Jumalan terve. Mikä uskontokunta tervehtii niin?
Kuulin kaupassa just kun kaks miestä tervehtivät toisiaan Jumalan terve!! Aika hassulta kuulosti.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja kopeloivat vielä toistensa olkapäitä
Olipa tietämätön ja korni ilmaisu! Hän taputtaa tai käyttää kämmentään olkapäällä, niin kuin ystävälle tehdään, hän ei kopeloi! vai menisitkö jo tekemään ilmoituksen hyväksikäytöstä tai raiskauksesta!
Tein!
Jotenkin naurettavan kuuloinen tervehdys :D
Vierailija kirjoitti:
Miten jehovalaiset tervehtii?
Jehovan terve?
Esikoislestadiolaiset tervehtivät myös noin. Lähtiessä sitten (esim. kylästä) jumalan rauhaa(n).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja kopeloivat vielä toistensa olkapäitä
Miksi kopeloivat?
Oikeasti tapana on kätellä.
- Vl
Etelä-Saksassa ja muutenkin Keski-Euroopassa katolilaiset tervehtivät Grüss Gott eli Jumalan terve. Ja tämä on ihan normaalina tervehdyksensä siellä, ei pelkästään uskovaisten kesken, jopa minua turistia siellä tervehditään näin.
Ei vanhoillislestadiolaiset tervehdi taviksia noin, pelkästään toisia uskovaisia.
Perinteinen lestadiolaiskristittyjen tervehdys 1800- luvulta. Norrbottenissa vanhukset sanovat "jumalantervet". Siihen murteelliseen suomessa lisättiin vielä 2 kirjainta "+tä", kun herätysliike oli levinnyt etelämmäksi, siis vaikka Helsinkiin asti. Siis "jumalantervettä". Norrbottenissa suomenkielen syrjäytyessä tervehdys on "Guds frid"
Vierailija kirjoitti:
Oiskohan Helluntaalaiset tai Körttiläiset.
Vanhoillislestadiolaiset. M51
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt onko mautonta taviksen sanoa pelkkä terve heille.
Nimenomaan, jos ei kuulu "heihin", silloin tervehditään jollain ihan tavallisella tervehdyksellä.
Tuo 'Jumalan terve' on nimenomaan uskovaisten välinen tervehdys. Ei sillä kuulu "epäuskoisia" tervehtiä.
Itse olen ex-lestadiolainen, ja joskus joku vanha tuttu, jota en ole vuosiin tavannut, saattaa tervehtiä "Jumalan terve". Vastaan siihen ihan reippaasti: "Terve." Enemmän hän kokee tilanteen nolona tai kiusallisena kuin minä.
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt onko mautonta taviksen sanoa pelkkä terve heille.
Tuota tervehdystä ei sanota muille kuin vanhoillislestadiolaisille uskonveljille ja -sisarille. Itse tervehdin heitä vaikka morjens, terve, tai miten nyt yleensäkin tervehditään, kun en kuulu uskontokuntaansa.
Eteläsaksassa ja Itävallassa oli ensi alkuun vähän vaikea keksiä mitä vastaisi vaikkapa kaupan kassan tervehdykseen Grüss Gott, kun sehän taitaa sananmukaisesti sisältää Jumalan tervehdyksen. Päädyin vastaamaan samalla tavoin, niin kuin paikallisetkin. Kun ei sillä tervehdyksellä siellä kenenkään jumalasuhdetta tarkisteta. Onpahan vain kohtelias tervehdys.
Ne on lessut, jotka toivottavat toisilleen Jumalan tervettä.
Kerran yks asunnoton pummi kuuli heidän suusta sen toivotuksen, niin arvatkaa mitä se siihen heitti. Se heitti, että Jumalan tervettä pyrstön juureen.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin naurettavan kuuloinen tervehdys :D
Naurettava on koko uskonlahko.
Vierailija kirjoitti:
Miten jehovalaiset tervehtii?
Voi kun en mie nähnyt koko onnettomuutta.
Olipa tietämätön ja korni ilmaisu! Hän taputtaa tai käyttää kämmentään olkapäällä, niin kuin ystävälle tehdään, hän ei kopeloi! vai menisitkö jo tekemään ilmoituksen hyväksikäytöstä tai raiskauksesta!