Onko teillä muilla miestä, joka uhkailee toistuvasti erolla?
Mistä tämä voi johtua? Oon lopen uupunut, kun joka riidan yhteydessä uhkaillaan erolla. Mainittakoon vielä, että olen raskaana ja naimisiin on menty viime vuonna. Oisko oikeesti helpompaa vaan erota?
Kommentit (23)
No mieti sitä että sitä se miettii ja haluaa, ei vain uskalla viedä loppuun saakka. Vastaus: olisi helpompaa vain erota.
Sano että sopii. Et tarvitse uhkailuja.
Minä ottaisin eron ekasta kiukuttelusta.
Samanlainen itsellä, kerran pakkasin hänen omat tavarat ovelle, ja sanoin lähde nyt. Eipä lähtenytkään.(Rupesi itkemään)
No sun miehesi joko miettii sitä ja se sitten pullahtaa ulos riitojen yhteydessä tai miehelläsi on jokin luonteen vinouma eikä hän pystyi hallitsemaan itseään ja päästelee suusta mitä sattuu (tai siis sillä hetkellä ihan aidosti tuntuu tältä, mutta mieli muuttuu nopeasti). Kumpikaan vaihtoehto ei juuri houkuta jatkamaan suhdetta. 😑
Joku kysy mistä me riidellään. Ehkä eniten hiertää väsymys :/
Tuntuu, että aina pitäisi jaksaa enemmän kaikkea ja olla hyvällä tuulella. Oon harvoin kiukkunen, mutta pakko saada välillä etenkin töiden jälkeen hiljaista ”omaa aikaa”, kun oon semmosessa hälinässä ja vilinässä töissä. Myös uusioperheen asiat välillä aiheuttaa riitaa.
Ap
Ap jatkaa vielä:
Usein myös, kun itsellä on kaikki ihan hyvin ns. perusarkea, niin miehellä tuntuu olevan kaikki huonosti ja kurjaa. Mietin välillä, että eletäänkö me oikeesti tätä samaa elämää :o
On. Jos ei uhkaile erolla, käskee "painumaan v*ttuun täältä" tai kertoo kuinka mun "paikkaani on jo kyselty". Ja nämä aina kännissä, selvinpäin pyytelee anteeksi ja niin rakastaa.
Joopa. Olen ihan loppu tohon käytökseen, salaa olen ryhtynyt hankkimaan omaa kämppää. Suosittelen vahvasti samaa. Ei se lopu ikinä.
Mun mies teki tuota suhteen alkuvuosina - opin myös, että se oli täysin kotoa opittu asia. Hänen äitinsä oli kirjoittelemassa avioero papereita aina isomman riidan aikana.
Ihan sama kuitenkin, mistä tapa on kehitetty; se on äärimmäisen epäreilu uhkaus.
Meillä loppui ihan pitkällä keskustelulla ja päätöksellä, ettemme halua tuoda lapsuudenkodin huonoja malleja omaan perheeseemme. Toivottavasti teilläkin tilanne selviää.
Tilaa paperit valmiiksi ja sano seuraavan kerran, että nyt nimi alle niin loppuu se tyhjänpuhuminen!
Printtaa seuraavaa kertaa varten eropaperit jo valmiiksi ja pyydä niihin ukon allekirjoitus. Ei tarvi sen jälkeen enää kuunnella uhkailua.
Jos mun mies uhkailisi jatkuvasti erolla, olisin eronnut siitä jo aikapäiviä sitten. Eihän tuollaista kukaan jaksa pidempään kuunnella.
Kiitos vastauksista. Helpottaa vähän, kun saa mielipiteitä ja vertaistukea.
Yritin tänään saada koottua ajatuksia mitä ite haluan ja mitä teen, mutta en tullut hullua hurskaammaksi.
Ap.
Minulla ei, mutta äidilläni on. Muutenkin käytös on kamalaa. "Jos nyt menet sinne (mihin vaan) niin minä en tule.. (ennalta sovittuun yhteiseen juttuun, esim. vuosipäivän ravintolaruokailu)."
Ja kun äitini halusi tulla käymään minun luona kylässä siskoni kanssa, niin mies sanoi "jos nyt menet, niin ei tarvi tulla takasin" ja löi hetken päästä avioerohakemuksen kouraan. Oli sen tulostanut, ei kuitenkaan täyttänyt. Äitini odottaa kevättä ja siskojeni kotoa muuttoa, niin saa sitten miettiä omille tavaroilleen paikkaa. Eli ero ja pois muuttaminen on enää millien päässä. Ellei ihme tapahdu.
Mä en haluaisi luovuttaa näin lyhyen avioliiton jälkeen. Toki suhde muuten on kestänyt jo kauemmin. Ja vielä sekin mietityttää, kun lapsikaan ei ole edes syntynyt. En vaan pysty yhtään nauttimaan tästä raskausajasta ja koko ajan kauhea stressi päällä :(
Ap.
Meillä mies teki joskus tuota, vaikkei nyt suoraan uhannutkaan niin vihjaili että ehkä pitäisi sitten erota jos on niin vaikeaa tms.
Sanoin sitten vaan kerran suoraan, että jos vielä kertaakaan tuommoista sanoo, niin sitten minä myös vien asian läpi eli juttu on sitten siinä. Että enää en halua tällaista kuunnella, vaan jos jotain sanoo niin sitä sitten myös tarkoittaa. Ei ole sen jälkeen erolla uhitellut, vaikka pieniä kärhämiä onkin ollut.
Hänellä oli ehkä silloin riitatilanteissa vaan väsymys ja ärsyynnys pinnassa ja tiesi minun järkyttyvän ja perääntyvän tuolla asialla. Nyt on riitelykin rauhallisempaa ja nopeammin ohi menevää.
Miehesi kiintymystyyli saattaa olla nk. välttelevä, kokee tarvetta olla itse jättäjä ennenkuin sinä jätät hänet. Voi olla myös huonon itsetunnon oire. Tulee esiin juuri riitojen aikana, jolloin uhkaus on testi sinun kiintymyksestäsi. Saattaa olla myös vallankäyttöä, riippuen sinun reaktioistasi: muutatko käytöstäsi uhkauksen jälkeen esim. alistuvammaksi tai kiltimmäksi?
Äkkipikainen luonne saattaa riidan aikana haluta oikeasti paeta ja erolla uhkailu voi liittyä riidan synnyttämään vahvaan negatiiviseen tunnetilaan.
Googlaa tunnekeskeinen pariterapia, Väestöliitolla on nettikurssikin asiasta. Voimia!
Se on henkistä väkivaltaa, sano se ukollesi.