Tammivauvojen uusi viikko, 21.7. alkaen
Ja edelliset keskustelut alla.
http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…
Kommentit (29)
Huh hei, taas uusi viikko edessä! Laitan tähän nopsaan kuulumisia, kun mies on lenkillä ja mä teen yhtä koulujuttua mukamas...
Ipulle unisäteitä, tai siis pikemminkin Sisulle... Toivottavasti valvominen on joku vaihe, joka menee ohi pian!!
Milla on kahtena iltana aloittanut iltapuuron nähdessään kamalan parkutuokion. Hmm... Yhdistäisköhän se tuon jotenkin nukkumaanmenoon ja yrittää vastustella. Aampuuro ei aiheuta moista kiukkua. Tai sitten se on vaan liian väsynyt silloin. Pitänee kokeilla puuroa hiukan aiemmin.
Jonkin aikaa viime viikolla suostui syömään soseet vain jääkaappikylmänä (hampaita ei silti vielä näy...). Vikli: kokeile tätä jos et oo jo testannu! Eli kaikki lihat ja kasvikset vaan suoraan jääkaapista tarjolle, yööökkk!
Semperillä oli muuten sellainen punakampelasose, jota Milla söi mielellään, toisin kuin sitä lohi"herkkua".
Räkä, ukko tuli lenkiltä...
Jaahas, nyt menen taas tieheni. Huomenna mennään katsomaan yhtä hauvavauvaa, joka tosin painaa kuulemma jo 17 kg!! Eikä se tietääkseni kovin montaa kuukautta vanha vielä ole, kun juhannuksena oli luovutus. No, huomenna sit näen millainen haukku se on :D
Kauniita unia KAIKILLE!!
Miukkis&Milla-neiti 3.1.
Ehdinpäs minäkin taas kirjoittamaan, viikonloppuisin on aina omat hulinansa. Sisko ja sen mies oli taas käymässä, käytiin yhdessä lastentarvikkeita katselemassa. He yhdistelmävaunuja tulevalle pienokaiselle, me matkarattaita ja jo turvaistuinta Ohtolle. Ei kyllä ostettu vielä.
Mä koin järkyttävän havainnon (tai mun sisko sen lähinnä koki) viikonloppuna. Ne oli meillä yötä, sisko oli yöllä herännyt Ohton itkuun, tullut alakertaan, mennyt vessaan (olettaen että minä olen jo hereillä), sitten tullut meidän huoneeseen katsomaan. Ohto oli vaan huutanut, ja me vaan nukuttiin. Vasta sisko herätti mut. Järkyttävää! Mä oon aina luullut herääväni heti kun Ohto itkee. Nyt on ihan huono olo että miten mä en herännytkään, käykö näin useinkin... Mut minkäs mä asialle voin?
Voi kyllä olla että viime viikon lopulla mä olin aika yliväsynyt, ja mies kans (no sen mä kyllä jo tiesinkin että se ei herää, ei oo ikinä herännyt) kun meillä oli tosiaan todella vaikea viikko yöt ja päivät, ohto itki tosi paljon ja nukkui huonosti. Nyt epäilen syyksi lihoja. pariin päivään en oo antanut ja on ollut taas hyvät päivät ja yöt. Eli lihat on tauolla nyt toistaiseksi.
Meillä loppui kanssa nyt su-iltana miehen kesäloma. Aluksi vähän ahdisti huonon viikon jälkeen jäädä yksin vastuuseen (koska se viime viikko oli TOSI huono, en ois yksin jaksanut!), mutta ihan hyvin meni eka yö (minkä mies oli töissä) ja koko aamu ja päivä (mies herää noin puoliltapäivin) kun en ollut enää su niitä lihoja antanut.
Voi kun oli kiva lukea miten hyvin on mennyt teidän treffit. Harmi kun mä oon ainut täältäpäin (joensuu). Käsittääkseni ainakin.
Vaatteiden koosta oli puhetta. Meillä bodyt ja kokopuvut on lähinnä 74(-jopa80)cm käytössä, mut housut vielä 62-68. Ohtolla on pitkä selkä ja leveät hartiat, lyhyet jalat. Ehkä kestovaippakin vaikuttaa asiaan.
Toivottavasti tää lähetys nyt toimii. Mä en oo ainakaan vielä kaksplussalle karannut.. vaikka täytyy myöntää että olen siinä mielessä rikkuri että käyn osan jutuista toimittamassa muulla palstalla. vauva.infossa nimittäin. Siellä on paljon paremmat keskustelut esim ravinnosta ja tarvikkeista yms. Ja mun siskon raskauspäiväkirja, sitä kautta mä sinne eksyinkin.
Mut nää tammikuisten jutut olen pitänyt täällä, vaikka olisi sielläkin oma ketju tammikuisille, mut en mä koe sinne kuuluvani.
Frimmy ja Ohto 250108
Moi!
Toisilla jo "syksy" on alkanut ja lomat loppu. Se paluu arkeen on aina järkytys.
Miähän sitä Sisua valvottaa? Meillä Olavi syö joka toinen päivä hyvin ja kakkaa tulee, jopa neljä kertaa päivässä. Hän herää öisin kaksi kertaa ja sitten nukumme kaikki kello yhdeksään.
Meillä on käytössä 74cm vaatteet, poika on hoikka ja pitkäraajainen. Puserot ja housut jäävät lyhyiksi nopeasti.
Miukkis:Aika iso koiravauva on teille tulossa :).
Olemme lähdössä Saimaalle mökille, olemme siellä pari viikkoa, jos hellettä piisaa. Yritän saunoa ja uida itseni kuntoon. Paikat ovat ihan jumissa ja selkä reistailee, kävin taas fyssarilla.
Kalaruuista: Olen höyryttänyt ja paistanut pieniä paloja pakastettua kalaa Olaville. Muussaan kalat kasvissoseen joukkoon. Kalat voi myös höyryttää ja pakastaa kerta-annoksina. Seiti on ihan selluloosaa, siinä ei ole mitään ravinteita. Hoidin aikoinaa kodittomia kissoja ja edes niille ei saanut antaa seitiä, koska siinä ei ole mitään ravintoa jäljellä.
Huomenna alkaa pakkaaminen mökkilomaa varten. Pelkästään Olavin kärryt vie puolet tavaratilasta.
Kauniita kesäpäiviä!
Toivottelee Ametisti ja Olavi 13.1
Viime yönä Tomas söi 3 krt.
Ei paha.
Mietiskelin just aamulla mun ja TOmaksen kemioita. Ollaan jokseenkin samanlaisia. Jos meillä on hyvä päivä - meillä ON HYVÄ päivä. Jos vi*uttaa niin sen voi todella havaita. JOs T osais jo kiroilla, kiroilisi yhtä kovasti kuin äitinsä ja paiskoisi tavaroita.. >tosin jonain päivänä osaa senkin homman. Pitää rueta rajoittamaan..
Heh.. Mun on järkyttävän helppo ymmärtää Tomasta ja päästä samaan moodiin.
Tomaksen into tarttuu muhun ja mun into Tomakseen. Tuetaan siis toistemme fiiliksiä. Ja jos ollaan väsyneitä..ou nou.. Tai kyllästyneitä.. Oon aina elänyt aika isolla liekillä. Sitä näyttää tuo poikakin tekevän. Välillä jo pelottaa miten paljon senkin pitää vielä kantapään kautta oppia.
Kunpa mä saisin sille paremman itsearvostukesen tunteen, kuin mulla on aikoinaan ollut. Ettei tarvitsisi kipuilla samoja juttuja kuin mitä minä olen tehnyt.
Meillä ollut nyt kokeilussa viime torstaista alkaen Semperin maissi-peruna. Odotellaan vieläkö siitä tulee oireita, kun vielä ei ole tullut. Ostin eilen myös Ametistin esimerkkiä seuraten maissinaksuja. T oli aika fiilarissa niistä. Kiitos siis tästä vinkistä. Joko te IPU hankitte niitä?
(toivottavasti teillä Ipu pian nuo yöt taas rauhoittuu!! ja meidän pysyy suht rauhallisina.)
Meillä nyt vaatekoko 68, koska Tomas 65-66cm "pitkä". T on muuten hiton jäntevä kaveri! Sillä on isänsä kroppa... ;) Mä olen aina ollut vähän muodokkaampi tyyppi..
Torstaina lähdetään sinne Berliiniin. Onko kukaan käynyt?? Mulle aivan uusi paikka. En ole edes Saksassa käynyt. Mika (siis mun mies) ramppaa siellä töiden puitteissa paljonkin ja siitä tämä kimmoke lähteä koko perheellä.
MIukkis: kerro kun saat kirjan, että mitä fiiliksiä herää.
Mä kanssa haaveilen, että kaikki tammitenavat (ympäri suomen) pääsis tapaamaan yhdessä! Ollaan tässä melko pitkä matka käyty ajatuksia vaihdellen.
Taidetaan hankkia syöttötuoli mekin.
Halein,
Magdalena ja Tomas
Vauva nukahti tissille, ei edes ehditty syödä soseita.
Esikoinen on isin kanssa asioilla, joten mulla on OMAA aikaa.
Taitaa alkaa kuukautiset, jaiks ja voih. Olen aina puolet kuusta PMS-oireinen ja sairas. Yritin sektiossa ehdottaa, että kohtu poitettaisiin samalla, eivät suostuneet :D.
Onnea TOmas, kolme heräämistä on jo hyvä. Toivottavasti maissi sopii masulle. Niillä maisiinaksuilla esikoinen viihtyi autossa ja ravintoloissa. Nyt Olavi syö myös ruisleipää, näkkileipää (ikeniä hyvä raapia) ja Hippo vauvakeksejä.
Magda kirjoitti suhteestaan Tomakseen. Mulla on sama intuitiivinen suhde vaativaan ja koleeriseen esikoiseen. Olen aina ymmärtänyt häntä, ihan vauvasta saakka. Jokainen inahdus ja ele menee suoraan ytimeen. Ymmärrän hänen vaikeutensa ja vahvuutensa. Hän osasi ja osaa edelleen lukea ajatukseni. Todella raastavaa välillä, varsinkin uhmaiässä.
Tämä lasten kanssa oleminenhan on itsekasvatusta. Ei ole mitenkään kiva törmätä päivittäin omiin huonoihin puoliin. Koitan päivittäin kasvattaa pinnaani ja ymmärrystäni esikoisen vaikeuksiin. Tästä aiheesta riittäisi juttua loputtomiin.
Ihan sama kuin T&M, meillä myös koin, että Tyttö jo ihan vauvana olisi juoksuttanut ja komentanut meitä, jos olisi osannut puhua. Monet sanoivat hänestä, että " tuo käyttää jo ny valtaa". Niin oli voimakas persoona jo vauvana.
Olavi tuntuu paljon lempeämmältä ja helpommalta tapaukselta. Rauhallisempi vauva, hyvin rakas!
Berliinissä en ole ollut. Kaikki ovat sitä kehuneet, ihana kaupunki kuulema.
Hyvää matkaa Magdan jengille. Ota iisisti :)
Ametisti ja Olavi
jokoshan vihdoin ja viimein täällä vauva-foorumilla ois ongelmat korjaantuneet ja saisin vihdoin ja viimein kirjoitettua tännekin jotain? totta tosiaan, monet kerrat oon täällä käynyt vilkuilemassa ja yrittämässä laittaa meidän kuulumisia, mutta eikös vaan heti oo menny kone jumiin. tähän asti näyttää sujuvan hyvin, mutta saa nähdä päätyykö teksti ikinä sivuille asti. kurjaa tämmönen. :( saa nähdä koska saavat nämä sivut pelittämään?! sori, en nyt jaksa alkaa selaamaan teidän miljoonaa kirjoitusta ja kommentoimaan, joten tästä nyt tulee vaan meidän kuulumiset..
meillä voidaan hyvin. edelleenkään ei liikuta muutaku ympyrää. ei ole poitsu vieläkään tajunnut ala- ja yläkropan yhteispeliä tossa liikkumiseen lähdössä, vaikka halut ois kovat ja muutenki ois jo "kypsä". muutamaan otteeseen on menty myös konttausasentoon, mutta hyvin äkkiä siitä lässähtää taas lattialle. ei vielä istumaankaan ole pyrkinyt, tuettuna istuu kyllä jo aika hienosti. :)
meillä aloiteltiin soseet herran 6kk-synttärinä eli nyt ollaan lähes kolmisen vkoa syöty soseita ja hienosti on ruoka mennyt alas. :) olikin jo havaittavissa, että pojalla oli mielenkiintoa alotella syömään jo muutakin kun tissiä, kun esim. meidän ruokailut kiinnosti tosi kovasti ja meinasi varastaa isin jätskit sun muut käsistä. :D meillä on nyt syöty bataattia, porkkanaa, perunaa, maissia, riisi(jauhoa), possua, nautaa, omenaa ja aprikoosia. lounaaksi menee sellaset n.puoli purkkia liha-kasvissosetta ja välipalaksi sitten n.puoli purkkia hedelmäsosetta. ens vkolla meinaan sitten alotella viljojen testailu eli aamu- ja iltapuurot.
me ollaan aika paljon reissailtu nyt pojan kanssa.. oltiin kaksistaan pari vkoa sitten lapissa ja viime vkonloppuna mies oli meidän mukana kaakkois-suomessa. ens vkolla lähdetään taas poitsun kanssa kaksistaan kohti pohjoista. :) on vielä niin helppo matkustaa tommosen vaavin kanssa, kun ei niin paljon tarvi keksiä tekemistä ja viihdykettä.
mutta nyt voisin alkaa selaamaan teidän tekstejä taaksepäin (jos vaan sivut sen sallivat) ja katsastaa mistä on ollut puhetta.. ehkä tulee mullakin mieleen sitten jotain kommentoitavaa. :)
// mutsiko & sebastian 2.1.08
ps. laitetaanpa vielä lopuksi tämmönen hyvin harvinainen hymykuva poitsusta.. poitsu kyllä on hirvee hymypoika, mutta kameravalon kun näkee niin jää sitä aina tuijotteleen ja joka kuvassa on sitten juuri samanlainen tuijottava katse. :D
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=cb20c7b5-57d0-11dd-b12d-…!
Jaahas, taas on kohtapuoliin yksi päivä pulkassa.
Oltiin tänään Millan kanssa mun luokkakaverin hauvavauvaa katsomassa (me ei olla ottamassa koiraa). Se oli aika liikkis! Rodultaan mustaterrieri. Niillä on ennestään suursnautseri. Siellä oli siis kaksi mustaa jötkälettä - ja Milla-raukka pelkäsi niitä! Alkoi ihan paniikissa itkemään, kun koirat tuli haistelemaan ihan liki naamaa. No, ei se oo kyllä pahemmin koiria (tai muitakaan eläimiä) nähny. Pitänee aloittaa jonkinlainen "siedätys".
Milla on nyt kahtena yönä herännyt keskellä yötä ja alkanut "seurustella", viime yönä valvoin klo 2-4 suhistelemassa ja tissiä tyrkyttämässä. Voi prkls! Ollaan ipun kanssa kohtalotovereita tässä... Muutenkin tissittely (eli herää öisin syömään 4-6 kertaa) jatkuu, herää ekan kerran jo 22-23 aikaan (menee nukkumaan klo 20), ei paljon pidä nälkää loitolla tuo kaurapuuro... En sit tiedä, pitäiskö kokeilla antaa vesipulloa tissin sijaan joku kerta.
Magda: onnittelut kolmesta herätyksestä!!! Oli muuten tosi kauniisti kirjoitettu sun ja T:n suhteesta. T saa olla onnellinen, että sillä on noin herkkävaistoinen äiti!!!
Frimmy: ole onnellinen unenlahjoistasi!! Mä oon ollu havaitsevinani itsessäni sellaista, että nukun nykyään entistä kevyemmin. Herään kaikkiin rasahduksiin ja Millan huokauksiin. Ja miehen kuorsaukseen. Huoh.
Milla käyttää kokoja 62-70 cm. Huomasin just, että vielä käytössä H&M:n puolipotkarit kokoa 2-4 kk. Pituutta neidillä 64 cm.
Mitäs vielä.. Ai niin, hyvää matkaa kaikille matkustavaisille! Berliinissä en oo ollu, mutta oon kans kuullu kovin kehuja siitä. Tekis kyl mieli kans lähteä jonnekin! Saimaallakaan en oo ollu koskaan, heh.
Mies alkoi silittää, menen mittaamaan siltä kuumeen.
Palaillaan ja kauniita unia kaikille!
Laitan tähän vielä (jostain syystä kamalan tumman, sori) kuvan Millasta pesulla. Voiko toista rakastaa joka päivä enemmän??
Miukkis&Milla 3.1.
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=e4750841-5817-11dd-b12d-…!
Mulla alkoi vihdoinkin menkat! Hassua olla siitä näin iloinen. Mutku mä aloin olla jo huolissani ku imetyksen loppumisesta on jo 4kk, tuntui että kaikilla muilla alkoi aikaisemmin, niilläkin jotka imetti.
Jotenkin mä kai pelkäsin ettei ne enää ikinä ala ja mä en sit voi saada enää lapsia.. Mutta huh, toimin mä sittenkin vielä.
Mulla itseasiassa jo pukkaa vauvakuumetta. Ja melkein tuntuisikin että voisi olla jo hyvä aika suunnitella seuraavaa, ois kiva jos sisaruksilla olisi pieni ikäero.
Mut en mä tuon sektiohaavan takia vielä voi/uskalla.. Tuntuu ettei se maha vielä kestä kun haavaan yhä koskee jos venytän mahaa tai jos Ohto pomppii sen päällä.
Niin, ja miuskis: Noista unenlahjoista.. kun mulla ei tosiaan normaalisti edes ole hyvät unenlahjat, vaan harvinaisen huonot. herään pienimpäänkin risahdukseen, on vaikea nukahtaa uudelleen.
Siksi mä niin kauhuissani olenkin että kuinka en herännyt itkuun..!
Niin ja miukkikselle vielä koirista: Kannattaa tosiaan totuttaa lapsi ettei pelkää. Kaverini 3v tyttö ei vissiin tottunut, pelkää hysteerisesti koiria, se on kuulemma aikas hankalaa, niitä kun tulee vastaan kaikkialla.
Voih, mäkin voisin laittaa pesukuvan kunhan saisin aikaiseksi purettua kamerasta..
Äh, nyt Ohto itkee.
Frimmy
Olihan mies ne kuvat jo purkanutkin.
Jos mä nyt tässä ohto sylissä saan kuvan laitettua.
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=b84dcbb8-588a-11dd-b12d-…!
Voi vitsit teillä on ihania vauvoja, minä olen ihan myyty teidän vauvakuvien kanssa. Ei nyt onneksi vauvakuumetta pukkaa mutta on ne kyl söpöi :x
Meidän Tuukalle turkkäsi kahdessä päivässä kaksi hammasta läpi, aikas vauhdilla tuli. Mutta nyt niillä on kiva nakerrella. Miten muilla tammivauvoilla, oliko niitä hampeja jo puhjennut? Mites kiukkuisia ollaan oltu, meillä oltiin, supolla meni pahin kiukku ohi onneksi..
Oletteko keksineet mitään sormiruokaa? Maissinaksuja, leipäpalasta, voileipäkeksejä, banaania, mansikoita järsii meidän poju omin näpein. Ei toki ole vielä kovin taitava mutta harjaantuu koko ajan. Tuo leivän nakerrus on hauskaa.. Muuten meidän esikko oli paljon sihtikurkumpi kuin tämä tosikko!
Tänään ollaan oltu ahkeria :D Siivottiin koko talo (huomenna tulee anoppi lasten vahdiksi..), leivottiin sämpylöitä, mustikkapiirakka on just uunissa, iltaruoaksi ajattelin paistella verilettuja kun ne on miehen lemppareita.
Meillä on muuten noita elukoita omasta takaa ihan tarpeeksi. Koira ja neljä pupusta löytyy, koira ei ole onneksi pahemmin ryömijää kiinnostanut, on siis saanut olla rauhassa. Katsoo kyllä mutta eipä sen enempää kiinnosta..
Minäkin laitan kuvan kun tekin B-)
Piitu ja Tuukka 6,5kk
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=11c8cc42-589b-11dd-8710-…!
Pikku hiljaa alkaa huumori loppua näiden sivujen kanssa... Parit tarinat olen tänne sepittänyt ja lähettämisvaiheessa on mennyt koko tietsikka sekaisin ja tekstit häipynyt sen tien vaikka oon muistanu kopiodakin. Pitäis käyttää sitä wordia.
Oltiin Levillä työnantajani lomahuoneistossa tuossa viime viikolla. Lapset viihtyi, vaikka sääskiä oli vielä rutkasti enemmän kuin täällä. Neidillä meni rytmit vähän sekaisin ja niihin palailu kesti useamman päivän. Vaikka ei mennyt edes automatkoihin hirveästi aikaa, vajaa 200km suuntaansa.
Vaatekoko meillä on nyt 68 ja 74cm, jotkut 62cm housut ja liivimekko on vielä käytössä. Tein vanhempieni luona mukavan löydön: olin joskus teininä jemmannut laatikollisen parhaimpia minulla olleita vauvanvaatteita. Onhan ne suloisia neidin päällä, aitoa retroa vuodelta -79 ja osa vanhempiakin. Ihmeen kittanoita on osa vaatteista, muutama 90cm mekko on aivan sopiva nyt. Silloin se muoti on kai vauvoillakin ollut tyköistuvampi.
Vauvan persoonallisuudesta olitte puhuneet. Meillä neiti on hyvin erilainen kuin minä, minä olin (ja olen kai vieläkin) kilteistä kiltein ja sopeutuvainen, neidillä on nyt jo johtajan elkeet... Keskimmäinen poika on taas aivan samanlainen kuin minä: herkkä, haavoittuva, pohdiskeleva. Huumorintajua myöten olemme samanlaisia. Ja aivan samanlaisia mietteitä on mullakin ollut kuten Magdalla, toivottavasti tuon pojan ei tarvitsisi kaikkia kipupisteitä elämässään kohdata ja tulisi omaamaan hieman paremman omanarvontunnon kuin äitinsä... Esikoinen meillä on oman tiensä kulkija, hän ei tarvitse muita ihmisiä ollakseen hän, pohjimmiltaan hänkin on kiltti. Eli kolme hyvin erilaista lasta meilläkin on, eikä heitä voi millään kasvattaa samalla muotilla.
Neiti heräsi, joten kommentit jää toiseen kertaan. Ihania kuvia olitte laittaneet, suloisia vauvoja!
Laitan (jos onnistuu) meidän neidistä kuvan, jossa eka kertaa syöttötuolissa. Hieman väsyneenä.
aksiina ja Annu 28.1
!http://www.perhe.fi:80/perhe/perheshowimage?id=446cda98-58a7-11dd-b6d2-…!
Olen taas käynyt päivittäin, ja joskus useastikin, mutta on jotenkin hiukan vaikeaa kirjoitella..
(Tämä kirjoituspaikka on normaali. ei ole enää pieni laatikko. jippii :) )
Eilen käytiin ostamassa Mikaelille turvaistuin. Ei ole enää vauvankaukalo, johon herra ei meinannut mahtua. Meinasi hartiat olla liian leveät. Nyt on pojalla tilaa istua. Ensimmäisellä istuin kerralla istui niin leveästi kuin miehet konsanaan. Suloisen näköistä. Ihan sellainen perusistuin. Ei ollut kovin kallis, 79€, mutta on testattu ja hyväksytty ja muuta. Ja on se hieno :)
Hampaat ei ole vielä puhjennu, mutta näyttää joka päivä enemmän tulevan esille. Saas nähä koska h-hetki on :)
Tänään käännyttiin lattialla ensimmäistä kertaa selältä mahalleen. Ihme järjestys kun ensin istuu ja sitten kääntyy...
Ja hyppykiikussa seisoi muutaman sekunnin. Siis SEISOI. Ihan jalat maassa. Huvittavan näköistä :)
Vauvakuume ja koirakuume on täällä. Naapurilla on ruskea labbiksen pentu ja se on aivan ihana. ehkä sitten kun tästä rivarista päästän pois...tosin mies ei halua koiraa. eipä tuo kissaakaan halunnut mutta kyllä sellainen nurkissa lojuu...:D
Ja menkoista. Mulla alkoi kun Mikael oli 2½kk. Vaikka imetin. Oli kyllä järkytys ja pettymys. Ja tällä hetkellä on neljä päivää myöhässä. Apua jos olen pieniin päin. Taas.....
iltapuurolle. see you.
MiiKaro + Mikael 3101
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=ffd38674-58cf-11dd-b6d2-…!
Moi!
Kesäinen ilma ulkona, mutta me ollaan kuopuksen kanssa sisällä. Jotenkin ei osaa mennä vain vauvan kanssa ulos, jos esikoinen on jossain!?
Ihania kuvia olette taas laittaneet!
Mutsiko, meidän esikoinen oli vauvana ihan samanlainen, että kameralle ei hymyilty. Kuopukselta olen saanut ikuistettua enemmän hymyjä ja nauruja, mutta hän taas ei suostu hymyilemään edes kaikille isovanhemmille tai enolleen, joka on hyvin loukkaantunut asiasta :).
Meillä ei ole muuta sormiruokaa kuin maissinaksut. Ilokseni huomasin tänä kesänä, että suomalaiset maissinaksut ovat rantautuneet jopa Ruotsiin! Yleensä kun kaikki erikoisuudet tulee sieltä tänne, välillä näinkin päin.
Esikoiselle annoin myös omenaa, mustikoita ja vadelmia. Leivät, voileipäkeksit, ym. tuli kuvioihin vasta myöhemmin, kun niissä on niin paljon suolaa. Alle vuosikkaalle, kun sitä ei saisi antaa. Olikos se nyt maksa, joka ei osaa sitä käsitellä, vai haima? No, joka tapauksessa, lapsen elimistö ei osaa käsitellä suolaa vielä tässä vaiheessa.
Banaania taas vois kokeilla nyt kuopukselle, kun maha on aina niin löysällä. Esikoiselle ei voinut kuvitellakaan, kun oli ummetusta.
Frimmy, ihanan näköinen amme teillä! En ole aiemmin tuollaista nähnytkään.
Jos vauvakuume nousee sietämättömäksi, niin kannattaa seuraavalla neuvolakäynnillä kysäistä ammattilaisten mielipidettä siihen, kuinka sun sektiohaava kestäisi uuden raskauden (ja synnytyksen).
Niin ja ehkä Ohtolla ei ollut niin kova hätä silloin, kun et herännyt hänen itkuunsa. Mä ainakin luotan siihen kuuluisaan äidinvaistoon, että kyllä sen todellisen hädän tunnistaa ja huomaa.
Meillä ei ole siis vieläkään tullu hampaita, vaikka 4-kuisena poika oireili todella paljon. Samoihin aikoihin moni muukin saman ikäinen tuntui oireilevat hampaanalkuja ja tulikin siihen johtopäätökseen, että tuossa iässä on joku suurempi hampaisiin liittyvä kehitysvaihe.
Piitu, kylläpä teillä oltiin ahkeria! Mulla oli samanlainen käsittämätön tarmonpuuska pari viikkoa sitten, mutta siihen yhteen päivään se lopahtikin. Suursiivouksesta jäi matot laittamatta lattialle ja pölyt pyyhkimättä :/.
Aijai, jotkut jo siirtyy pois turvakaukalosta. Meidän esikoinenkin kasvoi kaukalosta alle 5kk ikäisenä. Tämä toinen tapaus menee siinä varmaan vielä joulunakin tällä menolla. Aluksi luulinkin, että poju kasvaisi yhtä nopsaan kuin esikoinenkin ja hankittiin jo keväällä esikoiselle uusi auton istuin, jotta kuopus saisi hänen vanhansa käyttöön. Nyt se vanha pölyyntyy autotallissa...
Kerroinkohan jo, että meilläkin istutaan?
Jospa menisin tiskaamaan. Tänään onkin tiedossa hammaslääkäri ja Mamma Mia -leffa kera kaverin. Mieluummin kyllä menisin perheen kanssa uimaan, mutta leffa jäisi näkemättä jos ei nyt mentäis.
Kuulumisiin!
T: Justus & poju
Tänään oli 6kk neuvola, Ohto oli taas kutistunut. Ei me saatu mitaksi kuin 67cm, vaikka viimeksi oli 68cm. päädyttiin siihen että edellisellä kerralla (taas) mittavirhe, silloin olikin tullut ihmeen reilusti pituutta. Paino oli sentään hieman noussut, nyt oli 8030g. Nollakäyrillä kuulemma menee tasaisesti, jos tuo viimekuinen pituus jätetään pois laskuista, siitä olisikin tullut hyppäys ylöspäin.
Ja nyt neuvolantäti varmisti myös yhden epäilykseni, jota pelkäsinkin, tai olin jo aika varmakin. Ohtolla on atooppinen iho, ei kuulemma epäilystäkään, juuri semmoiset ihottumaläiskät polvitaipeissa. Toivottavasti se ei ikinä juuri tuosta pahenisi, vaikka se neuvolantäti kyllä sanoi että usein 1-2v iässä se pahenee..
Mistähän se senkin ihotyypin lie perinyt, tietääksemme kellään suvussamme ei moista ole. Mulla on aina ollut hyvä iho, miehellä kylläkin aika paha akne, mutta sehän on melkein päinvastainen vaiva, kun siinä iho on liian rasvainen, atoopikoilla kuiva.
Mutta muuten poika sai vain kehuja ja kiitoksia neuvolassa. Se täti oli ihan ihmeissään miten tukevasti Ohto seisoo jo. Vaikkei vielä varsinaisesti edes istu tai ryömi. Selkä on kyllä kuulemma oikein hienosti suorassa kun avustettuna istuu, eli "istumislupa" on nyt virallisesti saatu!
Justus: Joo, mäkin olen tykänyt tuosta meidän ammeesta ihan älyttömästi. on ollut tosi kätevä kun Ohto oli pieni kun siinä on tuo tuki (ei pelottanut kylvettää vaikka oli tosi kokematon olo kun esikoinen kyseessä..), nyt tykkää polskia sen varassa makoillen. pianhan tuo amme kyllä käy pieneksi, aiotaan hankkia sitten ihan perus-vanna. Mutta saa sitten odotella seuraavaa pienokaista tuo amme..
Huomaa kyllä että mä koko ajan jo suunnittelen kaiken seuraavaa pienokaista varten.. turvaistuimiakin katsellessa kriteerinä pienet ulkomitat ettei sitten vie koko takapenkkiä KUN niitä istuimia on sitten joskus kaksi..ja että ei tartte olla hirmu pitkään menevä, joutaa siirtymään sitten nuoremmalle kun menee Ohtolta pieneksi..
Toivottavasti en joudu pettymään... Olen mä kyllä siihenkin varautunut, äitini ei yrityksistä huolimatta saanut muita lapsia kuin minut ja kaksoissiskoni. ei se ole niin itsestäänselvää.
En nyt tuolla neuvolassa muistanut ottaa puheeksi mun sektiohaavaa ja haaveita seuraavasta lapsesta...mut en nyt tiedä kuuluisikokaan se tuolle tädille, se hoitaa pelkkää lastenneuvolaa, ehkäisyt ja odotusajat sun muut hoitaa toinen täti. Oon mä kyllä ajatellut että joskus lähikuukausina pitää varata aika sinne toiselle tädille puhumaan suunnitelmista... voikohan tuota mun haavaa ja vatsanahan kestävyyttä tutkia jotenkin vaikka ultralla tai jotain..? Mut en mä nyt ihan heti ole kuitenkaan pikkusisarusta ohtolle oikeasti hankkimassa, ainakaan ilman perusteellisia tutkimuksia, koska musta itsestäni tuntuu että se maha ei kestä vielä. En halua olla sitten siitä huolissani koko raskausaikaa. Eli parempi vielä odotella..
Turvaistuimiakin siis käytiin katselemassa! Britaxin Hi-Way on nyt alustavasti päätettynä istuimeksi, mutta ei me ihan vielä kuitenkaan sitä, kunhan nyt Ohto oppii istumaan kunnolla. Vaikka aika ahdasta alkaa kaukalossa olla, se on kai aika pienen mallinen.
Ja matkarattaat kans tilasin, tähän asti pärjätty ilman, mutta nyt tuntui että kyllä mä semmoset sittenkin haluan.
Huh huh tätä rahanmenoa, mut pakko ostaa nyt kun vielä on jonkunkokoiset nuo tulot, pianhan ne tippuu olemattomiin sitten kun tippuu kotihoidontuelle..
Frimmy ja Ohto 250108
Piti palata tuohon leipäjuttuun vielä, minusta harvoin nakerreltu leipäpalanen ei ole haitallista vauvalle. Se vähäinen suolanmäärä ei varmaan haittaa vauvan elimistöä. Ja kun katsoo tuon herran leivänsyöntiä niin sanotaanko että 90% leivästä on lattialla silppuna...
Meillä alkoi eilen korkea kuume, eilen oli 39astetta ja illalla 39.6 astetta. Aamulla 39 taas ja sama jatkuu. Muuten virkeä hymyileväinen itsensä, ehkä hieman aikaisemmin väsyttää kuin normmalisti. Epäilen vauvarokkoa.. Soitin päivystykseenkin ja olivat myös siellä sitä mieltä että jos vauva on virkeä niin odotetaan vielä. Nestettä ja suppoa vaan.. Onko muiden vauvoilla ollut vielä vauvarokkoa?
Toivottavasti menee pian ohi, huolettaa kuitenkin...
Eilen ei toiminut taas tämä penteleen sivusto-katsotaas miten nyt käy!
Ihania kuvia vauvoista! Etenkin mutsikon Sebastian ja nuo kylpykuvat tällä kertaa laittoi hymyilemään=)
Frimmy, mulla oli sektio pojasta ja hän oli 3kk kun aloin oottaa vienoa ja kyllä kroppa sen loitavasti kesti!
Meidän Vieno on rauhallinen ja oikein leppoisa tyyppi.Upeat unenlahjat ja kaikki toimii kakkaa myöten.Unelmavaavi! Jos on nälkä tai väsy, se hän kyllä selkeästi ilmoittaa.
Toista maata tuo 1v8kk poika! Kärsimätön, uhmakas, päättäväinen, sisukas, älykäs,itsepäinen...Eilen kaveri päätti ettei nuku päikkäreitä eikä muuten sitten nukkunut vaikka oli tuhannen väsynyt! Kyllä olo "kiva"loppupäivä sitten kun herran valmiiksi lyhyet hermot olivat olemattomat väsymyksen takia (tunnistan kyllä itseni). Poika turhautuu helposti, jos ei ole virikkeitä.Hän mieluusti ratkoo älyä vaativia dilemmoja kuten yrittää laittaa vaikka jonkun rasian kantta kiinni, availee lapsilukkoja, käyttää esineitä kiipeilemiseen jne.
Kävimme tänään isojen lasten kanssa kolmisin vattuja keräämässä.Vieno sitten niitä maisteli iltapalalla ja tykkäsi kovin.
Semperin kampelamössö ei maistu hänelle.Mikään ruoka ei ole saanut neitiä irvistelemään, mutt atämä sai.Eka kalakokeilu ei siis ollut menestyksekäs=/
Vienolla on kaksi hammasta alhaalla,kun joku hampaista kysyi.
Mekin ostamme käytetyn turvaistuimen.Neiti on jo kasvamassa kaukalostaan ulos.Yhdellä lapsella ollut kolaroimaton ja siisti istuin 40e-ei paha=)
sammermanni ja vieno
menihän se läpi...
Koitan vielä kuvaa laittaa.
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=95c76eca-5a58-11dd-8710-…!
Luin uusimmat viestit ja pitää viel kommentoida...
Suolasta ei missään muualla maailmassa hössötetä siten kuin Suomessa.Kyllä muutama leivänpala silloin tällöin on se ja sama.Vienokin maisteli tänään ruisleipää.Eilen söi villivadelmia.Ne on pieniä ja sulaa suussa mössöksi.
Ja vauvarokko oli miellä muutama viikko sitten.Ainahan se pelästyttää,kun korkea kuume tulee, mutta vauvarokon tuntomerkit ovatkin juuri etti yleensä ole paljon muita oireita.Muutama löysä uloste voi tulla, olla hienoista yskimistä ja silmät punottaa.
sillä olen ihan älyttömän väsynyt. Ei mitään järkeä että silti tänne tulen aikaa viettää, mutta kun en oo moneen päivään kertaakaan käynyt lukemassa kuulumisia...
Takana Innan eka ulkomaanreissu kun Tallinnassa oltiin :) Ke-iltana lähdettiin ja tultiin eilen illalla. Laiva lähti keskiviikkona niin myöhään (21.30), että Innan rytmit sekoontu ja se sai hirveet väsymysitkuraivarit. Sen seurauksena meillä miehen kanssa meni hermot toisiimme, ja sitten sovintoa tehdessä väsyneinä rupesimme puhumaan ja puimaan kaikkea, ja lopulta ehdittiin nukkua varmaan joku kolme tuntia. Kiva siitä sitten lähteä koko päiväksi kaupungille kävelemään ja kiertelemään ja ihmettelemään miten vauvan kanssa kaikki asiat parhaiten hoidetaan. Välillä oli mukavaa ja välillä riideltiin jostakin turhasta. Kotiin tultua olin niin poikki etten jaksanut edes laittautua yöpuulle, jäätiin sohvalle tuijottamaan televisiosta jotakin typerää... vaikka aamulla piti herätä neuvolaan. Ja neuvolan jälkeen mulla oli (äitienpäivästä jäänyt) kasvohoito ja sit piti siivota kotona ja sit tuli minun isä meille ja sit käytiin shoppailemassa ja sit tehtiin ruokaa ja sit piti Inna nukuttaa ja sit piti soittaa kaverille jolle oli luvannut soittaa ja sit... vihdoin hiljainen hetki ja oma rauha. Jolloin heti ensimmäiseksi tänne vauva-lehteen ;) Silmät vaan ei meinaa pysyä auki.
Tänään oli neuvola - kaikki muu oli hyvin, mutta Innan pituuskasvu minua itseäni huoletti, kun Inna on vasta 66 cm. Viime kuusta on tullut vaan sentti lisää, ja kahteen kertaan kuitenkin mitattiin.
Oi ei, mulla oikeasti yrittää silmät mennä väkisin kiinni. Pakko lopettaa. No kerkesinpä ainakin lukea kaikki teidän lähipäivinä kirjoittamat tekstit.. :)
Pajunkukka ja Inna s. 29.1.
P.S. Innan kännykkäriippuvuudesta (kuten Ipu niin hauskasti asian ilmaisi) on kaukana asuvia isovanhempia varten pistetty video nettiin, käykää katsomassa jos kiinnostaa ;) [http://www.rajapaju.com/videot/ryominta.mpg]
Miehen kesäloma loppui ja arki alkoi täälläkin. Joten päätin sitten palauttaa tammitädit ruotuun ja ottaa uuden pinon heti maanantaina.
Vähän hirvitti että miten tähän peruselämään taas sopeutuu, mutta kyllä tämä tästä... Olen vasta yhden kerran hermostunut tuolle esikoiselle, ja sehän ei ole paljon, eihän?
Sisu on aloittanut ihan todella nuo yövalvomiset. Tuntuu että on paluu lähtöruutuun. Tilanne on jatkunut jo pari viikkoa, joten ei ne kaksi puhjennutta hammastakaan ENÄÄ voi olla syynä. Ellei se sitten pukkaa koko tekarikalustoa kerralla!
Viime yönä taas ainoastaan torkahtelin, yhtäjaksoista unta en saanut ollenkaan. Itkua, välillä painajaismaista huutoa, öninää. Onneksi ei sellaista vaikertavaa itkua, vain levottomuutta. Ja sitten taas neljältä herra oli pirteä kuin palokärki, seurusteli ja naureskeli pari tuntia. Hienoa. Ja kun nukahdimme, esikoinen könysi sänkyyn. Että näin tämä viikko käynnistyi. Onneksi tuo lapsi on perusasenteeltaan äärettömän iloinen ja nauravainen, se korvaa kyllä moninkerroin valvotut yöt.
Sammermanni ei päässytkään viime viikon treffeille, harmi. Olisi ollut ihana nähdä Vienoa. Kyselit Sisun vaatekokoa, ukko käyttää 74 ja 80 cm vaatteita. Yksi päivä laitoin vahingossa 68 verkkarit miehelle päälle ja ei niissä kehdannut mihinkään lähteä ;) Hihat ja lahkeet liian lyhyet ja kuteet pinkeät kuin painitrikoot... heh. Ja yhdet lappuhaalarit, joissa esikoinen jo KÄVELI, ovat Sisulle jo aika kireät (74 cm). Siitä tulee iso sisukas mies...
Meillä on 6 kk neuvola ylihuomenna, sitten saadaan taas mittoja.
Poika on kyllä kovin tarkkaavainen ja ihan kympillä mukana isoveljen touhuissa. Aivan onnellisena leikkii palloilla ja soivilla leluilla, hihkuu ja nauraa ja paiskoo palloja minkä kerkiää.
Tänään mulla olisi tavoitteena keksiä, miten saan koripallotelineen järkevimmin tikapuihin kiinni. En haluaisi pultata talon seinään niin painavaa rotiskoa, johan verhouslaudatkin ratkeaa. Joten josko sen tikkaisiin saisi jollain kulmaraudoilla. Siinäpä mammalle pohtimista...
No niin, esikoisen huoneen siivous odottaa. Kunhan tuo nuori mies saisi ruokansa syötyä.
ipu ja nuoret miehet
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=b9343a08-570a-11dd-b12d-…!