Vinkkejä oikeasti KESTÄVIEN kenkien ostoon
Elikkäs, tarkoituksena olisi saada hyvät kengät, jotka oikeasti KESTÄÄ pidempään kuin pari kuukautta...
En ole koskaan perehtynyt sen enempää vaatteitten laatuun tms., yleensä olen vain ostanut sitä mikä on halvinta. Nyt kuitenkin kuukausien säästämisen jälkeen on tullut aika ostaa uudet, hyvät kengät, jotka kestäisi kovassa käytössä.
Ikävä kyllä budjetti ei säästämisestä huolimatta ole kuin max. 130€, toivon että tuo riittäisi.
Eli olisiko teillä antaa hyviä vinkkejä kenkien ostoon. Mitä merkkiä, mistä kaupasta, kannattaako etsiä jstn tietystä materiaalista valmistettuja yms.
Kiitoksia jo etukäteen :)
Kommentit (43)
Nahkakengät! Säännöllinen puhdistus ja lakkaus pitää kengät kunnossa jopa vuosia. Kannattaa tarkistaa vetoketjujen toiminta, etteivät ole liian jäykät ja siten hajoavat helpommin.
Osta nahkakengät joissa on nahkavuori ja kunnolliset pohjat. Hoida niitä hyvin. Et kerro minkälaisia kenkiä etsit, joten vähän vaikea suositella. Mies/nainen/korkeat/matalat/ jne?
Ten Points ja El Naturalista on olleet hyviä ja kestäviä kenkiä päivittäisrssä käytössäkin, kestävät hyvällä huololla vuosia.
Yksi pari 100 euron kenkiä kestää pidempään kuin kaksi paria 50 euron kenkiä, koska kalliimmat on tod.näk. paremmin tehty, kun taas halvat kengät ovat poikkeuksetta huonolaatuiset.
Toisaalta kaksi paria 100 euron kenkiä kestää pidempään kuin yksi pari 200 euron kenkiä, koska kengät kestävät paremmin jos niitä ei ihan jatkuvasti käytä vaan antaa välillä 'levätä'.
Kestämisen kannalta laatu ratkaisee, ei muoti, eli osta mieluummin hyvälaatuiset 'viime kauden' kengät tarjouksesta, kuin huonolaatuiset 'tämän kauden' kengät ylihinnalla.
Ja sitten kaikkein tärkein juttu: kenkien huoltaminen. Hyvätkin kengät menevät melko nopeasti pilalle, jos niistä ei pidä lainkaan huolta, kun taas heikkolaatuisemmatkin saa kestämään kohtuullisesti jos niistä pitää hyvää huolta. Eli sijoita siitä 130e:sta ainakin jonkun verran huoltovarusteisiin (hyvä lankki, kosteussuojaspray, pari harjaa, jne.).
Tamaris tekee tuon hintaluokan kenkiä naisille. Jos etsit ulkoilukenkiä niin sitten alennusmyynneistä esim. Salomon.
Katso laadukkaammilta merkeiltä tarjoukset sitten kun tulee 3+1 -päivät ja Hullarit.
Mä ostin talvella 1998 Camel Bootsin nahkakengät, ei se matala nilkkurimalli sileällä nahalla vaan sellainen mokkapintainen. Ja siis en voi käsittää tätä itsekään, mutta ne kengät näyttää edelleen siltä kuin ne ois uudet tai hyväkuntoiset ja todella siistit enintään pari talvea käytetyt. En tajua. Mikään toinen mun talvikenkä ei ole kestänyt samoin. Ensimmäiset 10 vuotta käytin niitä käytännössä ainoina talvikenkinäni, sen jälkeen rinnalla on ollut useimpina vuosina jokin toinenkin pari. Mutta edelleen olen käyttänyt niitä j o k a i k i n e n talvi. Eli ne ovat nyt 21 vuotta vanhat kengät.
Sanoisin siis, että osta Camel Bootsin kengät.
Ihan arkikäyttöön, kävelen lähes kaikkialle, harvoin liikun bussilla. En osaa tarkemmin kuvailla mihin käyttötarkoitukseen, sanoisin vain että kaikkeen, niin ulkoiluun kuin kaupunkikävelyynkin, mikä tuskin on mahdollista :D
Yleensä kaikissa kengissä tulee jo kuukaudessa parissa reikiä pohjaan, on todella ärsyttävää olla jatkuvasti ostamassa uusia kenkiä
Vierailija kirjoitti:
Yksi pari 100 euron kenkiä kestää pidempään kuin kaksi paria 50 euron kenkiä, koska kalliimmat on tod.näk. paremmin tehty, kun taas halvat kengät ovat poikkeuksetta huonolaatuiset.
Toisaalta kaksi paria 100 euron kenkiä kestää pidempään kuin yksi pari 200 euron kenkiä, koska kengät kestävät paremmin jos niitä ei ihan jatkuvasti käytä vaan antaa välillä 'levätä'.
Kestämisen kannalta laatu ratkaisee, ei muoti, eli osta mieluummin hyvälaatuiset 'viime kauden' kengät tarjouksesta, kuin huonolaatuiset 'tämän kauden' kengät ylihinnalla.
Ja sitten kaikkein tärkein juttu: kenkien huoltaminen. Hyvätkin kengät menevät melko nopeasti pilalle, jos niistä ei pidä lainkaan huolta, kun taas heikkolaatuisemmatkin saa kestämään kohtuullisesti jos niistä pitää hyvää huolta. Eli sijoita siitä 130e:sta ainakin jonkun verran huoltovarusteisiin (hyvä lankki, kosteussuojaspray, pari harjaa, jne.).
Tiesin, että olen uusavuton vaatteitten ja kenkien suhteen, mutta että näin pahasti... kenkien huoltaminen ei sano itselle yhtään mitään, en ole edes tullut ajatelleeksi että niitä kannattaisi huoltaa *facepalm*
Pitääkin etsiä vinkkejä kenkien huoltoon uusavuttomille :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mä ostin talvella 1998 Camel Bootsin nahkakengät, ei se matala nilkkurimalli sileällä nahalla vaan sellainen mokkapintainen. Ja siis en voi käsittää tätä itsekään, mutta ne kengät näyttää edelleen siltä kuin ne ois uudet tai hyväkuntoiset ja todella siistit enintään pari talvea käytetyt. En tajua. Mikään toinen mun talvikenkä ei ole kestänyt samoin. Ensimmäiset 10 vuotta käytin niitä käytännössä ainoina talvikenkinäni, sen jälkeen rinnalla on ollut useimpina vuosina jokin toinenkin pari. Mutta edelleen olen käyttänyt niitä j o k a i k i n e n talvi. Eli ne ovat nyt 21 vuotta vanhat kengät.
Tai merkki on tarkemmin sanottuna Camel active. En löytänyt googlella kuvaa, eikä ihme, koska niin vanhasta mallista kysymys. Ostin ne muistaakseni Stockalta ja muistan hämärästi, että ne olivat jokin Camelin ja toisen firman yhdistymisen takia myynnissä ollut malli. Mutta en nyt muista miten se oli.
Vierailija kirjoitti:
Mä perin mun isoäidin alunperin ja sitten äidin käyttämät Camel Bootsit, ja käytin niitä itse 5 vuotta, kunnes ne VARASTETTIIN pukuhuoneesta :D Ne jos mitkä on huippukenkiä! Eli jos niinku isoäiti on kävellyt niillä vuosia, sitten äiti, sitten minä, ja sitten vielä kelpasivat varkaille, niin voi saada jo jonkinlaisen käsityksen!
Nahka on kestävin materiaali. Jos kengässä on vielä nahkavuori, niin ollaan jo pitkällä. Parhaissa on välipohjakin nahkaa, mutta sitä ei pääse itse tarkistamaan. Nahka ikääntyy kauniisti, vaikka kengät olisivat olleet jo pidempään käytössä. Kolhutkin näyttävät nahassa paremmilta kuin muovissa.
Mitä vähemmän tikkauksia kengässä on, sitä kestävämpi se on. Pienistä paloista koottu kenkä hajoaa saumoistaan, mutta isommat palat maksavat enemmän.
Pohjan laatu on tärkeä. Nahkapohja olisi kestävä ja korjattava, mutta Suomessa niillä ei pärjää: kesällä kastuu ja talvella jäätyy. Kevyet vaahtomaiset materiaalit kuluvat nopeasti. Pohjan painoa voi yrittää arvioida kengän painopisteen mukaan. Pohjan pitäisi myös tuntua vähän "tahmealta" sormeen, jotta siinä on hyvä pito. Kaupassa sormituntumalla on mahdotonta arvioida miten pohja pitää pakkasella, siinä on pakko luottaa myyjään. Ulkoilukengissä Vibram-pohjat ovat kestäviä ja pitäviä, mutta muitakin hyviä on.
Tuossa yllä olikin jo mainittu nahkakenkien huolto ja lepuuttaminen. Kenkien pitää päästä kuivumaan kunnolla käyttökertojen välillä, siksi käyttökenkiä pitäisi olla kahdet.
laadukkaita merkkejä myös Ecco jaVagabond. Nahka on kestävä, mutta sitä kannattaa rasvata ja plankata. Ei ole vaikeaa, eikä mene kauan aikaa. En koskaan osta alle 100 e kenkiä (paitsi jotain kangastossuja kesällä), koska ne eivät kestä. Esim. ostin Eccon mustat nahkalenkkarit 40% alella, alkuperäinen hinta oli 139e. Olen käyttänyt niitä kolme kesää, kevättä ja syksyä ja ne ovat erittäin hyvät vieläkin. Olen hoitanut niitä ja plankannut, kun musta väri on kärjistä hieman kulunut. Menevät vielä ainakin kakasi vuotta ja ovat hyvän näköiset, muodikkaatkin.
Vagabond ei kyllä ole kovinkaan laadukas.
Ja mainittakoon vielä, että en omista kuin yhden parin tällä hetkellä, ja niistäki on pohjat hajonneet jo täydellisesti, päästävät kosteuden sekunnissa läpi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesin, että olen uusavuton vaatteitten ja kenkien suhteen, mutta että näin pahasti... kenkien huoltaminen ei sano itselle yhtään mitään, en ole edes tullut ajatelleeksi että niitä kannattaisi huoltaa *facepalm*
Pitääkin etsiä vinkkejä kenkien huoltoon uusavuttomille :D
Ap
Rasvaa tai lankkaa kengät rasvaisella lankilla (ei pikalankkia!). Valitse kengän väri niin, että niitä voi lankata. Esimerkiksi turkoosia lankkia ei löydy (ainakaan samaa sävyä) ja rasvaamalla väri tummuu. Musta ja tummanruskea ovat turvallisimmat värit huollon kannalta.
Levität rasvan/lankin ohuelti yhdellä harjalla, annat kuivahtaa ja kiillotat toisella harjalla. Kengäliinalla hankaammalla saa lopuksi kauniin kiillon, mutta se ei ole kestävyyden takia tarpeellista. Kenkäharjoja, lankkeja ja liinoja saa kunnon kenkäkaupoista.
Wondersin jonkun mallin chelsea boot. On hyvä lesti ja tarpeeksi paksu pohja, ei vetoketjua. Mulla on ollut nyt kaksi talvea (pidän ~5 päivänä viikossa), pohja pitää, ei ole kulunut, saumat on ehjät ja venykkeet on edelleen tiukat. Ne on pelkkää nahkaa ilman vuoria. Toppatakin, villakangastakin, farkkujen, mekkojen...kaiken kanssa hyvännäköinen.
Menee syksystä pitkälle kevääseen myös.
Jos on oikein kylmä niin laitan jalkaan avaruussukan, tai sukkahousun päälle puuvillasukan, pysyy lämpimänä. Talvella itseasiassa vuoria tärkeämpi on paksu pohja.
Vagabondeissa on aina ihan liru pohja, en tykkää.
No riippuu vähän, mitä kenkiä olet ostamassa. Joka tapauksessa tekonahkan unohtaisin kokonaan. Muuten kenkien ominaisuudet riippuu vähän käyttötarkoituksesta. Tarvitsetko ulkoilukenkää vai "kaupunkikenkää", nahkaista vai tekstiiliä jne.
Sen verran kannattaa katsoa, että miltä kengän sisäpuoli näyttää. Ovatko ompeleet ja leikkaukset viimeistellyn näköisiä vai repsottaako jostain.
Hinta usein korreloi kyllä laadun kanssa, mutta 130 eurolla pitäisi löytää kestäviä kenkiä.