Voiko Yö mielestäsi jatkaa
Omasta mielestäni Yön tarina päättyi Olli Lindholmin kuolemaan.
Yö on henkilöitynyt Lindholmiin niin vahvasti, että ajatus uudesta laulajasta tuntuisi oudolta.
Yössä ei "tällä hetkellä" ole yhtään alkuperäisjäsentä jäljellä.
Bändin muusikot kuitenkin vielä pohtivat jatkoa, lausuntoja lopettamisesta tai jatkamisesta ei ole annettu.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoremmat Yö-fanit ehkä ajattelevat toisella tavalla ja heidän mielestään bändi ehkä voisi jatkaa toisen laulajan voimin.
Minusta nimenomaan vanhemmat ajattelevat eri tavalla. He joille myöhempi Olli Lindholmin sooloprojekti ei enää ollut sekään mikään oikea Yö. Sama se enää on.
Näin juuri. Iskelmää esittävä bändi ei ollut enää Yö. Vanhaa Yötä tykkäsin kuunnella, lähinnä Hakulisen kynästä tulleita biisejä.
Mutta Jussi Hakulinen teki myös Rakkaus on lumivalkoinen -kibaleen, jonka ansiosta Yö tuli myöhemmin tunnetuksi iskelmäväelle. Eli hänhän on myös tuon myöhäisemmän comebackin ja iskelmämenestyksen takana.
Vierailija kirjoitti:
En ihan ymmärrä tuota väitettä, että Hakulinen oli ainoa oikea Yön jäsen ja Olli on ollut vain rekvisiittaa. Olli on kuitenkin alusta asti ollut se laulusolisti ja Hakulinen lauloi ainoastaan Joutsenlaulun (ja oliko pari muutakin) . Joillakin tuntuu olevan sellainen käsitys, että Olli on tullut laulajaksi vasta Hakulisen jälkeen. Näinhän ei ole.
Hakulinen oli nimenomaan Yön keskeinen säveltäjä-sanoittaja. Hakulinen kirjoitti Yön menestysbiisit, joiden ansiosta Yö yleensäkin tuli alunperin tunnetuksi. Samoin Hakulinen kirjoitti 2000-luvulla Yön menestysbiisit, joiden ansiosta Yö teki comebackin pitkän unohdetun jakson jälkeen. Yö menestyi juurikin Hakulisen tekstien ja sävelmien ansiosta. Ne olivat monelle se oikea ja alkuperäinen Yö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoremmat Yö-fanit ehkä ajattelevat toisella tavalla ja heidän mielestään bändi ehkä voisi jatkaa toisen laulajan voimin.
Minusta nimenomaan vanhemmat ajattelevat eri tavalla. He joille myöhempi Olli Lindholmin sooloprojekti ei enää ollut sekään mikään oikea Yö. Sama se enää on.
Näin juuri. Iskelmää esittävä bändi ei ollut enää Yö. Vanhaa Yötä tykkäsin kuunnella, lähinnä Hakulisen kynästä tulleita biisejä.
Mutta Jussi Hakulinen teki myös Rakkaus on lumivalkoinen -kibaleen, jonka ansiosta Yö tuli myöhemmin tunnetuksi iskelmäväelle. Eli hänhän on myös tuon myöhäisemmän comebackin ja iskelmämenestyksen takana.
Ja Parrasvalot ja Kiitos ja kunnia.
Ja osittain myös biisin Erakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihan ymmärrä tuota väitettä, että Hakulinen oli ainoa oikea Yön jäsen ja Olli on ollut vain rekvisiittaa. Olli on kuitenkin alusta asti ollut se laulusolisti ja Hakulinen lauloi ainoastaan Joutsenlaulun (ja oliko pari muutakin) . Joillakin tuntuu olevan sellainen käsitys, että Olli on tullut laulajaksi vasta Hakulisen jälkeen. Näinhän ei ole.
Hakulinen oli nimenomaan Yön keskeinen säveltäjä-sanoittaja. Hakulinen kirjoitti Yön menestysbiisit, joiden ansiosta Yö yleensäkin tuli alunperin tunnetuksi. Samoin Hakulinen kirjoitti 2000-luvulla Yön menestysbiisit, joiden ansiosta Yö teki comebackin pitkän unohdetun jakson jälkeen. Yö menestyi juurikin Hakulisen tekstien ja sävelmien ansiosta. Ne olivat monelle se oikea ja alkuperäinen Yö.
Olli tarvitsi biiseille tekijän, Hakulinen esittäjän.
Rakkaus on lumivalkoinen oli kyllä Ollille lottovoitto. Paljosta olisi ollut Jussille velkaa, mahtoikohan itse tajuta asian mittasuhteita.
Mun puolestani Yö- yhtye voi jatkaa. Tosin en usko että he päättävät jatkosta sen perusteella mitä mieltä minä olen asiasta. Epäilen toki etä Yö yhtyeen menestys ei enää jatku, ei vaikka yhtyeeseen saataisiin joitakn vanhoja jäseniä.
Voihan se toki jatkaa, mutta sille ei ole mitään tarvetta, koska kaikki sen anti on jo kuultu - punkkari hakkaa monotoonisesti rumpua ja huutaa kuolemaa...
Vierailija kirjoitti:
Mun puolestani Yö- yhtye voi jatkaa. Tosin en usko että he päättävät jatkosta sen perusteella mitä mieltä minä olen asiasta. Epäilen toki etä Yö yhtyeen menestys ei enää jatku, ei vaikka yhtyeeseen saataisiin joitakn vanhoja jäseniä.
Hakulistahan syytettiin rahanahneeksi kun yritti saada muistokeikkoja kasaan.
Yön nykyisessä kokoonpanossa soittava Kangasjärvi on juurikin se, joka on antanut lausunnon siitä, että
jatkosta ei ole vielä tietoa.
On olemassa se mahdollisuus, että Yö jatkaa. Pohdin onko rahanahne sittenkin Kangasjärvi, joka tietää,
että fanipohjaa on ja keväälle oli keikkojakin myyty reippaasti.
Rahanahne ja rahanahne. Näillä kavereilla loppui ennalta sovitut duunit kuin seinään, ihan ymmärrettävää on jos suunnittelevat jotain jäähyväis- ja/tai Ollin muistokiertuetta. Tuskin jatkavat kuitenkaan loppuelämää Yön raunioilla, mutta näin jää aikaa viritellä uusia kuvioita samalla kun palkan juokseminen ei lopu samalla kuin seinään. Mutta palstan mielestä tämä on tietysti väärin, vaikka työkkäriin marssiminen olisi tietysti ihan yhtä väärin.
Bändissä on erittäin monipuolisia ja lahjakkaita muusikoita, joten varmasti tulevat ainakin jotkut heistä jossain kokoonpanossa soittamaan jatkossakin yhdessä, mutta tuskin enää Yönä.
Ja Hakulis-jankkaajalle: hän LÄHTI itse bändistä ja SIIRTYI SÄVELTÄJÄKSI. Meinaatko, että kaikki muutkin bändit, joilla on jäsentensä ulkopuolisten säveltäjien hittejä eivät oikeastaan itse olekaan oma bändinsä?
Mielestäni paras Yön biisi on Stina Girsin kanssa laulettu Jään sun viereen.
Se on käännösbiisi, alkuperäinen on Kometfabrikenin Snedsteg.
Yö olis saanut hajota jo 70-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Rahanahne ja rahanahne. Näillä kavereilla loppui ennalta sovitut duunit kuin seinään, ihan ymmärrettävää on jos suunnittelevat jotain jäähyväis- ja/tai Ollin muistokiertuetta. Tuskin jatkavat kuitenkaan loppuelämää Yön raunioilla, mutta näin jää aikaa viritellä uusia kuvioita samalla kun palkan juokseminen ei lopu samalla kuin seinään. Mutta palstan mielestä tämä on tietysti väärin, vaikka työkkäriin marssiminen olisi tietysti ihan yhtä väärin.
Bändissä on erittäin monipuolisia ja lahjakkaita muusikoita, joten varmasti tulevat ainakin jotkut heistä jossain kokoonpanossa soittamaan jatkossakin yhdessä, mutta tuskin enää Yönä.
Ja Hakulis-jankkaajalle: hän LÄHTI itse bändistä ja SIIRTYI SÄVELTÄJÄKSI. Meinaatko, että kaikki muutkin bändit, joilla on jäsentensä ulkopuolisten säveltäjien hittejä eivät oikeastaan itse olekaan oma bändinsä?
Latomaalla ja Kangasjärvellä on Jani Viitasen kanssa studio Tampereella. Heiltä ei duuni lopu.
Muillakin saattaa olla toinen duuni Yön lisäksi.
Hakulis-jankkaajia ketjussa on useampiakin, mutta Hakulinen ei Yöstä lähdettyään siirtynyt säveltäjäksi, vaan perusti oman bändin ja vei yhden Yön mukana kiertäneen tekniikan jäsenen mukanaa.
Tämäkin aiheutti riitoja.
Hakulisella on myös siviiliammatti, on toiminut opettajana.
Hakulinen on diiva. Ja nyt järkytys laukaissut manian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Latomaalla ja Kangasjärvellä on Jani Viitasen kanssa studio Tampereella. Heiltä ei duuni lopu.
Hakulis-jankkaajia ketjussa on useampiakin, mutta Hakulinen ei Yöstä lähdettyään siirtynyt säveltäjäksi, vaan perusti oman bändin ja vei yhden Yön mukana kiertäneen tekniikan jäsenen mukanaa.
Juuh. My bad. Olisi pitänyt muistaa, että tälle palstalle kirjoittaessa täytyy minkä tahansa asian esittäessään esittää se niin, että ei jää kertakaikkiaan mitään mahdollista muuta tapaa tulkita se, kuin tarkoitettu; siis poissulkevasti tulee luetella kaikki seikat, mitä lausumillaan ei tarkoita, ja vastaavasti sulkea pois mahdollisuudet, että lukija voisi mielikuvituksensa varassa asiaan jotain lisätä. Yritän uudelleen: Hakulinen Yöstä pois jäätyään on monien muiden toimiensa ohella myös säveltänyt entiselle bändilleen kappaleita, mitä ei pidä tulkittaman niin, että Hakulinen olisi jatkossa toiminut vain ja yksinomaan Yön hovisäveltäjänä, vaan niin, ettei hän bändistä lähtönsä jälkeen ole enää ollut kyseisen orkesterin jäsen, vaikka onkin eräs Yö-yhtyeen myöhempienkin vaiheiden kappaleiden säveltäjistä. Hakulinen ei siten omista enää mitään oikeuksia Yö-yhtyeeseen, vaikka omiin kappaleisiinsa oikeudet omistaakin. Joten palatakseni alkuperäiseen kysymykseeni: arvon Hakulis-jankkaaja(t), onko siis niin, että mikä tahansa bändi, joka esittää muiden kuin omien jäsentensä sävelmiä eivät itse asiassa olekaan oma bändinsä? Vastaavassa tilanteessa heidän tulisi pyytää hittiensä säveltäjää järjestämään edesmenneen jäsenensä muistokonsertit ja mahdollisesti jopa jatkamaan bändin toimintaa?
On se nyt oikeasti aika paksua ajatellakaan, että Ollin muistolle Yön nimissä jatkossa esiintyisi mikään muu kokoonpano, kuin bändin viimeinen jäsenistö, tietysti niin halutessaan vierailevilla tähdillä täydennettynä. Kyseessähän ovat nimeomaan he, joiden kanssa Olli valitsi ja halusi esiintyä ja esiintyisi edelleen, jos eläisi.
Se, että joillain on studio, ei tarkoita vielä sitä, että studio elättäisi. Ja tosiaan kaikilla ei välttämättä ole valmiina mitään oheistyötä varalla tällaista tilannetta varten, johon välittömästi voi tuosta vaan ryhtyä. Liksaa juoksi myös muille organisaation jäsenille kuin varsinaisille bändiläisille. Kuukauden-parin muistokonserttikiertue vastaisi ehkä normaalia irtisanomisajan palkkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakulinen ei siten omista enää mitään oikeuksia Yö-yhtyeeseen, vaikka omiin kappaleisiinsa oikeudet omistaakin. Joten palatakseni alkuperäiseen kysymykseeni: arvon Hakulis-jankkaaja(t), onko siis niin, että mikä tahansa bändi, joka esittää muiden kuin omien jäsentensä sävelmiä eivät itse asiassa olekaan oma bändinsä? Vastaavassa tilanteessa heidän tulisi pyytää hittiensä säveltäjää järjestämään edesmenneen jäsenensä muistokonsertit ja mahdollisesti jopa jatkamaan bändin toimintaa?
On se nyt oikeasti aika paksua ajatellakaan, että Ollin muistolle Yön nimissä jatkossa esiintyisi mikään muu kokoonpano, kuin bändin viimeinen jäsenistö, tietysti niin halutessaan vierailevilla tähdillä täydennettynä. Kyseessähän ovat nimeomaan he, joiden kanssa Olli valitsi ja halusi esiintyä ja esiintyisi edelleen, jos eläisi.
Se, että joillain on studio, ei tarkoita vielä sitä, että studio elättäisi. Ja tosiaan kaikilla ei välttämättä ole valmiina mitään oheistyötä varalla tällaista tilannetta varten, johon välittömästi voi tuosta vaan ryhtyä. Liksaa juoksi myös muille organisaation jäsenille kuin varsinaisille bändiläisille. Kuukauden-parin muistokonserttikiertue vastaisi ehkä normaalia irtisanomisajan palkkaa?
Oletan Hakulisen kaipaavan sitä vanhaa kunnon Yötä, mitä moni muukin tuntuu kaipaavan.
Nyt Hakulinen näki tilaisuuden tehdä jotain yhdessä vanhalla porukalla, ns. vanhojen hyvien aikojen muistoksi.
On totta, että Hakulinen ei ole Yön viimeisessä kokoonpanossa ollut mukana, mutta hän on ollut juhlakiertueilla ym mukana. Hänen roolinsa Yössä on ehkä ollut vähän vaikeasti tulkittavissa.
Hakulinen on kuitenkin Yön perustajajäsen ja Yö on ollut Hakulisen menestynein bändi.
Ja kyllä, Hakulisen sairaus vaikuttaa asioihin.
Henkilökohtaisesti en menisi Yön muistokonserttikiertueelle, jos sen järjestäisi viimeisessä kokoonpanossa soittaneet muusikot.
Hakulisen järjestämälle keikalle menisin.
Syy on lähinnä se, että nyky-Yö on melko tasapaksua iskelmähumppaa.
Hakulisessa on vielä punk-aatteen henkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakulinen ei siten omista enää mitään oikeuksia Yö-yhtyeeseen, vaikka omiin kappaleisiinsa oikeudet omistaakin. Joten palatakseni alkuperäiseen kysymykseeni: arvon Hakulis-jankkaaja(t), onko siis niin, että mikä tahansa bändi, joka esittää muiden kuin omien jäsentensä sävelmiä eivät itse asiassa olekaan oma bändinsä? Vastaavassa tilanteessa heidän tulisi pyytää hittiensä säveltäjää järjestämään edesmenneen jäsenensä muistokonsertit ja mahdollisesti jopa jatkamaan bändin toimintaa?
Oletan Hakulisen kaipaavan sitä vanhaa kunnon Yötä, mitä moni muukin tuntuu kaipaavan.
Nyt Hakulinen näki tilaisuuden tehdä jotain yhdessä vanhalla porukalla, ns. vanhojen hyvien aikojen muistoksi.
On totta, että Hakulinen ei ole Yön viimeisessä kokoonpanossa ollut mukana, mutta hän on ollut juhlakiertueilla ym mukana. Hänen roolinsa Yössä on ehkä ollut vähän vaikeasti tulkittavissa.
Hakulinen on kuitenkin Yön perustajajäsen ja Yö on ollut Hakulisen menestynein bändi.
Ja kyllä, Hakulisen sairaus vaikuttaa asioihin.
Henkilökohtaisesti en menisi Yön muistokonserttikiertueelle, jos sen järjestäisi viimeisessä kokoonpanossa soittaneet muusikot.
Hakulisen järjestämälle keikalle menisin.
Syy on lähinnä se, että nyky-Yö on melko tasapaksua iskelmähumppaa.
Hakulisessa on vielä punk-aatteen henkeä.
No se ”tasapaksu iskelmähumppa” nyt kuitenkin on sitä, mihin Olli määrätietoisesti bändinsä vei. En ymmärrä, miksi Ollia pitäisi muistella ja kunnioittaa vain bändin aivan alkuvaiheen meiningillä, kun mies itse muutti koko homman suuntaa tietoisesti aivan toisenlaiseksi. Alkuvaiheen muistelointi sopisi hyvin Hakulisen muistolle, jos sellainen olisi ajankohtaista - toivottavasti ei kuitenkaan näin ole vielä pitkään aikaan. Vaikka sinä et menisi viimeisen kokoonpanon konserttiin, moni muu menee - nyky-Yö on/oli järjettömän suosittu.
Onko bändillä edes mitään oikeuksia niihin vanhoihin klassikoihin, joista Yö pääasiassa muistetaan?
Vierailija kirjoitti:
Onko bändillä edes mitään oikeuksia niihin vanhoihin klassikoihin, joista Yö pääasiassa muistetaan?
Miksi ei olisi? Onhan yhtye niitä esittänyt täyttä häkää tähänkin saakka.
Hakulinen teki nipun hienoja lauluja ja Olli lauloi ne, vaikka ei osannut laulaa ja ääni oli mitä oli. Mun puolesta saavat tehdä mitä lystäävät ja mikä huvittaa. Ei kuulu mulle. Laulut elää ja muistot.
Ja minkähän takia? Eikö pääasiallinen hittinikkari ollut loppupeleissä kuitenkin Hakulinen, jonka tekstien ja sävellysten ansiosta pääsivät pinnalle ja myöhemmin tekivät comebackin? Hänhän ne tunnetuimmat biisit teki. Vain elämää :ssäkin jotenkin hassua, kun kaikki halusivat nimenomaan Hakulisen biisejä laulaa eikä Ollin...