Miten ihmiset pärjää äitiyslomalla ja hoitovapaalla kun siitä saatavat korvaukset on niin pienet?
Varsinkin siihen verrattuna jos on ollut ensin kunnon palkkatöissä ja sitten yhtäkkiä jää äitiysvapaalle?
Ne korvauksethan on ihan minimaaliset. Pystyykö kukaan enää nykyään olemaan kolmea vuotta lapsen kanssa kotona?
Kommentit (29)
Säästetään etukäteen ja minimoidaan menot.
Ei ne suuret tulot vaan pienet menot..
Äitiys- ja vanhempainvapaalla "tienestini" on 99€ ja 77€ Per arkipäivä. Ihan hyvä summa mielestäni. Kuitenkin nämä on tukia, ei mitään omia säästöjä. Toki kotihoidontuki on aika surullinen, siihen olen joutunut etukäteen säästämään.
Meillä on perheen toinen aikuinen koko ajan tienaamassa.
No, kahta työtä tekevänä tulot ovat suhteellisen hyvät äitiyslomallakin. Eikä mulla ole mitään suurempia kulujakaan.
Toki kotihoidontuella en pärjää. Säästän palautukset, jotta voin olla kotona siihen asti että vauva on vuoden. Olisin ollut pidempään kotona jos päätyön (kunta) pomo olisi suostunut siihen, että olisin tehnyt kakkosduuniani kotihoidontuen aikana. Ei suostunut, joten palaan molempiin töihin samaan aikaan.
Näin kunta tukee kotona olemista ❤️❤️ kyse olisi ollut max puolesta vuodesta.
Miehen palkalla elettiin. Lisäksi kaikki kulut minimiin. Maksettiin asuntolainasta vaan korot, ei lyhennetty sitä. Mielestäni se satsaus kannatti. Lapset menivät hoitoon 2- ja 4-vuotiaina.
Menot tulojen mukaan. Olin kotona 10 v, siihen aikaan kotihoidontukea sai 250 e miinus verot ja lapsilisä päälle, alle eskari-ikäisestä sai 50 e. Ennen ekaa lasta säästettiin pari vuotta. Ostettiin käytettynä vaunut, rattaat, pinnasänky, syöttötuoli, sitteri ja ne oli käytössä kaikilla kolmella. Kestovaipat tein itse. Lastenvaatteet (ja omat myös) kirppareilta, itsetekemällä ja alennusmyynneistä. Lasten hiukset leikkasin itse myös. Onneksi imetys onnistui, eikä tarvinnut ostaa korviketta, myös kaikki ruuat tein alusta lähtien itse, leivoin leivät ja sämpylät yms. Pihalla iso kasvimaa ja perunamaa, marjapensaita, mansikoita, omppupuita ja metsästä sienet ja marjat, mies kalasti.
Mies oli kohtuullisen hyväpalkkaisessa työssä ja minä tein välillä keikkatöitä, esim. ilta- ja viikonloppusiivousta, kotisiivouksia mummoille, olin tutkimushaastattelijana ja auttelin ystävän kaupassa. Minulla siis ei ollut työpaikkaa, johon palata. Talomme on vanha ja lämpiää etupäässä puulla, jotka mies kaatoi vanhempieni metsästä ja pilkkoi itse, joskus saatiin ilmaiseksi jätepuuta kaatikselta, tuulenkaatoja ja latvuksia. Asuntolainamme oli varsin pieni, remonttikin oli tehty itse ja sukulaisten avulla, materiaalit ostettiin halvalla ja kaikki mitä voitiin, korjattiin tai tuunattiin, esim. 50-luvun keittiökaapistot vain maalattiin. Huonekalut samoin tuunattuja, käytettynä ostettuja tai sukulaisilta saatuja, roskalavoilta pelastettuja.
Kaikesta huolimatta meillä oli varaa vähän reissatakin, ei tosin missään aurinkorannoilla, mutta emme sellaisesta piittaakaan. Ympäri Suomea reissattiin, Ruotsissa, Norjassa, Virossa ja Saksassa käytiin. Elämä oli täyteläistä ja onnellista, sekä itsellä että lapsilla riitti touhua. Ihanaa aikaa, vaikka rahaa olikin hyvin niukasti.
Minulla oli hyvä tulosidonnainen äitiys- ja vanhempainraha. Maksoin sen aikana edelleen puolet kaikesta. Kun olen ollut kh-tuella, mies on maksanut koko asumisen ja useimmat laskut. Samoin minä kun mies on ollut kh-tuella. Säästöjä on käytetty jkv. Kaikki lapset hoidettu 3v kotona, minä olen ollut vähän alle 2v per lapsi, mies reilun vuoden per lapsi.
Melkein saman verran jää hoitovapaalla käteen kuin töissä ollessa. Töissä ollessa palkasta meni 3 lapsen päiväkotimaksut (vanhin lapsi on 1lk) ja bensaa meni paljon rahaa työmatkojen takia. (Asutaan maalla josta menee vain muutama bussi päivässä isompaan kaupunkiin 30km päähän)
Lisäksi tein pitkää päivää ennen äitiyslomaa jotta saatiin säästöön hyvä summa yllättäviä menoja varten.
Ihan samanlaista elämää eletään menojen suhteen kuin töissä ollessakin. Asuntolaina lyhenee saman verran joka kuukausi ja reissuun lähdetään jos siltä tuntuu.
Miehellä keskiverto palkka. Ja mulla nyt vanhempainpäivärahat+4 lapsen lapsilisät.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli hyvä tulosidonnainen äitiys- ja vanhempainraha. Maksoin sen aikana edelleen puolet kaikesta. Kun olen ollut kh-tuella, mies on maksanut koko asumisen ja useimmat laskut. Samoin minä kun mies on ollut kh-tuella. Säästöjä on käytetty jkv. Kaikki lapset hoidettu 3v kotona, minä olen ollut vähän alle 2v per lapsi, mies reilun vuoden per lapsi.
Lisään, että avainasia on ollut se, että asumismenot on aina säädetty sellaisiksi, että kumpi tahansa meistä pystyy jonkin aikaa hoitamaan ne yksin. Nyt kun lapset on tehty eikä kotonaoloa enää tule niin voimme katsoa kalliimpia koteja (tosin emme välttämättä halua muuttaa).
Esikoisen aikaan olimme molemmat pienituloisia, keskimmäisen aikaan keskituloisia ja nuorimmaisen aikaan mies hyvätuloinen ja minä reilu keskituloinen. Joka kerta on ollut silti mahdollista olla molempien kotona, miehenkin se vuosi.
Ei pysty millään kolmea vuotta olemaan, korkeintaan 1,5 vuotta ja siinäkin kuukausi vuosilomaa täydellä palkalla ja kuukausi sairaslomaa täydellä palkalla. Seurauksena silti luottokortti tapissa kun töihin palasi.
Kyllä sitä vaan on pärjätty kun eletään maalla. Talvella tekee tiukkaa maksaa sähkölaskut kun lämmittäminen tulee kalliiksi. Voi olla että pääkaupunkiseudulla en olisi voinut olla kotona yhtä pitkään. Siellä asumiseen menisi 300-700€ kuussa enemmän riippuen juuri siitä että paljonko pitää lämmittää.
Juu, yhtäkkiä yllättäen en äitiyslomalle jäänyt. Säästin etukäteen siitä alkaen, kun aloin lasta suunnittelemaan. En ostanut mitään ylimääräistä, en käynyt kahvilla, kapakoissa (no joskus, en joka viikko), kampaajalla enkä manikyyrissä. Ravintolalounas vain perjantaisin, ei joka päivä.
Ihan hyvin jäi säästöön. Järjettömän kalliita kaikki vaunut, turvaistuimet, vaipat yms. Mutta tiesin etukäteen ja säästin rahat. Ja olen 3 vuotta hoitovapaalla.
Olin 2,5 vuotta lapsen kanssa kotona. Äitiyspäivärahaa sain hyvin (mikä tietysti on kenellekkin "hyvin", mutta itse koen saaneeni hyvin, nettona 1900e). Sitten olin tuilla lopun aikaa. Miehen palkalla elettiin ja muutenkin säästeliäästi koitettiin elää. Asuntolainan olisi saanut siten, että maksetaan vain korkoja, mutta ei päädytty käyttämään sitä "etuutta".
Ennen lapsen syntymää olin jo päättänyt, että vähintään 2 vuotta oon kotona. Nyt jos olisin uudestaan saman asian edessä, olisin ollut sen "sallitun" kolme. Mutta tyytyväinen olen näinkin :)
Hoitovapaalle meillä ei ole varaa jäädäkään, mutta äitiysloman korvaukset voi olla tuhansia. Esimerkiksi itselläni luokkaa 3500/kk brutto.
Pystyin olemaan kotona esikoisen kanssa 2v ja kuopuksen kanssa 2,5v ajan niin, että otettiin asuntolainasta lyhennysvapaata, etukäteen oltiin säästetty vähän ja hoitovapaan aikana nuukailin kaikilla tavoilla, joilla normityöarjessa en ehdi. Juoksin tarjousten perässä,myin vanhat kamat kirpparilla ja ostin sieltä etenkin lasten kamat ja omiakin ym. Mutta sitten loppui rahat, kolmea vuotta kotona en kuopuksen kanssa voinut olla ilman että olisi otettu sitä varten lisää lainaa,eikä uskallettu tehdä niin,kun kummallakaan ei ole vakityötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään, että avainasia on ollut se, että asumismenot on aina säädetty sellaisiksi, että kumpi tahansa meistä pystyy jonkin aikaa hoitamaan ne yksin. Nyt kun lapset on tehty eikä kotonaoloa enää tule niin voimme katsoa kalliimpia koteja (tosin emme välttämättä halua muuttaa).
Esikoisen aikaan olimme molemmat pienituloisia, keskimmäisen aikaan keskituloisia ja nuorimmaisen aikaan mies hyvätuloinen ja minä reilu keskituloinen. Joka kerta on ollut silti mahdollista olla molempien kotona, miehenkin se vuosi.
Riippuu vähän tuloeroista miten realistista tuo on järjestää. Meillä pienituloisemman palkalla eläminen tarkoittaisi korkeintaan kerrostalokaksiota, jollaisessa emme aio nelihenkisen perheen kanssa asua. Joten lainat on pelkillä koroilla äitiysloman ja sitten on palataan töihin.
Vierailija kirjoitti:
Juu, yhtäkkiä yllättäen en äitiyslomalle jäänyt. Säästin etukäteen siitä alkaen, kun aloin lasta suunnittelemaan. En ostanut mitään ylimääräistä, en käynyt kahvilla, kapakoissa (no joskus, en joka viikko), kampaajalla enkä manikyyrissä. Ravintolalounas vain perjantaisin, ei joka päivä.
Ihan hyvin jäi säästöön. Järjettömän kalliita kaikki vaunut, turvaistuimet, vaipat yms. Mutta tiesin etukäteen ja säästin rahat. Ja olen 3 vuotta hoitovapaalla.
Eikö lapsen isä osallistunut ollenkaan?
Itse olen nyt äitiyslomalla. Töissä kädessä nettopalkka oli noin 1500e ja nyt vanhempainvapaalla nettotulo 1000e. Sitten kun pudotaan kotihoidontuelle niin ollaan säästötilin varassa sen aikaa mitä sieltä riittää...