Hyviä keinoja saada omahyväinen ihminen aisoihin?
Olen työssä, jossa teen projekteja hyvin monenlaisten ihmisten kanssa. Tulen kyllä helposti toimeen erilaisten persoonien kanssa, kuulemma sen takia osittain minut tähän työhön on valittukin.
On kuitenkin yksi piirre, jota en millään vain voi sietää: omahyväisyys. On suoraan sanottuna vastenmielistä olla sellaisen ihmisen seurassa, jolla on noussut kusi hattuun, ja kuunnella minuuttikaupalla selostusta cv:stään ja erikoistaidoistaan, kun sama aika pitäisi käyttää projektin edistämiseen.
Olen nuori nainen, ja minuun suhtaudutaan herkästi alentuvasti jo pelkästään ikäni ja sukupuoleni perusteella, ja varsinkin kun olen turhankin kiltti ja pehmeä. Välttelen riitoja viimeiseen asti. Olen opetellut jämäkkyyttä, mutta olen edelleen ja sellainen suomalaistyylinen "oma kehu haisee" -tyyppi. Ja sitä käsitystä on vaikea muuttaa, jos joku on tehnyt minusta päätelmän heti tavatessamme.
Siispä: miten tulla toimeen omahyväisen ihmisen kanssa ja osoittaa, että minullakin on merkitystä, asettamatta itseäni mihinkään pallille? En halua erikoiskohtelua, haluan vain tulla kohdelluksi tasavertaisena ja saattaa projektit maaliin.
Kommentit (24)
Enpä osaa auttaa. Piti vaan kommentoida että hyvin rasittavina koen myös tuommoiset. Meidän työpaikalla tuommoinen omahyväinen nainen. Puhuu vielä stadilaisella lässyttävällä äänellä. Ai stana että se riipii mua jonnekin hermoon niin että.. kertokoon nyt huonosta itsetunnosta tai mistä vaan, mutten käsitä, miten ihmiset jaksavat kuunnella sitä.
Paikalla - tai lössissä- on aina joku, joka valittaa kaikesta. Ei kannata ottaa itseensä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nro 2 lisää: ei sinun tarvitse laittaa ketään "aisoihin". Opettele mieluummin sietämään erilaisuutta!
Ehkä se oli huono sanavalinta. Tarkoitan sellaisia tilanteita, jossa toinen projektin osapuoli jyrää täydellisesti kaiken mitä ehdotan ja sanon eikä anna suunvuoroa. Esimerkiksi moni mies puhuttelee mieluummin toista vanhempaa miestä minun ylitseni, vaikka tämä ei edes olisi projektissa mukana. "Aisoihin laittaminen" ei ole tässä tapauksessa sitä etteikö saisi olla erilainen, vaan että molempien näkemykset tulisivat kuulluiksi ja molempien ammattitaitoa hyödynnettäisiin.
ap
No mutta tämähän on aivan eri asia!
Ja iso osa sitä on, että koska ongelma ei ole se toinen, vaan sinä itse (sinä itse et osaa tuoda asiaasi esiin ja saada itseäsi kuulluksi) , myös toimenpiteen kohteena pitäisi olla sinä itwe. Sun pitää siis opetella itsevarmuutta ja taitoa ottaa puheenvuoro ja sanoa asiasi. Tähän toki myös kuuluu se, että kun olet sanonut asiasi, sun pitää osata pitää sitä vain yhtenä sanotuista asioista. Ei kenelläkään ole velvollisuutta toimia juuri sun ehdotuksen mukaan. Tärkeää on vain se, että olemassaolevat mahdollisuudet todetaan ja sitten valitaan niistä jokin.
Joskus on tuollaisessa tilanteessa on pakko puhua päälle. On olemassa sen verran juntteja tai muuten vaan yliekstrovertteja sosiaalisesti lahjattomia, että he eivät tajua ottaa kaikkia huomioon. Joskus se voi olla ilkeyttä tai valtataisteluakin. Mutta siis, puhuvakaasti, rauhallisesti, jämptisti. Vältä hermostuneita liikkeitä. Googlaa ylästatus, niin tiedät mitä tyyliä haen. Ajattele vaikka opettajaa, jonka pitää saada levoton luokka toimimaan. Jos ope alkaa huutaa, menettää hermonsa tai etenkin jos osoittaa pelkoa, tilanne on menetetty. Pitää puhua vakaasti ja rauhallisesti, ja luottaa omaan sanomiseensa täysillä.