Uusi muumi
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Muumit on brändätty uudelleen - vientivaltti Suomelle jne. "Hurraa"
En tykännyt. Mitä Ville Haapasalo tekee muumipappana? Musiikki oli hirveää ja meno teennäistä. Ja eikös Mymmeli ole Pikku Myyn sisko eikä äiti?
On siinäkin muumitietäjä. Mymmelillä on lukuisia lapsia, mm. Pikku Myy ja Mymmeli junior.
Minusta tämä oli kiva. Olen katsellut niitä alkuperäisiäkin viime vuosina ja ovat monesti outoja ja sekavia. Lapsena kyllä tykkäsin niistä.
N35
Mä olin vissiin ainoa, joka piti siitä. Tosin en lähtenyt vertaamaan vanhoihin, koska tyyli ja aikakausi on ihan eri. Mun mielestä tosi onnistunut ja saa olla aikamoinen kaihi, jos muumit välillä katosi taustalle. Pidin siitä, että se oli sopiva lapsille ja aikuisille yhtä aikaan.
Jos tähän tekeleeseen on todella saatu kulumaan 20 000 000 euroa niin ne rahat on kyllä menneet ääninäyttelijöiden palkkoihin ja Marika Makarofin taskuihin. Lehtien sivuilla tätä verrattiin Pixarin tuotantoihin - tämä oli kaukana siitä. Tietokoneella tehtyä grafiikka mikä ei pärjää edes keskiverto pelin graafiseen tasoon. Satumaisen kauniiksi kuvailtu "uusi" Muumilaakso on korkeintaa sitä autistisen matematiikan opettajan mielestä. Sillä Microsoftin Paintilla maalattu geometrisistä palikoista rakennettu elotoon möykky ei ketään muuta voi miellyttää.
Mulle tuli grafiikasta mieleen ysärillä kai jostain pankista(?) lahjaksi saamani muumi-tietokonepeli. Jokainen voi sitten miettiä onko se hyvä ja tekijöitä mairitteleva asia.
Vierailija kirjoitti:
Eräs perhe antoi alle kouluikäisen lapsensa katsoa Hopeanuoli videoita. Mielestäni ovat aikuisellekin järkyttäviä saati lapselle. Ei saa kuulemma olla niin herkkä naapuri sanoi minulle kun asiaa ihmettelin. (What?)
Ööö me katsottiin vuonna -95 eskarin videopäivissä (jokainen sai vuorollaan tuoda jonkun kasetin katsottavaksi) jonkun pojan tuomaa hopeanuolta, ja kaikista tuli ihan normaaleja. Ihmetyttää kun kaikki on nykyään niin kamalaa ja haitallista, vaikka ne lapset löytää ihan itse samat ja vielä pahemmat jutut netistä jo paljon pienempänä.
Hengetön tekele. Hauskuus oli poissa.
Ei tehnyt kyllä vaikutusta. Se oli sellainen "ihan kiva", ja sitten on joku mieletön rahallinen panostus :( . En ylipäänsä ymmärrä, miksi muumeja pitää enää tehdä. Aidot muumit teki Tove Jansson ja sarjakuvia myös veljensä Lars. Kuka niitä enää tuntee? Pakkoko kaikki on pureskella valmiiksi tuollaiseksi mössöksi?
Dokumentissa Marika Makaroff vielä hoki, kuinka tasa-arvo on muumeissa niin tärkeää, ei mitään tyttöjen/poikien ja naisten/miesten rooleja. Varmaankin Jansson ajoi tasa-arvoa, mutta silti peikolla ja Niiskuneidillä oli romanttisia leikkejä "mies pelastaa naisen" ja papan ja mamman yhteiselo sisältää sävyjä jos minkälaisia. Ilmeisesti tuottajalla oli nyt valta tehdä Oikea Tulkinta muumeista ja lyödä se lukkoon. Ylipäänsä luulen, että Tove itse olisi joko nauranut tai itkenyt koko tuolle tohotukselle. Dokumentissa pitää kuvata, kun lennellään ympäri maailmaa ja pidetään kansainvälisiä neuvotteluja siitä, saako vesi näyttää tältä vai ei. Parasta antia oli japanilainen muumifani ja hänen ajatuksensa, jotka eivät liittyneet animaatioon mitenkään.
Mutta se isoin ongelma on juuri se, että mitään uutta ei saa tuoda. Moomin Characters ja Sophia Jansson saavat valvoa kaikkea, tuottaja kyttää mitä siellä Englannissa tehdään ja siellä sitten "vain toteutetaan". Ajatella, jos ne animaation tekijät itse olisivat saaneet luoda uudet hahmot ja tehdä uuden animaation, ei mitään muumeja, mitä taidetta ja nautintoa se olisi voinut olla. Mitään uutta ja hienoa ei saada aikaan sillä, että tekohengitetään vanhoja hahmoja niin, että mitään uutta ei edes SAA luoda. En ymmärrä tällaista ollenkaan. Haetaan vain taloudellista hyötyä lyhytnäköisesti. Joskus sitä rahaa saa myös luomalla jotain ihan uutta. Ei varmaan Janssonkaan ajatellut, että "Jaahas, nyt näyttäisi markkinoilla olevan tilausta lihavalle isonenäiselle olennolle, teenpä sellaisen, niin saan isot rahat".
Laulut englanniksi... miksi? Lisäksi laulut tyylillisesti kovin kaukana alkuperäisistä muumulauluista.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs tykkäätte?
No en viitsinyt vastata galluppiin, kun vaihtoehdot ei olleet sopivat. Jos siinä olis ollut vaan esim. hyvä/huono, olisin vastannut ehdottomasti että hyvä. Eilisiä keskusteluja lukiessani, tulin siihen tulokseen, että olin varmaan ainoa, joka tykkäsi Muumilaaksosta.
Vierailija kirjoitti:
Ei tehnyt kyllä vaikutusta. Se oli sellainen "ihan kiva", ja sitten on joku mieletön rahallinen panostus :( . En ylipäänsä ymmärrä, miksi muumeja pitää enää tehdä. Aidot muumit teki Tove Jansson ja sarjakuvia myös veljensä Lars. Kuka niitä enää tuntee? Pakkoko kaikki on pureskella valmiiksi tuollaiseksi mössöksi?
Dokumentissa Marika Makaroff vielä hoki, kuinka tasa-arvo on muumeissa niin tärkeää, ei mitään tyttöjen/poikien ja naisten/miesten rooleja. Varmaankin Jansson ajoi tasa-arvoa, mutta silti peikolla ja Niiskuneidillä oli romanttisia leikkejä "mies pelastaa naisen" ja papan ja mamman yhteiselo sisältää sävyjä jos minkälaisia. Ilmeisesti tuottajalla oli nyt valta tehdä Oikea Tulkinta muumeista ja lyödä se lukkoon. Ylipäänsä luulen, että Tove itse olisi joko nauranut tai itkenyt koko tuolle tohotukselle. Dokumentissa pitää kuvata, kun lennellään ympäri maailmaa ja pidetään kansainvälisiä neuvotteluja siitä, saako vesi näyttää tältä vai ei. Parasta antia oli japanilainen muumifani ja hänen ajatuksensa, jotka eivät liittyneet animaatioon mitenkään.
Mutta se isoin ongelma on juuri se, että mitään uutta ei saa tuoda. Moomin Characters ja Sophia Jansson saavat valvoa kaikkea, tuottaja kyttää mitä siellä Englannissa tehdään ja siellä sitten "vain toteutetaan". Ajatella, jos ne animaation tekijät itse olisivat saaneet luoda uudet hahmot ja tehdä uuden animaation, ei mitään muumeja, mitä taidetta ja nautintoa se olisi voinut olla. Mitään uutta ja hienoa ei saada aikaan sillä, että tekohengitetään vanhoja hahmoja niin, että mitään uutta ei edes SAA luoda. En ymmärrä tällaista ollenkaan. Haetaan vain taloudellista hyötyä lyhytnäköisesti. Joskus sitä rahaa saa myös luomalla jotain ihan uutta. Ei varmaan Janssonkaan ajatellut, että "Jaahas, nyt näyttäisi markkinoilla olevan tilausta lihavalle isonenäiselle olennolle, teenpä sellaisen, niin saan isot rahat".
Erittäin hyvä kirjoitus. Koko Moomin Characters on pelkkä perikunnan edunvalvontakoneisto. Perikunnan, joka ei ole itse koskaan luonut yhtään mitään.
Ymmärrän halun päivittää Muumit uudelle sukupolvelle, mutta ainakin ensimmäisen jakson perusteella Muumilaakso on aivan hukassa oikeastaan kaikessa. Epämiellyttävintä oli, että hahmot vaikuttivat ikäviltä ja inhottavilta persoonilta ja huumori oli alkeellista. Ei muistuta edes eteisesti sitä, mitä Tove loi.
Aivan järkyttävän hirveä. Miksi kaikki lastenohjelmat pitää pilata yli hektisellä meiningillä. Muumit on muumit, ei niiden persoonia voi muuttaa vanhasta. Ei pappa ja mamma voi ilkeillä, eivät ne ole koskaan olleet sellaisia vaan kaikkien kavereita. Jos tehdään hahmo saman näköiseksi kuin vanhassa pikkumyyn ja mymmelin äiti, ei sitä voi nimetä animoidussa muumissa mymmeliksi. Keksikää uusi formaatti ja eri hahmit älkääkä pilatko hyvää klassikkoa joka on harva oikeasti rauhallinen ja mukava lasten ohjelma. Jos tehdään nimellä muumit niin tietyt asiat pitäisi olla ennallaan kuten hahmojen luonne, ohjelman teema ja tempo sekä muumitalon sisustus, nekun ovat liki jokaiselle suomalaisellaäe entuudestaan tuttuja. Täysi floppi! Teki aivan pahaa katsoa, omalle lapselleni en aio jatkossa näyttää vapaaehtoisesti. Ja mikä ihme se suu on. Muumien suu on kuonon alla ja näkyy vain satunnaisissa jaksoissa kun joku sattuu haukottelemaan. Täysin turha lisäys.
En tykkää yhtään. Johonkin on hukkunut herkkyys ja lempeys ja Toven hahmojen hienot ominaispiirteet ovat kadonneet jonnekin tietokoneolioiden taakse.
Aito muumifilosofia, mikä edellisessä versiossa vielä välittyi, puuttuu nyt kokonaan, Nyt on menty pahasti vikaan tämän uuden version kanssa. Sääli, että on pilattu jotain hyvää taas rahanhimossa.
Ihan söpö, mä tykkään. :) Kivaa uutta, kepeää ohjelmaa.
Miksi uusi sarja muka pilaisi vanhan? Vanha on ja pysyy ja on ihana, lisäksi tulee uusia erilaisia joista taas osa nauttii. En ymmärrä vertailua, tylsäähän se olisi jos sarjat olisivat samanlaisia.
Samanlaista sähläystä kuin kaikki muutkin sarjat ja kirjat ja elokuvat nykyään.
Eli koko ajan riehutaan ja tapahtuu. Tämä on adhd-versio muumeista.
Uusi sukupolvi eli lapset sen päättävät, onko sarja onnistunut. Ei meille vanhojen muumien kanssa kasvaneille kelpaa mikään muu, mutta lapset saattavat kaivatakin muumien päivittämistä.
Pikku-Myyn (ja hänen pikkuvelipuolensa Nuuskamuikkusen) sekä sisko että äiti ovat nimeltään Mymmeli. Äiti-Mymmelillä on yhteensä 37 lasta useammalle eri isälle. Nuuskamuikkusen isä on Juksu, Pikku-Myyn isä on tuntematon.
Vierailija kirjoitti:
Samanlaista sähläystä kuin kaikki muutkin sarjat ja kirjat ja elokuvat nykyään.
Eli koko ajan riehutaan ja tapahtuu. Tämä on adhd-versio muumeista.
Jos kaikki kerran on nopeaa nykyään, silloin lapsista vanhat muumit saattavat tuntua hitailta ja raskastempoisilta. En minäkään lapsena tykännyt Myyrästä, se tuntui vain oudolta, olin tottunut (tuolloin) moderneihin lastenohjelmiin.
En ota kantaa siihen, onko tuo nopea tempo hyvä asia, mutta uudistus voi siis olla perusteltu.
Järkyttävää sontaa, ennen muumit sentään oli jotain.