Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä työlainsäädännöstä tietäviä? Kysymys kokousasioiden julkisuudesta.

Vierailija
24.02.2019 |

Olen luottamustehtävässä työpaikallani (julkisen alan työyhteisö) ja osallistun sen vuoksi useisiin pienemmän joukon kokouksiin, esim. johtoryhmässä. Kokousten pöytäkirjat ovat tietysti julkisia, mutta niissä on yleensä aika niukasti tietoa. Työkaverit kysyvät välillä tarkentavia tietoja ja esim. sitä, kuka on jonkin ehdotuksen takana tai mitä joku yksittäinen henkilö on asiasta kommentoinut.

Pidän tilannetta hankalana, koska minusta kokousten keskustelujen pitäisi avoimuuden nimissä olla kaikkien saatavilla. Toisaalta tiedän, että joidenkin keskustelujen odotetaan ehkä jäävän kokoushuoneen seinien sisäpuolelle. Olen kysynyt esimieheltäni neuvoa, mutta en ole saanut selkeää vastausta.

Toivoisin asioista todella tietäviltä neuvoja: voinko lähteä siitä, että kerron avoimesti sellaiset asiat, jotka eivät loukkaa kenenkään henkilön yksityisyyttä?

Pyydän lisäksi, että et ala haukkua minua. Haluan hoitaa työni oikein ja hyvin: en halua rikkoa luottamuksellisuutta, mutta en myöskään pimittää tietoja.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottamukselliset asiat ovat luottamuksellisia, joita ei jaeta ulkopuolelle.

Vierailija
2/5 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä työlainsäädäntöön liity muuten kuin siten, että sinun tulee omasta näkemyksestäsi huolimatta toimia, kuten työnantaja sanoo.

Jos siis tiedät, että käytäntö on se, että kokouksessa keskustellut asiat jäävät kokoushuoneeseen, toimit tietysti niin. Voithan kokouksessa aina kysyä, olisiko asiasta mahdollista tehdä tarkemmat pöytäkirjaukset, tai pyydät luvan kertoa asiaa suullisesti laajemmalti, koska ihmiset toivovat sitä. Jos lupaa ei tule, olet hiljaa.

Esimiehen on varmasti vaikea antaa yleispätevää ohjetta tähän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luottamukselliset asiat ovat luottamuksellisia, joita ei jaeta ulkopuolelle.

Tämän saatoin päätellä itsekin, en ole tyhmä. Mutta mitä voi pitää luottamuksellisena, ellei sitä erikseen nimetä? Saanko siis kertoa, jos joku kysyy esimerkiksi, kuka on tehnyt jonkin ehdotuksen tai nostanut asian keskusteluun? Saanko kertoa sellaista, mitä ei lue pöytäkirjassa? Ymmärrän, että luottamuksellisia ovat esimerkiksi jotain yksityishenkilöä koskevat asiat, mutta mistä tiedän muuten, onko keskustelu luottamuksellista?

AP

Vierailija
4/5 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä työlainsäädäntöön liity muuten kuin siten, että sinun tulee omasta näkemyksestäsi huolimatta toimia, kuten työnantaja sanoo.

Jos siis tiedät, että käytäntö on se, että kokouksessa keskustellut asiat jäävät kokoushuoneeseen, toimit tietysti niin. Voithan kokouksessa aina kysyä, olisiko asiasta mahdollista tehdä tarkemmat pöytäkirjaukset, tai pyydät luvan kertoa asiaa suullisesti laajemmalti, koska ihmiset toivovat sitä. Jos lupaa ei tule, olet hiljaa.

Esimiehen on varmasti vaikea antaa yleispätevää ohjetta tähän.

Okei kiitos. Eli lähtökohtaisesti en sitten varmaan uskalla kertoa muuta kuin mitä pöytäkirjassa lukee. Olen aloittanut ihan vähän aikaa sitten tehtävässä, ja tämä on minulle uutta.

AP

Vierailija
5/5 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuntui pöljältä kysellä joka asiaa kokouksessa, niin kysy esimieheltä kokouksen jälkeen. Tai kysy sitten, kun muut sinulta kyselevät. Mutta esimiehen on varmasti helpompi vastata täsmäkysymyksiin, kuin antaa yleisohjeita. Nopeasti varmasti opit, mikä talon tapa on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kahdeksan