Asuntolainan laina-ajan pidennys
Hei kaikille!
Otin viime vuonna yksin ekan asuntolainani. Laina-ajaksi tuli valittua 10v. Nyt sitten olen tullut siihen tulokseen, että 20v laina-aika olisi sittenkin parempi kun varsinkin tänä vuonna on tulossa alkutiedoista poiketen niin paljon menoja.
Ennenkuin otan yhteyttä pankkiin, niin kaipaisin puolueettomia vinkkejä mikä tässä on kannattavinta. Lyhennysvapaata en ajatellut. Vaan ihan suoraan pidempi laina-aika. Ja sitten mietityttää, että paljonkohan pankki tulee tästä muutoksesta veloittamaan.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei välttämättä edes mene "muutoksena". Ehdot muuttuvat niin oleellisesti, että pankki saattaa haluta neuvotella kokonaan uuden lainan. Marginaali, korot, vakuudet katsotaan siis uudelleen läpi. Ja tietty veloitetaan uudelleen nostopalkkiot ym.
Näihin olisi hyvä saada lisätietoa vaikka täältä niin ei tarvitse mennä ummikkona pankintädin juttusille.
En ymmärrä miksi tarvitsen uusia vakuuksia jos nettotuloni ovat samat kuin ennenkin ja asunnosta on velkaa 65 %.
Ap
Miksi sä nyt vasta heräsit? Onnistunee. Kulu 250 e OPssa.
Minulla on 20 v laina. Pankkihan siinä voittaa, korkokulut nousee. Mulle se sopii, koska tarvitsin perheasunnon vuosikymmeneksi. Pienempi ei riittänyt, eikä huonommalla alueella. Ei myöskään vuokra, halusin pysyvyyttä lapsille. Olin valmis maksaan vuokraa pankille siitä hyvästä.
Sulla ei oikein liene ollut suunnitelmaa, kun tuohon ryhdyit?
Vierailija kirjoitti:
Miksi sä nyt vasta heräsit? Onnistunee. Kulu 250 e OPssa.
Onko tuo faktaa? Meneekö ihan ilmoitusluontoisena asiana vai kannattaako pankkeja kilpailuttaa? Ja toinen asia, että haluaako pankki tuon palvelumaksun käteisenä vai lisätäänkö se lainaan?
Ne ketkä ihmettelette mun toimintaa, niin sanon vaan sen, että Suomessa on todella vähän kiinteitä kuluja mistä voi nipistää. Luojalle kiitos että nykypäivänä nämä pankit tarjoavat joustoja.
Ap
Vierailija kirjoitti:
kakskytviisvuotta kirjoitti:
Maksaa varmaan samanverran kuin olet maksanut lainanjärjestelykuluja veikkaan 500-1000 euroa, voidaan sisällyttää lainaan. Sulla pitää olla myös takuut, että olet maksukykyinen tällä hetkellä. Finanssivalvonta kiristänyt kriteetejä viime vuonna. Sun koron marginaali voi nousta ja ehdot muutenkin huonontua.
Voitko kertoa lisää kun annan taustatietona, että asunnosta on velkaa noin 65 %. Maksukykyni on sellainen, että selviäisin kyllä alkuperäisestäkin ohjelmasta. Ap
Mutta luotettavuutesi ja arvostelukykysi ei vaikuta olevan samalla tasolla, ottaen huomioon että silti on vaikeuksia selvitä maksusuunnitelmasta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 20 v laina. Pankkihan siinä voittaa, korkokulut nousee. Mulle se sopii, koska tarvitsin perheasunnon vuosikymmeneksi. Pienempi ei riittänyt, eikä huonommalla alueella. Ei myöskään vuokra, halusin pysyvyyttä lapsille. Olin valmis maksaan vuokraa pankille siitä hyvästä.
Sulla ei oikein liene ollut suunnitelmaa, kun tuohon ryhdyit?
Mä tein asiat niillä tiedoilla mitä mulla silloin oli. Nyt on tullut montakin asiaa eteen mitä en silloin tiennyt. Raha-asiat alkaneet pyöriä päässä päivittäin ja se on ihan järjetöntä, ei mun tilanteessa pitäisi joutua murehtimaan raha-asioita. 250 e palvelumaksu kehiin niin saan hengittää ainakin loppuvuoden. Ap
Vierailija kirjoitti:
Xkjz kirjoitti:
Siis ymmärrän että ottaa muutaman vuoden mutta sä tuplaat laina-ajan. Mihin se 10 vuoden maksuaika perustui alunperin? Onnistunee, pankkihan tuossa voittaa tuhansia.
Alustavasti mulla on sellainen tuntuma, että vain sillä tavalla saan reilusti pelivaraa omaan talouteen. Sitähän ei koskaan tiedä minä päivänä se asunto on lopullisesti maksettu. Tässä on niin paljon mahdollisia muuttujia. Ap
Siis pitkä maksuaikahan sitä pelivaraa tuo. Lisälyhennyksiä saa aina tehdä ilmaiseksi (paitsi jos on kiinteä korko, niin silloin voi olla rajoituksia). 10 vuoden laina maksetaan 10 vuodessa, tai lyhyemmässä ajassa, jolloin se kuukausieräkin on suurempi.
No asiaan. Yleensä pankit tuollaisista ottaa sen järjestelypalkkion muutamia satasia jos meet pyytää. Paras on tosiaan kysyä eri pankeista tarjouksia, niin voi saada omasta pankista ilman mitään palkkioita sen uuden lainan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kakskytviisvuotta kirjoitti:
Maksaa varmaan samanverran kuin olet maksanut lainanjärjestelykuluja veikkaan 500-1000 euroa, voidaan sisällyttää lainaan. Sulla pitää olla myös takuut, että olet maksukykyinen tällä hetkellä. Finanssivalvonta kiristänyt kriteetejä viime vuonna. Sun koron marginaali voi nousta ja ehdot muutenkin huonontua.
Voitko kertoa lisää kun annan taustatietona, että asunnosta on velkaa noin 65 %. Maksukykyni on sellainen, että selviäisin kyllä alkuperäisestäkin ohjelmasta. Ap
Mutta luotettavuutesi ja arvostelukykysi ei vaikuta olevan samalla tasolla, ottaen huomioon että silti on vaikeuksia selvitä maksusuunnitelmasta.
Tää on kyllä suurta viihdettä perata täällä omia asioita palstalaisten kanssa. Mulla ei ole vaikeuksia selvitä alkuperäisestä maksuohjelmasta. Olen tässä miettinyt mitä tulen tarvitsemaan rahaa tänä vuonna ja todennut että kiinteiden kulujen jälkeen ei jää tarpeeksi niihin asioihin mitä tarvitsen. Eli mieluummin haluan ne asiat ja elintason mitä olen suunnitellut tälle vuodelle. Ap
Nyt täällä on ristiriitaista tietoa. Toisen mielestä helppo muutos palvelumaksun hinnalla. Toisen mielestä uusi lainaneuvottelu ja suuri hinta. Mikä on totuus? Ap
Nuku nyt yön yli ja ole huomenna yhteydessä pankkiisi. Saat sieltä faktoja joiden perusteella voit tehdä päätöksen.
Vierailija kirjoitti:
Nuku nyt yön yli ja ole huomenna yhteydessä pankkiisi. Saat sieltä faktoja joiden perusteella voit tehdä päätöksen.
Ei tämä onneksi ole päivän päälle. Rauhoittaa omaa oloa paljon kun tajuaa että tämä on järkipäätös. Säästäminen kun on täysin mahdollista vaikka lyhennys olisikin pieni. Ap
Älä ihmeessä tuplaa laina-aikaa, sillä korot tulee viimeistään 5 vuoden päästä nousemaan radikaalisti ja silloin kiroat sitä päivää kun menit tuplaamaan laina-ajan.
Pidä vaikka 1 kk lyhennysvapaata, mutta älä hyvä ihminen muuta laina-aikaa jos sun tulot riittää (ja pitäisikin riittää kun olet pankista lainan saanut) nyky lyhennykseen nykyisten korkojen aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä onneksi ole päivän päälle. Rauhoittaa omaa oloa paljon kun tajuaa että tämä on järkipäätös. Säästäminen kun on täysin mahdollista vaikka lyhennys olisikin pieni. Ap
Säästäminen on kyllä järkevää, mutta nykyisten matalien korkojen aikaan on järkevintä yrittää lyhentää itse asuntolainaa kun maksaa tuplasti pidempään korkoja.
No olen itse op:ssa töissä, kyllä tuo 250 e on ihan faktatieto. Muutos vaatii päätöksen pankin luottopäätöksiä tekevältä taholta, mutta koska laina-aika on jo aiemmin ollut maltillinen, en usko että tuottaa suurta ongelmaa.
Laita siis pankkiin viestiä, siitä se lähtee. Tsemppiä! Parempi että oot ajoissa liikkeellä.
Vierailija kirjoitti:
No olen itse op:ssa töissä, kyllä tuo 250 e on ihan faktatieto. Muutos vaatii päätöksen pankin luottopäätöksiä tekevältä taholta, mutta koska laina-aika on jo aiemmin ollut maltillinen, en usko että tuottaa suurta ongelmaa.
Laita siis pankkiin viestiä, siitä se lähtee. Tsemppiä! Parempi että oot ajoissa liikkeellä.
Kiitos viestistäsi!
Ja vielä kerran haluan todeta että selviäisin myös 10v lainasta mutta haluan nyt enemmän pelivaraa talouteeni. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos viestistäsi!
Ja vielä kerran haluan todeta että selviäisin myös 10v lainasta mutta haluan nyt enemmän pelivaraa talouteeni. Ap
Taidat haluta vaan shoppailla ja matkustaa.
Tuo ei välttämättä edes mene "muutoksena". Ehdot muuttuvat niin oleellisesti, että pankki saattaa haluta neuvotella kokonaan uuden lainan. Marginaali, korot, vakuudet katsotaan siis uudelleen läpi. Ja tietty veloitetaan uudelleen nostopalkkiot ym.