Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viherpeikalo vastaa muutamaan kysymykseen, koskien puutarhan pikkupurtavaa?

Vierailija
21.02.2019 |

Vesi herahtaa kielelle kun taas kohta saa syödä omia kurkkuja. No , heinäkuussa vasta. Itse kasvatetut kurkut on paljon parempia kuin kaupasta ostetut. Tomaateissa ei eroa maista.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta maistella sun peikalonkokoista purtavaas puutarhassa. On pakkaista ja mulla on jo mies.

Vierailija
22/49 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riittääkö kasvivalaisin talvella ainoaksi valonlähteeksi ruukkukasveille, vai pitääkö saada myös päivänvaloa.

"Ruukkukasvi" on vähän turhan laaja ilmaus kun kasvien hoito-ohjeet vaihtelevat niin suuresti. Onko kasvivalo ihan oikea kasvivalo ja spektrit kohdallaan, eikä kyse ole mistään Clas Ohlson-laadun lampusta? Jotkut paljon valoa vaativat kasvit eivät välttämättä tykkää, mutta taas toisaalta jos se lamppu on sellainen mikä täyttää kaikki kasvin tarpeet, niin sitten pitäisi riittää (vrt. kasvihuone, eihän sielläkään ole talvella juuri luonnonvaloa, mutta kasvit pärjäävät silti ja satoakin tulee). Äkkiseltään sanoisin, että kannattaa kokeilla jollain hämärässä viihtyvällä kasvilla, esim. palmuvehka (Zamioculcas zamiifolia).

t. puutarhuri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime kesän kasvihuoneessa kasvatetussa keltaisessa, pienessä tomaatissa oli aivan ihana makea maku. Yksi parhaimmista tomaateista, joita olen syönyt.

Olisiko sinulla antaa nyt mitään vinkkejä lihansyöjäkasvien pitämiseen? Olen miettinyt kannukasvia. Aiemmin oli marraskuussa hankittu kärpäsloukku, joka ei kestänyt talvilepoa...

Vierailija
24/49 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voisi pitää pihalla mansikkamaata, kun kotilot syövät sadon.

Kotilot saapuivat tamperelaiselle asuntoalueellemme 10 vuotta sitten. Sitä ennen mansikkamaa menestyi.

Täällä on aiheesta vinkkejä: https://www.is.fi/asuminen/art-2000000931536.html

Vierailija
25/49 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voisi pitää pihalla mansikkamaata, kun kotilot syövät sadon.

Kotilot saapuivat tamperelaiselle asuntoalueellemme 10 vuotta sitten. Sitä ennen mansikkamaa menestyi.

Jos minulla olisi sama tilanne ja välttämättä haluasin sen mansikkamaan niin joko mansikkamaan ympärillä olisi  reilut hiekkareunukset tai lyhyeksi ajettu nurmikko ja sitten lisäksi etanoiden poimintaa. On olemassa jotain myrkkyäkin . Ferramolia vai mitä oli.

Viime kesänä rajalla oli yksi lehtokotilo, En enempää ole nähnyt. Jos kotiloita joskus tulee niin sitten pitää homma katsoa uusiksi. Naapurithan sen kotilon tänne tuo maan tai ostamiensa kasvien mukana. ihmettelen kyllä tuota yhtä kotiloa että siihen jäi. Kesä oli toki kuiva. 

Salaateista pitää kyllä poimia satoja tavallisia etanoita kesässä:)

Viherpeukalo 

Vierailija
26/49 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime kesän kasvihuoneessa kasvatetussa keltaisessa, pienessä tomaatissa oli aivan ihana makea maku. Yksi parhaimmista tomaateista, joita olen syönyt.

Olisiko sinulla antaa nyt mitään vinkkejä lihansyöjäkasvien pitämiseen? Olen miettinyt kannukasvia. Aiemmin oli marraskuussa hankittu kärpäsloukku, joka ei kestänyt talvilepoa...

Lihiksille pitää tarjota suomaiset olosuhteet, eli epäsuoraan valoon ja kohtalaisen kosteat olot. Suihkepullo kasvin vieressä on ihan ehdoton ja saa ruiskauttaa aina ohi kulkiessaan. Itsekään en ole onnistunut kärpäsloukun talvettamisessa, on kinkkinen laji se. Kannukasvi mulla menestyi ihan tavallisen amppelikasvin tavoin, kunnes se jäi heikolle kastelulle ja kuivahti autuaammille kärpäsmaille. Kokeile ihmeessä, se ei ole vaikea kaveri.

t- puutarhuri

Vierailija
27/49 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taimimyymälöissä myydään riippabegonioita, karjalanneidon tapaisia, mutta niissä ei ole mukulaa. Voiko ne saada talvehtimaan ja kenties kasvattamaan mukulan vai onko tyydyttävä ostamaan joka vuosi uudet. Ennenmuinoin mukuloita oli myytävänä vaan nykyisin ei ole näkynyt.

Vierailija
28/49 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten saat kannabiksen kukoistamaan?

Vierailija
29/49 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riittääkö kasvivalaisin talvella ainoaksi valonlähteeksi ruukkukasveille, vai pitääkö saada myös päivänvaloa.

En osaa sanoa kun ei ole kokemusta. Luulen että päivänvalo kuitenkin antaa loppusilauksen kasvien valon tarpeelle.

Harrastelijat on tehneet testejä ja punainen valo on aika tehoton.  Esim. "työmaaledit" jos on kylmää sinistä 6500kelviniä saa kasvit kasvamaan ihan hyvin. Myös akvaariovalot. 

Eiko ne jotkut hamppua kasvata täysin keinovalossa.

Viherpeukalo

Vierailija
30/49 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taimimyymälöissä myydään riippabegonioita, karjalanneidon tapaisia, mutta niissä ei ole mukulaa. Voiko ne saada talvehtimaan ja kenties kasvattamaan mukulan vai onko tyydyttävä ostamaan joka vuosi uudet. Ennenmuinoin mukuloita oli myytävänä vaan nykyisin ei ole näkynyt.

Oletko kokeillut tuoda begonian sisälle ihan vaan ns. tavalliseksi huonekasviksi talven ajaksi?

Vierailija
31/49 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osaa sanoa kun ei ole kokemusta. Luulen että päivänvalo kuitenkin antaa loppusilauksen kasvien valon tarpeelle.

Harrastelijat on tehneet testejä ja punainen valo on aika tehoton.  Esim. "työmaaledit" jos on kylmää sinistä 6500kelviniä saa kasvit kasvamaan ihan hyvin. Myös akvaariovalot. 

Eiko ne jotkut hamppua kasvata täysin keinovalossa.

Viherpeukalo

Kyllä punaisiakin aallonpituuksia tarvitaan kun on kukinnan aika. Siniset aallonpituudet sopivat hyvin silloin, kun ei tarvitse kasvattaa kuin lehtivihreää.

Vierailija
32/49 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makea tomaatti on etenkin lapsen mielestä hyvää.

Oikeasti tomaatit on jalostettu pilalle ja on kadonnut perinteinen tomaatin aromi.

Yllätys oli kyllä viime kesä että ei tullut makeita tomaatteja, vaikka oli niin lämmintä. Minullakin oli 2 lajiketta joilta odotin paljon,mutta ei vaan tulleet makeiksi.

Viherpeukalo

Vierailija
33/49 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks joku puutarhuri tuli pätemään toisen ketjuun? Vai onko puutarhuri sama kuin tuo viherpeukalo?

Vierailija
34/49 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks joku puutarhuri tuli pätemään toisen ketjuun? Vai onko puutarhuri sama kuin tuo viherpeukalo?

Hyvä vaan, että tuli, kun viherpeukalo ei näemmä suostu vastaamaan kaikille.

Vierailija
35/49 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittänyt, mutta aina on käynyt niin että se sinnittelee vuodenvaihteeseen ja sen jälkeen se vaan hiipuu, voimat ei riitä kevääseen.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko kokeillut tuoda begonian sisälle ihan vaan ns. tavalliseksi huonekasviksi talven ajaksi?

Vierailija
36/49 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaan, kun kysytään. Vai oliko tämä ketju tosiaan tarkoitettu vain sitä varten, että nimimerkki "Viherpeikalo" saa täällä vastata?

t. puutarhuri

Vierailija
37/49 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta, puutarhuri. :) kokeilin suihkutuksia ja aina oli myös lautasella vettä ja oli lämpölamppukin ennen talvilepoa mutta ei vaan sieltä enää herännyt.. Toivottavasti kannukasvi jaksaisi paremmin. Olisiko sulla ehdotuksia, millainen kannukasvi kannattaa hommata ja missä kuussa? Tarkoitan esim. että onko hyvä ostaa pieni yksilö, isompi ym. 

Vierailija
38/49 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaan, kun kysytään. Vai oliko tämä ketju tosiaan tarkoitettu vain sitä varten, että nimimerkki "Viherpeikalo" saa täällä vastata?

t. puutarhuri

No yleensä ketjun aloittaja vastaa kysymyksiin, kun on sitä varten ketjun pistänyt pystyyn. Onko sulla tapana vastata keskusteluissa yleensäkin muiden puolesta?

Vierailija
39/49 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei viherpeikalo! Milloin mirrinminttu kylvetään? Voiko/kannattaako esikasvattaa? Jos kyllä, niin milloin olisi hyvä aika aloittaa?

Vierailija
40/49 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä vaan, että tuli, kun viherpeukalo ei näemmä suostu vastaamaan kaikille.

Olen pahoillani etten voi vastata kaikille, mutta kun käytän trollitutkaa. Asetukset on lievimmässä asennossa ,mutta siitä huolimatta hälyttää, enkä viitsi ajaa trollitutkaa alaskaan.

Viherpeukalo

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kaksi