Onko isokin kulttuurishokki siirtyä omakotitalosta kerrostaloon?
Lähinnä niitä ääniä meinaan? Ok-talossa on aina ihanan hiljaista ja rauhallista. Mitkä on ne pakolliset äänet mitä kerrostalossa kuuluu, vaikka siis olisikin suht hiljaiset naapurit? Talo on uusi ja meillä ylin kerros.
Kommentit (8)
Ei oleitään shokkia siinä, mitä ääniä kuuluu. Koska naapurit on kyllä ihan hiljaa.
Kulttuurishokki tulee siitä, mitn äänekäs itse on tottunut olemaan, ja miten paljon omakotiin tottunut kerrostalossa tuottaa mölyä, joka häiritsee naapureita.
Meillä ei kuulu muuta kuin joskus lingon ääni, kun naapuri pesee pyykkiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei oleitään shokkia siinä, mitä ääniä kuuluu. Koska naapurit on kyllä ihan hiljaa.
Kulttuurishokki tulee siitä, mitn äänekäs itse on tottunut olemaan, ja miten paljon omakotiin tottunut kerrostalossa tuottaa mölyä, joka häiritsee naapureita.
Aivan, hyvä pointti. Täytyy muistaa tämä sitten kun asutaan siellä kerrostalossa.
Ap
Harjoittelen juuri vuonna 2018 valmistuneessa kerrostalossa. Asun 2/4 kerros.
Äänieritys on hyvä. Ääniä ei voi kokonaan välttää, mutta nekin ovat kovin vaimeita olipa kyse juhlista tai lasten kiljunnasta.
Eniten järkyttää se, etteivät ihmiset vastaa tervehdykseen ja paiskovat hissin tai ulko-oven nenän edessä naamalleni. Jos nyt jotakin ihmisryhmää voin kiitellä, niin nuoria noin kahdenkympin paikkeilla ja joilla on vielä ennakkoluuloton asenne moikkaamista kohtaan. (Totuin okt-alueella siihen, että naapureita moikataan)
Joskus kuulen kun naapurissa vessa vedetään jos muuten on tosi hiljaista ja satun oikein kuuntelemaan. Yläkerrasta saattaa kuulua tömisteleviä askeleita jos siellä olevat kolme lasta oikein riehaantuvat juoksemaan hippaa. Muuten ei kyllä kuulu oikein mitään.
On. Ainakin lapsille. Onneksi vanhempani käyttivät kerrostaloja vain väliaikaisratkaisuina kun muutettiin.
Kun muutin omilleni, pidin enemmän rivarissa asumisesta kuin kerrostalossa. Oma piha tekee jo paljon mielelle.
Onneksi nyt on taas oktalo, vaikka vuokralla ollaankin. Olisi outoa jos ei saisi aamulla tehdå lumitöitä!
Kerrostalo asujilla useimmilla, on niin vähän tekemistä mihin purkaisi energiaansa, että naapureista tulee ikäänkuin huomaamatta kohteita. Kytätään, paheksutaan heidän tapojaan ym. Koska hehän ovat erilaisia kuin minä. Aina on tässä kerrostalossa asiat tehty niin ja näin, tämä uusi naapuri tekee kaiken ihan väärin.
Riippuu varmaan talosta. Ei meillä kuulu kuin joskus vauvan itkua, jos sattuu ilmastointikanavan kohdalle.
Mulle henkkoht oli helpotus siirtyä kerrostaloon. Voi soittaa huoltoyhtiöön, ei tarvitse lähteä rautakauppaan.