Kierukka kokemuksia
Noniin! Eli tilanne lyhykäisyydessään tämä: ikää on 27 vuotta, yhden lapsen olen synnyttänyt. Yhdistelmäpillereitä en saa käyttää aurallisen migreenin vuoksi, eikä minipilleritkään käyneet muiden ongelmien vuoksi. On kokeiltu myös laastaria, rengasta ja muita härpäkkeitä. Lääkäri oli sitä mieltä, että hormonikierukka (Kyleena) olisi sopiva vaihtoehto. Luin kuitenkin, että yleisenä haittavaikutuksena on iho-oireet(akne) ja jopa lisääntynyt karvankasvu. Tämä saikin mut hieman epäilemään asiaa, sillä monirakkulaisten munasarjojen vuoksi tota karvaa kasvaa jo sellaisissa paikoissa minne sitä en luonnollisesti naisena kaipaisi ja akneenkin olen joskus kaksi kuuria syönyt antibioottia. Entäs sitten kuparikierukka? Lääkäri ei tästä maininnut, jäin myöhemmin miettimään miksi ei sitä ehdottanut.. Nyt pliis kokemuksia! Tuntuu aina, kun lääkäriltä kysyy haitoista ja plussista, niin pelkkää hyvää vaan löytyy mutta ei puhettakaan näistä mainituista haittavaikutuksista, jotka lukevat ihan pakkausselosteessakin..
Kommentit (21)
Itsellä kuukautisvuodosta tuli runsaampaa, ei kuitenkaan sellaista, mikä elämää liiemmin häiritsisi. Jos on jo nyt runsaat kuukautiset, sitä tuskin kannattaa ottaa.
Mulla kierukka ei pysynyt paikallaan, ensimmäinen oli 2kk ja tuli pois, toinen heti kun lääkäri sen laittoi ja kolmas neljän kuukauden päästä.
Nro. 2 viel: itsellä ollut 3, 5 vuotta ja oon ollut ihan tyytyväinen.
Hyvät kokemukset. Ei mainittavia kuukautiskipuja, ehkä 1-2 päivää pidempi vuoto. Ollut paikallaan 4,5 vuotta ja todellinen käyttöikä on jopa 9 vuotta, mutta ajattelin vaihtaa uuteen ehkä 7 vuoden käytön jälkeen. Langat leikattu niin lyhyeksi että eivät ole koskaan tuntuneet, poisto voi olla vaikeaa mutta se on sen ajan murhe.
Kuparikierukasta vain hyviä kokemuksia itselläni. MUTTA, kuparikierukka ei välttämättä sovi, jos on runsaat ja/tai kivuliaan kuukautiset, koska todennäköisesti sekä lisää vuodon määrää (ainakin aluksi) että saattaa myös lisätä kipuja ainakin vuodon alkupäivinä. Itselläni vuodon määrä oli parin kuukautta asentamisen jälkeen selvästi aiempaa runsaampi, mutta tasoittui noin puolessa vuodessa, eikä nyt enää ole merkittävästi runsaampaa kuin ennen. Ovulaation tunnen nykyään selvemmin kipuiluna (en tiedä, mistä johtuu) ja vuotoa edeltävänä päivänä ja ensimmäisenä vuotopäivänä on jonkin verran nipistelyä, mutta loppupäivinä ei mitään kipuja. Itse lähinnä harmittelen, etten siirtynyt kuparikierukkaan aiemmin, mutta olen kuullut myös niitä tarinoita, joissa vuoto on ollut niin runsasta, että anemia on uhannut, eikä mikään suoja ole pitänyt, joten ei sovi kaikille (kuten ei mikään ehkäisy satavarmasti).
Kuparikierukasta jo edellinen kirjoittikin. Lisäksi kuparikierukkaa ei voi laittaa jos on liian ylipainoinen.
Minulla on hormonikierukka, ei ole tullut finnejä enkä ole huomannut eroa karvojen kasvussa. Ensimmäiset kuukaudet vuoto oli melkein jatkuvaa, vuodin 3 viikkoa ja viikko välissä. Melkein vuosi myöhemmin tilanne oli jo rauhoittunut paljon ja kuukautiset tulivat aika normaalisti. Nyt on kulunut puolitoista vuotta kierukan laitosta ja 2kk sitten on viimeksi tullut kuukautiset. Eli koko ajan harvenevat ja vuoto on paljon niukempaa.
Mulla on ollut Jaydes-hormonikierukka 2 vuotta ja sitä ennen käytin ehkäisypillereitä. Ilman hormonaalista ehkäisyä mulla on ollut todella runsaat ja kivuliaat kuukautiset. Jaydesin kanssa kuukautiset ovat olleet kokonaan pois, vain todella harvoin tulee veristä tuhrua. Akneen kanssa on myös ollut ongelmia, mutta nyt iho on parempi kuin koskaan. Eräs tuttu kysyi, että miten hoidan ihoani, kun se on niin hyvä? En mitenkään, pesen kasvot vain vedellä. :)
Harmittaa, että en hankkinut kierukkaa aiemmin. Se on ollut todella huoleton.
Ensisijainen ehkäisykeino naimisissa olevalle, synnyttäneelle naiselle on kuparikierukka. Kaikki hormonaaliset ehkäisyt ovat nuorten, vakituisessa suhteessa olevien naisten vaihtoehto, kun heillä on jokin este järkevimmälle ehkäisylle. (Kondomi on tietysti aina järkevä, esim. kun odottaa sukupuolitautien tuloksia.)
Mulla on mirena kierukka ollut 5 kk. Laitettiin runsaiden kuukautisten takia (myoomat). Nykyään on tosi pienet menkat. Pärjää pikkuhoususuojilla. Ei juurikaan mitään oireita mitkä haittaisi elämää. Yksi finni kerran kuussa. Kierukan laitto ei sattunut.
Kuukautiskipuja ei tietääkseni ole enää synnytyksen jälkeen.
Jos ei aio synnyttää, mutta ikää on sen verran ettei hormooneja voi enää käyttää kivunlievitykseen, voi joutua syömään muutaman buranan kuukaudessa kuukautiskipujen välttämiseksi; sekin on järkevämpää, kuin hormoonien syöminen kipulääkkeeksi.
Kuparikierrukka sopii myös niille, jotka kokevat kuukautisensa runsaiksi! Sillä ero verenvuodon määrässä kierukan kanssa vs. ilman on oikeasti mitätön. Tutkittu asia. Hyvä ehkäisy on aina kompromissi.
Kaikki hormonaalinen ehkäisy sekoittaa naisen luonnolliset hormonaaliset seksihalut. Kaikki.
Kierukka on ihan viho viimeinen härveli. Yritin useampaan kertaan saada omaani nielaistua. Ei onnistunut millään eikä mikään juotu vesimäärä auttanut. Viimeisellä yrityksellä meinasin tukehtua, mutta onneksi mieheni osasi Heimlichin otteen.
Hormonien yksi m:llä alkava muistaakseni. Ekat kuukaudet ihan tuskaa. Kolme vuotta oli, yhdynnästä aina kipua. Jatkuvasti panetti. Veristä tiputtelu vuotoa koko käytön ajan. Kystiä ilmestyi munasarjoihin, suurin noista halkaisijaltaan 15 cm. Poistettiin lopulta kun tuli kohtutulehdus. En suosittele kenellekään. Tuntui inhottavalta.
Arvaa, mikä ehkäisy on kyseessä:
a) Hiukset alkaa lähteä tuppoina, hajuaisti häiriintyy, päässä viiraa. Lääkärin neuvo on "kokeile eri merkkiä" ja niin se rumba jatkuu kuukausia. Ne on kaikki samaa ainetta, sinun pitää vain tottua - vaihtamalla merkkiä voit huijata itseäsi kuvittelemaan, että aloitat aina alusta. Parisuhde alkaa myös kärsiä, juuri kun ehkäisy olisi kunnossa! Ellet totu hormonien napsimiseen, harkitse jo ehkäisyn pois jättämistä, tai 35 v viimeistään on hyvä tekosyy lopettaa se hulluus.
b) a-vaihtoehto ei sopinut sinulle? Kokeile samaa ainetta paljon järkevämmässä muodossa! (olitpa hölmö, kun et heti pyytänyt...) Herkistymisen vuoksi saatat edelleen kärsiä, mutta et niin paljon kuin ennen, joten ole kiitollinen. Elimistösi on tosin luonnottomassa tilassa.
c) Tuntuuko, ettei ehkäisy voisi olla helpompaa? Eikä kehossasi tapahdu juuri mitään muutoksia johtuen ehkäisystä? Olet järki-ihminen.
Siis hormonikierukka. Pitäis lukea ennen kuin lähettää...
"Hiukset alkaa lähteä tuppoina, hajuaisti häiriintyy, päässä viiraa. Lääkärin neuvo on "kokeile eri merkkiä" ja niin se rumba jatkuu kuukausia. Ne on kaikki samaa ainetta, sinun pitää vain tottua - vaihtamalla merkkiä voit huijata itseäsi kuvittelemaan, että aloitat aina alusta. Parisuhde alkaa myös kärsiä, juuri kun ehkäisy olisi kunnossa! Ellet totu hormonien napsimiseen, harkitse jo ehkäisyn pois jättämistä, tai 35 v viimeistään on hyvä tekosyy lopettaa se hulluus."
Muhun vaikuttaa noi kumit samalla tavalla. Ei auta merkin vaihto.
Pertti 32v
Kaverin äiti tuli raskaaksi kuparikierukkaa käyttäessään. Kaveri syntyi hedelmättömänä ja puolihalvaantuneena. Enää äitinsäkkään ei kyennyt tulemaan raskaaksi.
Mulla on ollut hormonikierukka 11 vuotta (Mirena). Ei aknea, eikä muutakaan huonoa kokemusta. Ihan täydellistä kun ei ole ollut kuukautisia yli 10 vuoteen. Tätä ennen mulla oli todella runsaat ja kivuliaat kuukautiset.
Mutta nämähän on yksilöllisiä juttuja, toisille sopii, toisille ei. Et tiedä, ennenkuin kokeilet.
Minulla on ollut mirena ja sekin aiheutti finnejä. Nyt on kohta kaksi vuotta ollut kuparikierukka ja on hyvä. Vuoto oli alussa runsasta kolme kiertoa ja sitten tasoittui, mutta pikkuisen runsaampaa kuin ennen kierukkaa