heti sanonu.Keskustelu vaan jatkuu ja jatkuu. Poikaystävä on ihan paiseessa, kun varmasti yrittää tehdä vaikutuksen kunnianarvoisaan sukulaishenkilöön. Mummo on epäluuloinen ja huonokuuloinen, ei saa puheesta mitään selvää ja heidän pitäisi tuossa nyt sitten tutustua :D
Harmi, kun pitää lähteä!
Ei kyllä kuulu hyviin tapoihin levitellä toisten keskusteluja. Ei olisi kiva joutua itse tuollaiseen tilanteeseen. Miksi ap sun pitää noin tarkasti kuunnella muiden juttuja. Siis oikeasti ap! Onko tämä sun mielestä ap kaunis teko?
Tämän luettuani tuli sellainen olo, että ei uskalla sanoa enää mitään, ettei omat keskustelut päädy tänne. Ikävää , kun tästäkin on tosi helppo tunnistaa itsensä. En oikein käsitä, miksi tämä piti kirjoittaa tänne. Eikö voisi keskittyä omaan elämään. En tiedä, minkä ikäinen ap olet, mutta toivottavasti jossain vaiheessa elämääsi opit arvostamaan muita ja asettumaan muiden asemaan.
Eivätkö he nähneet, kun kuuntelit heitä? Sun on täytynyt keskittyä kokoajan heihin, kun noin tarkkaa muistat kaiken .
Onko ihmiset oikeasti näin pihalla? Rikosilmoitus kunnianloukkauksesta, mutta kukaan ei vain tiedä kenen kunniaa on loukattu😂😂
Ei hyvää päivää!
Eri