Tarkoittaako absolutismi loputonta tylsyyttä? :(
Olen yrittänyt olla ilman alkoholia mutta tylsistyn!
Tiedän jo etukäteen että mikään asia mitä teen ei anna samoja kiksejä kuin kylmä kirkas olut.
Olut ja sen mahtava tuoksu ja se tunne minkä se nostattaa ohimoille...tietäjät tietänevät tunteen, en usko olevani ainoa. Olen joskus pystynyt olemaan ilman alkoholia pitkiäkin aikoja, mutta absolutismin tuottama tylsyys on sietämätöntä.
Alkoholin juomisen hinta on kuitenkin kova kropalle ja mielelle.Olen huomannut myös että en voi ottaa vain yhtä. ”Sen seuraavan” ottamisen kynnys on aina ja aina alempi ja seuraavana päivänä väsyttää ja keljuttaa.
Alkoholi on kuitenkin ajatuksiani stimuloiva aine. Nousuhumalasta tulee hyvät kiksit. Se poistaa elämästä tylsyyden.
Tupakka tuotti samanlaisia tuntemuksia: mahtava jyskyttävä huuma, hetken pako tylsästä maailmasta.
Tästä pääsin irti sähkötupakan avulla. Nikotiini oli puhdasta douppia. Sitä veti vain ”kiksien” takia, maksoipa se mitä vain, pisti yskimään, haisi pahalta ja niin pois päin.
Alkoholissa on samaa asiaa, mutta se ei ole yhtä ”paheksuttua” kuin tupakka.
Olen vähentämisyrityksistäni Ymmärtänyt että juomisen lopettamisessa tärkeintä on olla ottamatta sitä ensimmäistä, eikä kuvitella ”siemaisevansa vain yhden”.
Samalla olen tajunnut että suurin yllykkeeni ylipäätään juoda alkoholia on sen antama pakokeino kokemastani tylsyydestä.
Voin paeta tylsyyttä, keskittyä projekteihini ja hankkeisiini, mutta tylsyys seuraa minua. Kuukaudenkin päästä se saattaa iskeä.
Mitä absolutistit tekevät silloin kun heillä on tylsää? Miten he käsittelevät tylsyyttä? Kokevatko muut alkoholille persot vierailijat samaa tylsyyttä ja alkoholi koetaan piristäväksi lisäksi tylsään maailmaan. Sitä se on mielestäni. Pakokeino tylsästä maailmasta.
Vai kehystänkö maailmaa ja näen siitä vain tylsät osat. Pitäisikö minun läpikäydä jonkinlainen erämaavaellus tai sielun pimeä yö jossa viimein kaiken toivon menettäneen valaistuisin ja näkisin autiomaan alkavan kukkia? Tylsää! Miksi riivata itseään tylsyydellä? Emmekö voisi vain syödä, naida ja juoda?
Kommentit (39)
Ei tarkoita. Sinulla on riippuvuus ja osa sinusta ei halua päästää irti. En ole edes absolutisti mutta en ole juonut yli vuoteen. Ei vain tee mieli juoda enää.
Pakene tylsyyttä vaikka menemällä katsomaan balettia, oopperaa, tai mikä ikinä saattaisikaan sinusta olla antoisaa. Ellet ole koskaan käynyt niin nyt on aika. Sitä pitääkö jostain ei välttämättä tiedä ennen kuin on kokeillut ainakin kerran.
Ei absolutismi tarkoita tylsyyttä. Se vain tuntuu siltä.
Itse olen vähitellen jättänyt, tai oikeastaan unohtanut alkoholin.. Toissavuonna taisin juoda kolme kertaa, viime vuonna kaksi ja tässä muutama viikko sitten juotuani itselleni pienestä määrästä hirveän krapulan, päätin lopettaa nyt kokonaan. En tiedä miksi, mutta ajatus on jotenkin helpottava?
Itse ajattelin juovana aikana myös, että olisi tylsää ilman alkoholia. Mutta se on kuvitelmaa, itse alkoholinkäytön aiheuttama vääristynyt ajatus.
Miten pitkiä tipattomia olet pitänyt? Oma kokemukseni on, että alkoholin jätettyä jokainen viikko ja kuukausi on entistä parempi. Pikku hiljaa ne kivat asiat saapuvat elämään melkein kuin itsestään.
Paljon tsemppiä ap ja pidä itsestäsi huolta.
En käsitä mitä tylsää siinä on ,että pää on kirkas. Ymmärrän alkoholismin olevan vahva sairaus joka vääristää totuutta kuten muutkin mielenterveysongelmat, siitä täytyy tervehtyä jos haluaa elää todellisuutta eikä se ole aina helppoa.
Minä olen kyllästynyt alkoholiin. Kyllästynyt siihen aivoja ja ajattelua tap--pavaan olotilaan, siihen että seuraava päivä menee ihan hukkaan ja väsymys seuraa vielä pitkän aikaa perässä. Alkoholi tap—paa aivosoluja ja sen kyllä huomaa, mulla unohtuu ihan perus sanat ja asiat humalassa mikä on todella ärsyttävää, jos yrittää keskustella jonkun kanssa.
Olen vähentänyt huomattavasti ja käytän muita päihteitä. Sellaisia jotka opettavat ja kirkastavat ajatustani, antavat uusia oivalluksia ja näkökulmia.
(Välistä tämän palstan sanasensuuri tap__paa kaiken halun keskustella yhtään mistään)
On tutkittu, että masentuneet saavat enemmän mielihyvän tunnetta alkoholista, kuin ei-masentuneet. En tarkoita, että alkoholista pitävä olisi masentunut, mutta se kuitenkin liittyy siihen, että ehkä heiltä puuttuu ilo ja onni. Alkoholismi kuitenkin lopulta sammuttaa kaiken ilon elämästä, eikä siitä saa kuin sen ensimmäisen nousun hyvän olon.
Jos pystyy vähentämään riippuvuutta, niin se palkitsee kyllä, kun elämästä löytyy oikeita mielekkäitä kohteita. Harrastukset, kulttuuri, ystävät jne. On monia asioita, mitä voi tehdä alkoholin sijaan, kunhan sen vain oivaltaa.
Vierailija kirjoitti:
On tutkittu, että masentuneet saavat enemmän mielihyvän tunnetta alkoholista, kuin ei-masentuneet. En tarkoita, että alkoholista pitävä olisi masentunut, mutta se kuitenkin liittyy siihen, että ehkä heiltä puuttuu ilo ja onni. Alkoholismi kuitenkin lopulta sammuttaa kaiken ilon elämästä, eikä siitä saa kuin sen ensimmäisen nousun hyvän olon.
Jos pystyy vähentämään riippuvuutta, niin se palkitsee kyllä, kun elämästä löytyy oikeita mielekkäitä kohteita. Harrastukset, kulttuuri, ystävät jne. On monia asioita, mitä voi tehdä alkoholin sijaan, kunhan sen vain oivaltaa.
Itse ainakin lievitän tissuttelulla pahaa oloa. Kun ei ole ystäviä, joilla olisi aikaa nähdä (kaikilla meillä aika aikaavievät työt), ei rahaa tehdä mitään (käy baletissa ja oopperassa - jep, melkein satasen laaki), television tuijottamista ei jaksa selvinpäin, liikunta on näillä keleillä pakkopullaa ja lukeminen nyt toki on mutta ei siitä koko viikonlopuksi riitä tekemistä. Yritän myös uppoutua projekteihin - säästämiseen, painonhallintaan, mikä vain, jotta olisi edes jotain muuta ajateltavaa ajankuluksi mutta yksinäisyys ja romuttuneet haaveet avioliitosta ja perheestä...
Runsas päihteidenkäyttö latistaa tunnemaailmaa. Pitäisi olla pitkä aika käyttämättä, että aivot palautuvat eivätkä enää janoa douppia.
Sen takia minä tuskin koskaan lopetan. En pysty elämään muuta kuin tässä hetkessä, joten jos tekee mieli juoda niin sittenpä juon.
"lopettamisen jälkeen menee noin vuosi, että persoona rakentuu uudelleen ja löytää oman minänsä."
Ei pidä kyllä ollenkaan paikkaansa.
Vaikuttaa siltä, että sinulta puuttuu elämän ilo ja sisältö sekä se viimeinen niitti, jolloin havahdut miten turhaa alkoholi on ollut.
Ymmrrän ajatuksesi, mutta ehkä et ole prosessoinut asiaa vain loppuun. Minä mietin lopettamista vuosia kunnes viime kuukausina olen sisäistänyt juomattomuuden elämän tavaksi ja tahtotila on riittävä. On enemmän syitä olla juomatta kuin juoda ja nykyisin seuraavana päivä ajattelen tai nukkumaan mennessä, että onneksi en antanut hetkelliselle mieliteolle periksi.
Alkoholi on tylsää. Alkoholisteilla on äärimmäisen tylsät jutut.
Kyllä se aika lailla sitä tarkoittaa.
Miksi ei voi syödä, juoda ja naida? Alkoholi on hieno aine ja nousuhumala parhaimpia fiiliksiä maailmassa. En näe mitään syytä luopua siitä.
Faarao kirjoitti:
En käsitä mitä tylsää siinä on ,että pää on kirkas. Ymmärrän alkoholismin olevan vahva sairaus joka vääristää totuutta kuten muutkin mielenterveysongelmat, siitä täytyy tervehtyä jos haluaa elää todellisuutta eikä se ole aina helppoa.
"kirkkaalla päällä" ei tee raittiina mitään, jos ei elämässä ole mitään sisältöä. Ei ihmissuhteita, eikä harrastuksia, eikä mitään joka tuo hyvää fiilistä. Varsinkin jos on vielä jotain sosiaalisten tilanteiden kammoa, niin elämä on erittäin masentavaa.
no aika tylsä ihminen olet jos holi on ainoa tapa pitää hauskaa, mut älä huoli, et ole yksin.
Vierailija kirjoitti:
"Lopetin juomisen, ja huomaan, ettei normaali elämäni olekaan tylsää, on paljon värejä, tunteita, ja nimenomaan aitoja sellaisia. Olen niin tyytyväinen, ettei mun tarvitse sekoittaa päätäni millään kemikaaleilla enää."
Ne värit ja tunteet, joita itse olen kokenut raitistuttuani, ovat: musta ja valkoinen, sekä vitutus ja masennus.
Kokemasi tylsyys johtuu alkoholismista.
Eihän kukaan normaali ihminen voi olla nousuhumalassa jatkuvasti.
Oletko työelämässä?
Eihän töissäkään voi olla kännissä.
Tarvitset varmaan pidemmän nenänvalkaisujakson, että elämä alkaa maistua selvänäkin.