Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yli 3 vuotiaalla vielä vaippa

Vierailija
21.02.2019 |

Kaverini tytär on 2 vuotias eikä hän ole käyttäytynyt vaippoja aikoihin mutta sitten on poika yli 3v joka käyttää vaippoja eikä edes yritä harjoitella kuivaksi. Ei edes sano että pissattaa tai kakattaa vaan päästää vaippaan. Missä vaiheessa lapsesta ollaan huolissaan kun ei osaa oppia kuivaksi?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän lapsi oli pois vaipoista 1,5-vuotiaana. Osasi itse sanoa pissi ja meni potalle. Jos oltiin jossain muualla kuin kotona, vein vessaan ja kysyin onko hätä, pidettiin omaa pottaa mukana kyläreissuilla.

Vahinkoja nolla. En ymmärrä miksi maksaisin vaippavalmistajille yhtään enempää kuin on pakko, kun lapsen voi opettaa kuivaksi paljon aiemmin kuin "herkkyyskausina". Niin se on ennenkin tehty. Myös vessahätäviestintä toimii. 

Veljen perheessä vessahätäviestittiin vauvasta lähtien, ja lapsi (tyttö) osasi sanoa jo puolitoistavuotiaana myös välillä että pissattaa jne. Meidän perheessä aloitettiin pottailu n. vuoden iässä. Osasi ehkä joskus 2-vuotiaana (tyttö) kertoa, että pissattaa aina välillä. Oli sellaista aaltoilua se kehitys. Meidän lapsi oppi täysin vaipoista pois 2v9kk iässä ja veljen lapsi 2v8kk iässä. Lähes kaikki lähipiirin pojat ovat muuten olleet täysin vaipattomia siinä 3v synttäreiden kieppeillä, vaikka kuinka on viety pis pis pissalle. Eiköhän suurin osa vanhemmista ennemmin halua lapsen oppivan nopeasti kuivaksi. Jos esim. perheessä kaksi vaippaikäistä, niin kyllä se jo lompakossa näkyy.

Kun ei se vaan ole siitä kiinni, kuka ahkerammin kuljettaa lasta potalle oikeissa vaiheissa. Viimeisin vaihe kuivaksi oppimisessa on halu olla "iso", mikä useimmilla lapsilla tapahtuu kun uhman pahin huippu on saatu loppuun saakka. Sitä saatetaan joissain perheissä odotella pitkäänkin.

Kai tiedät muuten että vessahätäviestinnän pointti ei ole nopeasti kuivaksi oppiminen, vaan vauvan ja vanhemman vuorovaikutus ja vauvan tarpeisiin ja viesteihin vastaaminen.

Vierailija
22/34 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei 3-v. vaipoissa ole vielä huolestuttavaa, on vain jälkijoukoissa tässä asisssa. Vasta 4-vuotisneuvolassa aletaan selvitellä, jos on yhä vaipoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän lapsi oli pois vaipoista 1,5-vuotiaana. Osasi itse sanoa pissi ja meni potalle. Jos oltiin jossain muualla kuin kotona, vein vessaan ja kysyin onko hätä, pidettiin omaa pottaa mukana kyläreissuilla.

Vahinkoja nolla. En ymmärrä miksi maksaisin vaippavalmistajille yhtään enempää kuin on pakko, kun lapsen voi opettaa kuivaksi paljon aiemmin kuin "herkkyyskausina". Niin se on ennenkin tehty. Myös vessahätäviestintä toimii. 

Koska liian aikainen siisteyskasvatus voi aiheuttaa mielenterveysongelmia.

Vierailija
24/34 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvinaistahan tuo on ns. normaalilasten ja -vanhempien keskuudessa.

Itse tiedän vain pari lasta jotka käyttivät vaippoja pitkään, toinen 4- ja toinen 5-vuotiaaksi. Molempien vanhemmat vakavasti mt-ongelmaisia ja lastensuojelun asiakkaita. Kaikilla muilla tuntemillani lapsilla ei ole ollut kenelläkään päivävaippaa yli kolmevuotiaana.

Vierailija
25/34 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä odotan, että poika uskaltaa istua potalle tai pöntölle, pelkää niitä eikä uskalla istua niille. En viitsi ottaa vaippaa pois, kun sitten ei hänellä ole omasta mielestään mitään paikkaa, mihin tehdä tarpeensa. Enkä aio pakottaa istumaan kummallekaan.

Kun lapsesi on iältään valmis, esim 2v, niin pojan voi opettaa pissimään myös seisaaltaan. Hienoa ettet pakota lasta!

Vierailija
26/34 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaverini tytär on 2 vuotias eikä hän ole käyttäytynyt vaippoja aikoihin mutta sitten on poika yli 3v joka käyttää vaippoja eikä edes yritä harjoitella kuivaksi. Ei edes sano että pissattaa tai kakattaa vaan päästää vaippaan. Missä vaiheessa lapsesta ollaan huolissaan kun ei osaa oppia kuivaksi?

Miten lapsi oppii jos ei opeteta. Potalle vaan kyselemättä onko vai ei. Hyvin nopeasti lapsi oivaltaa miksi siinä istutaan ja miksi vanhempi sano pis, pisp, tee pisu ja sitten kun lapsi selkeästi pinnistää vanhempi sanoo kiitos kulta olipa hyvä teko:)

Esim. masentuneet vanhemmat ovat usein niin väsyneitä, etteivät jaksa opettaa.

Vierailija
27/34 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten lapsi oppii jos ei opeteta. Potalle vaan kyselemättä onko vai ei. Hyvin nopeasti lapsi oivaltaa miksi siinä istutaan ja miksi vanhempi sano pis, pisp, tee pisu ja sitten kun lapsi selkeästi pinnistää vanhempi sanoo kiitos kulta olipa hyvä teko:)

Esim. masentuneet vanhemmat ovat usein niin väsyneitä, etteivät jaksa opettaa.

Kyllä normaali terve lapsi oppii vaipasta pois 4-vuotiaaksi mennessä ilman päivittäistä tuntitolkulla istutusta.

Vierailija
28/34 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, me alettiin pottailla esikoispojan kanssa ennen kuin hän täytti yhtä vuotta. Päiväkuivaksi hän oppi noin 3,5-vuotiaana, yökuivaksi vajaa viisivuotiaana. Me vanhemmat olemme juristi ja ohjelmistosuunnittelija, ei nyt tyypillisimpiä sossutapauksia kuitenkaan. Poika on nyt ihan normaali eskari.

Vierailija
29/34 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvinaistahan tuo on ns. normaalilasten ja -vanhempien keskuudessa.

Itse tiedän vain pari lasta jotka käyttivät vaippoja pitkään, toinen 4- ja toinen 5-vuotiaaksi. Molempien vanhemmat vakavasti mt-ongelmaisia ja lastensuojelun asiakkaita. Kaikilla muilla tuntemillani lapsilla ei ole ollut kenelläkään päivävaippaa yli kolmevuotiaana.

4-5-vuotiailla harvinaista, mutta ei kyllä vasta 3-vuotta täyttäneillä. Useimmat vasta täyttäneet eivät kovin herkästi itse sano että on hätä, vaan on muistutettava ja tarkkailtava ruumiinkieltä. Ja todella moni väittää ettei ole hätä vaikka on hätä. Päiväkodissa vahingot ovat suht normaaleja 3-vuotiailla esim. ulkoilun aikana.

Otantani on todennäköisesti isompi kuin sinun, sillä olen työskennellyt päiväkodissa yli 10 vuotta. Vaipattomuus ei tarkoita lähellekään aina kuivuutta.

Vierailija
30/34 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun "kaveri" jaksoi päivitellä tyttöni vaipankäyttöä vajaa 2-vuotiaasta lähtien, koska oma esikoisensa oli oppinut aikaisin kuivaksi. En itse stressannut asiasta vaikka vasta kolmivuotiaana jäi lopulta vaippa pois. Mutta sitten ei tullutkaan yhtään vahinkoa koskaan. Nyt oma kuopuksensa on yli 2,5 v. ja edelleen vaipoissa...

Vierailija
31/34 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika kakkasi vaippaan vielä vähän ennen 4v synttäreitä. Oli joku henkinen este. Sitten yksi päivä vaan sanoi ettei kehtaa enään vaippaan ja rupesi käymään pöntöllä. Sama juttu oli pissavaipan kanssa ehkä kolmevuotiaana. Ja ollaan kyllä opetettu varmaan 9kk ikäisestä, mutta minkäs teet. Lapsen täytyy itse olla henkisesti siihen valmis.

Vierailija
32/34 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin tutkimuksen kerran jossa sanottiin että fiksulla lapsella kestää vaipoista pois oppiminen kauemmin. Mistä johtuu?

Koska "älykäs" tajuaa, että ei voi viedä vanhempien luota pois, jos ei ole sisäsiisti. Tätäkö tässä haet tai se sinun tutkimuksesi?

Vierailija
33/34 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivaksi oppimisen ei ole todettu korreloivan (ainakaan minun tietääkseni) aikuisiän älykkyyden kanssa - kun puhutaan ihan puhtaasti älykkyysosamäärästä, eikä esim. sosioekonomisista tekijöistä. Olen itse perehtynyt paljon älykkyystutkimuksiin ihan alani ja koulutukseni puolesta.

Ainoastaan parin asian on todettu selvästi useassa tutkimuksessa korreloivan älyn kanssa alle kouluiässä, ja ne ovat aikainen lukemaan oppiminen ja piirustusten tarkkuus n. 4-vuotiaana.

Kyllähän moni vanhempi toivoo (minäkin tunnustan), että kaiken maailman kuivaksi oppimiset, kävelemään oppimiset, ensimmäiset sanat ja lauseet, merkit hyvästä muistista varhaisella iällä, kyky oppia pelaamaan muistipeliä ja vaikkapa palapelien tekemisen taito paljastaisivat oman lapsen olevan erityisen älykäs, mutta tutkimusten mukaan alle kouluiässä tapahtuvalla kehityksellä on harvoin selvää korrelaatiota älykkyyteen, poislukien pari edellä mainittua asiaa.

Onkin hyvä antaa lapselle toisaalta kasvurauha, mutta toisaalta tarkkana kuulostella mikä on se seuraava taito, jonka lapsi haluaa oppia. Yhtä tärkeitä älyn kanssa ovat nimittäin sosio-emotionaaliset taidot, mitä tulee lapsen tulevaisuuteen.

Vierailija
34/34 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä odotan, että poika uskaltaa istua potalle tai pöntölle, pelkää niitä eikä uskalla istua niille. En viitsi ottaa vaippaa pois, kun sitten ei hänellä ole omasta mielestään mitään paikkaa, mihin tehdä tarpeensa. Enkä aio pakottaa istumaan kummallekaan.

Kun lapsesi on iältään valmis, esim 2v, niin pojan voi opettaa pissimään myös seisaaltaan. Hienoa ettet pakota lasta!

On yritetty tätäkin, mutta poikaa ei kiinnosta sen taivaallista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme neljä