Mistä kannattaisi hankkia sijoitusasunto?
Kiinnostaa erityisesti vuokratuotto suhteessa sijoitettuun pääomaan. Ja toki myös se että vuokralainen löytyy kohtuuhelposti, mutta mikään kohtuuton riski ei ole se jos asunto joskus satunnaisesti on kuukauden tai pari tyhjillään.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingin keskustasta 150-250 neliötä. Mm. diplomaatit kiinnostuvat hyväkuntoisista asunnoista.
Helsingin keskustassa suurin etu on se että vuokralaisen löytää aina. Tuotto on aika heikkoa suhteessa asunnon hintaan.
Niin, minulla on sijoituskaksio. Tuotto on alle 3%, mutta toisaalta asunnon arvo nousee koko ajan.
Halvimmilla alueilla asunnon arvo nousee enemmän. Neliöhinnat esim Herttoniemessä ja Myllypurossa tai Tikkurilassa ovat nousseet kohisten. Siellä neliöhinta on jo 4000 e molemmin puolin, kun Kontulassa 2000 e.
Siksi pitää mennä kauemmaksi, hki remontoi nyt metroasemia, ja se nostaa alueen hintoja,Vuokrapyyntö on hieman vähemmän, mutta tuotto jää hyväksi. Ja kyllä niitä asunnon tarvitsijoita on laitakaupungillakin. Kun on julkiset yhteydet kunnossa.
Sijoitusasunnossa en katsoisi asunnon arvon ousua, vaan sitä, että sen saa hyvin vuokralle pitkälle tulevaisuuteenkin. Ja tietenkin hankintahinnan ja vuokran suuruuden välinen suhde on yksi tekijä, arvokkaampi kuin asunnon arvon muutokset. Paitsi tietenkin jos on riskinä se, että asunto pitää myydä. Yleensä vain jos se pitää myydä maailman tilanteessa vallitsevien taloussyiden takia, niin jokainen asunto on silloin halvimmillaan.
Kyllä minä ostan asuntoja sen takia, että teen voittoa myynnin kohdalla. Vuokratuotto on minulle vain sitä, että saan tuottoa siltä ajalta, kun odotan arvonnousua.
No, on minulla yksi asunto, jonkaarvo ei nouse enää. Tai nousee vain samassa suhteessa kuin koko hgin asunnot. Alueen hinataso on jo kohonnut, ja ei ei nouse enää. Pidän sitä kuitenkin, kun minulla on loistavat vuokralaiset. Mutta kun he lähtevät, laitan asunnon myyntiin. Ja siirryn kauemmaksi itään.
Ja helsingissä saat varmasti asuntosi vuokralle, oli se lähes missä tahansa.
Heinolasta! Täällä on kasvavia, lupaavia yrityksiä ja kasvun mahdollisuudet ovat miltei rajattomat.
Yksiö yliopistokaupungin keskustan liepeiltä. Mä harkitsen stadin kaksion myymistä ja kahden-kolmen yksiön hankkimista sillä. Toki sitten joutuisi välittäjää käyttämään, mutta silti tuotto pitkällä aikavälillä olisi paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingin keskustasta 150-250 neliötä. Mm. diplomaatit kiinnostuvat hyväkuntoisista asunnoista.
Helsingin keskustassa suurin etu on se että vuokralaisen löytää aina. Tuotto on aika heikkoa suhteessa asunnon hintaan.
Niin, minulla on sijoituskaksio. Tuotto on alle 3%, mutta toisaalta asunnon arvo nousee koko ajan.
Halvimmilla alueilla asunnon arvo nousee enemmän. Neliöhinnat esim Herttoniemessä ja Myllypurossa tai Tikkurilassa ovat nousseet kohisten. Siellä neliöhinta on jo 4000 e molemmin puolin, kun Kontulassa 2000 e.
Siksi pitää mennä kauemmaksi, hki remontoi nyt metroasemia, ja se nostaa alueen hintoja,Vuokrapyyntö on hieman vähemmän, mutta tuotto jää hyväksi. Ja kyllä niitä asunnon tarvitsijoita on laitakaupungillakin. Kun on julkiset yhteydet kunnossa.
Pasilassa hinnat ovat nousseet jopa 100 000 kymmenessä vuodessa. Ihan kohtuu tuotto.
Mullä on kaksi sijoitusyhksiötä yliopistokaupungin keskustasta (ei Helsinki). Pidän asunnot viimeisen päälle siistinä, jolloin vuokra on hieman korkeampi ja tietyn tasoista asuntoa etsivät vuokraavat asuntojani. Lähes aina vuokralaiseni ovat olleet nuoria naisia, jotka opiskelevat yliopistossa lääketiedettä, diplomi-insinööriksi jne. Vuokraan ilman välittäjää, koska haluan valita vuokralaisen itse. Ei ole ollut koskaan mitään ongelmia.
Tuotto on tällä hetkellä noin 4%.
Kannattaa oikeesti katsoa mitä Tallinna tarjoaa. Suomesta olen ostanut enää vain Tampereelta. Hinnat ja tuotot kohdillaan.
Tallinna. 6% ilman lainoitusvipua on piece of cake. Hyvät tulevaisuuden näkymät, toisin kuin vastaavan tuoton antavissa suomalaiskämpissä.