Espanjalaisten eläinrakkaus
Siis onko todellakin totta, että espanjalaisilla on tapana pitää parvekkeilla pienissä häkeissä kauniisti laulavia lintuja? Linnun laulua kuuluu kaikilla pikkukaduilla, vaikka edes puustoa ei ole missään lähettyvillä.
Kommentit (18)
Niillä on tapana k id uttaa eläimiä: härkätaistelut, galgot jne.
Joku ulkomaanelävä naapurissa tekee samaa. Maantasaparvekkeella on kesäisin lintuhäkki.
Mutta, mitä eroa tuossa on sille, että suomalainen pitää lintua sisällä häkissä?
Vierailija kirjoitti:
Ne lintujen häkit mitä mä olen siellä nähnyt ovat ihan normaalin kokosia. Siis olen nähnyt näitä häkkejä lintuineen altaaneilla,verannoilla.
Onko sinulla mitään käsitystä siitä, että linnulle ei ole normaalia elää häkissä?
Lintuisuus on lentämistä ja puissa asumista, ei häkissä k it umista. Ei ole sellaista asiaa kuin "normaali häkki". Häkki on aina eänormaali.
Vierailija kirjoitti:
Ne lintujen häkit mitä mä olen siellä nähnyt ovat ihan normaalin kokosia. Siis olen nähnyt näitä häkkejä lintuineen altaaneilla,verannoilla.
Mikä on normaalin kokoinen häkki? Eikö häkeissä ole kokoja ihan sellaisista 40x30cm alkaen?
Vierailija kirjoitti:
Joku ulkomaanelävä naapurissa tekee samaa. Maantasaparvekkeella on kesäisin lintuhäkki.
Mutta, mitä eroa tuossa on sille, että suomalainen pitää lintua sisällä häkissä?
Jos ulkomaanelävä pitää luonnonlintua häkissä niin se on lainvastaista. Samoin kotimaanelävä.
Mikä eläinrakkaus?
Olen asunut Espanjassa useamman vuoden ja saanut todistaa kaltoinkohtelua kirjavissa muodoissa. Myös aivan eläintä lyödessä (tosin sain silloin itsekin turpaan puututtuani tilanteeseen). He pitävät lintuja minimaalisissa häkeissä, uhoavat ja potkivat koiria, ostavat eläimiä joululahjaksi ja sitten hylkäävät, kun eläin on kasvanut söpön pentuvaiheen yli, eivät ulkoiluta koiriaan jne. Listaa voisi jatkaa ikuisuuden.
Totuus on, että espanjalainen on itsekäs lemmikin omistaja. Lemmikki on aina eläin, ei perheenjäsen kuten meillä Suomessa.
Meilläkin oli lapsena pari undulaattia häkissä, joka taisi olla yli metrin sekä leveä että korkea. Vaikka häkki oli iso, niin jälkeenpäin ajateltuna tuntuu eläinrääkkäykseltä. Miten vieläkin saa pitää eläimiä pienissä häkeissä? Linnut, marsut, kanit... kaikki tarvitsisivat enemmän tilaa.
Kyllä se häkkilintujen kohtelu taitaa sittenkin olla, ihan sieltä kaikkein pienimmästä päästä (.... kaikesta siitä) mihin eläinoikeusaktivistit ja eläinten suojelijat matkallaan Espanjaan törmäävät.
https://www.miscota.es/pajaros/trixder-28983/p-47440
Tuossa on esimerkiksi linnun häkki. Kun ajattelee lintujen luonnossa lentävän jopa tuhansien kilometrien matkoja, niin ei tuo "normaalilta" näytä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se häkkilintujen kohtelu taitaa sittenkin olla, ihan sieltä kaikkein pienimmästä päästä (.... kaikesta siitä) mihin eläinoikeusaktivistit ja eläinten suojelijat matkallaan Espanjaan törmäävät.
Se on silti aika näkyvää. Eikö ennemmin voisi laittaa parvekkeelle mankan pyörimään? Espanja toki on kehitysmaa Suomen rinnalla, mutta silti on irvokasta ostaa eläin vain esteettisistä syistä jonnekin töröttämään. Eikö EU:ssa kukaan aja eläinten oikeuksia?
Espanjalaisten eläinrakkaus... miksi minulle tuli tästä ensimmäisenä mieleen Pamplonan härkäjuoksu? Että sellaista "eläinrakkautta".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on normaalin kokoinen häkki? Eikö häkeissä ole kokoja ihan sellaisista 40x30cm alkaen?
Se mitä on myynnissä ei tarkoita, että täyttäysi millään tavalla eläinten hyvinvoinnin edellytykset saati edes lain vähimmäisvaatimukset.
22 §
Häkin yleiset vaatimukset
Häkkilinnun häkin on oltava sellainen, että linnuilla on kuulo- ja näköyhteys pitopaikassa tai sen ympäristössä tapahtuvaan toimintaan sekä mahdollisuus sosiaaliseen kanssakäymiseen.
Häkkilinnun häkin on oltava riittävän tilava ottaen huomioon lintulaji, linnun aktiivisuus, koko, ikä, sukupuoli sekä häkissä pidettävien lintujen lukumäärä ja sukupuolijakauma.
23 §
Häkin erityiset vaatimukset
Häkissä on oltava linnulle sopivia virikkeitä. Linnulla, joka kuuluu muuhun kuin ainoastaan maassa elävään lajiin, on oltava vähintään kaksi sopivaa materiaalia olevaa ortta. Ryhmässä pidettävillä linnuilla on oltava riittävä määrä sopivia orsia siten, että kaikki ryhmän linnut voivat halutessaan istua samanaikaisesti orsilla muiden häiritsemättä. Orret on sijoitettava häkkiin siten, että linnuilla on riittävästi tilaa lentää tai muutoin liikkua häkissä. Linnuilla on tarvittaessa oltava mahdollisuus päivittäisiin hiekka- tai vesikylpyihin.
Häkissä on oltava sopivaa kuiviketta sekä tarvittaessa mahdollisuus hakeutua suojaan. Linnun häkissä ei saa olla verkkolattiaa.
Häkkilinnun ruokinta- ja juottopaikalla on oltava riittävästi tilaa siten, että juomasta tai ruuasta ei synny tarpeetonta kilpailua. Lintujen saatavilla on tarvittaessa oltava sopivan kokoista soraa ruuansulatusta varten.
Vierailija kirjoitti:
Eikö EU:ssa kukaan aja eläinten oikeuksia?
Voi kuule kun tietäisit mitä epätoivoista taistelua eläinsuojelujärjestöt ovat käyneet jo vuosikymmeniä. Suojelujärjestöjen takana on liian vähän ihmisiä tukemassa. Tarvittaisiin se suuri massa asian taakse.
Vierailija kirjoitti:
Espanja boikottiin!
Ja korttien kera, jossa selitetään miksi. Toki tulot vähenevät selittämättäkin, mutta asioita voitaisiin parantaa jos tietäisivät syyn.
Tiedättehän sen, että Suomessa saa täysin laillisesti pitää kuutta kanaa (joka on sentään vieläpä suht isokokoinen lintu) niin pienessä häkissä etteivät ne mahdu edes liikkumaan?
Sitä kutsutaan häkkikanalaksi, ja näitä häkkilintuja voi olla yhdessä kanalassa helposti 10.000kpl, koko elämänsä häkissä.
Eli alle 2 vuotta. Sitten ne tapetaan, jaa uudet munintakoneet häkkeihin...
Lintujen "hoito" sitä, että kuolleet kerätään joukosta pois kun ne huomataan, ja ruokaa sekä vettä annetaan.
Että jos se yksi kanarialintu naapurin parvekkeella häiritsee, niin miten voitte tukea lintujen rääkkäystä ostamalla kananmunia?
Vierailija kirjoitti:
Tiedättehän sen, että Suomessa saa täysin laillisesti pitää kuutta kanaa (joka on sentään vieläpä suht isokokoinen lintu) niin pienessä häkissä etteivät ne mahdu edes liikkumaan?
Sitä kutsutaan häkkikanalaksi, ja näitä häkkilintuja voi olla yhdessä kanalassa helposti 10.000kpl, koko elämänsä häkissä.
Eli alle 2 vuotta. Sitten ne tapetaan, jaa uudet munintakoneet häkkeihin...
Lintujen "hoito" sitä, että kuolleet kerätään joukosta pois kun ne huomataan, ja ruokaa sekä vettä annetaan.
Että jos se yksi kanarialintu naapurin parvekkeella häiritsee, niin miten voitte tukea lintujen rääkkäystä ostamalla kananmunia?
Kananmunia saa myös muun muassa omasta kanalasta, free rangelta ja naapurin mummolta.