Perintö lapsenlapsille, kun lapsilla lapsia eri määrä?
Miten toimitaan: perintö tasan kaikille lapsenlapsille vai kullekin vanhempansa osuus sisarusten kesken jaettuna? Isovanhemmilla 3 lasta, joilla omia lapsia 2, 1 ja 2 kappaletta.
Kommentit (37)
Onko tarkoitus ohittaa lapset ja jakaa koko perintö suoraan lapsenlapsille? Jos on, niin silloin minusta olisi reiluinta jakaa omaisuus siten kuin jako olisi mennyt, jos lapset olisivat perineet ensin. Eli summa ensi kolmeen osaan ja yksilapsisen lapsen lapsi saa osan kokonaan, kaksilapsisen lapsen lapset puolet osasta jne.
Jos taas suurin osa perinnöstä menee lapsille ja kullekin lapsenlapselle jokin määräsumma, niin silloin sopii hyvin se, että kukin lapsenlapsi saa saman summan. Esim. meillä oli anoppi testamentannut kymppitonnin jokaiselle lapsenlapselle, eikä kenelläkään ollut mitään valittamista, vaikka eri lapsilla oli lapsia eri määrä.
Kannattaa myös miettiä tarkkaan, miten asia kirjataan testamenttiin. Miten otetaan huomioon se, jos lapsenlapsia syntyy lisää testamentin kirjoittamisen jälkeen? Entä se, jos joku lapsenlapsista kuolee ennen kuin perinnönjako tulee ajankohtaisesti? Ja jos testamenttiin kirjoittaa edunsaajiksi lapsenlapset nimeämättä heitä, niin siitäkin voi tulla aika byrokratia sukuselvitysten kanssa, jos esim. joku lapsista on muuttanut ulkomaille.
Minun äitini (isäni on jo kuollut) on tehnyt testamentin, jonka mukaan:
- 50% omaisuudesta (sanotaan nyt vaikka 150 000€) menee tasan kolmen rintaperillisen kesken. Eli me lapset saamme kaikki 50 000€
- Toinen 50% omaisuudesta jaetaan siten, että jokainen lapsenlapsi (5 kpl) saa saman verran, eli 30 000/lapsenlapsi
Käytännössä siis minun perheenjäsenille tulee 110 000€, siskoni perheenjäsenille tulee 140 000€ ja toiselle siskolleni tulee 50 000€.
Näin vanhempani olivat sopineet tekevänsä jo ennen isäni kuolemaa huolimatta siitä, että yksi meistä rintaperillisistä on lapseton, yhdellä on kaksi lasta ja yhdellä kolme. Ja me rintaperilliset tyydymme siihen, että tämä on heidän toiveensa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan aikuisten oikeat laitkin tulee mukaan peliin, eli kannattaisiko nyt mennä vaikka asianajajan juttusille, sen sijaan että kyselee täällä palstoilla?
Eipä tässä lait rajoita asiaa juuri muuten kuin siinä, että lapsilla on oikeus vaatia lakiosaansa, jos koko perintö on testamentattu suoraan lapsenlapsille.
Minun isoäitini antoi kolmelle lapselleen 1:1:1:een ja lapsenlapsille niin, että vanhemmilta napsaistiin pois tietty osuus, joka oli jokaisella saman suuruinen, ja se jaettiin kunkin lapsille. Ainoana lapsena sain kivan potin 🙂
Mieheni vanhemmat ovat suunnitelleet siirtävänsä testamentilla puolet omaisuudestaan suoraan lapsenlapsille (sama summa jokaiselle). Ajatus on sinänsä herttainen, kun kaikilla lapsilla on jokseenkin asiat kunnossa (autot, asunnot, kesämökit ym hankittuna). Hieman tämä tuntuu kuitenkin aiheuttavan kinaa jo etukäteen, kun heidän viidestä lapsestaan kolme on lapsettomia, yhdellä on neljä lasta ja yhdellä kaksi.
Käytännössä siis jakautuisi niin, että:
Vanhin lapsi (lapseton) saisi 100 000€
Toiseksi vanhin lapsi (lapseton) saisi 100 000€
Kolmanneksi vanhin lapsi (neljän lapsen isä) saisi 100 000€ ja hänen lapset 333 333€ eli yht 433 333€
Neljänneksi vanhin lapsi (lapseton) saisi 100 000€
Nuorin lapsi (kahden lapsen äiti) saisi 100 000€ ja hänen lapset 166 666€ eli yht 266 666€
Saa nähdä saadaanko tästä aikaiseksi vielä isokin draama, kun jaettava summakin tosiaan on aika merkittävä.
Kai se tuntuisi oikeudenmukaisimmalta, että menisi tasan rintaperillisille ja nämä sitten jakaisivat omille lapsilleen.
Tai sitten niin, että joku pieni tasasumma jokaiselle lapsenlapselle ja loppu tasan rintaperillisille
Lapsenlapsille 19 999€/lapsenlapsi (perintöveroa kun joutuu maksamaan vasta 20 000€ perinnöstä)
Loppu sitten rintaperillisille tasan
Jaetaan omien lasten mukaan. Jos kolme rintaperillistä niin perintö jaetaan kolmen kesken. Se on oikeudenmukaista, jos toisin niin lapseton ei saisi mitään ja viiden lapsen lapsi saisi jättiosan. Uskoisin näin säilyvän sopu suvussa.
Vierailija kirjoitti:
Jaetaan omien lasten mukaan. Jos kolme rintaperillistä niin perintö jaetaan kolmen kesken. Se on oikeudenmukaista, jos toisin niin lapseton ei saisi mitään ja viiden lapsen lapsi saisi jättiosan. Uskoisin näin säilyvän sopu suvussa.
Riippuu kovasti tilanteesta. Minun siskoni on lapseton ja koska hän on hyväpalkkainen (ja itse testamentannut omaisuutensa minun lapsilleni), niin yrittää kovasti puhua vanhemmilleni, että he siirtäisivät koko omaisuutensa suoraan lapsenlapsille (siskoni siis luopuisi perintöosastaan). Hän ei omien sanojensa mukaan tarvitse niitä rahoja mihinkään, kun sen sijaan ensimmäistä omaa kotiaan pikkuhiljaa perustavat lapseni tarvitsisivat joka pennin
Olin juuri vastaavanlaisessa perinnnönjakotilaisuudessa, jossa isovanhempien perintö jaettiin perintökaaren mukaisesti tasan ensin kolmen rintaperillisen mukaan. Siis heidän kolmen lapsensa mukaisesti. Ja se osuus, mikä jäi per lapsi, jakaantui sitten lapsenlapsille olipa lapsenlapsia yhdessä perheessä miten paljon tai vähän tahansa.
Isovanhemmilla ei ollut testamenttia.
Jos itse olet jättämässä niin silloin saat jättää miten haluat. Vaikkapa sille joka ei koskaan ole muistanut sua 50€ ja niille joiden elämässä olet ollut mukana loput.
Ei ole mikään pakko miettiä, mikä olisi ’reiluin’ ratkaisu suvunmielestä. Kaikkia ei voi miellyttää ja perinnön kohdalla harvemmin kaikki ovat tyytyväisiä oikeudenmukaisuuteen.
Ja sellaista 1/2 on lakiosuus automaattia ei ole, vaan testamentin voit tehdä koko summalle (jos haluat) ja ne ensisijaiset perilliset sitten erikseen vaatii lakiosaansa, jos vaatii.
Vierailija kirjoitti:
Olin juuri vastaavanlaisessa perinnnönjakotilaisuudessa, jossa isovanhempien perintö jaettiin perintökaaren mukaisesti tasan ensin kolmen rintaperillisen mukaan. Siis heidän kolmen lapsensa mukaisesti. Ja se osuus, mikä jäi per lapsi, jakaantui sitten lapsenlapsille olipa lapsenlapsia yhdessä perheessä miten paljon tai vähän tahansa.
Isovanhemmilla ei ollut testamenttia.
Mutta näin voi käydä vain jos rintaperillisensä ovat kuolleet tai antavat oman perintöosuutensa suoraan omille rintaperillisillensä - jos tekee testamentin niin tuleva perittävä voi ihan vapaasti itse määritellä jaon.
Nykyään taitaa olla aika yleistä, että pdrintö menee suoraan lapsenlapsille, kun omilla lapsilla on jo kaikkea eikä tarvetta ylimääräiselle lapselle. Näin ehdotin omille vanhemmillenikin
Isovanhempani tekivät testamentin lastenlasten hyväksi. Kaikille lapsenlapsille tuli samansuuruiset osuudet. Jako meni reilusti.
Eikö jokainen lapsenlapsi ole isovanhemmille tärkeä omana itsenään? Eihän se, minkä verran sinulla on sisaruksia, vaikuta siihen, mitä olet isovanhemmillesi? Jos perintö halutaan jakaa rintaperillisten kautta, on selkeämpää jättää se ilman testamenttia rintaperillisille ja antaa heidän luopua lastensa hyväksi jos haluavat.
Leski ei peri. Hän voi saada tasinkoa, mutta ei perintöä ilman testamenttia.