En uskonut, että masennuslääkkeet yksin lihottavat. Olin väärässä.
Syksyllä aloitettiin lääke ja painoin silloin noin 60kg, kasvotkin olivat kapeammat. Nyt painan 86 kg ja kasvoni ovat huomattavasti pyöristyneet, kuin turvonneet. Ruokavalioni ei ole muuttunut, syön samaa ja samoja määriä kuin ennenkin. Mikään muu ei tätä painonnousua selitä kuin lääkitys!
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Syksyllä aloitettiin lääke ja painoin silloin noin 60kg, kasvotkin olivat kapeammat. Nyt painan 86 kg ja kasvoni ovat huomattavasti pyöristyneet, kuin turvonneet. Ruokavalioni ei ole muuttunut, syön samaa ja samoja määriä kuin ennenkin. Mikään muu ei tätä painonnousua selitä kuin lääkitys!
Heitä helvettiin lääkeet.
Makeat piiloon vaikka pakkaseen jos kykenet ottamaan esimerkiksi 2-4 konvehtia/pv . Muuten luovu makeista.
Mulle Prednison -steroidi aiheutti 10kg painonnousun kahdessa viikossa.
Jos kerta 1kg on 7000kcal, niin minun olisi muka huomaamattani pitänyt syödä 5000 ylimääräistä kilokaloria joka päivä kahden viikon ajan. Niin että jokainen murukin oikeasti imeytyi ja varastoitui. Ei ole yksinkertaisesti mahdollista! Kipeänä söin vähemmän kuin normaalisti.
Lääkäri sanoi että se lähtee kun kuuri loppuu. No ei ole lähtenyt. Lisäksi tämä läski tuli aivan omituisiin paikkoihin: käsivarsiin, rintojen alle ja yläselkään. En ole koskaan elämässäni lihonut näistä paikoista. Ei kai tässä muuta voi kuin yrittää laihdutella...
Niin, kumma juttu että asiat pitää ensin itse todeta ennen kuin uskoo niihin. en minäkään uskonut että lääke voisi lihottaa itsessään ja aattelin että nää lihoajat syövät huomaamatta suklaata kaapista tai ovat muuten patalaiskoja p*skoja. Joten jätin kaverin varoitukset omaan arvoonsa söin masennuslääkettä pari kuukautta ja todellakin katsoin että söin normaalisti! söin joka päivä samat puuron ja leivän aamulla, iltäpäivällä lounaan ja omenan ja illalla pari leipää. Lihoin 15kg. Eikä sitä painonnousua voinut pysäyttää syömällä vähemmän vaan se nousu vääjäämättä. Se pysähtyi vasta kun lopetin lääkkeen käytön. Ei ikinä enää...
Myös minulla on lihomista ilmennyt oudoissa kohdissa, lapaluiden alla ja kyljissä! Olen ihan muhkurainen .
Voin nyt laittaa esimerkit päivän syömisistäni niin näette itse :
Aamupala: mustaa kahvia, ruisleipää tomaatilla
Lounas: kalakeitto, vettä
(Tässä välissä sokeriton energiajuoma sekä banaani)
Päivällinen: Iso peruna ja 3 pientä lihapullaa, vettä
Iltapala: Vähäsokerista rahkaa, riisikakkuja avocadolla, appelsiinimehua.
Ap
Kohta joku tulee selittämään ilman minkäänlaisia terveystieteen, lääketieteen tai ravitsemustieteen opintoja, kuinka ihan itse olet ruokaa suuhusi mättänyt. Voi kun se olisikin niin yksinkertaista. Jos kylläisyyshormonit, mielihyvähormonit ja muut eivät muuttuisi masennuksen ja/tai sen lääkityksen myötä, niin me suomalaiset olisimme normaalipainoisia.
En itse enää jaksa vastata näihin ketjuihin juuri siksi, kun tänne tulee kohta pätemään se amiksen käynyt hoikkis, jolla ei ole kuulunut opintoihin ikinä edes yhtä opintoviikkoa ravitsemustiedettä. Se on muuten se sama tyyppi, joka uskoo, että hiukset kasvavat pitkiksi vain sillä, ettei niitä leikkaa ;-)
Vierailija kirjoitti:
Jos kerta 1kg on 7000kcal, niin minun olisi muka huomaamattani pitänyt syödä 5000 ylimääräistä kilokaloria joka päivä kahden viikon ajan. Niin että jokainen murukin oikeasti imeytyi ja varastoitui. Ei ole yksinkertaisesti mahdollista! Kipeänä söin vähemmän kuin normaalisti.
Lääkäri sanoi että se lähtee kun kuuri loppuu. No ei ole lähtenyt. Lisäksi tämä läski tuli aivan omituisiin paikkoihin: käsivarsiin, rintojen alle ja yläselkään. En ole koskaan elämässäni lihonut näistä paikoista. Ei kai tässä muuta voi kuin yrittää laihdutella...
Lääke on pistänyt hormonit sekaisin mistä koko lihoaminen on johtunut. Ja silloin ne kilot eivät lähde helpolla. Muistan kuinka ihana oli minun lääkärini sanat (sama lääkäri joka oli aiemmin vakuuttanut ettei masennuslääke voi mitenkään lihottaa) kun kerroin tästä lihoamisesta. Hän sanoi että ”joo, joillekin tämä aiheuttaa lihoamista ja niitä on hyvin vaikea saada pois että onnea yritykseen.” Hyvä etten käyny kurkkuun kiinni siinä vaiheessa varsinkin kun tarvitsin niitä vain hetkeksi.
Tottakai lääkkeet voi vaikuttaa aineenvaihduntaan. Ja myös mielitekoihin. Pahimmillaan molempiin. Sitten ne voi myös kerätä nestettä ja turvottaa. En yhtään ymmärrä miten jotkut ei usko tätä.
Lääkitys on aina hyöty/haittasuhteen tasapainon etsimistä.
Ei niissä pillereissä kaloreita ole
Vierailija kirjoitti:
Ei niissä pillereissä kaloreita ole
Ei ole joo. Mutta voivat vaikuttaa esim. ruokahalun säätelyjärjestelmään niin että ihmisen on syötävä enemmän kuin ennen jotta tulee kylläiseksi, ja/tai sisäeritykseen niin että keho kuluttaa paljon vähemmän kuin ennen lääkettä. Esim. jos kilpirauhasen toiminta laiskistuu, niin koko keho käy vähän alikierroksilla ja kuluttaa normaalia vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile lymfahierontaa. Esim. Terapiahuone Marita on hyvä pk-seudulla.
Vierailija kirjoitti:
Kohta joku tulee selittämään ilman minkäänlaisia terveystieteen, lääketieteen tai ravitsemustieteen opintoja, kuinka ihan itse olet ruokaa suuhusi mättänyt. Voi kun se olisikin niin yksinkertaista. Jos kylläisyyshormonit, mielihyvähormonit ja muut eivät muuttuisi masennuksen ja/tai sen lääkityksen myötä, niin me suomalaiset olisimme normaalipainoisia.
En itse enää jaksa vastata näihin ketjuihin juuri siksi, kun tänne tulee kohta pätemään se amiksen käynyt hoikkis, jolla ei ole kuulunut opintoihin ikinä edes yhtä opintoviikkoa ravitsemustiedettä. Se on muuten se sama tyyppi, joka uskoo, että hiukset kasvavat pitkiksi vain sillä, ettei niitä leikkaa ;-)
ööö, mites ne sitten kasvavat pitkiksi?
En vinoile, mullakin paino nousi Mirtazapiinilla. Se on muuten törkeää, ettei tätä sivuvaikutusta hoideta mitenkään. Sehän on hoitovirhe, että potilaalle aiheutetaan kymmeniä lisäkiloja eikä mitään apua anneta niistä eroon pääsemiseen.
Sympatiat teille kaikille. Tavallaan kiva kuulla etten ole yksin, mutta tavallaan suren meidän kaikkien puolesta.
Minulle aloitettiin Mirtsatsapiini synnytyksen jälkeiseen masennukseen. Ensimmäisen kuukauden aikana paino nousi 10 kg, ja sen kahden vuoden aikana, mitä sitä käytin, 35 kg. Ateriamäärät eivät lisääntyneet. Masennukseen se ei auttanut, enkä jaksanut välittää painonnoususta, mutta ei jaksanut hoitava tahokaan. Lopulta vaihtui lääkäri, joka vaihtoi lääkityksen, jonka seurauksena toivuin masennuksesta. Kilot vaan jäi.
Mulla sama. Läski kerääntyi erityisesti vatsaan, tuli sellainen pallomaha, joka lähti melkein kokonaan vain sillä että lopetin lääkkeet. Sitä epäterveellisintä mahdollista lihomista, eikä kukaan kertonut että niin voisi käydä (oli "kiva" syyllistyä kun luin juttuja keskivartalolihavuuden vaarallisuudesta, vaikka se ei edes ollut mun vika). Selluliittia tuli kanssa kaikkialle, käsivarsiin ja jopa kasvoihin yms. Mulla läskiä tuli varmasti erityisesti siksi, että lääke pisti verensokerit ihan pieleen ja ihan pienikin lasku, pieni nälkä, aiheutti kaamean väsymyksen ja tärinän. Oli siis pakko syödä koko ajan. Nyt ihmettelen kun voin olla useammankin tunnin syömättä ja kauppalaskut on tietty pienempiä. Kaikki raha ei mene enää ruokaan. En enää koskaan aloita mielialalääkitystä. Mieluummin sitten masennus ja ahdistus. Ei se masennusta ainakaan paranna että terveys menee pilalle ja ulkonäkö muuttuu niin rumaksi että hävettää vaan.
Vierailija kirjoitti:
Oho! Mulla lihotti mirtatsapiini yli 30 kg, mutta mulla mekanismi oli selvä: lääke aiheutti aivan järjettömän makeanhimon, enkä kerta kaikkiaan pystynyt hillitsemään syömistäni, vaikka ennen lääkettä en ollut makean perään ollenkaan, eikä paino-ongelmia ollut koskaan ollut.
Mulle ei tullut 2 vuodessa grammaakaan Mirtazapiinista mutta nyt kun lopetin sen paino nousi lähes 3 kg! Ensimmäistä kertaa yli normaalipainorajan:(
Entäs kun vetää neuroleptejä? Ne lihottaa kaikki järkiään.
Mulla masennuslääkkeet (SSRI) mieluummin laihduttavat. Koitin joskus myös Voxraa, jonka pitäisi laihduttaa, mutta sillä aloin lihoa!
Masennuslääkkeet pöhöttää ja lihottaa.
Oho! Mulla lihotti mirtatsapiini yli 30 kg, mutta mulla mekanismi oli selvä: lääke aiheutti aivan järjettömän makeanhimon, enkä kerta kaikkiaan pystynyt hillitsemään syömistäni, vaikka ennen lääkettä en ollut makean perään ollenkaan, eikä paino-ongelmia ollut koskaan ollut.