Tarkoittaako absolutismi loputonta tylsyyttä? :(
Olen yrittänyt olla ilman alkoholia mutta tylsistyn!
Tiedän jo etukäteen että mikään asia mitä teen ei anna samoja kiksejä kuin kylmä kirkas olut.
Olut ja sen mahtava tuoksu ja se tunne minkä se nostattaa ohimoille...tietäjät tietänevät tunteen, en usko olevani ainoa. Olen joskus pystynyt olemaan ilman alkoholia pitkiäkin aikoja, mutta absolutismin tuottama tylsyys on sietämätöntä.
Alkoholin juomisen hinta on kuitenkin kova kropalle ja mielelle.Olen huomannut myös että en voi ottaa vain yhtä. ”Sen seuraavan” ottamisen kynnys on aina ja aina alempi ja seuraavana päivänä väsyttää ja keljuttaa.
Alkoholi on kuitenkin ajatuksiani stimuloiva aine. Nousuhumalasta tulee hyvät kiksit. Se poistaa elämästä tylsyyden.
Tupakka tuotti samanlaisia tuntemuksia: mahtava jyskyttävä huuma, hetken pako tylsästä maailmasta.
Tästä pääsin irti sähkötupakan avulla. Nikotiini oli puhdasta douppia. Sitä veti vain ”kiksien” takia, maksoipa se mitä vain, pisti yskimään, haisi pahalta ja niin pois päin.
Alkoholissa on samaa asiaa, mutta se ei ole yhtä ”paheksuttua” kuin tupakka.
Olen vähentämisyrityksistäni Ymmärtänyt että juomisen lopettamisessa tärkeintä on olla ottamatta sitä ensimmäistä, eikä kuvitella ”siemaisevansa vain yhden”.
Samalla olen tajunnut että suurin yllykkeeni ylipäätään juoda alkoholia on sen antama pakokeino kokemastani tylsyydestä.
Voin paeta tylsyyttä, keskittyä projekteihini ja hankkeisiini, mutta tylsyys seuraa minua. Kuukaudenkin päästä se saattaa iskeä.
Mitä absolutistit tekevät silloin kun heillä on tylsää? Miten he käsittelevät tylsyyttä? Kokevatko muut alkoholille persot vierailijat samaa tylsyyttä ja alkoholi koetaan piristäväksi lisäksi tylsään maailmaan. Sitä se on mielestäni. Pakokeino tylsästä maailmasta.
Vai kehystänkö maailmaa ja näen siitä vain tylsät osat. Pitäisikö minun läpikäydä jonkinlainen erämaavaellus tai sielun pimeä yö jossa viimein kaiken toivon menettäneen valaistuisin ja näkisin autiomaan alkavan kukkia? Tylsää! Miksi riivata itseään tylsyydellä? Emmekö voisi vain syödä, naida ja juoda?
Kommentit (39)
Alkoholi on oikeasti tylsää, mutta tuntuu hienolta.
Juovana aikana elämäni oli vain ja ainoastaan tylsää. Lisäksi häpeällistä yms negaa. Toki se ensimmäinen olut tuntui hyvältä, mutta se fiilishän kesti vain lyhyen aikaa.
Lopetin juomisen, ja huomaan, ettei normaali elämäni olekaan tylsää, on paljon värejä, tunteita, ja nimenomaan aitoja sellaisia. Olen niin tyytyväinen, ettei mun tarvitse sekoittaa päätäni millään kemikaaleilla enää.
Ei tarkoita tylsyyttä. Ajattelin itsekin ennen noin. Yhtäkkiä löytääkin uudestaan niitä samoja tylsyyden kartoittajia kuin aikoinaan ennen kuin alkoholi oli mukana kuvioissa. Nyt myös kaikki ilon aiheuttajat ovat aitoja/todellisia eivätkä alkon vääristämiä.
karKoittajia... piti kirjoittamani...
Valtavan traagista että suuri osa Suomen kansasta ei selviä arkipivän haasteista ja väistämättömästä harmaudestakin ilman jonkin sortin myrkkyä jolla saada aivonsa sekaisin.
Siitä varmaan johtuu, että Suomi on takapajula ja junnaa siinä suossa missä nyt on.
En ihmettele että lahjakkaimmat lähtee.
Sairaushan tuo riippuvuus on, mutta kauhea ajatella että kokonainen kansa rypee siinä alennustilassa. Ihmetyttää mistä juuri suomalaisille on tullut tuo geenivirhe vai mistä sitten kyse onkin? Ehkä sisäsiittoisuus?
Valitettavasti alkoholi kuuluu Suomessa todella moneen hauskanpidoksi tai rentoutumiseksi liittyvään juttuun ja absolutistina jää väistämättä näiden ulkopuolelle. Olen itse etsinyt identitettiäni, kun jouduin pakosta luopumaan alkoholista tervyssyistä ja raittiit toiminnat eivät vain tunnu omilta (kaikki natural high päihteettömät transsimeiningit, fitnessurheilu, uskonnolliset piirit jne.). Eli väisämättä iskee tylsyys ja tyhjyys, kun ei oikein keksi mitä tekisi kun muille hauskanpito on aina yhdet töiden jälkeen, piknik-kuoharit ym. Olen hengaillut koirieni kanssa, opiskellut, katsellut tv:tä ja muuta sellaista. Päivät ovat pirun pitkiä, kun yksikään ei mene krapulassa tai juomisen suunnittelussa, joten omasta seurasta pitää tykätä paljon. En ole itse kaivannut juomista missään vaiheessa, mutta sosiaalista puolta kylläkin. On kuitenkin mahdoton ajatus, että menisin selvänä bilettämään tai istumaan iltaa baariin: ei vain jaksa kun nukahtaa ilman stimulanttia ja jossain vaiheessa humaltuneiden ystävien jutut alkavat kiertää samaa ja rasittaa. Eli valitettavasti tylsää on ja vielä vuosienkin jälkeen.
Eli alkoholittomuus itsessään ei ole syy siihen että koet että sinulla on tylsä elämä ja tylsistyt. Opettele sietämään sitä, että joskus nyt vain on tylsää. Ja sen ohella etsi elämääsi muuta tekemistä ja sisältöä, joka antaa sinulle virikkeitä ja puuhaa muttei sisällä päihteitä. Omaan tunne-elämään tutustuminen ei ole myöskään pahitteeksi, eikä sen pohdinta että miksi toimii ja tuntee niin kuin tuntee.
Jos meinaa hoitaa tän kaiken vain dokaamalla tai muilla päihteillä, on alkkis tai narkkari.
Alkoholi ei vaikuta mielialaani yhtään mitenkään,kaikkia ihmespurguja sitä on.
Mitäpä jos rupeaisit pelaamaan tietokoneella tai vaihtoehtoisesti konsolilla? Ei ole tylsää.
t:abso
Vierailija kirjoitti:
Ei tarkoita tylsyyttä. Ajattelin itsekin ennen noin. Yhtäkkiä löytääkin uudestaan niitä samoja tylsyyden kartoittajia kuin aikoinaan ennen kuin alkoholi oli mukana kuvioissa. Nyt myös kaikki ilon aiheuttajat ovat aitoja/todellisia eivätkä alkon vääristämiä.
Hyvä pointti. Mikään ei voita mukaansatempaavaa kirjaa tai harrastusta.
Ehkä alkoholiin ennen menneistä mutta nyt säästyneistä varoista voi pitää kirjaa ja katsoa mihin harrastukseen ja mielenkiinnon kohteeseen tällä viikolla säästetyt resurssit voisi käyttää. Alkoholin käyttö ei ole kuitenkaan mikään halpa harrastus ellei harrasta juomien kotivalmistusta.
Ap
Minun elämäni on aina ollut kiinnostavaa ja hauskaa, vaikka olen absolutisti. Persoonallisuuskysymys, oletan.
Jos tylsistyn, niin tapaan ystäviäni, liikun tai luen.
Alkoholi on mielestäni kuvottavan pahaa ja tupakointi on yököttävää.
hyvästit Suomelle 23 vuotta sitten kirjoitti:
Valtavan traagista että suuri osa Suomen kansasta ei selviä arkipivän haasteista ja väistämättömästä harmaudestakin ilman jonkin sortin myrkkyä jolla saada aivonsa sekaisin.
Siitä varmaan johtuu, että Suomi on takapajula ja junnaa siinä suossa missä nyt on.
En ihmettele että lahjakkaimmat lähtee.
Sairaushan tuo riippuvuus on, mutta kauhea ajatella että kokonainen kansa rypee siinä alennustilassa. Ihmetyttää mistä juuri suomalaisille on tullut tuo geenivirhe vai mistä sitten kyse onkin? Ehkä sisäsiittoisuus?
Suomessa alkoholikulttuuri on sen verran nuorta, että meillä ei geenipoolista ole karsiutunut vielä alkoholismille taipuvaisia pois, kuten keskieuroopassa. Siellä osataan juoda vain vähän, mutta suomessa haetaan nimenomaan helpotusta ja känniä. Eli kyllä se tästä, kun alkkissuvut pikkuhiljaa hiipuu.
Luin alkoholismia koskevalta sivustolta, että lopettamisen jälkeen menee noin vuosi, että persoona rakentuu uudelleen ja löytää oman minänsä. Siihen saakka voi olla tuskaisaa kohdata elämän arkisia juttuja, kun on tottunut pakenemaan alkoholin tuomaan hetken iloon.
Minä olen lopettanut kolme viikkoa sitten tissuttelun. Onhan tämä tylsää, mutta myös mukavaa. Ei ole aivot turtana koko ajan, pystyy ajattelemaan selvästi ja jaksaa muutenkin paremmin. Ensimmäinen viikko oli vaikea. Hermot oli kireällä koko ajan ja mieli teki olutta tai viiniä. Sitten alkoi helpottamaan.
Odotan innolla millaiseksi persoonani tästä kehittyy. Uusi elämä alkaa.
Nuorena ajattelin samoin tavoin ja alkoholin käyttöni oli huomalahakuista niinkuin sinulla. Nykyisin ostan kaupasta vaan sen 1-3 olutta yleensä ja nautin ne saunan jälkeen. Mulle on alkoholista tullut tosiaan keino saaha oloa rentoutumaan ja päästä eroon hetkeksi kaikista stressaavista asioista. Kuvittelen, että en varmaan koskaan siirry täysin absolutistiksi, mutta huomalahakuiset baarireissut on vähentyneet 1-3 kertaan vuodessa.
Toisaalta voin sanoa, että osaan pitää hauskaa myös ilman alkoholiakin. Omien lasten kanssa tulee tehtyä kaikenlaisia kivoja juttuja ja niihin ei alkoholi sisälly.
M43 kirjoitti:
Nuorena ajattelin samoin tavoin ja alkoholin käyttöni oli huomalahakuista niinkuin sinulla. Nykyisin ostan kaupasta vaan sen 1-3 olutta yleensä ja nautin ne saunan jälkeen. Mulle on alkoholista tullut tosiaan keino saaha oloa rentoutumaan ja päästä eroon hetkeksi kaikista stressaavista asioista. .
Kuinka monta kertaa viikossa saunot? ;)
Alkoholi ei ole koskaan tuonut hauskuutta.
Vain migreenin ja huonon olon.
Lopettamisen jälkeen on vasta tajunnut, kuinka turruttavaa alkoholi oikeasti on. Absolutismi on tylsyyden vastakohta! Aivot on kirkkaat, ajatus selkeä, kaikki aistit on käytössä sataprosenttisesti. Pystyy kuulemaan ja puhumaan ja kirjoittamaan ja näkemään kaiken ilman turruttavaa pöhnää. Fyysisesti voi tehdä niin paljon enemmän, on energiaa ja suorituskykyä ja tarkkuutta mihin tahansa suoritukseen.
En ikipäivänä juo tipan tippaa alkoholia, kun olen tajunnut kuinka paljon stimuloivampaa raittius on.
Sama tilanne paitsi mulla kyseessä on päihteistä yleensä. Tylsää on, eikä kavereita tai puolisoa. Sitä toivoo, että raittius palkittaisiin työllä jolla voi tulla toimeen, mutta päivä päivältä tuntuu enemmän, että olen tehnyt virheen.