Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmiset pärjää äitiyslomalla ja hoitovapaalla kun siitä saatavat korvaukset on niin pienet?

Vierailija
26.02.2019 |

Varsinkin siihen verrattuna jos on ollut ensin kunnon palkkatöissä ja sitten yhtäkkiä jää äitiysvapaalle?

Ne korvauksethan on ihan minimaaliset. Pystyykö kukaan enää nykyään olemaan kolmea vuotta lapsen kanssa kotona?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhteuttamalla menot tuloihin niin, että pärjää tulojen laskiessa. Säästöillä ja sijoituksissa. Osa-aikaisella työnteolla hoitovapaan ohessa.

Vierailija
22/29 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aina tehnyt hoitovapaalla lisäksi keikkatyötä silloin, kun mies vapaalla. Muuten ei pärjäisi. En saa lastenhoidon tuen lisäosaa, enkä enää kuntalisää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tietysti järkevä on ensinnäkin säästänyt hoitovapaata varten ja äitiyslomalla sai ihan ok rahat kun oli käynyt ensin töissä ja tulot laskettiin sen mukaan. Minulla äitiysraha 2100e ja vanhempain 1500e suurinpiirtein. Näihin vielä lapsilisät päälle.

Mies toki myös maksoi hoitovapaan aikana enemmän kuluja kun kävi töissä.

Vierailija
24/29 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, yhtäkkiä yllättäen en äitiyslomalle jäänyt. Säästin etukäteen siitä alkaen, kun aloin lasta suunnittelemaan. En ostanut mitään ylimääräistä, en käynyt kahvilla, kapakoissa (no joskus, en joka viikko), kampaajalla enkä manikyyrissä. Ravintolalounas vain perjantaisin, ei joka päivä.

Ihan hyvin jäi säästöön. Järjettömän kalliita kaikki vaunut, turvaistuimet, vaipat yms. Mutta tiesin etukäteen ja säästin rahat. Ja olen 3 vuotta hoitovapaalla.

Järjettömän kalliita? Käytettynä 50e uudenveroiset vaunut, uutena turvakaukalo ja telakka 130e (näitä ei kannata käytettynä ostaa, turvallisuus ensin) vaipat nojoo mutta jakaantuu eri kuukausille. Vaatteet ihan uusia saa ”käytettyinä” halvalla kun lapset kasvaa niin nopeasti että ihmisiltä jäänyt käyttämättä.

Vierailija
25/29 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä äitiys- ja vanhempainvapaat romahduttavat tulotason hirvittävän alas. Ja jos ei ole normityösuhdetöissä (vaan esim. freelancer), takaisin kunnon ansiotasoon pääseminen vaatii äärimmäisen sinnikästä suostarämpimiskykyä. Katastrofi olisi ollut, jos ei olisi ollut säästöjä.

Vierailija
26/29 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli hyvä tulosidonnainen äitiys- ja vanhempainraha. Maksoin sen aikana edelleen puolet kaikesta. Kun olen ollut kh-tuella, mies on maksanut koko asumisen ja useimmat laskut. Samoin minä kun mies on ollut kh-tuella. Säästöjä on käytetty jkv. Kaikki lapset hoidettu 3v kotona, minä olen ollut vähän alle 2v per lapsi, mies reilun vuoden per lapsi.

Lisään, että avainasia on ollut se, että asumismenot on aina säädetty sellaisiksi, että kumpi tahansa meistä pystyy jonkin aikaa hoitamaan ne yksin. Nyt kun lapset on tehty eikä kotonaoloa enää tule niin voimme katsoa kalliimpia koteja (tosin emme välttämättä halua muuttaa).

Esikoisen aikaan olimme molemmat pienituloisia, keskimmäisen aikaan keskituloisia ja nuorimmaisen aikaan mies hyvätuloinen ja minä reilu keskituloinen. Joka kerta on ollut silti mahdollista olla molempien kotona, miehenkin se vuosi.

Riippuu vähän tuloeroista miten realistista tuo on järjestää. Meillä pienituloisemman palkalla eläminen tarkoittaisi korkeintaan kerrostalokaksiota, jollaisessa emme aio nelihenkisen perheen kanssa asua. Joten lainat on pelkillä koroilla äitiysloman ja sitten on palataan töihin.

Jaa. Meillä oli esikoisen syntyessä 10v sitten molemmilla palkka n. 2000e/kk brutto ja oli varaa asua omistuskolmiossa Espoon lähiössä (ei kamalassa, ei hienossa). Korot olivat toki alhaalla silloin ja saimme hyvän marginaalin pankilta.

Vierailija
27/29 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin 2300e/kk palkkaisesta työstä lyhyen sairausloman kautta äitiyspäivärahalle, vanhempainpäivärahalle ja kotihoidon tuelle (ilman lisiä), ja sain toisen lapsen vähän alle 3 vuotta myöhemmin, joten olin kotona toisenkin kierroksen noilla tuilla, yhteensä kuusi vuotta. Puolison palkka tuona aikana on ollut 3300-3900e/kk, ja työpaikka vaihtunut kertaalleen jolloin sai mukavan kertasumman pitämättömistä lomista. Kylppäri ja kodinhoitohuone rempattiin niihin aikoihin, olisiko maksanut about 7000e kun itse tehtiin työt. Nyt rehellisesti sanottuna en muista mitä oli tilin saldo kun kotiin jäin, äitiys- ja vanhempainpäivärahalla nousi ja kotihoidon tuella hieman laski, ja nyt vuoden töihin paluun jälkeen sen on enemmän kuin kotiin jäädessä. Vuodessa (palkka ensin 2400e ja puolen vuoden jälkeen 30-tuntisella viikolla n. 1850e) yhteiselle tilille on kertynyt noin kymppitonni entisten lisäksi.

Eli kaiketi tämä on menoista kiinni? Ei eletä mitenkään erityisen säästeliäästi, mutta meillä on kai luonnostaan pienet menot. Tai no... kyllä me käydään maksullisissa harrasteissa aika harkitsematta (teatteri, leffa, keilaus, kylpylä, Hoplop), ulkona syömässä, joskus matkoillakin, eikä jätetä tarpeellista (vaatteet, ruoka jne.) ostamatta, mutta yhden talven sukset etsitään käytettynä ja vaikka sokerointikarvanpoisto kiinnostaa niin en näe saavani siinä rahalle vastinetta.

Vierailija
28/29 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäin 2300e/kk palkkaisesta työstä lyhyen sairausloman kautta äitiyspäivärahalle, vanhempainpäivärahalle ja kotihoidon tuelle (ilman lisiä), ja sain toisen lapsen vähän alle 3 vuotta myöhemmin, joten olin kotona toisenkin kierroksen noilla tuilla, yhteensä kuusi vuotta. Puolison palkka tuona aikana on ollut 3300-3900e/kk, ja työpaikka vaihtunut kertaalleen jolloin sai mukavan kertasumman pitämättömistä lomista. Kylppäri ja kodinhoitohuone rempattiin niihin aikoihin, olisiko maksanut about 7000e kun itse tehtiin työt. Nyt rehellisesti sanottuna en muista mitä oli tilin saldo kun kotiin jäin, äitiys- ja vanhempainpäivärahalla nousi ja kotihoidon tuella hieman laski, ja nyt vuoden töihin paluun jälkeen sen on enemmän kuin kotiin jäädessä. Vuodessa (palkka ensin 2400e ja puolen vuoden jälkeen 30-tuntisella viikolla n. 1850e) yhteiselle tilille on kertynyt noin kymppitonni entisten lisäksi.

Eli kaiketi tämä on menoista kiinni? Ei eletä mitenkään erityisen säästeliäästi, mutta meillä on kai luonnostaan pienet menot. Tai no... kyllä me käydään maksullisissa harrasteissa aika harkitsematta (teatteri, leffa, keilaus, kylpylä, Hoplop), ulkona syömässä, joskus matkoillakin, eikä jätetä tarpeellista (vaatteet, ruoka jne.) ostamatta, mutta yhden talven sukset etsitään käytettynä ja vaikka sokerointikarvanpoisto kiinnostaa niin en näe saavani siinä rahalle vastinetta.

Lisään vielä että asuntolainaa on lyhennetty koko ajan suunniteltuun tahtiin, autoa ei ole tarvinnut vaihtaa.

Vierailija
29/29 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi viisi