Ärtyvän suolen oireyhtymä
Kohtalotovereita? Kuinka pärjäätte sairauden kanssa? Nyt tuli tuomio et jos ei ruokavalio auta niin joudun paksusuolen tähystykseen. Pelottaa....
Kommentit (19)
Ei se tähystys ole esilääkityksen kanssa paha.
FODMAP, säännöllinen rytmi ja stressin hallintaa ja itsestä huolehtimista.
Oikean ruokavalion löytäminen vie aikaa, koska oireet eivät helpotu hetkessä.
Ruokavaliosta ärsyttävät pois. Lisäravinteita mm. Piihappogeeli, Biolatten Havitall, glutamiini (ripulipainotteiseen), Biomedin neurolipidijääpalat. Sokeri ja makeutusaineet pois, jos ripulia.
Oliko nuo lisäravinteet pois-listalla?
Vierailija kirjoitti:
Oliko nuo lisäravinteet pois-listalla?
Eivät.
Vierailija kirjoitti:
Se kun saa ruokavalion kondikseen nii hyvin mänöö. Itsehillintä tärkeintä.
Kaikilla ei valitettavasti ruokavaliot oikein auta. Itse kuulun näihin. Saan kyllä pahennettua oireita perustasosta syömällä esim. keinomakeutusaineita ja liikaa raakoja kasviksia ja kuitua, mutta se perusoireilu ei mene mihinkään, esim. FODMAP dieetti ei minulla auta mitään, ei maidoton ja gluteeniton jne.
Joten täytyy vaan elää sen kanssa että aina on jonkinasteinen ripuli, ilmavaivoja ja suolistokipuja. Onneksi tuo ripuli on viime aikoina ollut siinä mielessä lievää, että vessaan pääsyä voi odottaa ilman että tulee housuun, eli ei tarvitse elää niin että aina on vessoja lähellä.Mutta on se silti tylsää 3 kertaa päivässä käydä päästämässä sellaista siirappia, jonka jälkeen takapuoli on kunnolla pestävä, mitkään paperit ei auta.
Tähtystä ei tarvitse pelätä. Onhan se ällö ja tyhjennys ei ole kivaa mutta kun sinne mennessä sanoo reippaasti että mua pelottaa hirveästi niin saa hyvät lääkkeet.
Itsellä oli oirekuva jota myös vahvasti kuvittelin ärtyvän suolen oireyhtymäksi. Ruokavalio (lisää kuituja, makeat ja makeutusaineet pois) tuntui auttavan. No, jouduin sitten muussa yhteydessä vatsan tt-kuvaukseen jossa paljastui ohutsuoli kokonaan tulehtuneeksi. Tähystyksen jälkeen tehtiin vielä ohutsuolen kapselikuvaus ja diagnoosiksi tuli Crohnin tauti ohutsuolessa.
Olen onnellinen että löytyi. Tauti aiheuttaa lisääntyneen syöpäriskin ja vaikeaksi riehaantuessaan johtaa pahimmillaan avanteisiin ym. Nyt kun saadaan lieväasteisena kuriin, pääsen ehkä pahimmista riskeistä.
Mä pärjään hyvin, kun en syö lainkaan viljoja enkä maitotuotteita lukuunottamatta kovia juustoja.
Vierailija kirjoitti:
Mä pärjään hyvin, kun en syö lainkaan viljoja enkä maitotuotteita lukuunottamatta kovia juustoja.
Tämä on tosiaan hyvin yksilöllinen sairaus. Itselläni taas puhdistetut viljat ja maitotuotteet sopii aivan erinomaisesti. Vatsani voi parhaiten, jos syön vain valkoista riisiä tai vehnää, lihaa ja maitotuotteita. Mun kirous on valitettavasti kaikki terveellinen, vatsa ei kestä raakoja vihanneksi tai hedelmiä ollenkaan, kypsennettyjäkin erittäin rajoitetussa määrin. Ja leipä tai pastakin jossa on vähänkään enempää kuitua niin ripuli lentää taas.
Otin itseäni niskasta kiinni, enkä syönyt pariin viikkoon kuin ihan muutamaa valikoitua raaka-ainetta. Siis tosi puhdasta ruokaa. Sain vatsan rauhoittumaan ja olo parani ihan hurjasti. Tuli semmoinen olo, että jaksoin taas miettiä asiaa. Sitten aloin yksitellen lisätä raaka-aineita ruokavalioon ja sain vihdoin selville, mitkä ovat ne, joita juuri minun pitää välttää. Ei ollut FODMAP.
Älä usko näitä kaikkien muiden lähettämiä listoja vältettävistä raaka-aineista vaan selvitä omasi. Elämä voi olla hyvää ja vatsa voi olla huomaamaton osa ruumista! Tsemppiä!
Paksusuolen tähystyksellähän se sitten nähdään, mitä siellä suolessa on. Moni vatsavaivainen on saanut tuloksetta vuosikaudet kerjätä tähystykseen pääsemistä, joten älä sinä nyt ainakaan siitä kieltäydy, jos mahdollisuuden saat.
Lääkäreiden mielestä minulla oli pukamat tai söin liian vähän kuitua ja mitähän muuta siinä tulikaan kuultua ennen kuin ohjattiin tähystettäväksi. Löytyi haavainen paksusuolentulehdus ja sain siihen lääkkeet, mutta tuossa odotellessa oireet olivat jo pahentuneet siihen pisteeseen, että opiskelut oli ollut pakko laittaa tauolle, kun vessani oli uusi kotini.
Ehdottomasti vaan tähystykseen. Itsellä epäilty myös Ibs. Laktoosijuttu mulla todettiin dna tutkimuksella pari viikkoa sitten. Nyt soitin taas lääkäriin kun ilmeisesti verta ulosteen seassa. Ollut jo tammikuussa, mutta en ajatellut sen sitä olevan, mutta on se. Tarkoituksena olisi saada se tähystysaika itsellekin mahdollisimman nopeasti. Mun vatsaoireet on jatkuneet 4kk. Eikä loppua näy.
M28
Vierailija kirjoitti:
Ruokavaliosta ärsyttävät pois. Lisäravinteita mm. Piihappogeeli, Biolatten Havitall, glutamiini (ripulipainotteiseen), Biomedin neurolipidijääpalat. Sokeri ja makeutusaineet pois, jos ripulia.
Noiden lisäravinteiden kanssa saa suolisto-ongelmainen olla erityisen tarkkana, sillä niillä voi pahentaa tilaansa huomattavasti. Jos sellaisia kokeilee, niin kokeilee sitten yksi kerrallaan ja tunnustelee vaikutuksia, niin tietää jos jokin auttaa tai huonontaa. Mieluiten pitää ihan päiväkirjaa tuntemuksista. Ja tietysti kannattaa kertoa lääkärille, mitä kaikkea käyttää.
Tähystys on vain ja ainoastaan positiivinen asia!!!! Sillä saa selville ettei ole mitään vakavampaa. Ärtyvän suolen oireyhtymä on vaaraton mutta ikävä, kärsin siitä itsekin. Suosittelen Agiocur-rakeita jos vaiva on ripulipainotteinen. Itselläni ne tasaavat suolen toimintaa ihan hyvin. FODMAPia olen harkinnut mutta en ihan ole siihen ryhtynyt.
Ruokavalio on auttanut, lisäksi ruokarytmin säännöllistäminen ja ylipäätään terveellisemmän ruoan syöminen, siis kasvisten ja hedelmien lisääminen.
Vierailija kirjoitti:
Otin itseäni niskasta kiinni, enkä syönyt pariin viikkoon kuin ihan muutamaa valikoitua raaka-ainetta. Siis tosi puhdasta ruokaa. Sain vatsan rauhoittumaan ja olo parani ihan hurjasti. Tuli semmoinen olo, että jaksoin taas miettiä asiaa. Sitten aloin yksitellen lisätä raaka-aineita ruokavalioon ja sain vihdoin selville, mitkä ovat ne, joita juuri minun pitää välttää. Ei ollut FODMAP.
Älä usko näitä kaikkien muiden lähettämiä listoja vältettävistä raaka-aineista vaan selvitä omasi. Elämä voi olla hyvää ja vatsa voi olla huomaamaton osa ruumista! Tsemppiä!
Mitä söit tuon puhdistusjakson ajan? Pitäisi itsekin kokeilla.
Niin kuin joku edellä sanoikin, niin ei kaikkia todellakaan ruokavalio auta. Esim. fomap auttaa kolmea neljästä. Minua ei auta fodmap, maidoton eikä viljaton. Aiheuttajat kun ovat jossain muualla (esim. stressi, liian vähäinen uni) niin ei ruokavaliolla saa oireita hallintaan.
Oma kokemukseni siis on hyvin negatiivinen. Vatsa on helvetin kipeä joka päivä. Pitkän loman aikana oireet hieman rauhoittuvat, mutta töihin palatessa palaavat. Töissä käynti on silkkaa helvettiä vatsaoireiden takia.
Toivottavasti löydät keinon, joka sinua auttaa.
Se kun saa ruokavalion kondikseen nii hyvin mänöö. Itsehillintä tärkeintä.