Aloitin opiskelun, enkä "osaa" lukea tentteihin. Tuntuu ettei mitään jää päähän.
Kommentit (15)
Tutustu ensin kokonaisuuksiin eli sisällysluetteloon ja otsikoihin.
Kun alat lukea tarkemmini, selvitä väliotsikko ja etsi siitä kappaleesta se ydinasia tai ydinajatus. Alleviivaa tämä ydinajatus jos voit. Kun luet kirjaa toistamiseen, silmäilet läpi vain nuo oleelliset asiat "pikaluvulla" läpi etkä enää jää märehtimään sen ulkopuolella lukevia asioita.
Pysähdy välillä ja pohdi löydätkö sen ison otsikon tai väliotsikon nimeämän ydinasian kappaleesta.
Itellä toimi muistiinpanojen kirjottaminen samalla, kun luki. Poimin kaikista keskeisimpiä asioita ja/tai termejä. Usein sit vielä tenttipäivänä kertasin asioita näistä muistiinpanoista.
Minä muistan, kun teen lukemastani paljon muistiinpanoja, listoja, käsitekarttoja jne. Pelkällä lukemisella ei jää päähän mitään.
Tee näin: siilmäile kurssimateriaalin/kkirjojen otsikot ja johdannot, yritä miettiä, mtä otsikoiden alla pitäisi/voisi olla.
ssitten lue materiaalittt. Mieti,oliko siellä ssitä, mitä odotitkin, vai jotain muuta. Missä homma ei mennytkään kutn odotit? (Tässä on oppimisen kohta) miten se sitten meni? Miksi? Mitä erosta seuraa koko kokonaisuuden kannaalta?
Kerrratakksesii silmmäile taa otsikot. Mitä niisssä olikaan?
Kiitos, ehkää just se kokonaisuuksien hallinta on haastavaa, varmaan auttaa tuo sisällysluettelonkin katsominen.
Muistiinpanoja olen tehnyt, mutta niiden tekeminen aika hidasta, kun olen tekemässä "kaikesta" muistiinpanoja. :)
Ap
Itse saatan jo edellä mainittujen lisäksi merkata marginaaliin kappaleiden kohdalle yhden avainsanan, jolloin seuraavalla lukukerralla yleensä riittää pelkkä niiden silmäily.
Tärkeintä olisi, että ymmärrät lukemasi eikä muistaminen. Eli mieti niin kauan, että ymmärrät niin hyvin, että voisit selittää asian jollekin omin sanoin.
Miten olet tottunut lukemaan muuten? Mites ADT:n ("itseaiheutettu ADD") mahdollisuus?
Itseäni on auttanut kun olen ihan arkipäiväisessä elämässä ja tylsissäkin askareissa tehnyt yhden asian kerrallaan ja keskittynyt siihen. Sitten opiskelutekstejä lukiessa osaan automaattisesti keskittyä paremmin siihen itse lukemiseen.
Myös muiden tekstien lukeminen (kevyet tietokirjat, hömppäfiktio) auttaa sisäistämään lukemaansa paremmin.
Opiskelun sarjoittaminen niin, että luet 25 minuuttia jonka jälkeen teet 5 minuuttia jotain ihan muuta (laita puhtaat pyykit pois, vie roskat, harjaa hampaat, juo kahvia - mitä vaan mutta ei kännykkää tai nettiä). 25-30 minuutin jälkeen keskittyminen alkaa herpaantumaan ja viiden minuutin tauot välissä palauttaa aivot taas tilaan jossa tekstin sisäistäminen paranee.
Näillä keinoilla minun "taitoni" lukea on kehittynyt nopeasti ja jos sun lukuongelmat voisi johtua samanlaisista syistä niin tässä on ainakin yksinkertaisia keinoja lähteä korjaamaan tilannetta.
Minullakin oli vaikeata 7 v jälkeen alkaa lukea tenttiin. Mikään ei tarttunut aluksi päähän. Sitkeästi lukemalla asia korjaantui viikossa. Jotenkin aivot oli eri moodissa kuin opiskeluaikana.
Aluksi pitää muodostaa yleiskäsitys selailemalla ja sisällysluettelon perusteella, sitten ensimmäinen pintapuolinen luku, hyvin kirjoitetussa tekstissä oleellinen on kappaleen alkupuolella, joten loppuja voi tässä vaiheessa hyppiä yli, sitten voi jo vähitellen tehdä kysymyksiä itselleen, että mistä siinä on kyse, esim. kappaleiden otsikoiden perusteella, toinen lukukerta syventyen, muistiinpanoja nyt avuksi ja palaten luettuun, lopuksi kerraten. Kolmas lukukerta jos tarpeen tai neljäs ja viides.
Muistinvarainen harjoittelu kaikkein tehokkainta. Luet ensin ja sen jälkeen kerrot itselle tai toiselle ääneen, mitä juuri luit. Tee myös muistiinpanoja muistinvaraisesti. Älä kopioi suoraan kirjasta. Jos vain lukee ilman, että muistelee, mitä on lukenut, on se tehotonta eikä tue oppimista.
Kiitos vinkeistä! Viime opiskeluista lähes 20 vuotta kun olen nyt opiskelemassa uuteen ammattiin. Normilukeminen sujuu kyllä ok, mutta juurikin opiskelussa tuo uusien asioiden sisäistäminen ja mieleenpainaminen tuntuu hiukka haastavalta :)
Panosta luentoihin. (Varsinkin jos luennoitsija valitsee kysymykset tenttiin.) Kirjoita muistiinpanoja käsin paperille luennon aikana. Ellei muuta ole neuvottu, lue kurssikirjallisuus vasta luennon jälkeen, niin että helpommin yhdistät luentomateriaaliin ja samalla kertaat.
Onko kyseessä oppikirja? Tee merkintöjä kaikesta mikä sinun tulisi osata, ja mikä ei tunnu itsestään selvältä.
Ei varsinainen oppikirja: Merkitse tärkeimpiä kohtia ja sanoja, joita voit myöhemmin vilkaista läpi, mutta muuten kannattaa keskittyä ymmärtämään sitä laajempaa kuvaa. Silloin taustatietoa ja mielenkiintoisia esimerkkejä jää muistiin automaattisesti.
Ennen tenttiä:
Onko luennoitsija antanut luennoista powerpointkopiot tai laittanut ne nettiin? Tulosta ne kertausta varten.
Kerää powerpointeista ja oppikirjoista kaikki tärkeimmät sanat ja muut lyhyesti kiteytettävät asiat pikku lapuille, joita voit selata aina vaikka mainoskatkon ajan tai vessassa istuessa. Kun olet osannut kääntöpuolen vastaukseen kumpaankin suuntaan muutaman kerran, poista pakasta.
Käy läpi powerpointteja ja vedä viiva kuvan yli kun tunnet, että osaat jo sisällön. Tee tätä silloin tällöin kunnes tunnet että kaikki on tarttunut.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tosiaan se ei oo sun juttu jos et osaa :D
Ei se tuosta johdu. Nuorena koulun jälkeen opiskelu sujuu eri tavalla koska ensinnäkin nuori muistaa eli oppii eri tavalla, toiseksi nuorella on lukurutiini eli tottuminen pänttäämiseen vielä selkäytimessä.
Vanhempanakin sen saa harjoiteltua mutta se tosiaan vaatii sitä harjoittelua kuten vaikkapa kuntoilu.
Eli suosittelen että teet kuten kuntoillessa eli aloitat jollain kohtuullisella 30min lukusessioilla päivässä, keskityt lukemiseen ja mietit samalla mitä luet eli siihen ettei samalla ole perhe pyörimässä jaloissa ja telkkari ja face ja mobiilit ja muut häiriötekijät mielessä.
T. vanhempana opiskellut.
Ehkä tosiaan se ei oo sun juttu jos et osaa :D