Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia Litalgin -nimisestä lääkkeestä?

Vierailija
22.02.2019 |

Mulle määrättiin tuota tänään vatsavaivoihin suhteellisen nopean lääkärikäynnin päätteeksi. Mulla on tapana googlailla itselleni tuntemattomat lääkevalmisteet, ja tällä haulla löytyi Fimean artikkeli, josta lainatakseni:
"Metamitsolia sisältävä Litalgin aiheuttaa agranulosytoosia. Siksi Litalginia tulisi määrätä vain tarkan harkinnan jälkeen, eikä lainkaan pitkäaikaiseen käyttöön, ellei potilas ole tiiviissä seurannassa. Potilaille on kerrottava agranulosytoosin oireista ja neuvottava hakeutumaan lääkäriin heti, mikäli niitä ilmenee."
?? Olen vähän hämmentynyt, sillä mulle ei sanottu tästä mitään, eikä minkäänlaista jatkokäyntiä sovittu. Onko muut syöneet tätä, mitä olette olleet mieltä? Onko teille kerrottu riskeistä jne? Suositteletteko?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Litalginia on mahdoton käyttää tarttuu ruokatorveen eikä mene alas. Miksi lääkettä ei ole pinnoitettu.

Vierailija
22/37 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain pahoihin endometrioosi kipuihin. Paras lääke oli niihin. Sain myös suppoina tätä kamaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sain sitä jälkisupistuksiin 😳

Minä sain synnytyksen avautumisvaiheessa. Onkohan se yleistäkin?

Vierailija
24/37 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otatteko tabletteina vai murskaatteko tabletin veteen.

Vierailija
25/37 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse myös saanut tätä jälkisupistuksiin, ei auttanut kyllä yhtään.

Vierailija
26/37 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuo oli ainoa lääke, mikä auttoi sappikipuihin ennen leikkausta. En  muista saaneeni mitään sivuvaikutuksia ja olen hyvä nielemään hankalampiakin tabletteja. 

Vierailija
27/37 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin määrättiin sappikivikohtauksiin, mutta lääkkeellä ei ollut mitään vaikutusta kipuun. Ja suurimman osan ajasta oksensin pillerin muutenkin pois. Mutta siis kipuihin sillä ei ollut mitään vaikutusta. Sairaalassa sain sitä nestemäisenä suoraan suoneen, mutta kipuun sillä ei edelleenkään ollut vaikutusta. Ei luonnollisesti haittavaikutuksiakaan.

Vierailija
28/37 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni lääkäri kieltäytynyt reseptin kirjoittamisesta.

Ruotsissa lääke vedettiin markkinoilta.

Vierailija
29/37 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti vaaralliset sivuvaikutukset sen verran todennäköisiä että Litalginia ei enää määrätä. Itsellänikin oli tuota aikanaan sappikivikohtauksiin.

Jos on vanhaa litalgiinia niin en suosittele käyttämään. Sen verran ikäviä ovat nuo haitat ettei kannata riskeerata.

https://www.mediuutiset.fi/uutiset/fimea-varoittaa-laakareita-litalgini…

"Suomessa Litalginin käyttöä on rajoitettu agranulosytoosin riskin takia vuonna 2017. Litalginin käytön tulisi kestää vain lyhimmän tarvittavan ajan. Jos Litalginia kuitenkin käytetään yli viikon ajan, pitää potilaan perusverenkuva ja valkosolujen erittelylaskenta tarkistaa viikoittain."

”Ilmoitusten perusteella Litalginin käyttö kuitenkin aiheuttaa yhä vaikeita, potentiaalisesti hengenvaarallisia sairaalahoitoa vaativia neutropeenisiä infektioita osalle lääkkeen käyttäjistä. Ilmoitusten perusteella verenkuvaseuranta ei aina vaikuta toteutuvan asianmukaisesti, kun potilaalle määrätään lääkettä kotona otettavaksi. Joissakin ilmoituksissa potilas on kehittänyt vaikean neutropenian hyvin nopeasti muutamissa päivissä Litalginin aloituksen jälkeen”, Fimean tiedotteessa todetaan..

Vierailija
30/37 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain sitä sektion jälkeen. Ymmärrän oikein hyvin sen käytön jossakin akuutissa tilanteessa, kun ainakin minulle oli tehokkain lääke, mutta kai pitempiaikaiseen tarpeeseen pitäisi olla muuta hoitoa.

Vierailija
31/37 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosia sitten sain sappikivikipuihin. Auttoi hyvin, opin välttämään ruuat, jotka sappea ärsyttää, enkä lääkettä enää tarvinnut.

Ei sivuvaikutuksia tai ongelmia.

Vierailija
32/37 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti vaaralliset sivuvaikutukset sen verran todennäköisiä että Litalginia ei enää määrätä. Itsellänikin oli tuota aikanaan sappikivikohtauksiin.

Jos on vanhaa litalgiinia niin en suosittele käyttämään. Sen verran ikäviä ovat nuo haitat ettei kannata riskeerata.

"Suomessa Litalginin käyttöä on rajoitettu agranulosytoosin riskin takia vuonna 2017. Litalginin käytön tulisi kestää vain lyhimmän tarvittavan ajan. Jos Litalginia kuitenkin käytetään yli viikon ajan, pitää potilaan perusverenkuva ja valkosolujen erittelylaskenta tarkistaa viikoittain."

”Ilmoitusten perusteella Litalginin käyttö kuitenkin aiheuttaa yhä vaikeita, potentiaalisesti hengenvaarallisia sairaalahoitoa vaativia neutropeenisiä infektioita osalle lääkkeen käyttäjistä. Ilmoitusten perusteella verenkuvaseuranta ei aina vaikuta toteutuvan asianmukaisesti, kun potilaalle määrätään lääkettä kotona otettavaksi. Joissakin ilmoituksissa potilas on kehittänyt vaikean neutropenian hyvin nopeasti muutamissa päivissä Litalginin aloituksen jälkeen”, Fimean tiedotteessa todetaan..

Näin minuakin apteekissa varoitettiin Litalginista. En käyttänyt enää. Ei tosin kovin paljoa auttanutkaan sappikipuihin, Panadol auttoi sanan verran. En itse ryhtyisi ainakaan säännöllisesti syömään.

Itse sain apua rajuihin vatsakipuihin ruokavaliosta. Tylsää, kun joutuu rajoittamaan syömisiä, mutta paljon parempi vaihtoehto kuin pillerien popsiminen.

Vierailija
33/37 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuosia sitten sain sappikivikipuihin. Auttoi hyvin, opin välttämään ruuat, jotka sappea ärsyttää, enkä lääkettä enää tarvinnut.

Ei sivuvaikutuksia tai ongelmia.

Lisään vielä että Litalgin oli satunnaiskäytössä, toiste en ole tarvinnut.

Vierailija
34/37 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain kyseistä lääkettä sappikohtauksen jälkeen. Pariin kohtaukseen se auttoikin, mutta sitten lakkasi auttamasta ja sain ihan järkyttäviä mustelmia joka puolelle kehoa. Kukaan ei ole mitenkään seurannut verenkuvaani. Minulle ei kerrottu mitään lääkkeen haittavaikutuksista.

Nykyään en enää ota, vaan kärsin ne kohtaukset. Kun ketään ei tunnu kiinnostavan, olen muutamaan otteeseen ajellut lanssilla sairaalaan kun kohtaus on kestänyt yli 12 tuntia ja asialle ei ole tehty siellä yhtään mitään. Ainoa mitä on sanottu että onko sinulla tarpeeksi Litalginia. Kun yrtitän kertoa että se ei auta, lääkäri ei kuuntele. Kun ehdotan että otettaisiin magneettikuva, lääkäri ei kuuntele. Sanoo vaan että minut kotiutetaan ja kivut ovat kovat. Lähden siis sairaalasta kivusta kippurassa hoippuen kotiin ja odotan muutaman päivän että kivut laantuvat. 

En pysty syömään kuin vähän riisiä ja porkkamuhennosta. Olo alkaa olla tosi heikko.

Eikö nykyään oikeasti sappikiville tehdä yhtään mitään? Odotetaan että potilas kuolee nälkään?

Vierailija
35/37 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain kyseistä lääkettä sappikohtauksen jälkeen. Pariin kohtaukseen se auttoikin, mutta sitten lakkasi auttamasta ja sain ihan järkyttäviä mustelmia joka puolelle kehoa. Kukaan ei ole mitenkään seurannut verenkuvaani. Minulle ei kerrottu mitään lääkkeen haittavaikutuksista.

Nykyään en enää ota, vaan kärsin ne kohtaukset. Kun ketään ei tunnu kiinnostavan, olen muutamaan otteeseen ajellut lanssilla sairaalaan kun kohtaus on kestänyt yli 12 tuntia ja asialle ei ole tehty siellä yhtään mitään. Ainoa mitä on sanottu että onko sinulla tarpeeksi Litalginia. Kun yrtitän kertoa että se ei auta, lääkäri ei kuuntele. Kun ehdotan että otettaisiin magneettikuva, lääkäri ei kuuntele. Sanoo vaan että minut kotiutetaan ja kivut ovat kovat. Lähden siis sairaalasta kivusta kippurassa hoippuen kotiin ja odotan muutaman päivän että kivut laantuvat. 

En pysty syömään kuin vähän riisiä ja porkkamuhennosta. Olo alkaa olla tosi heikko.

Eikö nykyään oikeasti sappikiville tehdä yhtään mitään? Odotetaan että potilas kuolee nälkään?

Etkö muka pääse leikkaukseen? Kuulostaa oudolta. Minulle ainakin usein tarjottiin sitä vaihtoehtoa.

Vierailija
36/37 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoitusten perusteella Litalginin käyttö kuitenkin aiheuttaa yhä vaikeita, potentiaalisesti hengenvaarallisia sairaalahoitoa vaativia neutropeenisiä infektioita os

Ja höpöhöpö. Litalginia määrätään edelleen ja on toimiva lääke. Sivuvaikutus on vaikea, mutta erittäin harvinainen. On edelleen käytössä monissa maissa. Myös Suomessa.

Vierailija
37/37 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita lääkkeen sivuvaikutuksia ei kannata lukea kuin piru raamattua. Niissä tiedoissa pitää mainita sivuvaikutus vaikka tyyliin 1/1000 käyttäjästä on sen saanut. Eihän sitä yhtään mitään lääkettä uskaltais käyttää, jos jokaista sivuvaikutusta alkais pelkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan