Narsistinen äitini - pahenee kun vanhenee...
Häneltä puuttuu täysin empatiakyky. Toimii ains samalla kaavalla - ei tunnereaktiota mihinkään (iloa tai surua).
En muista, että äitini olisi koskaan itkenyt tai nauranut. Hallitsee ja hillitsee itsensä aina.
Jotkut piirteet vielä on pahentunut esim. jatkuva itsensä kehuminen.
Lapsuudesta muistan sen kun äitini esim uskoutui minulle siitä kun häneen oli ihastunut joku mies.... en kyllä oikein kuulu kerskua omalle lapselle tällaisia... olin 15 v
Kommentit (2)
Niin on minunkin äitini tehnyt.
Yhdistän sen kuitenkin pikemminkin siihen että tytärtä on pidetty "parhainpana ystävänä" jolle on jaettu kaikki asiat. Lapsi-vanhempi asetelma on syystä tai toisesta hämärtynyt.
Pelkkä äidin lapsellisuuskin riittää taustaksi.
Narsismi on kuitenkin sen verran kattavammin koko persoonallisuuteen vaikuttavaa että se olisi näyttäytynyt niin vahvasti kaikessa tekemisessä että siinä jutut entisistä ihailijoista eivät paljon enää painaisi.
Mutta tämä "ollaan bestikset" -juttu... ei välttämättä tunnu siitä tyttärestä samalta kuin äidistä... Varsinkin kun aikaa kuluu ja alkaa itsekin saada vähän perspektiiviä elämään.
Oikeasti puistattaa edelleen kaikki tilanteet/teeveeohjelmat/lehtihaastattelut yms missä äiti oikein ylpeilee tällaisella asenteella.
Voi kuule, niin minunkin äitini on kerskunut ties kuinka monella miehen valloituksellaan - naimisissa olevana naisena. Ja kannustanut minua teini-ikäisenä pettämään, mitä kadun edelleen, sillä kyseessä oli ensirakkauteni.
Puhdas narsisti hän ei välttämättä ole, mutta omaa todella paljon narsistisia piirteitä.