Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyhmä kysymys mutta "saako" kerrostalossa laulaa? Siis niin että se kuuluu naapuriin

Vierailija
22.02.2019 |

Muutin juuri uuteen osoitteeseen, tässä kerrostalossa on ikänsä puolesta jokseenkin huono äänieristys kun alakerrasta kuuluu puhe epäselvänä muminana läpi asuntooni jos siellä puhutaan kovaa (50-luvulla rakennettu talo.) Niinpä mietin kehtaanko lauleskella omassa asunnossani kun se todennäköisesti kuuluu ihan yhtä lailla muihin asuntoihin. Ihan siis ilman mitään karaokevälineitä tms. En kuitenkaan halua tahallaan ärsyttää ketään jollain celine dion tulkinnoillani.

Edellisissä asunnoissa on aina ollut niin hyvät äänieristeet ettei ole tarvinnut asiaa pahemmin miettiä. Lauluääneni on ihan kiva mutta ymmärrän kyllä ettei joku naapuri välttämättä halua sitä kuunnella. En ole koskaan nähnyt ketään livenä niin en tiedä millaista porukkaa täällä asuu. Toisaalta kai sitä omassa kodissaan saa laulaa vaikka oopperaa mutta silti mietityttää mitenköhän kovaa se kuuluu naapuriin.

Tai kysytään tätä näin, mitä itse ajattelisit laulavasta naapurista? (Siis sellaisesta joka ei ole ihan sitä raakkuvaa pubiruusu-osastoa. :D)

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kerran naapurissa romaninainen, joka soitti kitaraa ja lauloi äärettömän kauniisti. Hän soitti ja lauloi ehkä pari kertaa viikossa maltillisen hiljaisesti ehkä puoli tuntia kerrallaan päiväsaikaan. Oli ihan ok.

Vierailija
2/28 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun naapurini lauloi usein kotonaan kovaäänisesti. Kerran rapussa sanoin sille, että taitaa pitää laulamisesta. Tyttö lehahti aivan punaiseksi, eikä laulua ole sen jälkeen kuulunut. Eikä sillä, etteikö olisi hyvin laulanut. 😂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kun ajattelet naapureitasi! Näin laulajan naapurina totean, että sinällään on laillista loilottaa aamukahdeksasta iltakymmeneen, mutta toki olisi ystävällistä rajoittaa laulaminen vaikkapa viiteen sessioon päivässä, niin että välillä olisi hiljaistakin. Suihkussa laulaminen kuuluu kovempaa, joten panosta laulun tasoon silloin erityisesti;)

Vierailija
4/28 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit voinut jättää tuon keskimmäisen kappaleen kokonaan pois.

Vierailija
5/28 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli kerran laulava naapuri. Hän asui seinäni takana ja laulusta sai hyvin selvää. Hän lauloi erityisen usein sitä ”Asemalta kaikuivat kuulutukset” -kappaletta. Ei minua haitannut, eikä sitä koskaan tapahtunut kymmenen jälkeen.

Vierailija
6/28 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus kesällä naapuri soitteli parvekkeella kitaraa ja lauloi hyvällä äänellään. Ei kauan, ei usein, eli oikein ok oli. Joka päivä hoilottaminen ehkä ei niin hyvällä äänellä on huono idea, ei kukaan sellaista halua kuunnella. Less is more, tässäkin asiassa.

Vierailija
7/28 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laulanut kerrostalossa silloin kun on laulattanut, mutta en koskaan hiljaisuusaikana. En tiedä naapureiden mielipidettä asiaan, mutta valituksia asiasta ei tullut.

Vierailija
8/28 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut Lapinlahden Lintujen jäsenen alakerrassa. Ei ne kyllä kyselleet saako laulaa. 

Vierailija
9/28 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva kun ajattelet naapureitasi! Näin laulajan naapurina totean, että sinällään on laillista loilottaa aamukahdeksasta iltakymmeneen, mutta toki olisi ystävällistä rajoittaa laulaminen vaikkapa viiteen sessioon päivässä, niin että välillä olisi hiljaistakin. Suihkussa laulaminen kuuluu kovempaa, joten panosta laulun tasoon silloin erityisesti;)

Hahah, en onneksi ole kotona 24/7 joten laulusessiot olisivat ehkä aivan maximissaan tunnin max. pari kertaa viikossa. Ja toki hiljaisuusaikana olen hiljaa, sillä haluan itsekin nukkua! En voi sanoa laulamista ihan harrastukseksi, vaan se on minulle ennemminkin tapa joskus rentoutua hektisen työpäivän jälkeen, mutta tiedostan toki että naapuri voi arvostaa myös sitä että olisin hiljaa. Suihkussa en ole kehdannut laulaa sillä näiden 50-lukulaisten äänieristysten (olemattomuuden) takia se kuuluisi varmaan ylimpään kerrokseen asti.. :D

Ap

Vierailija
10/28 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin kerran huonoeristyksisessä talossa, jossa pidettiin joitain kitarointi- ja halleluja-tuokioita isommalla porukalla yläkerrassa. Must se oli jopa ihan piristävää kuunneltavaa. Olen itsekin miettinyt ap:n dilemmaa tässä viime aikoina, tosin nykyasunnossani on onneksi parempi äänieristys.

Vierailija
11/28 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olisi aika ankeaa elämä jos ei koskaan saisi laulaa.

Vierailija
12/28 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lauletaan! Elämä on iloleikki!

Vierailija
13/28 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä laulaminen on kantapäiden jyskyttelyä parempi juttu 😍

Vierailija
14/28 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laula pois. Ei ole kielletty! Jotkut oudot ihmiset eivät siedä toisten laulamista. Mikähän siinäkin lie taustalla?

Vierailija
15/28 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laula pois, ap. Harvemmin kukaan jaksaa tuntikausia laulaa, joten ei pitäisi haitata jos kuuluu naapuriin. Itse asun selvästi singer song writerin naapurissa, ja minusta on oikein hauska kuulla välillä hänen kappaleitaan.

Vierailija
16/28 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laulaminen kuuluu ihan normaaliin elämään. Kunhan ei siis hiljaisuuden aikana lauleskele niin antaa mennä.

Vierailija
17/28 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista kaikille! :) Ap

Vierailija
18/28 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea normaaliin elämään kuuluvaa saa tehdä, mutta ei niin, että siitä tulee naapureille häiriötä. Eli ei yöllä, ei tuntikausia putkeen, ei joka ikinen päivä, ei kirkkopyhinä eikä tahallaan kiusantekomielessä.

Tämä on hyvin pitkälti itse kunkin oppimista käytöstavoista ja arvoista kiinni, mutta jos joku jostakin valittaa, siitä on erittäin viisasta ottaa opikseen ja muistaa, että kerrostalossa kaikki joustavat.

Se, joka ei ota muita huomioon riittävästi vaan olettaa olevansa oikeutettu häiritsemään muita, voi saada omasta kämpästään kenkää kolmeksi vuodeksi yhtiökokouksen enemmistöpäätöksellä, vaikka omistusasuja olisi. Vuokralainenhan häädettäisiin lopullisesti.

Suosittelen sinulle lauleskelua ja kun törmäät naapureihin, moikkaat ja kysyt, kuuluuko laulusi liian usein tai liian kovaa heille. Sanot, ettet halua ketään tarkoituksella häiritä. Hyvä käytös ja toisten huomioiminen auttaa näissä asioissa ihan valtavasti. Samalla voit sanoa, että asia tuli mieleesi kun keskustelukin kuuluu rakenteiden läpi (tästä naapuri tajuaa, ettei itsekään ole hiirenhiljainen).

Vierailija
19/28 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua haittaisi jos ei laulaisi aikaisin aamulla tai myöhään illalla. Lisäksi jos laulaminen ei ole ihan jokapäiväistä.

Mun naapurissa asuu eläkeläispariskunta. He eivät tunnu ymmärtävän, ettei kerrostalossa voi tehdä verstastöitä. Tuntuu niin ikävältä mennä huomauttamaan.

Ovat silleen ovelia etteivät esim.tuntikausia poraa tai hakkaa vasaralla tai sahaa. Tekevät sellasissa muutaman minuutin pätkissä. Usein vielä klo 12 jälkeen yöllä. No silloin eivät poraa, mutta nakutusta kuuluu, työkalujen tiputtelua ja kanta-askeleita.

Mutta mulla hermo menny, koska tämä on ihan jokapäiväistä. Monta kertaa olen herkkäunisena herännyt näihin ääniin. Lisäksi olen paljon kotona nyt kun olen työtön.

Vierailija
20/28 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei haittaa naapurin musisointi ja lauleskelu päiväsaikaan, mutta muutama heippa-lappu on pitänyt välillä laittaa, kun yörauha unohtuu. Ikävä heräillä arkisin. Ap ei vaikuta tämmöiseltä epeliltä. Itsellä ajatuksena seuraavista tehdä jo muistiinpanot viralliseen varoitukseen...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi