Miltä tämä teistä kuulostaa? Yrittääkö mies alistaa minut vai mitä?
Meillä on siis tilanne, että mies valittaa jatkuvasti etten tee tarpeeksi meidän perheen eteen vaikka totuus on, että ilman minua mikään asia ei tulisi hoidettua. Teen siis paljon perheen sisäistä metatyötä, jotta kaikki rullaa.
Meillä on kolme teini-ikäistä lasta ja kotityöt on jaetty tasan sekä näille lapsille, että meille aikuisille. Kullekin työt oman vahvuus-/mukavuusalueensa huomioiden. Kaikki siis eivät tee kaikkia töitä, mutta kaikilla on töitä ja työt ovat keskenään verrannollisia. Eli kukaan ei kokonaisuutena pääse toista helpommalla. Ja aikuisilla on vähän isommat työt ja vastuut näiden helppojen kotitöiden lisäksi.
Tämä järjestely ei nyt yhtäkkiä miehelle enää sovikaan vaan hän valittaa, kun minä en tee hänen mielestään tarpeeksi. Nyt hän on alkanut vaatia, että minun pitäisi yksin siivota koko talo hänen nähtensä. Se ei siis riitä, että me muut ollaan perjantaisin siivottu talo kimpassa ennen kuin hän tulee töistä. Vaan nimenomaan minun täytyisi homma tehdä ja vasta sitten kun hän on kotiutunut, jotta voisi todistaa minun tehneeni kaiken yksin.
Miltä tämä teistä kuulostaa? Onko ihan normaalia vai yrittääkö mies jotenkin hallita ja alistaa minua nyt? (Meillä on ollut aiemmin kiistaa asiasta, että kun minä hoidan ja organisoin kaiken, niin hän ei koe olevansa perheen pää) Itse koen tuollaisen vaatimuksen nyt yhtäkkiä kovin nöyryyttävänä. Mies siis väittää etten ole ikinä elämässäni kuulemma imuroinut ja nyt haluaa tuollaisella pakottamisella muka todistaa jotain. (Ja olen kyllä aiemmin ihan asunutkin yksin ja ollut joskus mm. yksinhuoltaja, jotta siivoaminen kyllä on tuttua. Olenpa joskus sitä tehnyt jopa työkseni!)
Kommentit (24)
Ei hyvää päivää minkälaisia perheitä sitä onkaan olemassa... Juu ei ole muuta sanottavaa. Olen sen verran pöyristynyt siitä, että joku viitsii ottaa tuollaisia kommentteja kuuleviin korviinsa edes.
Se, että mies on kertonut haluavansa olla "perheen pää" kertoo kaiken tarvittavan. Sinun paikkasi on silloin olla nainen nyrkin, hellan ja imurin välissä. Tuollaiset konservatiiviset miehet vaativat naiselta siivoojan, kokin, lastenhoitajan ja seksiorjan roolia. Tietenkin mies kokee silloin tasa-arvoisen työn jaon itsensä sortamisena ja kiusaamisena.
No en tiedä mitä yrittää, mutta ei tuo ihan normaalilta kuulosta. Jostain nyt kenkä puristaa, kannattaisi ehkä alkaa keskustella ennen kuin juttu räjähtää käsiin.
Kuulostaa pimeältä. Miehen kuuluisi kotiin tullessaan korkeintaan todeta että onpas mukavaa kun täällä on siivottu.
Älä h.. tissä lähde sen vaatimuksia täyttämään. Järjetöntä.
No huh mitä porukkaa sitä on. Kyllä, miehesi alistaa sinua. Kuka sanoo haluavansa olla "perheen pää". Mä nauraisin tuollaisille vaatimuksille. Kohta lapset muuttaa omilleen, niin voit jättää miehen yksinään siivoamaan.
Niin siis että sinun pitäisi siivota talo yksin ja mies itse ei osallistuisi vaan pelkästään katselisi työskentelyäsi?
Huhhuh. Älä suostu. Miehellä on nyt kyllä asennemuutoksen paikka.
Siis ihan puun takaa tuli, että hänen pitää nähdä sinut siivoamassa eikä lapset saa osallistua? Mitä sen päässä liikkuu?
Mitä vastasit? Mä saattaisin sanoa muutaman ikävän asian miehen osallistumisesta siivoamiseen ja jatkossa voisikin hoitaa sen ihan keskenään.
Onko se muissa asioissa tollanen alistaja? Ilmeisesti jos on vinkunut jo ennen, ettei ole "perheenpää".
Anna ukon hoitaa kuukausi KAIKKI lasten lääkäreistä yms lähtien jos se jotenkin kohottaa miehisyyttä kun on vastuussa eikä apua heru eikä asioita tehdä valmiiksi.
Ei hyvää päivää mikä urpo :D
Sinä voit kysyä mieheltäsi että mikäs ruuvi siltä on pudonnut.
Tai sitten sanot että v*** imuroi yksinäs.
Mies on ehkä jutellut teidän työnjaostanne kavereidensa kanssa, luetellut tekemänsä työt ja kaverit ovat sitten ihmetelleet että miksi vaimo ei tee noita tehtäviä.
Käsitys siitä, että kotitöiden tekeminen on naisten vastuulla, istuu ikävä kyllä tiukassa. Samoin se, että kotitöissä "auttavaa" miestä ihaillaan. Ylipäätään se, että oman osuutensa tekemistä kutsutaan auttamiseksi on todella väärin. Eihän naisetkaan puhu että hei, mä oon tosi hyvä osallistuva äiti kun autan miestäni laittamalla ruokaa ja pesemällä pyykkiä.
Kuulostaa täysin järjettömältä. Onkohan miehelläsi mielenterveysongelmia?
Minä ymmärrän sen, että mies haluaa olla perheen pää. Mutta johtajuus ei synny pakottamisesta tai kontrolloimisesta. Miehellä on paljon opittavaa...
Väitän, että kyllä, mies yrittää pakottamisella ottaa kaapin paikan. Miesten maailmassa pelolla hallitseminen ja uhkaileminen on usein vallan merkki.
Epätervettä tuo on. Ei tämäkään ehdotus ole tervettä, mutta jos suhteenne perustuu kaupankäyntiin, niin anna vastatehtävä. Sinä imuroit, jotta mies näkee sen, ja mies tekee samaan aikaan jotain, mitä sinä et ole koskaan nähnyt hänen tekevän.
Tällainen kaupankäynti ei kuulu terveeseen parisuhteeseen, mutta jos se kuuluu miehen maailmaan, niin pelaa hänen säännöillään.
Joo, aika puun takaa tuli nyt yhtäkkiä tälläinen vaade. Ja sanoin hänelle, et jos hänelle on kynnyskysymys se, että näkee naisen imurin varressa, niin herra on hyvä ja etsii itselleen sellaisen naisen. Minä en siihen alistu.
Vissiin taas käynyt perinteisesti, että mies on ihastunut vahvaan naiseen, mutta ei sit lopulta olekaan tyytyväinen, kun se nainen sitä on joka asiassa eikä suostukaan kotiorjaksi.
lakkaat tekemästä mitään, eiköhän mies opi olemaan. Siis lopetat ihan kaiken, huolehtikoon itse kaikki lastenkin vaatteet ja harrastukset jne. jne. Lähde kylmän viileästi viikoksi pois.
Onkohan sillä joku keski-iän kriisi? Itse ottaisin tollasen siivousvaatimuksen vitsinä enkä palaisi aiheeseen enää.
Pottuillakseni saattaisin alkaa kysyä mieheltä ohjeet kaikkeen niin saisi kokea olevansa perheen pää.
Siinä kun kymmenennen päivän kohdalla kysyy kuka laittaa tänään ruoan, mitä syödään, kuka käy kaupassa ja minkä merkkistä makkaraa ostetaan niin voi mies jo miettiä ettei se kaiken päättäminen niin kivaa ole.
Tietenkin kaikki lasten asiat jättäisin miehen päätettäväksi, lapset saisi kysyä kaiken isältään ja kertoa koulujutut isälleen jne.
Jos ongelma jatkuisi eikä keskustelu aiheesta auttaisi pitäisi kyllä todella miettiä onko mies sairastunut ja/tai onko suhteella jatkoa.
Vierailija kirjoitti:
PORVOOSSA TAAS TAPAHTUU.
Tapahtuisikin! Mutta tämä on ihan täyttä totta minun elämässäni. Mies on myös lakannut harrastamasta seksiä kanssani, koska ei halua enempää lapsia eikä luota ehkäisyyn.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa täysin järjettömältä. Onkohan miehelläsi mielenterveysongelmia?
Mielenterveysongelman puhkeamiselta tuo minustakin kuulostaa. Joku paranoidinen skitsofrenia tulee mieleen.
Sen jälkeen kun vaimo alkoi puhumaan metatyöstä, minä sanoin hoitavani sen puolen kunhan vaimo tekee muun.
Siihen loppu höpinät.
Hullu. En alistuisi.