Vihreät/ruskeat silmät mutta vanhemmilla siniset
Muistelen että luin koulussa että sinisilmäiset vanhemmat eivät voi saada ruskeasilmäisen lapsen. Äidillä sinivihreät silmät ja isällä harmaansiniset silmät mutta minulla on vihreät/ruskeat silmät. Siskolla on siniset silmät. Olen muuten isäni näköinen. Miten tämä on mahdollista?
Kommentit (18)
Äidilläsi on sinivihreät ja sulla vihreät jossa rusehtavaa? Vai kunnon suklaasilmät? Muutenkin sinisilmäiset voivat saada ruskeasilmäisen lapsen mutaation kautta.
Mun silmissä on vihreää ja ruskeaa yhtä paljon-ruskea väri on aika vaalea. Useimmat näkevät minut ruskeasilmäisenä mutta joidenkin mielestä olen vihreäsilmäinen.
Meillä molemmilla siniset ja pojalla vihreät. Minun veljellä vihreät myös eli kai ne minun suvusta tulee. Muuten on onneksi kyllä isänsä kopio :D
Kaikilla perheessämme siniset,paitsi veljelläni vihreät. Voiko olla mahdollista?
On se mahdollista, jopa ihan suklaaruskeat silmät ovat. Toisin kuin koulun biologiassa opetetaan, silmien väriin vaikuttaa useita geenejä.
Tästä olisit saanut kyllä varmuuden minuutissa googlettamalla, ei tarvitse uskoa vauva-palstalaisten mutuja.
https://www.terve.fi/kysymykset/kysy-asiantuntijalta-anonymous-isyys-23…
Äidilläni on ruskeat silmät, isälläni siniset, veljellä siniset. Koko isän puolen suvulla siniset, äidin isällä ruskeat, äidin äidillä siniset, äidin siskosta en ole ihan varma.
Minulla on vihreät silmät ja iiriksen ympärillä on kullanruskea rengas.
Poikani on perinyt minun silmät ja iiriksen ympärillä olevan renkaan.
Vähän perusteellisempi vastaus englanniksi löytyy täältä, Stanfordin yliopiston tekniikkamuseon sivustolta.
https://genetics.thetech.org/how-blue-eyed-parents-can-have-brown-eyed-…
"Eye color is much more complicated than is usually taught in high school (or presented in The Tech’s eye color calculator). There we learn that two genes influence eye color.
One gene comes in two versions, brown (B) and blue (b). The other gene comes in green (G) and blue (b). All eye color and inheritance was thought to be explained by this simple model. Except of course for the fact that it is obviously incomplete.
The model cannot, for example, explain how blue eyed parents can have a brown eyed child. Yet this can and does happen (although it isn’t common).
New research shows that the first gene is actually two separate genes, OCA2 and HERC2. In other words, there are two ways to end up with blue eyes. "
6
Vierailija kirjoitti:
Mun silmissä on vihreää ja ruskeaa yhtä paljon-ruskea väri on aika vaalea. Useimmat näkevät minut ruskeasilmäisenä mutta joidenkin mielestä olen vihreäsilmäinen.
No jos eivät niin selkeän ruskeat ole niin eihän tuo mahdotonta ole. Mun silmät on niin täysin ruskeat ettei kukaan kyllä voisi mitenkään vihreiksi mieltää 😂. Äidilläni ruskeat silmät ja siskollani myös.
Mun mummulla oli kirkkaan siniset silmät, vaaleat hiukset ja ukilla ruskeat silmät ja musta tukka. Yksi lapsista oli ruskeasilmäinen ja mustatukkainen, yksi ruskeasilmäinen ja vaaleahiuksinen ja mun vanhempi sinisilmäinen blondi. Mun äidillä myös siniset silmät. Minulla vihreät ruskeilla pilkuilla, sisaruksella täysin siniset.
Sini/Harmaasilmäiset vanhemmat eivät todellakaan voi saada vihreä tai ruskeasilmäisiä lapsia. Niihin tarvitaan melaniinia mitä ei esiinny sini/harmaasilmäisillä eikä mikään mutaatio todellakaan selitä asiaa. Se selittää että äiti on pettänyt isää vihreä/ruskeasilmäisen kanssa.
Isällä syvänsiniset, äidillä vihreät. Minulla harmaat, mutta en ole varma. Taustalla sinistä ja vihreää, yleisvaikutelma harmaat.
Vierailija kirjoitti:
Mun mummulla oli kirkkaan siniset silmät, vaaleat hiukset ja ukilla ruskeat silmät ja musta tukka. Yksi lapsista oli ruskeasilmäinen ja mustatukkainen, yksi ruskeasilmäinen ja vaaleahiuksinen ja mun vanhempi sinisilmäinen blondi. Mun äidillä myös siniset silmät. Minulla vihreät ruskeilla pilkuilla, sisaruksella täysin siniset.
Niin eli toinen ukkisi vanhemmista oli sinisilmäinen ja äitisi peri ne alleelit ja muut ne ruskeiden silmien alleelit. Ilmeisesti isälläsi on ruskeat/vihreät silmät. Jos ei näin, niin hän ei ole isäsi
P.s. Olen isäni näköinen, l. isäni lapsi olen.
En ole osannut ratkaista tätä ongelmaa.
Ei meistä kukaan voi tietää, kenen lapsi on.
On voitu adoptoida, vaihtunut synnytyslaitoksella.
Kukaan ei muista tapahtumiaan niin pienestä pitäen.
Mitä tahansa on voinut tapahtua.
Vierailija kirjoitti:
Sini/Harmaasilmäiset vanhemmat eivät todellakaan voi saada vihreä tai ruskeasilmäisiä lapsia. Niihin tarvitaan melaniinia mitä ei esiinny sini/harmaasilmäisillä eikä mikään mutaatio todellakaan selitä asiaa. Se selittää että äiti on pettänyt isää vihreä/ruskeasilmäisen kanssa.
Et sitten ymmärtänyt aiempaa vastausta, kun se oli englanniksi, vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin eli toinen ukkisi vanhemmista oli sinisilmäinen ja äitisi peri ne alleelit ja muut ne ruskeiden silmien alleelit. Ilmeisesti isälläsi on ruskeat/vihreät silmät. Jos ei näin, niin hän ei ole isäsi
Mun äidin isä oli myös ruskeasilmäinen ja mustatukkainen ja mummo sinisilmäinen ja vaaleahiuksinen. Isälläni todella siniset silmät ja aidosti blondit hiukset. Mun äidillä oli siniset silmät ja todella tummanruskeat hiukset. Yksi hänen sisaruksistaan omaa ruskeat silmät ja tummat hiukset muilla siniset silmuat ja tummanruskeat hiukset (olivat vaaleat lapsina) Olemme teettäneet dna-tutkimuksen. Olen myös perinyt isältäni perinnöllisen sairauden ja olen täysin myös isäni näköinen:)
Vierailija kirjoitti:
Ei meistä kukaan voi tietää, kenen lapsi on.
On voitu adoptoida, vaihtunut synnytyslaitoksella.
Kukaan ei muista tapahtumiaan niin pienestä pitäen.
Mitä tahansa on voinut tapahtua.
Nykyään lapsille on monia mahdollisuuksia varmistaa omien vanhempien isyys ja äitiys.
Äitisi sinivihreät ovat mutaatio, veikkaisin.