Miten saada kahden perheen yhteisen loman aikataulut toimimaan
Olemme suunnitelleet erään ystäväperheen kanssa yhteistä lomaa. Me aikuiset viihdymme todella hyvin yhdessä ja myös nuorilla on aina superkivaa yhdessä. Mutta mitä lähemmäksi loma alkaa tulla, sitä enemmän minua alkaa stressaamaan se, miten me saamme aikataulut jotenkin yhdistettyä.
Meidän perheen teinit tykkää nukkua pitkään. Toki lomalla herätään kohtuulliseen aikaan, jotta ehditään nauttia päivänvalosta ja auringosta, mutta tiedän, että jos ennen klo 10 yritän herättää, niin siitä ei hyvää seuraa.
Tämän toisen perheen teinit sen sijaan heräävät jo seitsemän tietämillä, joskus kuulemma aikaisemminkin.
Kun tämä toinen perhe syö lounasta 11 aikaan, niin meillä ollaan yleensä vasta aamupalalla.
Vastaavasti meillä syödään illallista kotonakin vasta klo 19 tietämillä ja lomalla hyvinkin vasta klo 20. Tämä toinen perhe syö illallista klo 16.
Miten ihmeessä tämä yhtälö saadaan toimimaan?
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Tällainen karkea aikataulu tulee mieleen'
8.00 aamupala
9.00 uima-altaalle auringonottoon
10.30 valmistelemaan lounasta
11.30 lounas
12.30 ulkoilemaan ja reippailemaan porukalla
15.00 välipalaa ja hieman lepoa
17.00 yhteinen lautapelihetki
19.00 suihkuun ja vaimoväki meikkaamaan illallista varten
20-30 illalliselle ravintolaan
22.30 villaan takaisin ja valot pois ja vanhemmille oma seksitouhuiluhetki
24.00 kaikki unten mailla
Rentoa ja kivaa tekemistä kaikille ja kaikilla mukavaa olla, kun tietävät, mitä on ohjelmassa seuraavaksi
Nämä villat ovat usein sen kokoisia, että vanhempien omat seksihetket kyllä välittyvät ihan koko porukalle.
Töissä on ihan riittävästi aikatauluja, en sellaisia jaksaisi lomalla yhtään... etenkään useamman perheen virityksiä. Ei se ole lepoa.
Me vuokrataan kaveriporukan kanssa villa joka kesä. Me ollaan ratkaistu aikatauluongelmat siten että kukin herää kun herää ja syö aamiaisen kun siltä tuntuu, päivällä hajaanutaan, jotkut urheilee, toiset lojuu altaalla ja kolmannet saattavat vaikka tehdä tutkimusretkiä lähistölle.
Iltaisin kokataan ja syödään aina yhdessä tai mennään porukalla ravintolaan. Välimeren maissa illallinen tulee aika lailla automaattisesti syötyyä myöhään kun aiemmin on vaan yksinkertaisesti liian kuuma ja ravintolaan on turha suunnata ruoka-aikojen ulkopuolella.
Meidän villalomien menestyksen salaisuus on se että kaikilla on myös omaa tilaa ja päätösvaltaa sen suhteen mitä haluaa milloinkin tehdä. Jos kaikkien pitäisi koko ajan hengata ryhmässä en usko että kukaan nauttisi koko lomasta.
Me aloitettiin villalomat pariskuntina, parin vuoden päästä mukana oli vauvoja ja nykyään sitten teinejä. Nämä yhteislomat on kaikille kesän kohokohta, tänä vuonna jo kahdeksastoista kerta.
Vierailija kirjoitti:
Tällainen karkea aikataulu tulee mieleen'
8.00 aamupala
9.00 uima-altaalle auringonottoon
10.30 valmistelemaan lounasta
11.30 lounas
12.30 ulkoilemaan ja reippailemaan porukalla
15.00 välipalaa ja hieman lepoa
17.00 yhteinen lautapelihetki
19.00 suihkuun ja vaimoväki meikkaamaan illallista varten
20-30 illalliselle ravintolaan
22.30 villaan takaisin ja valot pois ja vanhemmille oma seksitouhuiluhetki
24.00 kaikki unten mailla
Rentoa ja kivaa tekemistä kaikille ja kaikilla mukavaa olla, kun tietävät, mitä on ohjelmassa seuraavaksi
Apua, kuulostaa ihan kamalalta
Vierailija kirjoitti:
villa = huvila
Niin, mutta villa on ihan vakiintunut suomenkielessä.
Vierailija kirjoitti:
Me vuokrataan kaveriporukan kanssa villa joka kesä. Me ollaan ratkaistu aikatauluongelmat siten että kukin herää kun herää ja syö aamiaisen kun siltä tuntuu, päivällä hajaanutaan, jotkut urheilee, toiset lojuu altaalla ja kolmannet saattavat vaikka tehdä tutkimusretkiä lähistölle.
Iltaisin kokataan ja syödään aina yhdessä tai mennään porukalla ravintolaan. Välimeren maissa illallinen tulee aika lailla automaattisesti syötyyä myöhään kun aiemmin on vaan yksinkertaisesti liian kuuma ja ravintolaan on turha suunnata ruoka-aikojen ulkopuolella.
Meidän villalomien menestyksen salaisuus on se että kaikilla on myös omaa tilaa ja päätösvaltaa sen suhteen mitä haluaa milloinkin tehdä. Jos kaikkien pitäisi koko ajan hengata ryhmässä en usko että kukaan nauttisi koko lomasta.
Me aloitettiin villalomat pariskuntina, parin vuoden päästä mukana oli vauvoja ja nykyään sitten teinejä. Nämä yhteislomat on kaikille kesän kohokohta, tänä vuonna jo kahdeksastoista kerta.
Oi kuulostaa ihanalta, vuokraattelo aina saman villan? Ja miten ihmeessä teidän porukan pariskunnat ovat pysyneet kaikki yhdessä näin kauan?
En ymmärrä miksei toi yhteinen loma onnistuisi.
Mun lapsuusperheessani vastaavia rytmejä oli ihan oman perheen sisällä. Minä olin niitä jotka nukku sinne 10-11 tietämille vähintään ennenkuin vanhemmat pakotti ylös, isä ja toinen sisaruksistani aamuvirku kello 7 maissa herääjä. Totuttiin syömään aamupalat omia aikojamme ja menoihin lähettiin aikaisintaan klo 11. Lounas ja päiväruoka syötiin toki porukalla yhessä, mutta ei ollut mikään ongelma - lounas syötiin kahen maissa, jos joku oli nälkänen ennen sitä niin otti välipalaa tms...
Kaikesta sitä ihmiset ongelmaa tekeekin.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksei toi yhteinen loma onnistuisi.
Mun lapsuusperheessani vastaavia rytmejä oli ihan oman perheen sisällä. Minä olin niitä jotka nukku sinne 10-11 tietämille vähintään ennenkuin vanhemmat pakotti ylös, isä ja toinen sisaruksistani aamuvirku kello 7 maissa herääjä. Totuttiin syömään aamupalat omia aikojamme ja menoihin lähettiin aikaisintaan klo 11. Lounas ja päiväruoka syötiin toki porukalla yhessä, mutta ei ollut mikään ongelma - lounas syötiin kahen maissa, jos joku oli nälkänen ennen sitä niin otti välipalaa tms...
Kaikesta sitä ihmiset ongelmaa tekeekin.
Ja menoihin siis yhessä lähettiin aikaisintaan tuolloin, aamuvirkut saattoi hyvin käyä ulkoilemassa ja touhuta omiaan aamulla jos ei huvittanut vain oleilla ja ootella että loput nousee ylös.
Toinen perhe Mallorcalle, toinen Teneriffalle, ja sopu säilyy.
Vuokratkaa tarpeeksi iso villa jossa oleskelutilat/terassit on mahdollisimman kaukana makkareista, niin ei tarvitse hissutella muiden nukkuessa.
Ei lomalla välttämättä ole sama rytmi kun kotona. Ei kummmallakaan nukkujalla. Itse tykkään valvoja ja nukkua aamulla pitkään. Lomalla jostain syystä herään melko aikaisin ja kun kono päivän on ollut rannalla ja illalla syömässä ja kävelemässä niin kyllä se uni maistuu ajoissa. Ihan meidän teinillekkin joka kotona saattaa nukkua klo 14 saakka. En muutenkaan tykkää lomalla että nukutaan liian pitkään, koska aamut on etelässä parhaita ja kaikista valoisista tunneista kannattaa nauttia, koska pimeäkin tulee aikaisin.
Toisaalta taas ne aikaisin herääjät saattaa innostua valvomaan ja sitten aamulla nukuttaa paremmin. Itse en stressaisi syömisistä vaan jokainen söisi silloin kun huvittaa ja vaikka päivällinen syötäisiin yhdessä. Teinin nukkuminen nyt ei ole niin tärkeää etteikö lomalla voisi herätä vaikka jo klo 9 jos on johonkin lähtö. Menköön aikaisemmin sitten nukkumaan. Eikai sinne lomalle nukkumaan lähdetä.