Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuulutko niihin ihmisiin jotka kyläilevät muiden luona ilman vastavuoroisuutta? Miksi?

Vierailija
23.02.2019 |

Miksi jotkut ihmiset saattavat monta vuotta kutsua itsensä sukulaistensa luo kylään, ilman että joskus toimisivat itse emäntinä?

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun. Siksi en koskaa käy kenenkään luona, koska en pidä tuosta vastavuoroisuusargumentista. Eli minua saa pyytää, anoa ja rukoilla käymään luonaan, mutta en mene, koska tiedän siitä seuraavan kyläilykutsun odottelua. Minusta todellinen ystävyys tai sukulaisuus ei perustu siihen, että mitataan kaiken varmasti menevän tasan.

Ole siis huoleti. Vaikka en pidä vastavuoroisuudesta, elän niin, että kenellekään ei tule aihetta vaatia vastakutsua. Ystäviä voi tavata kahvilassa tai lenkkipolulla.

Vierailija
2/58 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on sanottu, että minulta ei ole mitään pyydetty, vapaaehtoisesti olen kaiken antanut. Kuten totta kai olenkin. Joissain kodeissa ei vaan näköjään opetetan vastavuoroisuudesta eikä vieraanvaraisuudesta yhtään mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on sanottu, että minulta ei ole mitään pyydetty, vapaaehtoisesti olen kaiken antanut. Kuten totta kai olenkin. Joissain kodeissa ei vaan näköjään opetetan vastavuoroisuudesta eikä vieraanvaraisuudesta yhtään mitään.

Meillä ei ole opetettu vastavuoroisuudesta sitä, että jos joku kutsuu kylään, niin se on automaattisesti käsky kutsua tuo kutsuja luokseen. Sen sijaan opetettiin, että älä ota kutsua vastaan, jos huomaat, että kutsuja haluaa hyötyä sinusta.

Vierailija
4/58 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta myös se, joka tulee kylään, näkee vaivaa, kun matkustaa. Tärkeintä kai lienee, että ylipäätänsä tavataan, ei se, kumpi näkee lähtemisen vaivan ja kumpi keittää kahvit tai laittaa ruoan. 

Vierailija
5/58 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole opetettu vastavuoroisuudesta sitä, että jos joku kutsuu kylään, niin se on automaattisesti käsky kutsua tuo kutsuja luokseen. Sen sijaan opetettiin, että älä ota kutsua vastaan, jos huomaat, että kutsuja haluaa hyötyä sinusta.

Eli kun minä kutsun ystävän kylään kerta toisensa jälkeen vuodesta toiseen aina näin, niin minä haluan hyötyä ystävästä. Hieno logiikka.

Vierailija
6/58 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kuulun, tosin en kutsu itseäni kylään. En myöskään tykkää että kotiini tulevat kuin läheisimmät, eli lähinnä perheenjäsenet ja sydänystävät. Inhoan kyläilyä, mutta en kutsuttaessa aina viitsi sanoa ei. Siksi menen kylään, vaikka mieluummin tapaisin esimerkiksi jossain kahvilassa. En kauheasti saa kyläilystä itselleni mitään, ahdistaa vain arjen kiireessä lisävaiva ja oman ajan menetys sekä tuliaisten ostoon kuluva raha. Enkä viihdy kenenkään kotona, joo jännitän sosiaalisia tilanteita. En koe, että minun täytyisi esittää vastakutsu.

Vierailija
7/58 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapaan ystäviä kahviloissa, ravintoloissa, museoissa, konserteissa jne. 

Harvemmin kenenkään kotona.

Vanhemmillani ja isovanhemmillani kävin kylässä, koska minun oli helpompi matkustaa.

Vierailija
8/58 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloituksessa puhuttiin ihmisistä jotka kutsuvat itse itsensä kylään toiseen luo, ei siitä että heidät kutsutaan.

Vierailija
9/58 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta myös se, joka tulee kylään, näkee vaivaa, kun matkustaa.  

Meillä kyse on kolmen kilsan matkasta autolla vs. kolmen ruokalajin illallinen + siisti koti. Haluaisin joskus kokeilla miten vaivalloista on hurauttaa autolla se kolme kilsaa ja istua valmiiseen pöytään. En oikein osaa kuvitella sitä matkutamisen vaivalloisuutta.

Vierailija
10/58 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva että tänne on löytynyt näin monta, jotka eivät kyläile, koska tietävät, etteivät kykene vastavuoroisuuteen.

Vielä kun saisi vastauksia niiltä, joille mainiosti maittavat muiden tarjoilut, mutta eivät koskaan halua tarjota samaa muille. Enkä puhu satunnaisista kyläilyistä enkä pilkuntarkasta kertojen laskemisesta. Vaan selkeästi jatkuvasta ja pitkäkestoisesta yksisuuntaisuudesta.

Vierailija
11/58 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa ajatella monimutkaisesti.

En kutsu itseäni kylään, vaan jos minut kutsutaan, oletan että minut silloin toivotaan kylään. Jos haluan mennä, menen. Vien tuliaisia.

Jos haluan jonkun kylään luokseni, kutsun. Jos en, en kutsu.

Miksi kutsua joku kylään, ja loukkaantua jos hän tulee?

Vierailija
12/58 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kutsu itseäni kylään, vaan jos minut kutsutaan, oletan että minut silloin toivotaan kylään. Jos haluan mennä, menen. Vien tuliaisia.

No ensinnäkin, sinä viet tuliaisia, se on jo paljon, sillä huomioidaan kutsuja. Toiseksi, yksittäisenä kertana tarkasteltuna asia on juuri noin mutkaton kuin kuvailet. Kun puhutaan vuosia ja vuosikymmeniä jatkuvasta vastavuoroisuuden puutteesta, niin alkaahan se ihan ymmärrettävästi ihmetyttämään.

Vierailija
13/58 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ensinnäkin, sinä viet tuliaisia, se on jo paljon, sillä huomioidaan kutsuja. Toiseksi, yksittäisenä kertana tarkasteltuna asia on juuri noin mutkaton kuin kuvailet. Kun puhutaan vuosia ja vuosikymmeniä jatkuvasta vastavuoroisuuden puutteesta, niin alkaahan se ihan ymmärrettävästi ihmetyttämään.

Mutta miksi ottaa joku luokseen vuosien tai vuosikymmenten ajan, jos kokee ettei saa vastavuoroisuutta? Ei ole pakko kutsua. Ei ole pakko ottaa vastaan, jos toinen kutsuu itsensä. Miten tuollaiseen tilanteeseen voi edes "joutua"?

Vierailija
14/58 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta miksi ottaa joku luokseen vuosien tai vuosikymmenten ajan, jos kokee ettei saa vastavuoroisuutta? Ei ole pakko kutsua. Ei ole pakko ottaa vastaan, jos toinen kutsuu itsensä. Miten tuollaiseen tilanteeseen voi edes "joutua"?

Autismia?

Vierailija
15/58 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on joitain kavereita/sukulaisia, jotka kutsuvat itsensä kylään, koska asun Helsingissä. Tänne on kätevä tulla, jos vaikkapa matkustaa.

Toivotan aina tervetulleeksi, ja eipä se minulle ole iso vaiva yöpaikkaa ja pientä ilta-/aamupalaa tarjota. Sen sijaan en mitään kolmen ruokalajin aterioita ala vääntämään, kun selkeästi olen vain edullinen yösija. Ehdotan että mennään ulos syömään, tai sanon että päivällä mulla on muuta tekemistä. Jos ei kiinnosta siivota tms. sanon ettei nyt käy.

Vierailija
16/58 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autismia?

Kiitos kysymästä, ei ole autismia. Suun kylläkin omistan ja oman tahdon.

Vierailija
17/58 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kuulun, tosin en kutsu itseäni kylään. En myöskään tykkää että kotiini tulevat kuin läheisimmät, eli lähinnä perheenjäsenet ja sydänystävät. Inhoan kyläilyä, mutta en kutsuttaessa aina viitsi sanoa ei. Siksi menen kylään, vaikka mieluummin tapaisin esimerkiksi jossain kahvilassa. En kauheasti saa kyläilystä itselleni mitään, ahdistaa vain arjen kiireessä lisävaiva ja oman ajan menetys sekä tuliaisten ostoon kuluva raha. Enkä viihdy kenenkään kotona, joo jännitän sosiaalisia tilanteita. En koe, että minun täytyisi esittää vastakutsu.

Meillä on samanlailla paitsi tähän uuteen asuntoon ei olla kutsuttu ketään eikä kutsuta. Minua ja miestä ennen vtutti se, että joku ruinaa kyläilemään. Vaikka on hyviä ystäviä ympärillä, niin se jonkun luona oleminen seinien sisällä saa meidät molemmat ärsyyntymään. Se on jotenkin niin henkilökohtainen tila, vaikka siinä tuntee kaikki ja on lähes päivittäin tekemisissä. Jos minä tai mies ehdottaa jollekin jotain, niin se on yleensä että kiinnostaisko lähteä ravintolaan syömään.

On myös niitä, jotka todella nauttii siitä, että saa kutsua ystävät kylään ilman että odottaa itse mitään takaisin. Tollanen kutsu toisen kotiin on kuitenkin toisesta välittämistä. Siinähän ei ketään kutsuta sen takia, että se kutsuttu vttuuntuu ja on jotenkin tahallista kiusaa. Se on suhteiden ylläpitämistä ystäviin ja osoitus siitä, että se kutsuttu on todella mielessä... Kyllä minäkin ajattelen ystäviäni, mutta esitän kutsun johonkin uuteen ravintolaan syömään ja vaihtaa kuulumisia ja syödä hyvää ruokaa.. Se on meidän tapa.

Vierailija
18/58 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kutsu kylään ihmisiä joiden luo en itsekkään ole aikeissa mennä.

Todellakin useimmiten ,kutsuessani tuttavia kylään,juu,odotan vastakutsua n 1-2 vuoden sisällä.

Vierailija
19/58 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en nyt ymmärrä tätä, onko olemassa ihmisiä, jotka vuosikausia ottavat vastaan kutsumattomat vieraan, joka ei kutsu koskaan luokseen vastavuoroisesti?

Miksi, selittäkää minulle?

Minä en ottaisi vastaan, sanoisin, että minäpä tulen nyt teille, kun viimeksi tavattiin meillä, jos siis ylipäätään haluaisin tyyppiä nähdä.

Outoja olemme me ihmiset!

Vierailija
20/58 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lopettanut kutsumasta tietyt ihmiset, koska koskaan ei ole tullut vastakutsuja. Ihan selvää.